er der nogen love om forsætelig postning a~
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 30-06-03 20:31

til anden bruger ?

jeg har en veninder der åbenbart har gjort en eller anden bruger sur (
?) så han poster hende så regelmæsigt i de virus ham nu kan finde -
han prøver så at gemme sig under forskelige adresser ...der stort set
alle sammen er fra domæner hostede i dk.

men ip adressen er nu den samme : 80.161.68.79
dvs en tdc kunde !

i dag var det så den samme virus : w32/yaha.g@MM
en troyan det er jo ikke en gang en en worm ini ...

men hvad jeg mener er at sende en virus overlagt til anden part - det
er da forsæteligt at forsøge at gøre skade på derres egendom ?

se evt headers og anden info i
klaus mener unægteligt også er det som tommefinger regl også rigtigt
at det kan være ikke forsætligt ,
(anden debat andet forum )

men sagen er bare at han har gjort det igenem 3 mdr !!!

Mv.
Bo M Mogensen
--
"I can't feel you anymore, I can't even touch the books you've read
Every time I crawl past your door, I been wishin' I was somebody else instead.

Fra : Andrew

Dato : 30-06-03 21:36

Få fat i hans adresse og bank på hans dør og bed ham pænt om at holde op -
så tror jeg han stopper.

Mvh Anders

Fra : rAnders

Dato : 30-06-03 21:44

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> men hvad jeg mener er at sende en virus overlagt til anden part - det
> er da forsæteligt at forsøge at gøre skade på derres egendom ?

Hvis det er forsætligt er det da en ganske alvorlig sag der både er Chikane
og Datakriminalitet.
Det er jo ikke sikkert det 'kun' går udover den tilsigtede da virus som
bekendt spreder sig kan det have vide konsekvenser. Det koster virksomheder
milliarder hver dag at virus spreder sig og volder skade.
Jeg kender ikke til det rent juridiske men det hører vist ikke til en
bagatel sag.

rAnders.

Fra : Klaus

Dato : 30-06-03 22:40

> [...]
> at det kan være ikke forsætligt ,
> (anden debat andet forum )
>
> men sagen er bare at han har gjort det igenem 3 mdr !!!

Kontakt abuse@post.tele.dk.
Klaus

Fra : Michael F. S. Christ~

Dato : 02-07-03 11:29

Hej,

Det er absolut ikke småting - det er en alvorlig sag der både kan og bør
anmeldes til politiet med det samme.

Du kan anmeld sagen på http://www.anmeldelse.politi.dk/ eller ved telefonisk
kontakt til Politiets IT-kriminalitets afdeling (din lokalt politikreds kan
stille dig om, så ring til dem).

Enten skal du anmelde det som "hacking" (det at forsøge at installere en
trojan er det samme som at tilskaffe sig uretsmæssig adgang til en
computer - hvilket kan sidestilles med hacking), eller som "andet".

Sørg for at kunne dokumentere angrebene - udskriv emails med full-headers
(message source). Gem evt. en kopi af samtlige emails til disk - men pas nu
på ikke at aktivere virusset i denne process. Gem skærmudskrifter fra
antivirus produkter der melder om virus / trojaner i disse emails.

Og skriv også til abuse@post.tele.dk som der blev nævnt. Det vil få
øjeblikkelige konsekvenser for brugeren nemlig!

Du kan finde TDC's holdning til denne slags misbrug på:
http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_modem_vilkaar

Højst sandsynligt vil dette betyde at TDC vil nedlukke brugeren, og nægte
vedkommende fremtidig internet adgang via TDC's netværk. Se afsnit 14.B.
punkt D, E, H, I :

D. Kunden portscanner andre computere på internettet eller skaffer sig
uautoriseret adgang til systemer tilsluttet internettet (hacking).

E. Kunden medvirker til spredning af virus.

H. Kunden sletter eller forfalsker transmissionsinformation, herunder
IP-adresser eller header-information.

I. Kunden overtræder gentagne gange de til enhver tid gældende uskrevne
regler for god skik på internettet.

Her er lige et par konsekvenser som TDC med det samme vil igangsætte over
for brugeren:

"TDC Internet er berettiget til at opkræve et gebyr herfor. Hvis afbrydelsen
er sket i henhold til pkt. D, E, F, G, H eller I ovenfor kan genåbning dog
ikke finde sted. "

"Hvis kunden ikke retter det forhold, der gav anledning til afbrydelsen, kan
TDC Internet opsige abonnementsaftalen uden varsel, jf. pkt. 17. "

Men, da der jo er tale om punkterne D, E, H og I endda, så er genåbning ikke
muligt, hvorfor brugeren vil være forvist fra TDC's Internet.

En sådanne ordning har alle ISP'ere (internetudbydere) herhjemme, så selvom
tåben flytter til en anden udbyder og forsøger igen, kan du atter melde
sagen - sikkert med yderligere og skrappere konsekvenser.

mvh
Michael

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 02-07-03 11:34

Michael F. S. Christensen <michaelAT@steensgaardsdot.dk> wrote:
> Hej,
>
> Det er absolut ikke småting - det er en alvorlig sag der både kan og bør
> anmeldes til politiet med det samme.

Ikke umiddelbart, nej.

Sagen har været diskuteret i dk.admin.netmisbrug, og det er blevet gjort
absolut sandsynligt at brugeren 'bare' er inficeret med en ondsindet
virus. Hvis man skulle politi-anmelde f.eks. alle der fik
"loveletter"-ormen ville politiets IT-afdeling ikke have andet at lave
de næste par 100 år ;)

Den korrekte fremgangsmåde er også blevet diskuteret i
dk.admin.netmisbrug, og jeg skal ikke forsøge at referere den her.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : rAnders

Dato : 02-07-03 13:13

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> virus. Hvis man skulle politi-anmelde f.eks. alle der fik
> "loveletter"-ormen ville politiets IT-afdeling ikke have andet at lave

Hvis synderen er identificeret er det en politisag, det handler jo ikke om
at alle får virus fra forskellige, det handler om EN der fra virus fra EEN
bestemt.
Hvis det ikke er tilfældet har jeg misforstået sagen eller den er ikke
fremlagt korrekt fra Bo.

rAnders.