Carsten Stage wrote:
> sogs wrote:
>
>> Uanset årsagerne og ansvar ville det måske være nyttigt med lidt
>> gori - hårdtræsolie, eller hvad der nu kan gøre gavn.
>> Vedligeholdelsen fremgår måske af vejledningen til vognen, eller
>> burde.... ?
>
> Igen har du fuldstændig ret. På min gamle LMC fra '86 er der
ligeledes
> træbund i gaskassen - lavet af samme krydsfiner som der bruges til
> opbygning af lad og sider på lastvogne og vist også Combi-Camps
> vogne(?) - og det har indtil nu overlevet. Jeg kender ikke vognens
> tidligste historie men de sidste 8 år har den været udendørs altid.
>
>> Især hvis der ikke er tradition lige for den detalje.
>
> Måske det har med at gøre, at den belægning der er på pladen ikke er
> åben for optagelse af træbeskyttelse? Men så kunne maling hjælpe til
> en længere holdbarhed.
Måske en dårlig serie plader - jeg troede, at den type alle var
vandfaste og nærmest er uforgængelige. men man må ha købt forkert ind,
så de ikke er vandfaste, eller også kan det være, at man har glemt at
kantforsegle, altså bare savet stykkerne ud af en større plade.
Trælasten lokalt fører en type der hedder FinForm, og man mener at de
er gennemsyret med den olielak der ligger på overfladen, men vil ikke
afvise at de i et savsnit kan suge lidt fugt, på samme måde som andet
vandfast finer er sårbart. Har dog aldrig hørt om problemer. (?
skal man sige, ikke..
Men man har altså ikke hørt om nogle der maler dem, eller, at det er
nødvendigt, tvivlede endda på at der var noget der vil hænge fast på
overfladen. Deres maler mumler noget om hæftegrunder, der hænger fast
selv på plastik, men tvivler også på resultatet.
Jeg har fra CC s udenlandske periode hørt om vogne med bulet gulv,
men aldrig om nogle der rådnede væk. Tja - jeg har selvfølgelig set
30 40 årige åbne vrag hvor det hele var væk, men ikke hørt om råd i
vogne der var i brug.
CC s plader er vandfast birkekrydsfiner med en næsten folieagtig tyk
hård overfladebehandling. Stykkerne kommer hjem fra leverandøren i
færdige mål og er kantforseglet når de leveres. Mener man kan
reparere slidskader med et eller andet, men har aldrig hørt om nogen
der har gjort det, eller, at det har været nødvendigt.
Men der findes plader i utrolig mange kvaliteter - pris - contra
formål.
Måske nogen i gr. der har frisket deres CC op ?
Ud fra ovenstående begynder der at tegne sig et eller andet. Man skal
ha en kvalitet plade der virkelig er vandfast, og må ikke save eller
bore i den uden at gi snittene "et eller andet".
Hvis det bare er et par savsnit der skal gøres fuktsikre må lidt anti
svampe træolie kunne gøre det, man kan jo tørre det overskydende væk.
Og så ville jeg tilpasse størrelsen af pladen så der er luft og dræn
i samlingerne, sådan at fugt kan tørre væk. - værre hvis det lukkes
inde
Men Trælasten og maleren havde spontant ikke et middel på hylden, men
mon ikke pladefabrikanten og leverandøren har et par forslag hvis man
spør rette sted
Skal forhandlere skifte bunden ville jeg glo lidt på stykket inden de
satte det i, og sikre mig et eller andet om materialet og levetid
Jock Iuel wrote:
Nu er jeg jo så lidt i vildrede om hvad jeg skal gøre.... Bunden i
gaskassen er "bare" brædder såvidt jeg kan se og er meget tyndere end
resten af bunden. Kan de skiftes ud eller skal de bare tørres og
derefter "forsegles"?????
Lyder som om de skal UD og du må begynde forfra.
Mvh sten