Silkeborg: hvilket herred og amt?
Fra : Jette Pedersen

Dato : 06-07-03 20:40

I hvillet herred og amt ligger Silkeborg?

mvh
Jette Pedersen

Fra : Varla

Dato : 06-07-03 20:42

"Jette Pedersen" skrev d. 06-07-03 20:40 dette indlæg :
> I hvillet herred og amt ligger Silkeborg?

Det kommer an på hvilket Silkeborg du mener !!

Prøv at slå op på www.krabsen.dk

mvh. Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Jette Pedersen

Dato : 06-07-03 21:09

Tusind tak - havde lige glemt Krabsen, som jeg ellers bruger ofte.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-07-03 00:33

"Jette Pedersen" <jette@nebrot.dk> skrev Sun, 6 Jul 2003 21:39:54 +0200

>I hvillet herred og amt ligger Silkeborg?

Mon ikke Gjern herred, Skanderborg amt ville være et godt bud.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Varla

Dato : 07-07-03 07:17

"Arne Feldborg" skrev d. 07-07-03 00:33 dette indlæg :
> "Jette Pedersen" <jette@nebrot.dk> skrev Sun, 6 Jul 2003 21:39:54
+0200

> Mon ikke Gjern herred, Skanderborg amt ville være et godt bud.?

Arne Feldborg har et godt bud, og det er da også det mest sandsynlige,
men spørgsmålet var ikke entydigt, og der var flere løsninger. Det er
derfor bedre at spørgeren får chancen for selv at vurdere
svarmulighederne.

Jeg ville have svaret at der var 2 muligheder, nemlig:

Grene Sogn (Silkeborg) Slavs herred, Ribe amt
Silkeborg Sogn (Silkeborg) Gjern herred, Skanderborg amt

men der er flere muligheder, hvilket fremgår af Krabsen. Dertil kommer
hyperlinket i Krabsen til et landkort med herredets placering. Der er
mængder af eksempler i slægtsforskning på at nogle ikke har været
opmærksomme på flere muligheder.

Hvor ligger f.eks. Rom, Paris eller Berlin ?
mvh Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-07-03 01:10

"Varla" <Varla.news@kandu.dk> skrev Mon, 07 Jul 2003 06:17:23 GMT

> [...]
>men spørgsmålet var ikke entydigt, og der var flere løsninger. Det er
>derfor bedre at spørgeren får chancen for selv at vurdere

Jammen det har du da ret i.

Men når der spørges efter Silkeborg, uden nærmere angivelse, så må man
vel formode at det enten er sognet Silkeborg eller gården Silkeborg. Og
de ligger altså begge i Gjern herred.

Silkeborg er jo (ligesom Herning iøvrigt) en ung by, opstået omkring
papirfabrikken der netop lå på gården Silkeborgs jord. Indtil midt i
1800 tallet var der slet ikke nogen by.

Fra : Jette Pedersen

Dato : 07-07-03 09:33

Det var den store by ved søerne, jeg var interesseret i - og takker mange
gange for hjælpen.