Ejerskifteforsikring på landbrugsejendom
Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 02-07-03 07:49

Jeg er ved at sælge en lille landbrugsejendom og nu er der opstået tvivl om
hvorvidt jeg kan tegne ejerskifteforsikring på stuehuset. Jeg er klar over
at reglen om ejerskifte forsikring kun er gældende for parcelhuse, men
ejendomsmægleren mener at

- når landbruget er så lille at man på ikke 'kan leve af det' (5.5 ha)
- kan man tegne en ejerskifteforsikring på stuehuset alene

Andre mægleren, som jeg har talt med siger at der ikke kan tegnes
ejerskifteforsikringer på landejendomme. Så hvad er rigtigt?

/Tommy

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-07-03 08:44

Hej Tommy,

"Tommy Bøgeskov" <tb.nospam@nospam.ddf.dk> wrote in message
> [...]
> Andre mægleren, som jeg har talt med siger at der ikke kan tegnes
> ejerskifteforsikringer på landejendomme. Så hvad er rigtigt?

Tjaeh - jeg havde muligheden, fik ihvertifælde et forsikringstilbud i
hånden, da jeg købte min nuværende ejendom som er et "nedlagt landbrug"
beliggende i landzone. Er det nemmeste ikke at ringe til et
forsikringsselskab og spørge, om de vil tegne en forsikring? Jeg mener at
der normalt udarbejdes et tilbud om forsikring i forbindelse med at
ejendommen sættes til salg, det var ihvertilfælde sådan en jeg så fik
stukket i hånden efter jeg havde skrevet under. Så hvis mægleren har et
tilbud om forsikring du kan benytte, er det vel gyldigt nok.

** Lars

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-07-03 17:25

"Tommy Bøgeskov" wrote:

> [...]
>
> - når landbruget er så lille at man på ikke 'kan leve af det' (5.5 ha)
> - kan man tegne en ejerskifteforsikring på stuehuset alene

Få sikkerhed for, at ejerskifteforsikringen er bekendt med at det er
landbrug, ellers kan de "smutte", når erstatning skal betales,
resten er frit opfundet.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : J. Nielsen

Dato : 02-07-03 22:31

"Tommy Bøgeskov" wrote :

> [...]

> - når landbruget er så lille at man på ikke 'kan leve af det' (5.5 ha)
> - kan man tegne en ejerskifteforsikring på stuehuset alene

For det første kan _du_ ikke tegne ejerskifteforsikring, det kan kun
køberen. For det andet er ejendomsmægleren et fjols.

Reglerne om begrænsning af sælgers ansvar ved udarbejdelse af
tilstandsrapport, tilbud på ejerskifteforsikring samt sælgers
erklæring om betaling af ½ ejerskifteforsikringspræmie, der forelægges
køber inden dennes underskrift, er _kun_ gældende for parcelhuse (1 og
2 fam.), fritidshuse, ejerlejligheder, anpartslejligheder og nedlagte
landbrug _uden_ landbrugspligt. Sælger du en ejendom med
landbrugspligt kan du ikke anvende reglerne - det er noteringen i
matriklen, der er afgørende og det er fuldstændig uden betydning om
man ikke "kan leve af det". Landbrugspligt = reglerne kan ikke
anvendes.

På landbrugsejendommen under udstykning, kan reglerne anvendes hvis
tilstandsrapporten og købsaftalen betinges af, at landbrugspligten
fjernes efter endt udstykning - ellers ikke.

mvh.

J. Nielsen