Konfiskation af Bil ved spirituskørsel
Fra : Søren Kongstad

Dato : 04-07-03 12:38

Der har været noget snak om at man ved gentagelsestilfælde skulle have
mulighed for at konfiskere spritbelisters bil. I bemærkninger til dette blev
det anført at det kunne være problematisk.

Hvorfor er det specielt problematisk at konfiskere en bil? Så vidt jeg kan
forstå (ret mig her) så er det forholdsvis standard at politiet konfiskerer
f.eks pc'ere som har været anvendt til ulovligheder. Gælder det ikke også
hvis jeg anvender min arbejdspc til at hacke NORAD, så bliver den også
konfiskeret selvom det er virksomhedens pc?

undrende

Søren

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-07-03 12:40

Søren Kongstad wrote:
> Der har været noget snak om at man ved gentagelsestilfælde skulle have
> mulighed for at konfiskere spritbelisters bil. I bemærkninger til dette blev
> det anført at det kunne være problematisk.

Det har muligvis noget at gøre med at bilen ikke altid tilhører
personen der kørte fuldekørsel i den..

Personligt mener jeg ikke det skal afholde politiet fra at
konfiskere den, hvis man udlåner sin bil til en der ikke lovligt kan
føre den, så bør man tage konsekvenserne ..

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 04-07-03 12:46

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

> Personligt mener jeg ikke det skal afholde politiet fra at
> konfiskere den, hvis man udlåner sin bil til en der ikke lovligt kan
> føre den, så bør man tage konsekvenserne ..

Sludder. Man har ingen mulighed for at vide om vedkommende der låner
bilen kører hjem og drikker sig en kæp i øret.

Derimod kan jeg godt se ideen i at nægte dømte sprit-bilister retten
til at indregistrere en bil...

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-07-03 13:07

Rune B. Broberg wrote:
> [...]
> bilen kører hjem og drikker sig en kæp i øret.
> Derimod kan jeg godt se ideen i at nægte dømte sprit-bilister retten

Det hjælper jo så ikke meget hvis konen registerer den istedet ...

// Hans, der var tæt på at få en invalid søster pga. en spritbilist,
// og gæt hvad? han kører stadig bil...
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 04-07-03 13:10

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

> Det hjælper jo så ikke meget hvis konen registerer den istedet ...

Nej, men det er vel forhåbentlig ikke blevet nødvendigt at straffe folk
fordi de har giftet sig med en der bliver spritbilist?

Og diskussionen er da vist i øvrigt blevet lidt for politisk, så
FUT: dk.politik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-07-03 13:29

Rune B. Broberg wrote:
> Nej, men det er vel forhåbentlig ikke blevet nødvendigt at straffe folk
> fordi de har giftet sig med en der bliver spritbilist?

Jo, hvis manden kører i hendes bil i beruset tilstand ...

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Niels Nielsen

Dato : 04-07-03 14:31

> Jo, hvis manden kører i hendes bil i beruset tilstand ...
>
> // Hans
> --
> http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Hvem fanden ka ha sympati for en spritbilist???

NN

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-07-03 07:13

Niels Nielsen wrote:
> Hvem fanden ka ha sympati for en spritbilist???

Diskutionen gik på om det er rimeligt at man konfiskerer den bil
spritbilisten kører i, selvom det er en han har lånt ...

Det ser jeg som værende rimeligt, da der ikke vil gå ret mange uger
før folk vil tænke sig lidt om før de udlåner deres bil til folk de
ikke stoler på...

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 07-07-03 07:55

> [...]
>
> Det ser jeg som værende rimeligt, da der ikke vil gå ret mange uger
> før folk vil tænke sig lidt om før de udlåner deres bil til folk de

Selvom spirituskørsel er en alvorlig forbrydelse skal man lige spise lidt
brød til.

Ældre bilister er lige så farlige i trafikken som en spritbilist og det
samme gælder dem der taler i mobiltelefon.
Thorkild Poulsen
The era of big government is over -- Bill Clinton

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-07-03 08:21

Thorkild Poulsen wrote:
> Selvom spirituskørsel er en alvorlig forbrydelse skal man lige spise lidt
> brød til.

Der skal ikke spises brød til, der skal handles, og det skal kunne
mærkes...

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 07-07-03 09:30

> Der skal ikke spises brød til, der skal handles, og det skal kunne
> mærkes...
>
> // Hans
> --
> http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Hvad bliver det næste ?

Hvis det er undsluppet din opmærksomhed er straffen for spirituskørsel
allerede i dag særdeles høj, en månedsløn i bøde og det skal man vel at
mærke tjene 3 måneder for at betale.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-07-03 09:31

Thorkild Poulsen wrote:
> Hvis det er undsluppet din opmærksomhed er straffen for spirituskørsel
> allerede i dag særdeles høj, en månedsløn i bøde og det skal man vel at
> mærke tjene 3 måneder for at betale.

Naturligvis skal bilen først konfiskeres ved gentagne tilfælde ...

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 07-07-03 09:39

> Naturligvis skal bilen først konfiskeres ved gentagne tilfælde ...
>
> // Hans
> --
> UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Det kan vi så godt blive enige om. Det skal siges jeg ikke er belastet med
en spiritusdom og foragter dem der gør det, men dansk straffelov skal ikke
bestemmes ud fra populistisk had.

Fra : Tommy Bruus-Jensen

Dato : 05-07-03 08:54

> --
> Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml
> UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

På pandekagesiden virker dine links til billeder ikke - ikke nogen god
anbefaling, når du i samme sig. søger job. Skynd dig hellere at rette det -
så kan jeg også se dine pandekager (et helt kilo mel? - du må sku' være en
stor dreng!)

Mvh Tommy
bruus snabela os.dk

Fra : Søren Kongstad

Dato : 04-07-03 16:14

Hej

Det var ikke meningen at mit indlæg skulle være politisk. Jeg mener at det
er standard at en pc der har været brugt til at hacke bliver konfiskeret.
Hvis det er tilfældet, hvorfor er det så så meget anderledes med
spirituskørsel?

At pc'en bliver konfiskeret har jeg kun fra sekundære kilder som
http://www.stophacking.dk/

Kan en virksomhed få konfiskeret en pc'er som en medarbejder har brugt til
noget ulovligt. Hvis ja, hvorfor er det så anderledes med en bil og
spritkørsel?

På de bemærkninger der var til den tænkte lovændring, virkede det heller
ikke som om det at udelukkende var tilfældet hvor det var en firmabil der
var problemet, men også når det var en privat bil.

Søren

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-07-03 20:47

"Søren Kongstad" <kongstad@kongstad.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> er standard at en pc der har været brugt til at hacke bliver konfiskeret.
> Hvis det er tilfældet, hvorfor er det så så meget anderledes med

En pc vil evt. blive konfiskeret jfr. straffeloven:
§ 75. Udbyttet ved en strafbar handling eller et hertil svarende beløb kan
helt eller delvis konfiskeres. Savnes der fornødent grundlag for at fastslå
beløbets størrelse, kan der konfiskeres et beløb, som skønnes at svare til
det indvundne udbytte.

Stk. 2. Såfremt det må anses for påkrævet for at forebygge yderligere
lovovertrædelser, eller særlige omstændigheder i øvrigt taler derfor, kan
der ske konfiskation af

1) genstande, der har været brugt eller bestemt til at bruges ved en
strafbar handling,

2) genstande, der er frembragt ved en strafbar handling, og

3) genstande, med hensyn til hvilke der i øvrigt er begået en strafbar
handling.

Stk. 3. I stedet for konfiskation af de i stk. 2 nævnte genstande kan
der konfiskeres et beløb svarende til deres værdi eller en del heraf.

Stk. 4. I stedet for konfiskation efter stk. 2 kan der træffes
bestemmelse om foranstaltninger vedrørende genstandene til forebyggelse af
yderligere lovovertrædelser.

Stk. 5. Når en forening opløses ved dom, kan dens formue, arkiv,
protokoller og lignende konfiskeres.

§ 76. Konfiskation efter § 75, stk. 1, kan ske hos den, hvem udbyttet er
tilfaldet umiddelbart ved den strafbare handling.

Stk. 2. Konfiskation af de i § 75, stk. 2 og 3, nævnte genstande og
værdier kan ske hos den, der er ansvarlig for lovovertrædelsen, og hos den,
på hvis vegne han har handlet.

Stk. 3. Særligt sikrede rettigheder over genstande, der konfiskeres,
bortfalder kun efter rettens bestemmelse under betingelser svarende til de i
stk. 2 anførte.

Stk. 4. Har en af de i stk. 1 og 2 nævnte personer efter den strafbare
handling foretaget dispositioner over udbytte eller genstande af den i § 75,
stk. 2, omhandlede beskaffenhed eller rettigheder herover, kan det
overdragne eller dets værdi konfiskeres hos erhververen, såfremt denne var
bekendt med det overdragnes forbindelse med den strafbare handling eller har
udvist grov uagtsomhed i denne henseende, eller hvis overdragelsen er sket
som gave.

Stk. 5. Såfremt en person, der har konfiskationsansvar efter stk. 1-4,
dør, bortfalder hans ansvar. Dette gælder dog ikke konfiskation efter § 75,
stk. 1.

§ 76 a. Der kan foretages hel eller delvis konfiskation af formuegoder, der
tilhører en person, som findes skyldig i en strafbar handling, når

1) handlingen er af en sådan karakter, at den kan give betydeligt udbytte,
og

2) den efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover eller er en
overtrædelse af § 286, stk. 1.

Stk. 2. Under betingelser som nævnt i stk. 1 kan der foretages hel eller
delvis konfiskation af formuegoder, som den pågældendes ægtefælle eller
samlever har erhvervet, medmindre

1) formuegodet er erhvervet mere end 5 år før den strafbare handling, som
danner grundlag for konfiskation efter stk. 1, eller

2) ægteskabet eller samlivsforholdet ikke bestod på tidspunktet for
erhvervelsen.

Stk. 3. Under betingelser som nævnt i stk. 1 kan der foretages hel eller
delvis konfiskation af formuegoder overdraget til en juridiske person, som
den pågældende alene eller sammen med sine nærmeste har en bestemmende
indflydelse på. Det samme gælder, hvis den pågældende oppebærer en betydelig
del af den juridiske persons indtægter. Konfiskation kan dog ikke ske, hvis
formuegodet er overdraget til den juridiske person mere end 5 år før den
strafbare handling, som danner grundlag for konfiskation efter stk. 1.

Stk. 4. Konfiskation efter stk. 1-3 kan ikke ske, hvis den pågældende
sandsynliggør, at et formuegode er erhvervet på lovlig måde eller for
lovligt erhvervede midler.

Stk. 5. I stedet for konfiskation af bestemte formuegoder efter stk. 1-3
kan der konfiskeres et beløb svarende til deres værdi eller en del heraf.

§ 77. Sker der konfiskation efter § 75, stk. 1, eller § 76 a, og har nogen
erstatningskrav i anledning af lovovertrædelsen, kan det konfiskerede
anvendes til dækning af erstatningskravet.

Stk. 2. Det samme gælder genstande og værdier konfiskeret efter § 75,
stk. 2 og 3, såfremt der ved dommen træffes bestemmelse derom.

Stk. 3. Har den dømte i et af de i stk. 1 og 2 nævnte tilfælde betalt
den forurettede erstatning efter dommen, nedsættes konfiskationsbeløbet
tilsvarende.

§ 77 a. Genstande, som på grund af deres beskaffenhed i forbindelse med
andre foreliggende omstændigheder må befrygtes at ville blive brugt ved en
strafbar handling, kan konfiskeres, for så vidt det må anses for påkrævet
for at forebygge den strafbare handling. Der kan under samme betingelser ske
konfiskation af andre formuegoder, herunder penge. § 75, stk. 4, finder
tilsvarende anvendelse.

En bil vil normalt blive konfiskeret jfr. færdselsloven:

Kapitel 18 a

Konfiskation

§ 133 a. Ved særlig grove eller gentagne overtrædelser af færdselsloven kan
der ske konfiskation af det ved overtrædelsen anvendte motorkøretøj, såfremt
det må anses for påkrævet for at forebygge yderligere overtrædelser af
færdselsloven, og såfremt konfiskationen ikke er urimelig.

Stk. 2. I øvrigt gælder borgerlig straffelovs regler om konfiskation.

Som du måske kan se, er der den væsentlige forskel, at når det drejer sig om
bilen, skal det være særlig groft eller gentagne overtrædelser, og det skal
være påkrævet for at forebygge osv.

Hvis du sammeligner med straffeloven og ser på § 75 stk. 2, er der listet 3
forskellige krav som kan være aktuelle, og der kan det bl.a. være nok, at
genstanden bare har været brugt til en strafbar handling, jfr. 3. punkt.

Kurt