Regler for Dankort betaling
Fra : Thïngmand

Dato : 02-07-03 09:54

Hvor finder jeg den eksakte lovtekst, vedr. returret mv. for
Dankortbetaling?

Er der nogle undtagelser med brugte varer?

Kan man komme uden om at tilbyde fuld returret på dyre specialbestillinger,
som vi (butikken) ikke har mulighed for at returnere til grossist?

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Casper Mønster

Dato : 02-07-03 22:30

> Kan man komme uden om at tilbyde fuld returret på dyre
specialbestillinger,
> som vi (butikken) ikke har mulighed for at returnere til grossist?

Der skal ikke være returret anden det er fjernsalg, men der SKAL være, man
kan ikke skrive sig ud af det.

/Casper

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-07-03 22:45

Scripsit "Casper Mønster" <news@monster.dyndns.dk>

> Der skal ikke være returret anden det er fjernsalg, men der SKAL være, man
> kan ikke skrive sig ud af det.

Men bemærk at den lovbestemte fortrydelsesret netop ikke gælder hvis
varen er specialtilpasset efter kundens anvisninger (og kunden har
accepteret at tilpasningen begynder før fortrydelsesretten ville være
udløbet af sig selv.

Hvis "dyre specialbestillinger" derimod blot betyder en standardvare
der ikke normalt lagerføres, kan forhandleren ikke sikre sig mod
fortrydelse på anden måde end ved at vente med at bestille varen hjem
før de 14 dages fortrydelsesret er udløbet. Den forretningsmæssigt
fornuftigste fremgangsmåde vil dog formentlig være enten at levere med
det samme og indkalkulere en risikopræmie for fortrydelsesretten i den
tilbudte pris, eller slet ikke at tilbyde varen.

De p.t. gældende regler kan finde i ændringsloven, lov nr 442 af
31. maj 2000, <http://www.retsinfo.dk/delfin/html/a2000/0044230.htm>.
Det er de nye §§ 12ff der er relevante.

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Jacob Vedel Nielsen

Dato : 02-07-03 23:38

> [...]
>fortrydelse på anden måde end ved at vente med at bestille varen hjem
>før de 14 dages fortrydelsesret er udløbet.

Nej, dette er ikke en mulighed, i så fald ville enhver forretningsdrivende
jo kunne gøre fortrydelsesretten illusorisk!
Fortrydelsesfristen løber tidligst fra det tidspunkt, hvor forbrugeren
modtager varen (eller første parti heraf) OG har modtaget de i FAFTL §§ 11
og 11a nævnte oplysninger. Fristen udløber dog senest 3 måneder efter
forbrugeren har modtaget varen uanset at de nævnte oplysninger ikke er
meddelt forbrugeren, jf. i det hele FAFTL § 12a.

> [...]
>det samme og indkalkulere en risikopræmie for fortrydelsesretten i den
>tilbudte pris, eller slet ikke at tilbyde varen.

Ja, hvis vitterligt er tale om et forbrugerkøb ved fjernsalg, som ikke har
karakter af et bestillingskøb, så er dette umiddelbart den eneste "løsning".

Venligst

Jacob Vedel Nielsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-07-03 23:10

Scripsit "Jacob Vedel Nielsen" <stud.jur@stofanet.dk>

> Nej, dette er ikke en mulighed,
[...]
> Fortrydelsesfristen løber tidligst fra det tidspunkt, hvor forbrugeren
> modtager varen (eller første parti heraf)

Det er jo rigtigt nok. Jeg går lige ud og graver mig ned.

--
Henning Makholm "This imposes the restriction on any
procedure statement that the kind and type

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 02-07-03 22:56

Thïngmand skrev:

> Hvor finder jeg den eksakte lovtekst, vedr. returret mv.
> for Dankortbetaling?

Der er vel ikke nogen speciel lov for returret i forbindelse med
dankortbetaling? Men reglerne for fortrydelsesret (som det retteligt
hedder) kan læses i "Lov om visse forbrugeraftaler".

> Er der nogle undtagelser med brugte varer?

Hvad mener du med brugte varer? Varer, der er taget i brug af
forbrugeren, eller varer, der er solgt som brugte?

> Kan man komme uden om at tilbyde fuld returret på dyre
> specialbestillinger, som vi (butikken) ikke har mulighed for
> at returnere til grossist?

Ja, du er ikke forpligtet til at yde returret på varer, der er
fremstillet eller tilpasset kundernes individuelle behov (§ 12). Men det
skal selvfølgelig fremgå klart for kunden.

--
Mvh. Peter

Fra : Thïngmand

Dato : 03-07-03 09:26

> Hvad mener du med brugte varer? Varer, der er taget i brug af
> forbrugeren, eller varer, der er solgt som brugte?

Solgt som brugte

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Devast8or, work

Dato : 03-07-03 13:48

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse

> Solgt som brugte

IANAL men jeg er ret sikker på at det er ligegyldigt om et firma sælge en
vare som brugt eller ej, fortrydelsesret og den slags regler er de samme.

Devast8or