Reklamelovgivningen
Fra : Henrik Madsen

Dato : 07-07-03 01:02

Hej..

Jeg er en efterhånden ret fanatisk reklamehader på fjernsynet, jeg
zapper konsekvent væk når der kommer en reklameblok, det gode ved
dansk lovgivning er jo at de skal holdes i blokke og ikke må sendes
midt i programmer..

Så kommer mit spørgsmål..

TV2 har i de sidste uger hver dag midt i deres nyhedsudsendelse
pludseligt kørt en reklame for et produkt de kan levere. Det drejer
sig om en tjeneste hvor man for "kun" sølle 6 kroner om dagen kan
modtage 4 SMS beskedder med nyhederne i kort form mens man er på
ferie.

Spørgsmålet er så om TV2 må have lov til at reklamere midt i nyhederne
for deres kommercielle produkt, jeg mener der kunne jo være andre
firmaer der tilbød samme tjeneste men som pænt måtte betale for deres
reklametid og derudover måtte holde sig til reklameblokkene..

Hvis TV2 må det så bliver det næste vel at de begynder at sælge et
specielt mærke vaskepulver som f.eks kunne hedde TV2 ultra og så
begynder at reklamere for det midt i nyhederne..

Henrik Madsen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 07-07-03 08:49

Henrik Madsen skrev :
> [...]
> specielt mærke vaskepulver som f.eks kunne hedde TV2 ultra og så
> begynder at reklamere for det midt i nyhederne..

DR har jo alle dage måtte reklamere for deres egne produkter, så mon ikke
TV2 er underlagt de samme regler, ellers går de jo bare til Brian Mikkelsen
og får deres vilje fx ølreklamer.
TV2 skider jo også stort på reglerne når de deler et progrm i flere for at
få reklamer ind, fx DTC, Tour de France mm.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : David T. Metz

Dato : 07-07-03 09:48

Henrik Madsen kalligraferede, i
> [...]
> firmaer der tilbød samme tjeneste men som pænt måtte betale for deres
> reklametid og derudover måtte holde sig til reklameblokkene..

Jeg mener et lignende spørgsmål har været behandlet tidligere ved en eller
anden instans. Fx reklamerer begge stationer jo også for deres hjemmeside og
det er der naturligvis en hel del kommercielle netindholdsudbydere der er
godt sure over - både reklamen og den ulige konkurrence (pga.
licensfinansieringen). Jeg kan desværre ikke huske hvad der kom ud af det,
men mon ikke Google kan være til hjælp?

Iøvrigt er DR begyndt at reklamere for en tilsvarende ydelse/produkt. De gør
det blot mellem udsendelserne.

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"