Andet multimedie
bentjuul 3670
Striber på scannet billede.
Fra : Per Juul Larsen

Dato : 03-07-03 17:46

Hej..

Jeg forsøger at scanne et A4 (Glans) bryllupsbillede. Men resultatet
bliver ens om jeg bruger den ene eller anden opl.
På orriginalen ses ikke streger, men det gør der på det scannede billede. Er
der nogen som kender til fænomenet?
Mine egne foto fremkaldt i fotostørrelse bliver rigtig fine.
Hvad kan jeg evt. gøre for at afhjælpe problemet.

min scanner er flg. Canon N670U

mvh pjl

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-03 17:56

> [...]
>Mine egne foto fremkaldt i fotostørrelse bliver rigtig fine.
>Hvad kan jeg evt. gøre for at afhjælpe problemet.
Den har jeg prøver før, efter jeg eksperimenteret med OCR driver som ikke
passede, jeg endte med at formaterer, da jeg ikke kunne drive dem ud igen
men det var Win98, og at jeg er nødt til at formaterer er kun sket 1 eller 2
gange.

THF
Brøndby
http://home13.inet.tele.dk/thf/

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 03-07-03 18:22

Hej Peter

1. Er stregen det samme sted på scanningen, ved 2 på hinanden følgende
scanninger?

2. Er stregen det samme sted på scanningen, hvis du flytter originalen
mellem 2 scanninger?

Mvh
Anders

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 03-07-03 20:01

Har måske udtrykt mig forkert.
Streger eller små tern over hel papiret. Som om at jeg har valgt en dårlig
opløsning.
Orriginal billedet er fra en fotograf. Kan han have lavet billedet på papir
der ikke kan scannes uden at kvaliteten
er forringet. ?
Eller hænger det sammen med at det er højglansfoto. ???

mvh pjl

Fra : cogco

Dato : 03-07-03 20:04

Godt spurgt!
Det ville jeg også gerne vide.
Jeg har arbejdet i en scannerafdeling, hvor vi havde en trommel-scanner.
Oplevede samme problem en gang, Og det viste sig at det skyldtes noget
så småt som et hår på den skinne scannermekanismen kørte på.

Claus

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 03-07-03 20:11

jeg har lagt et udsniyt af billedet på dk.binaer !

tak for svarene

mvh pjl

Fra : Tomasz

Dato : 03-07-03 21:48

"Per Juul Larsen" <fam.juul@larsen.dk> skrev i en meddelelse

Hej

Det er sikkert rigtig hvad Madsen og Ole siger men bare for at udelukke fejl
far scanner, har du ikke mulighed at skanne det på en anden maskine ?
MVH
Tomasz

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 03-07-03 22:57

tak for hjælpen.
Det var Moire. Jeg afhjalp det med funktionen descreen
mvh pjl

Fra : Madsen

Dato : 03-07-03 21:12

Per Juul Larsen skrev:

> Streger eller små tern over hel papiret. Som om at jeg har valgt
> en dårlig opløsning.

For mig ligner det moiré. Altså det mønster som meget nemt kan opstå
hvis du scanner trykt materiale dannet af rasterpunkter. Prøv f.eks.
at scanne et billede fra en avis eller et ugeblad. Så vil du få
nogenlunde samme effekt i forskellige afskygninger.

Prøv om det hjælper at dreje billedet i scanneren og hvis scanneren
eller rettere scannersoftwaren har en funktion som hedder noget i
retning af descreen eller despeckle, så prøv at slå den til også.

Madsen.

Fra : Nielsen

Dato : 03-07-03 21:36

Enig med Madsen, jeg vil tro at det er et print fra et digitalt billede, prøv at sætte en lup eller forstørrelses glas på
originalen, det skulle ikke undre mig om du kan se striber .
Prøv som Madsen beskriver, eller kan også vælge at scanne den ind en meget høj dpi, gerne med descreen på, sæt
der efter dpi'en ned til feks. 300 hvis du skal bruge det til tryk, elle ca. 72 til web.
Du skal ikke holde dig tilbage med hensyn hvor høj dpi du scanner ind i , jeg har selv lige scannet 132 motiver
fra gamle bøger til en genudgivelse fra Gyldendal, nogle kom op på 600mb inden jeg kvalte dem ned til ca. 15mb.

Mvh Ole

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-07-03 18:08

> [...]
> Mine egne foto fremkaldt i fotostørrelse bliver rigtig fine.
> Hvad kan jeg evt. gøre for at afhjælpe problemet.

Mener du streger på det scannede(på skærmen) eller på det derefter
udprintede ?

--
Mvh,
Ole