Andet multimedie
bentjuul 3670
Redigering af hårfarve
Fra : Lummair

Dato : 08-07-03 01:06

Jeg har nu igennem længere tid læst denne gruppe og fået mange gode
ideer. Men nu har jeg selv et spørgsmål.

Jeg sidder og ændrer ved hårfarven på billeder af en pige jeg kender. Jeg
har uden de store problemer lavet det sort og rødt.
Fremgangsmåden har været:

Sort hår
1. Markere håret med 'Lasso Tool'
2. Desaturate
3. Justere 'Levels' for at gøre håret sort i stedet for gråt

Rødt hår
1. Markere håret med 'Lasso Tool'
2 Ændre farven vha 'Color Balance'
3. Justere ned for farven med 'Saturation'

Hun vil så gerne se det orange. Jeg kunne dog ikke ramme en orange farve
der ser rigtig ud. Derfor finder jeg filmen 'Det femte element' frem og
kikker på Leeloo der netop har den rigtige hårfarve. Her kan jeg se at
håret har nuancer der går fra gul til orange.

Mit spørgsmål er så:
Hvis jeg markerer håret og bruger 'Desaturate' kan jeg så få skiftet de
lyse nuancer ud med gult og de mørke med orange. Altså en 'Gradient' med
gråtoner der skiftes ud med en der går fra gul til orange?
Eller er der nogle helt andre smarte måder at gøre det på?

Billederne kan ses på:
http://home20.inet.tele.dk/lummair/mani/index.htm
Bruger Photoshop v 7.0 (Engelsk)

-Lummair

Fra : Madsen

Dato : 08-07-03 17:38

Lummair skrev:

> Eller er der nogle helt andre smarte måder at gøre det på?

Jeg ved ikke om den metode jeg har prøvet er smartere. Det er vel som
man tager det, men du behøver ikke nødvendigvis at bruge desaturate.
Er det noget i retning af det her du søger, eller er det skudt helt ved
siden af: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/roed_gul.jpg> ?

Madsen.

Fra : Lummair

Dato : 08-07-03 20:25

In article <Xns93B2BD7FB33F6.thomas@madsen.tdcadsl.dk>,
nospam@madsen.tdcadsl.dk says...

> [...]
> man tager det, men du behøver ikke nødvendigvis at bruge desaturate.
> Er det noget i retning af det her du søger, eller er det skudt helt ved

Ja håret ser meget fint ud -hvordan har du gjort det? Har du justeret
farverne manuelt med menupunktet 'Color Balance' ligesom jeg har gjort
for at få det rødt?

Det jeg meget gerne ville var også at lave nuancer med mere forskellige
farver. Fx Blå/rød i stedet for gul/orange som jo ligger tættere op ad
hinanden og derfor også kan justeres ind på andre måder.

Fra : Madsen

Dato : 08-07-03 21:26

Lummair skrev:

> Ja håret ser meget fint ud -hvordan har du gjort det?

Jeg har bygget det op af flere lag. Først har jeg markeret håret,
kopieret det og indsat det på et nyt lag. Dette nye lag har jeg
stillet til Farve (Color) i blandingstilstand. Derefter har jeg
indsat (Ctrl + V) håret en gang mere på endnu et nyt lag og dette
nye lag er blevet stillet til 'Livligt lys' (husker ikke hvad det
hedder i den engelske, men 'Hard Light' kan også bruges).
Blandingstilstanden 'Livligt lys' eller 'Hard Light' gør at laget
med det gule hår får et mere lyst og reflekterende skær.

Laget som er stillet til 'Farve' i blandingstilstand har jeg så
trykket Ctrl + U på, placeret et flueben i 'Farvelæg' (Colorize) og
gjort det rødt. Laget som er stillet til 'Livligt lys' har jeg gjort
det samme ved, lige bortset fra at jeg har gjort håret gult i stedet
for rødt. Så har jeg ændret på den måde som det gule lag blander sig
med det underliggende røde ved at trække følgende skyder lidt mod
højre: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/7/blanding.png>.

Til sidst har jeg kørt gennemsigtigheden på både det gule og det
røde lag ned for at tage de værste skrigende farver ud.
På det billede som jeg sendte tidligere er det røde lag stillet til
68 % gennemsigtighed og det gule til 32 %.

> [...]
> forskellige farver. Fx Blå/rød i stedet for gul/orange som jo
> ligger tættere op ad hinanden og derfor også kan justeres ind på

Det ville du kunne gøre på samme måde som jeg har gjort.
Eneste forskel er at du bare vælger nogle andre farver end gul og
rød. Du ville endda kunne lave 3, 4, 5 eller så mange blandingsfarver
som du overhovedet ønsker og kan også bestemme hvordan hver enkelt
lag skal blande sig med det nedenunder. Det kan godt give nogle ret
spændende hårfarver.

Madsen.

Fra : Ernst Andreasen

Dato : 08-07-03 22:41

"Lummair" <wildkarrds@-warm-mail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har nu igennem længere tid læst denne gruppe og fået mange gode
> ideer.

Klip

> Eller er der nogle helt andre smarte måder at gøre det på?

Klip

Her er et tip , det er måske nok ikke lige til det du nævner, men har noget
med hårfarve at gøre.

http://studio.adobe.com/learn/tips/phsmask/main.html

M.v.h.
EA