No Cd Cracks
Fra : Casper Bang

Dato : 03-07-03 13:39

Hej,

Jeg har en diskussion i et forum, andgående legaliteten i no cd cracks; en
crack som gør at man ikke behøver at sætte CDen i computeren når man spiller
sine spil.

Er det lovligt at bruge en sådan crack, hvis man har købt spillet? I må
meget gerne henvise til en paragraf hvis muligt.

MVH
~Casper Bang

Fra : Christian Andersen

Dato : 03-07-03 17:05

Casper Bang wrote:

> [...]
>
> Er det lovligt at bruge en sådan crack, hvis man har købt spillet? I må
> meget gerne henvise til en paragraf hvis muligt.

Loven om ophavsret:

§ 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at
foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.
[...]
Stk. 5. Bestemmelserne i stk. 1-4 gælder ikke for beskyttelse af
edb-programmer.

Så jeg vil vurdere at det er lovligt.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 03-07-03 17:24

Christian Andersen <zv856hm02@sneakemail.com> writes:

> [...]
> [...]
> Stk. 5. Bestemmelserne i stk. 1-4 gælder ikke for beskyttelse af

Jeg kan ikke finde noget der modsiger dette.

I samme forbindelse, er der nogen der kan sige hvad "omsætte" betyder
i §75 stk b:
----
§ 75 b. Det er ikke tilladt at omsætte eller i kommercielt øjemed
besidde midler, hvis eneste formål er at lette ulovlig fjernelse eller
omgåelse af tekniske indretninger, som er anvendt til at beskytte et
edb-program.
----
Er det kun salg?

/L

Fra : Casper Bang

Dato : 03-07-03 17:25

> [...]
> besidde midler, hvis eneste formål er at lette ulovlig fjernelse eller
> omgåelse af tekniske indretninger, som er anvendt til at beskytte et

jaja, men eftersom det er lovligt at fjerne denne kode ifl

--------------

er det jo ikke ulovlig besidelse :)

Fra : rAnders

Dato : 03-07-03 19:20

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> skrev i en meddelelse

> Er det lovligt at bruge en sådan crack, hvis man har købt spillet? I må
> meget gerne henvise til en paragraf hvis muligt.

Jeg vil tillade mig at kalde spørgsmålet uinteressant da spillet er købt og
derfor mister rettighedshaverne ingenting på du cracker kopier eller hvad du
nu har lyst til til eget forbrug.
Tror ikke der er nogen der vil opleve at blive sagsøgt for at have cracket
et købt spil for man kan undgå at bruge cd'en hver gang man spiller.

rAnders.

Fra : Casper Bang

Dato : 03-07-03 19:20

> Jeg vil tillade mig at kalde spørgsmålet uinteressant

så find noget andet at læse

> Tror ikke der er nogen der vil opleve at blive sagsøgt for at have cracket
> et købt spil for man kan undgå at bruge cd'en hver gang man spiller.

er da ligeglad med om man bliver sagsøgt for det - spørgsmålet er om det er
LOVLIGT

Fra : rAnders

Dato : 03-07-03 19:33

> er da ligeglad med om man bliver sagsøgt for det - spørgsmålet er om det
er
> LOVLIGT

Hvorfor vil du vide om det er lovligt hvis du ikke interesserer dig for om
man kan blive sagsøgt ?

rAnders

Fra : Casper Bang

Dato : 03-07-03 19:58

> Hvorfor vil du vide om det er lovligt hvis du ikke interesserer dig for om
> man kan blive sagsøgt ?

skal bruges til generelle regler på et forum - skal links til nocd-cracks
tillades eller ej.

Fra : Christian Andersen

Dato : 03-07-03 20:17

Casper Bang wrote:

> skal bruges til generelle regler på et forum - skal links til nocd-cracks
> tillades eller ej.

Så bliver det efter min mening mere speget.

Stadig lov om ophavsret:

§ 75 b. Det er ikke tilladt at omsætte eller i kommercielt øjemed besidde
midler, hvis eneste formål er at lette ulovlig fjernelse eller omgåelse
af tekniske indretninger, som er anvendt til at beskytte et edb-program.

Jeg ved ikke om "omsætte" defineres snævert som "omsætte for penge",
eller om det også omfatter det at distribuere det.

Hvis det er det sidste, kan det at linke til cracksene opfattes som
opfordring til at begå en forbrydelse, hvilket er ulovligt.

Men, jeg er ikke jurist, jeg læser bare loven.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 03-07-03 23:07

> [...]

> Jeg ved ikke om "omsætte" defineres snævert som "omsætte for penge",
> eller om det også omfatter det at distribuere det.

Hvis man har bannerreklamer, så tjener man, måske, også penge på siderne,
og så kan det pludseligt blive set som kommercielt.

> Hvis det er det sidste, kan det at linke til cracksene opfattes som
> opfordring til at begå en forbrydelse, hvilket er ulovligt.

Vel ikke hvis det ikke er en forbrydelse at bruge dem, hvilket
det oprindelige spørgsmål gik på.

/L

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-07-03 09:07

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> [...]

<snip>

> Vel ikke hvis det ikke er en forbrydelse at bruge dem, hvilket
> det oprindelige spørgsmål gik på.

Ja, det er jo der, definitionen af "omsætte" kommer ind, siden personen
der ejer siden ikke må omsætte cracksene (hvis den sidste definition
holder).

Eller er det for kringlet?

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 03-07-03 23:02

"rAnders" <rand@hotmail.com> writes:

> Hvorfor vil du vide om det er lovligt hvis du ikke interesserer dig for om
> man kan blive sagsøgt ?

Det kan der være mange forskellige grunde til. Velkommen til
dk.videnskab.jura.

/L

Fra : rAnders

Dato : 04-07-03 18:47

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> Det kan der være mange forskellige grunde til. Velkommen til
> dk.videnskab.jura.

Hehe, joo men mit spørgsmål fik ham jo til at fortælle hvad det handlede om
-

rAnders.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 15-07-03 11:57

"rAnders" <rand@hotmail.com> wrote in message

> Tror ikke der er nogen der vil opleve at blive sagsøgt for at have cracket
> et købt spil for man kan undgå at bruge cd'en hver gang man spiller.

Så tro om igen.......

Der var den sag med den norske dreng "the linux kid" som blev sagsøgt for at
have lavet et lille program (DeCCS) som gjorde at man kunne afspille 100%
lovligt indkøbte DVD-film på en linux-maskine uden at skulle have fat i et
microsoft program..

http://www.cnn.com/2000/TECH/computing/01/31/johansen.interview.idg/

Thore

Fra : PerX ...

Dato : 04-07-03 15:59

In article <be18bj$dbo$1@sunsite.dk>, webmaster@secretsofwar.net says...
> [...]
>
> Er det lovligt at bruge en sådan crack, hvis man har købt spillet? I må
> meget gerne henvise til en paragraf hvis muligt.

Husk altid følgende namme regler ved copyright:

1. DE har alle rettigheder.
2. DU har igen.
3. Skulle der være nogle nuværende undtagelser kan du være sikker på rige
lobby grupper arbejder på at overtale politikeren til at ændre dem.

Fra : Casper H - OldTraffo~

Dato : 06-07-03 00:34

> [...]
>
> Er det lovligt at bruge en sådan crack, hvis man har købt spillet? I må
> meget gerne henvise til en paragraf hvis muligt.

Jeg ahr oplevet at et site har måttet lukke, pg.a. de havde en no-cd crack
på deres site til fri afbenyttelse.
Dette brød udgiveren/udvikleren sig ikke om, og fik sitet lukket i nogle
måneder. Nu har de ikke no-cd cracken der mere...

men dette skete i England, ikke Danmark.