OK Når DDA ikke selv vil
Fra : Preben Müller

Dato : 28-06-03 09:40

Der kan ikke søges på Ringsted Købstad 1845
til trods for dette oplyses som muligt

Jeg kan ikke ihvertfald

PM

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 28-06-03 10:08

Preben Müller wrote:
> Der kan ikke søges på Ringsted Købstad 1845
> til trods for dette oplyses som muligt
>
> Jeg kan ikke ihvertfald
>
> PM
Du har fuldstændig ret. Jeg prøvede %%% i navn, Sorø i Amt, og C4161 i
indtastningsnummer, samt 1845: Nul poster.

Den er der ikke, for ved samme søgning, med Sorø Amt, Ringsted herred og
"sted" i sogn, kommer 866 poster. Der er 866 poster i Vigersted sogn.
Måske er den røget ud ved Back-up i går?
--
Hilsen Jeannie Kristensen
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 28-06-03 12:33

On Sat, 28 Jun 2003 10:39:31 +0200, "Preben Müller"
<ps98@teliamail.dk> wrote:

>Der kan ikke søges på Ringsted Købstad 1845
>til trods for dette oplyses som muligt
>
>Jeg kan ikke ihvertfald

Hvad er egentlig dit formål med det her?

Til information for gruppens øvrige læsere:

I forgårs kl. 12.26 modtog jeg følgende mail som svar på mit indlæg om
at FT-1845 for København nu er færdig:

>Hej Meget fint, men kan ikke søge i Ringsted Købstad
>Web-master er orienteret men stadig ingen adgang
>PM

Normalt reagerer jeg ikke på annyme mails, og når webmaster er
orienteret, så er sagen jo også i de bedste hænder. Jeg så derfor
ingen grund til at reagere; men det var åbenbart forventet. For
allerede kl. 14.31 fulgte den næste anonyme mail:

>igen
>Marie Holm Algade i Vordingborg
>Kan ikke slå hende op 1845
>Hvad sker der ??? Er det ikke rimeligt man som mindstemål svarer og
>dernæst ægger besked på net eller gruppe ???
>PM

Nu blev jeg ærlig talt en smule småsur. En ting er anonyme emails til
min private mailadresse; men at rykke for svar på den måde efter blot
to timer (midt på dagen på en hverdag), det er for meget.

Jeg svarede derfor "PM", at jeg sagtens kunne finde Marie Holm i
Vordingborg, og at jeg gerne ville hjælpe ham, hvis han lige ville
moderere sin tone. Herpå svarede han stadig anonymt:

>til Ars Helbo
>Skal beklage mine mails, de er ikke afsendt som modtaget
>Jeg kan ikke søge på Ringsted 1845
>meddeler dette til web-master, uden jeg har fået svar
>Herefter kan jeg ikke finde Marie Holm, til trods for eksakt indtastning.
>Mine henvendelser til dig var alen af informativ karakter, da
>du annoncerede at der var kommet nye tællinger.

Trods den fortsatte anonymitet og til trods for at jeg aldrig
tidligere har hørt om mails, hvis indhold ændres på vejen gennem
nettet, accepterede jeg undskyldningen.

Jeg forklarede så "PM", at man blot skal søge efter:

Navn: Marie Holm
Amt: Præstø
År: 1845

Så får man to Marie Holm, hvoraf den ene bor i Ahlgade i Vordingborg.
Meget nemmere kan det altså ikke være. Samtidig skrev jeg, at DDA kun
har ganske få medarbejdere, at det lige nu er ferietid samt at DDA har
travlt med færdiggørelsen af FT-1845 og forberedelsen af den kommende
CD med denne årgang. Derfor må man have en smule tålmodighed. Man kan
ikke med nogen som helst rimelighed forvente svar indenfor to timer.
Herpå kom svaret:

>Til Lars Helbo
>Tak for dit uddybende svar, men jeg søgte som du selv anbefaler
>Navn, Amt og årstal
>Ringsted Købstad oplyses tilgængelig 1845, men der oplyses
>intet resultat på selv Jens Jensen
>Der er pt ingen adgang til siden lige nu, så et eller andet er der galt
>Mener ikke jeg er anonym, men vil checke opsætningen
>Preben Müller
>Pakhusstrædet 1
>4220 Korsør
>Ovenstående er blot til orientering, svar forventes ikke. God sommer

At Preben Müller skulle have søgt på navn, amt og årstal uden at finde
den søgte Marie Holm, anser jeg for at være "tvivlsomt"

Jeg er helt enig i, at Ringsted Købstad 1845 ikke er søgbar; men det
er jo ikke det, det handler om. Preben Müller har efter eget udsagn
informeret webmaster, og dermed er sagen i de bedste hænder. Jeg ved
ikke, _hvornår_ webmaster er informeret; men skal vi ikke gætte på, at
det er sket torsdag formiddag? Så må man altså give webmaster en
rimelig tid til at løse problemet. Det hjælper intet, at rykke hos
alle mulige andre efter få timer, eller udbrede sagen i et forum, som
ingen hos DDA læser.

Når man som afsender kun skriver "pm" <ps98@teliamail.dk>, så ER man
anonym, uanset hvad man selv mener. Det kræver ikke noget videre check
af opsætningen.

Altså, en gang til, hvad er formålet med dit indlæg her i gruppen? Du
har fået svar. Den ansvarlige er informeret. Problemet vil blive løst.

Det eneste der mangler er, at du lærer at styre din utålmodighed.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Preben Müller

Dato : 28-06-03 19:53

Formålet med mit indlæg i gruppen er fremme af informationer, der synes
relevante for brugere. Der kunne sidde en og anden, der efter negativ
søgning i Ringsted Købstad opgav eftersøgning af ane og i god tro

Skal for god ordens skyld nævne, at jeg har svaret hr. Helbo privat.
Indholdet i mit svar er stort set målløshed over lemfældig og respektløs
omgang med privat post

PM

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 28-06-03 21:00

On Sat, 28 Jun 2003 20:52:52 +0200, "Preben Müller"
<ps98@teliamail.dk> wrote:

>Formålet med mit indlæg i gruppen er fremme af informationer, der synes
>relevante for brugere. Der kunne sidde en og anden, der efter negativ
>søgning i Ringsted Købstad opgav eftersøgning af ane og i god tro

Hvis det var formålet, så havde det da været relevant at oplyse, at du
allerede har informeret webmaster om problemet, og at jeg har oplyst
dig om, at der p.g.a. ferie m.v. sikkert vil gå et stykke tid, før
problemet kan forventes rettet.

Så ville alle vide, at der er taget hånd om problemet og at man ikke
behøver at foretage sig noget.

I så fald finder jeg iøvrigt også dit emne-valg noget besynderligt. Du
skriver: "OK Når DDA ikke selv vil". Hvad mener du med det? Du siger,
du ikke har fået noget svar fra DDA, hvordan kan du så vide, hvad de
ikke vil?

Sådan som du fremlagde det, virkede det meget mere som om du ville
skabe utilfredshed, dit budskab var jo egentlig: "Se, det fungerer
ikke, og de gider ikke gøre noget ved det!"

>Skal for god ordens skyld nævne, at jeg har svaret hr. Helbo privat.
>Indholdet i mit svar er stort set målløshed over lemfældig og respektløs
>omgang med privat post

Det kan du jo mene. Problemet er bare, at du med dit indlæg fremsatte
nogle ubegrundede og urimelige beskyldninger. Derfor syntes jeg, at
alle skulle have HELE historien, så man har en chance for at vurdere
dine motiver.

Din opsætning fungerer iøvrigt stadig ikke. Den mail jeg lige fik fra
dig var også anonym.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-06-03 00:47

Lars J. Helbo <lars@salldata.dk> skrev Sat, 28 Jun 2003 22:00:03 +0200

>Det kan du jo mene. Problemet er bare, at du med dit indlæg fremsatte
>nogle ubegrundede og urimelige beskyldninger. Derfor syntes jeg, at

Uanset hvad man så end måtte mene om det forudgående, så er det en uskik
og i strid med alle skrevne og uskrevne regler at offentliggøre private
mails her på Usenet.

Uanset at jeg nok er tilbøjelig til at give Lars ret i at P.H. har skudt
rigeligt høj og med spredehagl, så håber jeg sandt for dyden ikke at
Lars' fremgangsmåde kommer til at danne præcedens.!

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 29-06-03 08:14

On Sun, 29 Jun 2003 01:47:10 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]

>rigeligt høj og med spredehagl, så håber jeg sandt for dyden ikke at
>Lars' fremgangsmåde kommer til at danne præcedens.!

Det kan jeg kun være enig i. For mig er det absolut en undtagelse,
begrundet af de helt specielle omstændigheder.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Preben Müller

Dato : 30-06-03 10:56

Skal lige sige tak for de private mails, som gav støtte til min kritik.I
tallet 7

Preben Müller