Opfordring til at sende penge i konvolut
Fra : Casper Bang

Dato : 01-07-03 14:18

Hej,

Da jeg i min virksomhed har en hel del kunder i udlandet, er der samtidig
mange som ikke har mulighed for at bruge credit kort når der købes.
Adskillige kunder har igennem tiden spurgt mig om de ikke bare kan smide X
dollars i en konvolut og sende den til mig.

Er det lovligt fra min side at opfordre til dette? Så vidt jeg ved står der
på de røde postkasser i DK at man ikke må sende penge, men gælder det også
for andre lande?

Jeg håber i kan hjælpe mig.

~Casper Bang
Secretsofwar.net

Fra : Andy

Dato : 01-07-03 15:12

> [...]
der
> på de røde postkasser i DK at man ikke må sende penge, men gælder det også

Bed dine kunder om at sende pengene rekommanderet(evt. 'registered mail').

Jeg ved ikke om det ligefrem er ulovligt at sende penge, men det er
ihvertfald dumt... Hvis du sender penge i Danmark skal du være heldig hvis
de kommer frem, men jeg kan forestille mig at pengene aldrig kommer frem
hvis de skal igennem 2 eller flere postvæsener.

Andy

Fra : Dunk

Dato : 01-07-03 16:44

"Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> de kommer frem, men jeg kan forestille mig at pengene aldrig kommer frem
> hvis de skal igennem 2 eller flere postvæsener.

Så dumt er det vel heller ikke - uanset lovligt eller ej - de fleste breve
kommer altså frem. Jeg administrerer min søns økonomi og jeg har sendt
masser af breve med penge og aldrig nogen sinde mistet noget på den konto.
Gør ikke PostDanmark værre end de er.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Andy

Dato : 01-07-03 22:18

> [...]
> kommer altså frem. Jeg administrerer min søns økonomi og jeg har sendt
> masser af breve med penge og aldrig nogen sinde mistet noget på den konto.

Jeg har modtaget mange åbnede breve, hvor pengene er væk, både fra Danmark
og udlandet... Det samme har resten af min familie...

Jeg holder skam meget af Post.dk, men med så mange mennesker ansat, så kan
man ikke være 100% sikker på noget...

Andy

Fra : Dunk

Dato : 02-07-03 06:15

> Jeg har modtaget mange åbnede breve, hvor pengene er væk, både fra Danmark
> og udlandet... Det samme har resten af min familie...

Det lyder helt usandsynligt at der skulle være tale om mange breve - pakker
i pengesedlerne, så de er synlige udefra ?? eller sender I mønter, som slår
kuverterne i stykker ?

Venligst
Dunk

Fra : Andy

Dato : 02-07-03 06:37

> Det lyder helt usandsynligt at der skulle være tale om mange breve

Muligvis, men det er ikke destomindre tilfældet.

> pakker i pengesedlerne, så de er synlige udefra ??

Nej.

> eller sender I mønter, som slår
> kuverterne i stykker ?

Nej

Jeg kan f.eks. fortælle at min søster ofte har mistet post, som hverken
kommer retur til afsender eller frem til modtager... Deriblandt penge pakket
i en anonym hvid kuvert uden specielle afslørende kendetegn. Derudover har
jeg selv mistet flere 'anonyme' kuverter, både fra danmark og udlandet...
Post DK har ovenikøbet været så venlige at fortolde/momse mig for en
udenlandsk pakke som var forseglet indtil den nåede toldbehandlingen,
hvorefter de smed halvdelen af indholdet væk inden pakken nåede frem til
mig.

Nok om det... Hvis du ikke tror på mine erfaringer, så er der ikke noget at
gøre ved det. Jeg anbefaler bare spørgeren at benytte rekommanderet
forsendelse.

Andy

Fra : Tommy Hansen

Dato : 01-07-03 17:52

Hvis du sender penge i Danmark skal du være heldig hvis
> de kommer frem
>
> Andy

Hvad bygger du denne påstand på ? jeg har sendt og modtaget mange penge
breve, også begge veje fra Sverige og Norge uden problemer.

Vh
Tommy
www.tommyhh.dk
Fjern XXX ved direkte svar

Fra : DS

Dato : 01-07-03 16:15

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> wrote in message
> [...]
der
> på de røde postkasser i DK at man ikke må sende penge, men gælder det også

Du kan jo sende pengene i et værdibrev - så er der også forsikring hvis nu
pengene går tabt.

Ved ikke hvad priserne er fra udlandet til DK, men hvis du sender fra
Danmark til Europa fx, så koster det almindelig brevtakst + 67,50 kr. Og så
skal du ellers betale 4,50 kr. per påbegyndt 65 SDR (ca. 673 kr)

/Daniel

Fra : Rasmus

Dato : 01-07-03 22:13

"DS" <noemail@tome.com> skrev i en meddelelse
> "Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> wrote in message

Mellem 2 postkort tapet til i kanten indlagt i en C65 kuvert kan der ligge mange
pengesedler, sendt som almindelig brev.
Dette har jeg benyttet mange gange, men nu vil "de" kun have Euro og dem har jeg ikke
liggende, men må ud at købe

Fra : Casper Bang

Dato : 02-07-03 13:10

[SNIP]

Mit spørgsmål er endnu engang:
Er det lovligt? At der kan være sikkerhedsmæssige problemer tvivler jeg ikke
på - men vil det være lovligt at anmode kunder om at sende på den måde? Jeg
angiver at de er fuldt ansvarlige for om det når frem etc...

at det er en usikker metode tvivler jeg ikke på... vi taler om 5 dollars i
et brev; så rekomenderet bliver alt for dyrt.