Andet multimedie
bentjuul 3670
En gammeldags skrift og opsætning af layou~
Fra : Marianne

Dato : 06-07-03 00:03

Hej

Jeg søger en skrifttype, som ligner den, man kunne se i gamle
rubrikannoncer. Og i trykte bøger også. Det er vist ikke en bestemt
skrifttype, men nok en skrifttypefamilie.

Det, der ser særligt godt ud med denne skrifttype, er, at man bruger alm.
normal skrift, kursiv, spacieret skrift og fed sammen - særligt spacieringen
er vistnok afhængig af hvordan ordene bliver ombrudt.

Jeg har forsøgt mig med Book Antiqua, Bookman Old style, Guatemala Antique,
Palatino Linotype og et par stykker mere, og umiddelbart er Palatino
Linotype den, der kommer tættest på. Men kursiv-skriften er ikke helt god,
så det er nok ikke den.

Måske er det ikke engang een skrifttype men flere?

Mit 'forlæg' er en bog fra 1907, så det er en ældre sag!

Et andet spørgsmål: Hvad koster det mon ca. at få en professionel til at
lave et tekstmæssigt layout ? Jeg forestiller mig en skabelon, som jeg selv
kan fylde tekst i, med et antal forhåndsdefinerede typografier.
Sandsynligvis i Pagemaker? Man kan vel købe sådan noget, når man nu ikke er
så kreativ selv, at det gør noget.

mvh
marianne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-07-03 15:23

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> skrev

> Måske er det ikke engang een skrifttype men flere?
>
> Mit 'forlæg' er en bog fra 1907, så det er en ældre sag!

Står der ikke et eller andet sted på titelbladet eller deromkring, hvilken
font bogen er sat med? Det er meget svært for andre at gætte, hvad du søger,
med de få oplysninger du giver.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Marianne

Dato : 06-07-03 18:58

> Står der ikke et eller andet sted på titelbladet eller deromkring, hvilken
> font bogen er sat med? Det er meget svært for andre at gætte, hvad du
søger,
> med de få oplysninger du giver.

Ja, jeg er klar over, spørgsmålet er vanskeligt at besvare, med mindre en
eller anden lige ved ...

Nej, der står intet på titelbladet.

Jeg har fået foreslået Baskerville og det er bestemt ikke ved siden af. Har
også kigget på Linotype, som også virker som en mulighed - men jeg ved ikke
engang, hvad 'linotype' vil sige. Det synes som om der eksisterer 117
forskellige udgaver af Linotype.

mvh
Marianne

Fra : JMo.

Dato : 06-07-03 19:26

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> wrote in

> Ja, jeg er klar over, spørgsmålet er vanskeligt at besvare, med mindre
> en eller anden lige ved ...
>
> Nej, der står intet på titelbladet.

Du kan evt. prøve:
http://www.identifont.com/identify.html

Fra : Marianne

Dato : 06-07-03 22:43

> Du kan evt. prøve:
> http://www.identifont.com/identify.html

Genialt! Tak!! Godt det var en læsebog, jeg havde at gå efter, for sådan een
har også alfabetet trykt, og ellers ville det nok have været svært at finde
et Q i teksten.

Den blev identificeret til 'Torino' - men desværre har Torino ikke danske
karakterer

Til gengæld var der mange andre brugbare, som lignede.

mvh
Marianne

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-07-03 10:05

On Sun, 6 Jul 2003 23:42:31 +0200, "Marianne" <hoyen@lundbak.dk>
wrote:

>Den blev identificeret til 'Torino' - men desværre har Torino ikke danske
>karakterer

Den var vist ikke brugt i 1907

Designed by: Tomi Haaparanta
Designed when: 1999

Kurt Brixen

Fra : Marianne

Dato : 07-07-03 21:07

> Den var vist ikke brugt i 1907
>
> Designed by: Tomi Haaparanta
> Designed when: 1999

Næh .. men den lignede ellers nogenlunde - det er OK.

mvh
Marianne

Fra : Kim Jensen

Dato : 07-07-03 10:13

> [...]
ikke
> engang, hvad 'linotype' vil sige. Det synes som om der eksisterer 117

Linotype er en leverandør af skrifttyper. Besøg evt.
www.linotypelibrary.com.

mvh
Kim Jensen