Andet multimedie
bentjuul 3670
Endeløse plot i Ålborgområdet?
Fra : zigge

Dato : 05-07-03 23:11

Hej

Jeg står og skal have plottet nogle temmelig lange tegninger i 1:1 og ville
lige høre om der er nogen her der er istand til at hjælpe mig?
Tegningen er 60cm bred og 4 meter lang. Det jeg søger er derfor en plotter
der plotter på endeløse baner.
Hvis der er nogen af jer der har sådan en fætter stående hjemme eller på
jeres arbejde og er villige til at lade mig få en udskrift vil jeg være
meget taknemmelig. (passende kompensation kan aftales
Tegningerne ligger i Autocad-format, men kan vel konverteres til noget
passende hvis det er nødvendigt.

Jeg bor i Ålborg

Mvh
//zigge

Fra : Kim Jensen

Dato : 07-07-03 10:10

> [...]
> lige høre om der er nogen her der er istand til at hjælpe mig?
> Tegningen er 60cm bred og 4 meter lang. Det jeg søger er derfor en plotter

Smut ned til VesterKopi i Bispensgade.

> Tegningerne ligger i Autocad-format, men kan vel konverteres til noget
> passende hvis det er nødvendigt.

Tror sagtens VK kan tage en Autocad-fil.

mvh
Kim Jensen

Fra : zigge

Dato : 07-07-03 11:49

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> wrote in message
> ville
>
> Smut ned til VesterKopi i Bispensgade.

Jeg har lige snakket med dem, de skulle have over 400Kr. for at plotte
tegningen!

Mvh
//zigge

Fra : Kim Jensen

Dato : 07-07-03 13:35

> plotter
> Jeg har lige snakket med dem, de skulle have over 400Kr. for at plotte
> tegningen!

Undskyld, men hvad havde du forestillet dig for et 2½ kvm storformat-print?

mvh
Kim Jensen

Fra : zigge

Dato : 07-07-03 17:09

> Undskyld, men hvad havde du forestillet dig for et 2½ kvm
storformat-print?

Ja, og nu fik jeg plottet tegningen hos et lokalt firma, for en kage til
kaffen
2x 3,5 meter 24" brede endeløse baner.
Så der er da stadig anstendige firmaer til, hvor man kan få lavet tingene
uden at de skal forrente deres bygninger, ansatte og sommerhus, når man
kommer og spørger pænt.
Jeg ved godt at VesterKopi lever af at printe mm. men jeg syntes altå at det
er stejlt at tage 88Kr. pr. meter incl. studierabat, for plot i 93cm bredde!

Mvh
//zigge

Fra : Kurt Lund

Dato : 07-07-03 18:33

zigge skrev:

> [...]

> Jeg ved godt at VesterKopi lever af at printe mm. men jeg syntes altå
> at det er stejlt at tage 88Kr. pr. meter incl. studierabat, for plot

Tja, det er vel det de er nødt til, hvis de skal leve af det. Gratister
må jo så gå tiggergang, hvis de ikke er til sinds at betale, hvad tingene
koster. Det var for øvrigt dem, der blev smidt på porten, da jeg selv var
selvstændig for ti år siden.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : zigge

Dato : 07-07-03 19:42

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> wrote in message

> [...]
> koster. Det var for øvrigt dem, der blev smidt på porten, da jeg selv var

Ja sådan er vi jo så forskellige, jeg hjælper gerne folk med et godt råd
eller bruger fem minutter af min tid hvis folk har et problem med deres PC,
selvom det er mit (kommende) levebrød. Selvfølgelig er der grænser for
galskaben og hvis folk kommer for 117. gang og vil have hjælp til deres
modemopsætning, så kan det godt være at jeg anbefaler en bog.
Men det er nu min erfaring at man høster som man sår, og hvis du mener at
det ligger ud over alm. hjælpsomhed at bruge fem minutter og for 10Kr.
papir, så er det jo din sag.
Jeg gætter på at du har noget dine naboer ikke har... Hjælpsomme naboer.

Mvh
//zigge

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 07-07-03 20:09

Zigge

For din egen skyld, så håber jeg aldrig at du bliver selvstændig. For du vil
være en af dem, som har pisse travl, som forærer tingene væk, og går på
røven inden for det første år eller 2. Med en kæmpe gæld til dine
kreditorer.

Hvis du skal have et ordentligt plot. Så har maskinen kosten (for
leverandøren (Vester Kopi)) et sted mellem 35.000 og 150.000, og for en
sådan investering SKAL der lidt penge på bankbogen, også fra "fattige"
studerende. Så stop dit hyklerri.

Mvh
Anders Rehhoff

Fra : zigge

Dato : 07-07-03 22:21

"Anders Rehhoff" <artryk@FJERNDETTEpost11.tele.dk> wrote in message
> [...]
> være en af dem, som har pisse travl, som forærer tingene væk, og går på
> røven inden for det første år eller 2. Med en kæmpe gæld til dine

Jeg har været selvstændig, og jeg havde travlt, og det er jeg glad for. Jeg
gik ikke på røven med mit firma, men trak mig ud af det før det blev umuligt
for kælder-enmands-forretninger at eksistere ordentligt i edb
hardwarebranchen. Men jeg har altid haft tid til at være venlig imod mine
kunder, såvel dem der lagde penge i kassen, som dem der bare manglede to
skruer til et kabinet. Jeg tror på at den form for service giver god omtale
og er mere værd i penge end at jage "gratister" væk for at de kan fortælle
hvor træls og afvisende man har været.
Nogle af mine gamle kunder er idag dygtge edb folk, som jeg stadig har
kontakt med og kan spørge til råds, ligesåvel som de ringer til mig. Det
kaldes for et netværk...

> [...]
> leverandøren (Vester Kopi)) et sted mellem 35.000 og 150.000, og for en
> sådan investering SKAL der lidt penge på bankbogen, også fra "fattige"

Jeg er ikke i tvivl om at det er tip top udstyr VesterKopi har, men hvis de
var interesseret i at handle med "fattige" studerende så havde de også en
middelmådig plotter, der gav billigere udskrifter. På min forespørgsel hos
dem, hvor jeg gjorde opmærksom på at jeg var ligeglad med kvaliteten, da
plottene skal bruges som skabeloner til noget andet. Blev jeg præsenteret
for denne pris.
Af det kan jeg kun konkludere at de ikke er interesserede i at have markedet
for billige plot's eller at der ikke er et marked for det.

Hvad er det hykleriske i at finde et sted hvor der står en plotter og laver
ingenting, forstyrre minimalt og få en snak imens? Jeg fandt sådan et sted
hvor chefen og jeg sad og snakkede over en kop kaffe, min tegning plus den
kage jeg havde med til deres eftermiddagspause. Hvis det er ubehøvlet og at
udnytte "sagesløse" firmaer så de er i fare for at lukke så forstår jeg
ingenting - firmaet jeg "chikanerede" har eksisteret i over 30 år...

Mvh
//zigge

Fra : Tinne Larsen

Dato : 07-07-03 22:38

Så vidt jeg ved, har plotteren på vores skole i Nørresundby kostet en kvart
mio. Den er så også heftig. Som studerende ved skolen vil kopier taget på
den også blive smådyre, nok ikke 400 som Vester Kopi tager, men alligevel,
det er dét de lever af. Synes kun det er fair.

-TL

Fra : zigge

Dato : 07-07-03 22:58

"Tinne Larsen" <tinne@shivz.dk> wrote in message
> [...]
> den også blive smådyre, nok ikke 400 som Vester Kopi tager, men alligevel,
> det er dét de lever af. Synes kun det er fair.

Jeg har heller aldrig sagt at de køre unfair priser, blot at det var smådyrt
sammenholdt med mit budget, hvad jeg skulle have plottet og hvilken kvalitet
jeg havde behov for. Det samlede budget for hele mit "projekt" ligger på ca
2500Kr. og så kunne man vel sige at det er en stor del der smutter til et
par plot jeg skal bruge til skabeloner, hvis de koster 400Kr.?
OT-diskutionen begyndte da der var nogen der fik ondt bagi over at jeg
tillod mig at nævne det.

Men siden det ikke er populært at være bevidst omkring sin privatøkonomi i
denne gruppe skal jeg nok afholde mig fra at komme med tilsvarende indlæg en
anden gang

Sans ressentiment
//zigge

Fra : P.C.

Dato : 08-07-03 12:13

Hi

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> skrev i en meddelelse

Snip

Jeg vil lige bede jer prøve at kigge på noget ;
For mange år siden begyndte jeg at tilbyde fuld-skala båd tegninger ,som i kan
se min ældgamle hejmmeside ;
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/pricelist.htm
Gå blot lidt ned på siden og i kan se at en fuld-skala tegning kan være fra 30
kv.m. op til 90 kv.m.
Det var såmænd en genial ide, at udfolde paneler og med spray-lim lime
tegningerne på materialer, så man kan save efter stregerne på tegningerne , og
der blev bygget en del både her og i udlandet efter metoden.
Men da jeg udviklede conceptet, der altså var splinter nyt indenfor bådebygning,
måtte jeg også kontakte Vester kopi, og _det_ var godt nok en knoldet affære,
der dengang indebar at de "af princip" , måtte tage 450 kr. pr. kvadrat meter,
hvilket gjorde ideen håbløst dyr. Jeg måtte finde en pen-plotter og selv plotte
og bygge proto typer, medens jeg måtte lede efter firmaer , der havde lidt bedre
visioner mht. arbejds tegninger i CAD format, end Vester kopi
havde, ------------- og jeg fandt faktisk et firma der plottede arbejds
tegninger i gråtone og sort/hvid for ,hold nu fast ; 110 kroner for en 5 meters
længde i A0. Altså omkring 20 Kroner pr. kvadratmeter i perfekt kvalitet , så
man ovenikøbet kunne få printet et sort/hvidt foto med på tegningen.
Her er linken , og det er folk der ikke er hovski-snovski som Vester Kopi ;
http://www.povlsens-lyskopi.dk/

At et firma sætter deres priser så højt, at det virker som en flaskehals for
hele områder, er altså min opfattelse af tingene og jeg mener at nogle firmaer
og altså desværre Vester Kopi, har fungeret direkte negativt på udviklingen på
CAD området.
Ok, -------- jeg var nok for tidligt ude med konceptet men der er da alligevel
over 1000 medlemmer i de forskellige nostalgiske Yahoo grupper jeg oprettede
omkring Cyber-Boat konceptet, så folk gratis kunne downloade tegningerne og
sende dem til deres lokale printshop ;
http://groups.yahoo.com/group/Cyber-Boat/

Hvad hedder foresten det firma du fandt og hvad er deres billigste pris for
f.eks. 90 gram papir og gråskala , altså alm. "blueprint" kvalitet
arbejdstegning ?
P.C.
http://www.designcommunity.com/scrapbook/1902.html
http://www.designcommunity.com/scrapbook/1878.html
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2663.html
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2648.html
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2649.html
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2647.html

Fra : zigge

Dato : 08-07-03 16:17

"P.C." <per.corell@privat.dk> wrote in message

> [...]
for
> f.eks. 90 gram papir og gråskala , altså alm. "blueprint" kvalitet

Som nævnt gav jeg ikke noget for selve plottet, men et andet sted jeg
spurgte, hos en arkitekt, havde de en pris der lå i omegnen af 250Kr for et
print på 5 meter. Firmaet ligger på C.V. Obels plads og er en del af
arkitektgruppen der holder til der.

Mvh
//zigge

Fra : Thomas²°°³

Dato : 08-07-03 15:14

> [...]
> 2500Kr. og så kunne man vel sige at det er en stor del der smutter til et
> par plot jeg skal bruge til skabeloner, hvis de koster 400Kr.?

Jamen det er jo budgettet der bestemmer hvor du skal handle og hvad du kan
få. Hvis jeg skal købe ny bil (af en eller anden grund kan de fleste bedre
forholde sig til det når det drejer sig om biler og har et budget på kr.
100.000 så forventer jeg ikke at få en ny Mercedes E-klasse. Og jeg kan også
godt forstå at Mercedes forhandleren ikke har lyst til at bruge meget tid på
mig i forhold til en kunde der har budget til en ny Mercedes E-klasse.

> [...]
> denne gruppe skal jeg nok afholde mig fra at komme med tilsvarende indlæg

Det var da populært - der kom da mange indlæg At du bliver sagt imod
behøver ikke være negativt, hvis jeg skulle opfatte det negativt alle de
gange jeg blev sagt imod, så ville jeg da gå rundt og være en sur skid *S*
Jeg opfatter det som om folk gerne vil fortælle dig hvordan tingene ofte
hænger sammen. At du så mod alle odds fik løst opgaven inden for budgettet,
kan jo give stof til eftertanke

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : zigge

Dato : 08-07-03 16:25

"Thomas²°°³" <flash4@it.invalid> wrote in message

> [...]
> Jeg opfatter det som om folk gerne vil fortælle dig hvordan tingene ofte
> hænger sammen. At du så mod alle odds fik løst opgaven inden for

Det er min erfaring at man kommer langt med høflighed og hvis det kan lade
sig gøre at intressere et firma i det man har gang i, så er det heller ikke
en ulempe. Nu er det ikke fordi jeg altid forsøger at nasse mig til ydelser
alle vegne, som det måske kan lyde, men nogle ting betaler jeg mere villigt
for end andre. Jeg har f.eks. ikke noget imod at betale hvad det koster hvis
jeg føler at jeg får værdi for pengene... Derfor betaler jeg gerne toppris
for det krumtømmer jeg skal bruge til mit projekt, men altså ikke for et par
baner 80 grams papir med en farvelægning på under en halv procent.

Mvh
//zigge

Fra : P.C.

Dato : 08-07-03 12:36

Hi

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld, men hvad havde du forestillet dig for et 2½ kvm storformat-print?

Jeg må indrømme, at jeg forventer en pris politik som gør at de studenter der om
5 år bestiller et halvt ton tegninger, overhovedet kan få råd til bare at få en
fornemmelse af det.
Det er lidt ligesom med musikken, hvor der er bands der ikke fatter, at hvis man
for 10 kr. lod folk downloade et helt album, ------- så ville slut resultatet
blive at det band ville tjene ti gange så meget. Jeg mener, har musik
industrien tjent noget på det deres sagførere har bildt dommerne ind ?
Du skriver totalt arogant hvad manden forestiller sig at skulle betale for 2,5
kv.m. plot ; ser du det jeg forestiller mig er, at han skulle betale sådan, at
der overhovedet er nogen ide i det. Og det er der altså ikke hvis plot firmaer
ingen visioner har.
Men jeg kender da udmærket den indstilling, problemet er bare at den ikke fører
til nær samme omsætning og muligheder , som hvis de dovne studerende kunne
udvikle nye koncepts , som print firmaerne i sidste ende ville tjene styrtende
på.
Så hellere tjene en tiendedel end hvad der faktisk kunne tjenes ; det har hidtil
været indstillingen, men den er heldigvis ved at ændre sig og måske bliver
Vester Kopi ikke glad for det, men så er der andre der bliver det.
P.C.
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2192.html

Fra : Kim Jensen

Dato : 08-07-03 15:30

> [...]
der om
> 5 år bestiller et halvt ton tegninger, overhovedet kan få råd til bare at

Jeg forstår overhovedet ikke din logik. Skulle man som kokkelærling også
forvente at få specielle lave priser hos slagteren? For om nogle år, så
kommer man tilbage og køber en masse...

> [...]
sådan, at
> der overhovedet er nogen ide i det. Og det er der altså ikke hvis plot

Arrogant? Jeg spø'r hvad manden havde forestillet sig det skulle koste, når
nu han finder at kr. 400,- er alt for meget. Det er vel meget rimeligt, at
han fremsætter en pris, som han mener den burde være?!

> Men jeg kender da udmærket den indstilling, problemet er bare at den ikke
fører
> til nær samme omsætning og muligheder , som hvis de dovne studerende kunne

Og jeg kender udemærket "dén indstilling". Nu arbejder jeg i et firma, der
bl.a. sælger papir til storformat-printere/plottere. Og jeg har derfor en
ganske god idé om, storformat print koster. Netop af denne grund, finder jeg
det interessant at høre, hvad zigge havde forventet et sådant print skulle
koste.

> [...]
> været indstillingen, men den er heldigvis ved at ændre sig og måske bliver
> Vester Kopi ikke glad for det, men så er der andre der bliver det.

Øh? Argumenterer du nu for, at Vester Kopi tjener for lidt på deres ydelser?

mvh
Kim Jensen

Fra : P.C.

Dato : 08-07-03 15:57

Hi

> Jeg forstår overhovedet ikke din logik. Skulle man som kokkelærling også
> forvente at få specielle lave priser hos slagteren? For om nogle år, så
> kommer man tilbage og køber en masse...

Det har jeg overhovedet ikke sagt, --------- jeg refererer blot at jeg på det
tidspunkt skulle betale 1500 kr for det samme jeg andet sted kunne få for 110
kr.
Fordi Vester kopi var da ligeglad med at jeg ville have gråtone sort/hvid , hos
dem kostede det bare kassen i en grad så man skulle tro det var forkromet guld ,
samtidigt afholdt prisen gennem mange år da mig fra overhovedet at overveje at
få plottet og så kommer vi igen til sagens kerne ,nemlig at når prisen er
tårnhøj hvilket den var i ganske mange år , så ville kun meget få betale hvilket
vel ikke er nogen god forretning.
Idag hvor Digital kameraer er overalt , kunne det da være interesant hvis man
skulle betale 900 kr. for et A1 , ------------ gad vidst hvor mange der ville
bestille et plot.
Men hvis prisen var sådan, at man ville sige "næ det er da billigt", tror du så
at print firmaerne ville tjene mere eller mindre ?
P.C.

Fra : zigge

Dato : 08-07-03 16:34

> [...]

jeg
> det interessant at høre, hvad zigge havde forventet et sådant print skulle

Jammen det vil jeg da godt svare på Jeg havde forestillet mig en pris på
10 - 20 Kr/m for et plot på 80 grams papir i 24"s bredde i s/h. Mit krav til
plottet var at det skulle være præcist inden for en millimeter på fem meter
(ideelt) og så var det iøvrigt ligegyldigt om stregerne var fnullerede eller
noget.

Mvh
//zigge

Fra : Kim Jensen

Dato : 09-07-03 08:33

> Jammen det vil jeg da godt svare på Jeg havde forestillet mig en pris

> 10 - 20 Kr/m for et plot på 80 grams papir i 24"s bredde i s/h. Mit krav
til

- hvilket i min verden er fuldstændig urealistisk.

Det billigste papir (90 g/m2) vi sælger i firmaet, hvor jeg arbejder, koster
til sammenligning ca. kr. 16,- ekskl. moms pr. kvm. Det er altså 20,- for
papiret alene (inkl. moms). Hertil kommer så øvrigt forbrugsstof, personale
til at behandle jobbet, afskrivning på printeren etc.

mvh
Kim Jensen

Fra : P.C.

Dato : 09-07-03 11:50

Hi

> [...]
> papiret alene (inkl. moms). Hertil kommer så øvrigt forbrugsstof, personale
> til at behandle jobbet, afskrivning på printeren etc.

Jeg tror vi taler en smule forbi hinanden.
Det jeg argumenterer for , er simple arbejdstegninger som man ikke skal behandle
som et råddent æg fordi de koster en bondegård pr meter. Jeg taler ikke om
fancy flerfarvet grafik eller plakater der skal op på væggen men om at CAD
simpelthen bliver uanvendeligt , hvis simple streg tegninger bliver sammenlignet
med kult arkitektur som kun kan plottes på glittet special papir fordi det
nærmere er kunst end CAD.

Jeg ved udmærket at der er mange der tror at flerfarve print og posters er det
eneste der kan komme ud af en printerplotter, og desværre har den opfattelse
altså medført, at når man har henvendt sig i bla. Vester kopi, så har de
øjeblikkeligt startet i den helt urealistiske del af pris kataloget og foreslået
extremt dyre print på håndvævet special papir, ----------- selvom man står og
fortæller at det man vil have, er hvad der svarer til Blueprint kvalitet, så
har det været somom kunden ikke kunne flåes nok og betale nok , og det har flere
gange været sådan når jeg har haft brug for et plot her og nu, at jeg har kunnet
betale for brilliante multifarver på special papir , alene for at få en simpel
stregtegning plottet.
Her var
http://www.povlsens-lyskopi.dk/
simpelthen en frelse og da jeg første gang fik plottet der, ville 5 meter A0
have kostet 110 kr. hvorimod det fuldstændigt samme plot ville have kostet ikke
under 2000 ved vester kopi. ------------ der var det bare somom det handlede om
at sælge det dyreste plot muligt og det kan godt nok være dyre lærepenge ,hvis
man har glemt en lille dum fejl.
Skal jeg være ærlig, tror jeg at et firma som Vester kopi , ville have været
tjent med at tilbyde gråtone plot til en rimelig pris som suplement til de knald
dyre plot som man skulle betale hvis man overhovedet ville bruge CAD, og det er
altså her jeg argumenterer for, at priserne simpelthen har været så høje ,at
hele indstillingen har bidt sigselv i halen , fordi når det var så dyrt at få
plottet, hvorfor så overhovedet sætte sig ind i et CAD program.
Den mest absurde situation jeg har været ude for var at kopifirmaet havde fået
en ny dobbelt A0 printerplotter der samtidigt var kopi maskine ; ---------
prisen på en exakt kopi var den halve af et plot , men hvis man ikke højt og
tydeligt indskærpede at man skulle have et plot og to kopier af det udført på
samme plotter/kopimaskine, ja så fik man altså lov til at betale for tre plot .
Men principielt handler det jeg taler om, altså om at det sandelig er nogle dyre
lærepenge hvis den eneste mulighed er knald dyre plots og der ikke er mulighed
for at prøve noget billigt gråskala først, men selvom bla. vester kopi i sin tid
tog over 1000 kr. for et relativt lille plot, skulle der da ikke mange til at
betale den maskine.
Men det var da min opfattelse, at netop fordi det var så hunde dyrt, så var det
netop meget få der overhovedet fik plottet noget, ------ synes du det er særligt
smart, at sætte priserne sådan at man kraftigt begrænser kunde skaren og altså
undlader at tjene på en potentiel kunde gruppe ?
P.C.

Fra : Kim Jensen

Dato : 09-07-03 12:14

> [...]
altså
> undlader at tjene på en potentiel kunde gruppe ?

Det kommer jo helt an på, hvilken kundegruppe man retter sine produkter mod.
Hvis man som servicefirma skal kunne tjene peneg på at lave storformat plots
til de her nævnte priser, kræver det en helt anden arbejdsgang, end hvis man
lave storformat plakat/poster-prints. Jeg er faktisk ikke sikker på, om
Vester Kopi reelt ønsker / er gearet til masseproduktion af billige
CAD-plots. Noget tyder på, at det ikke er tilfældet.

mvh
Kim Jensen

Fra : Thomas²°°³

Dato : 09-07-03 14:10

"P.C." <per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sin tid
> tog over 1000 kr. for et relativt lille plot, skulle der da ikke mange til

Det er jo ikke nok at få betalt maskinen - der skal som tidligere nævnt blæk
og papir til. Desuden kommer der så arbejdsløn, strøm, husleje, varme etc.
Derudover skal der også være overskud til at betale nye investeringer i
hurtigere/bedre udstyr - både på plotter-, rip-, software- og
arbejdsstationsdelen. Det er jo ikke nok bare at købe sig en plotter, sådan
et setup er relativt kostbart at indkøbe, da der jo selvfølgelig skal
betales for plotteren, men også for en rip der styrer de forskellige jobs,
der skal være en arbejdsstation til at lave jobs på (og jo den kan også
bruges til andre ting, men skal stadig være der) og software til rip'en.
Desuden er der jo også "spild" af papir og blæk til f.eks. kalibrering og
der går typisk også lidt til når man lige skriver en lille del af plottet ud
for at se om farverne er i orden.
Nu ved jeg godt at i denne sag er køber ligeglad med om maksinen er
kalibreret og kan printe i prøvetrykskvalitet, men det er blot for at
beskrive de ting som mange umiddelbart ikke tænker over. I princippet er det
jo blot en blækprinter i overstørrelse, men det kan ikke sammenlignes som
sådan.

> [...]
altså
> undlader at tjene på en potentiel kunde gruppe ?

Det er ikke meget få der får plottet noget, det er en realtiv stor industri,
og de forskellige virksomheder er gearet til at løse forskellige opgaver -
det gælder blot om at finde ud af hvem der er stærke til hvilke opgaver.

Fra : P.C.

Dato : 09-07-03 19:12

Hi

"Thomas²°°³" <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> der går typisk også lidt til når man lige skriver en lille del af plottet ud

Du har helt ret, men trods alle anstrengelser på at gøre produktet billigt, så
fandt jeg da en pen plotter simpelthen fordi Vester altså ikke ville have mine
penge, det vas selvfølgeligt heller ikke de beløb, som et større arkitekt firma
kunne trække fra, ligesom maskinen , blækket osv, osv.
At Vester ikke ville have mine penge, forstår jeg da godt, for det var ikke
meget der var råd til men det var da penge ;))
Altså jeg købte en pen plotter, og blev overhalet af udviklingen i store
printerplotter systemer, der kan rulle min type arbejdstegninger ud, på et halvt
sekund, med et blækforbrug på en dråbe , ----------- det er det der er så
absurt , at to streger ville koste 800 kr. og det ville et grim rendering også
koste.
Jamen jeg ved godt , osv. osv. og Vester var da er da ? , for de større arkitekt
firmaer og studio's , --------- at plotter firmaet så sidder og begrænser CAD
mulighederne , nye produkter, storplot som tapet eller selvbyg jagthytte i 8 mm.
stål, du kan skære med en vinkel sliber, efter fuldskala tegning, der spray lime
s på stål pladerne, eller kryds finer pladerne.
Jeg syntes på det tidspunkt, at det var herligt, at målfast fuldskala plot blev
så billigt som man kunne sælge aviser , ---------- øh behøver det at koste mere
..
P.C.
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2663.html
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2573.html

Fra : P.C.

Dato : 09-07-03 19:40

Hi

> Hi
>
> "Thomas²°°³" <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse

Jamen det er herligt så tænk på, hvad en ændring i retning af nipple maskiner ,
laser og vand skærere vil betyde som Direct-Link byggemetode , hvor papir
selvfølgelig ikke pænt , men hvis man ville have et hus, , hvorfor så plotte
bygge delene fuldskala på papir, istedet for at skære delene med samme data helt
sort.
Altså hvornår får kunstnere noget for deres arbejde ?
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2573.html

Den kunne da være pæn i gråskala .

http://www.designcommunity.com/scrapbook/2647.html

Stål frames'ne i dette projekt bliver lige to streger på langs gennem A0 stykker
af tegningen, -- , og jeg prøver faktisk at undgå papir i bygnings design og
måtte indløse den Dinusaur der står opbevaret et hemmeligt sted, -------- jovist
en CalComb 1042 , med tilhørende service pack , se det er nostalgi ;))
Den her ville da være pæn som tapet ;
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2648.html

Men det er altså 2003. ----------- Mine huse koster en trediedel, men så er
de tilgengæld også billige.

http://www.designcommunity.com/scrapbook/2573.html

P.C.
Have a nice day.

Fra : zigge

Dato : 09-07-03 15:22

> [...]

personale
> til at behandle jobbet, afskrivning på printeren etc.

Hmm. Så tror jeg at i giver for meget for jeres papir. Jeg regnede lige lidt
på det og når jeg køber glittet 160 g/m2 (A4) papir til min Canon S820D
fotoprinter giver jeg 5,344 Kr/m2 for det. Jeg bruger 250ml blæktanke fra
Sigurd Rasmussen A/S og har kalibreret mine farveprofiler til at bruge denne
blæk, det giver mig en pris på blækket på 80 øre/m2 vel at mærke i
fotokvalitet.
Men nu siger du jo også at det er noget i sælger til 16,- man må formode at
i holder en god fortjeneste på det da min pris er detail incl. moms og
plastikpose til at bære det hjem i

Mvh
//zigge

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-07-03 07:44

> [...]
> på det og når jeg køber glittet 160 g/m2 (A4) papir til min Canon S820D
> fotoprinter giver jeg 5,344 Kr/m2 for det. Jeg bruger 250ml blæktanke fra

Nu kan du IMHO ikke sammenligne glittet A4-konsum-papir med professionelt
prøvetrykspapir.

> og har kalibreret mine farveprofiler til at bruge denne blæk,

Øøhh? Har du lavet en profil for dit papir og dit blæk i kombination?

mvh
Kim Jensen

Fra : zigge

Dato : 10-07-03 11:19

> lidt
>
> Nu kan du IMHO ikke sammenligne glittet A4-konsum-papir med professionelt
> prøvetrykspapir.

Nej, men vil du sælge prøvetrykspapir til arbejdstegninger for
værkstedsbrug? Det er jo det jeg taler om, ikke specialpapir men bare noget
billigt noget der kan holde til at blive brugt i et par uger i værkstedet og
derefter skal smides ud.
Jeg bruger flere slags papir til mine print's. Hvis jeg skal have et
fotoprint til "lige at tage med" af nogle digitalkamera-snapshots eller en
rendered model, bruger jeg det billige papir. Men hvis jeg skal lave
fotoudskrifter bruger jeg Canons (meget dyre) 260 g/m2 syrefrie papir der
kan holde i mange år.
Jeg kan godt lide de forskellige udtryk man kan opnå ved at anvende
forskelligt papir til at printe på, derfor har jeg op til ti forskellige
slags brevpapir købt gennem tiden at lege med, så jeg vælger altså papir
efter opgaven...

> Øøhh? Har du lavet en profil for dit papir og dit blæk i kombination?

Ja, det har jeg til alt det papir jeg bruger, sammen med den blæk jeg
bruger. Desværre er "genfyldsblæk" ikke helt det samme som original blæk og
det har derfor været nødvendigt. Hvilket er et stort arbejde for mig, da jeg
ikke har et "colormeter" til hjælp, men må fortage prøvetryk, vente på at de
tørre i to dage og så sammenligne med det affotograferede tryk og skærm. Det
største problem jeg har er at man ikke kan mætte det billige papir så meget
som Canon-papiret, så det kan være svært at kalibrere efter at opnå maksimal
mætning af sort og samtidig få de andre farver til at "følges ad" uden at
der kommer farvestik eller ubalance i trykket.
Men jeg håber da stadig at jeg finder en jeg kan nasse "colormeter" hos i
fremtiden

Mvh
//zigge

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-07-03 12:56

S820D
> Nej, men vil du sælge prøvetrykspapir til arbejdstegninger for
> værkstedsbrug? Det er jo det jeg taler om, ikke specialpapir men bare
noget...

Nej, men nu var det jo dig der begyndte at snakke om glittet A4-papir fra
Canon!?

> billigt noget der kan holde til at blive brugt i et par uger i værkstedet
og
> derefter skal smides ud.

Og så er spørgsmålet jo om Vester Kopi tilbyder et sådant produkt. Og det
gør de tilsyneladende ikke. End of story?!

mvh
Kim Jensen

Fra : zigge

Dato : 10-07-03 23:11

> End of story?!

Jo, basalt tror jeg også at vi er enige, jeg var på jagt efter et billigt
produkt som der tilsyneladene ikke er ret mange der kan tilbyde.

Mvh
//zigge