Andet multimedie
bentjuul 3670
Størrelse på A1-ark
Fra : Karsten Jensen

Dato : 27-06-03 23:09

Hvor finder jeg dimensionerne på et A1 ark? Måske nogen kan fortælle
mig hvad standard-størrelsen er her i dk.

InDesign har ikke (som jeg ser det) A1 i papir størrelse.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : Martin Poll

Dato : 27-06-03 16:28

Karsten Jensen wrote:
> Hvor finder jeg dimensionerne på et A1 ark? Måske nogen kan fortælle
> mig hvad standard-størrelsen er her i dk.
>
> InDesign har ikke (som jeg ser det) A1 i papir størrelse.

Se om denne side ikke hjælper dig:
http://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/iso-paper.html

MVH
Martin

Fra : Madsen

Dato : 29-06-03 01:05

Jan Rasmussen skrev:

> ovenstående er fra Illustrator 10 , men der samme
> gælder også for Indesign2.0 og Photoshop

Jeg ved ikke om du kan i Illustrator og InDesign, men du kan i
Photoshop 7.
<http://www.creativepro.com/printerfriendly/story/19113.html>

Madsen.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-06-03 14:08

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:Xns93A91538A9AFC.thomas@madsen.tdcadsl.dk...

> Jeg ved ikke om du kan i Illustrator og InDesign, men du kan i
> Photoshop 7.
> <http://www.creativepro.com/printerfriendly/story/19113.html>

Tak , Det virker jo fint i PS7

Jeg fatter simpelthen ikke hvorfor de normale
papir formater ikke er standart i sådanne dyre prof programmer

i det hele taget er jeg ret skuffet over Illustrator 10, det minder
om et Windows 3.11 program, Musen scroll hjul fungere overhoved ikke
i eks. font valg menu, font listen er bare tekst , ikke som publisher
hvor man kan se hvordan en font ser ud før man vælger den.
o.s.v

jeg vil håbe at det bare er mig der mangler erfaring i indstilling af
dette programmer.

Phuha, det hjalp lidt at lufte min utilfredshed

Jan Rasmussen

Fra : N/A

Dato : 30-06-03 14:08

Fra : Madsen

Dato : 30-06-03 14:35

Jan Rasmussen skrev:

> Jeg fatter simpelthen ikke hvorfor de normale
> papir formater ikke er standart i sådanne dyre prof programmer

Jeg har svært ved at få øje på problemet når der er en Custom-
indstilling må jeg ærligt indrømme, men det er selvfølgelig smag
og behag. :)

Desuden er sidestørrelsen i Illustrator mere eller mindre overflødig.
Det eneste jeg som regel bruger den til er som en rettesnor for hvor
stort det grafik jeg sidder og laver er. Illustrator er jo ikke et
sideombrydningsprogram. Det er et illustrationsprogram. I InDesign
er det selvfølgelig en anden sag, men den har jo også en Custom Page
Size.

> i det hele taget er jeg ret skuffet over Illustrator 10, det minder
> om et Windows 3.11 program, Musen scroll hjul fungere overhoved ikke
> i eks. font valg menu,

Hvis du mener i Character-paletten så kan jeg nu sagtens scrolle i
den med min mus. I Type > Font kan jeg ikke scrolle for listen kan
sagtens være på et skærmbillede. Jeg har kun de fonte tændt som jeg
har brug for til en given opgave.

> font listen er bare tekst , ikke som publisher hvor man kan se
> hvordan en font ser ud før man vælger den. o.s.v

Ja det er smart at man kan se hvordan fonten ser ud. Det har CorelDraw
f.eks. også, men jeg må nu indrømme at det er sjældent at jeg savner
det i Illustrator. I InDesign kunne man måske godt savne en sådan
funktion, men i mit tilfælde så ved jeg som regel hvordan fontene ser
ud allerede inden jeg har valgt dem, for det er begrænset hvor mange
fonte jeg har tændt ad gangen som sagt. Skal jeg vælge en speciel font
så bestemmer jeg mig for hvilken det skal være via min fontmanager i
stedet.

Madsen.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-06-03 15:04

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:Xns93AA9E8AEBCCC.thomas@madsen.tdcadsl.dk...

> Jeg har svært ved at få øje på problemet når der er en Custom-
> indstilling må jeg ærligt indrømme, men det er selvfølgelig smag
> og behag. :)

I et program der fylder ~200mb har jeg svære at se
at 10 byte mere ville betyde noget

jeg mener når man har en liste med
A4 = 297*210 osv.
hvor svært er det så at skrive
A1 = 594*841

Jeg har bare så svært ved at acceptere at et microsoft
hobby program som publisher, kan ting som man ikke
kan i professionelle programmer, som jeg anser Adobe programmer
for at være.

> [...]
> den med min mus. I Type > Font kan jeg ikke scrolle for listen kan
> sagtens være på et skærmbillede. Jeg har kun de fonte tændt som jeg

Bliver den tekst du har skrevet så automatisk opdateret
til den font du ruller forbi , ligesom i PS7 ?

Jeg er godt klar over at en stor del af min utilfredshed med adobe progs
skylles mig selv, manglene erfaring og eks. at jeg ikke kan de gængse
papirformater i hoved, og er blever 'forkælet' ved at bruge PSP7 og Publisher

Jan Rasmussen

Fra : Madsen

Dato : 30-06-03 15:27

Jan Rasmussen skrev:

> I et program der fylder ~200mb har jeg svære at se at 10 byte mere
> ville betyde noget

Fordi du lige præcis mangler en A1-funktion er det jo ikke sikkert
at Adobe har ment at det er nødvendigt. Der er tusindvis af
individuelle behov, men foreslå det til Adobe. De plejer at være
gode til at lytte til deres brugeres ønsker.

> Jeg har bare så svært ved at acceptere at et microsoft hobby
> program som publisher, kan ting som man ikke kan i professionelle
> programmer, som jeg anser Adobe programmer for at være.

Så prøv at vende den rundt og kig på hvor mange funktioner du har
i Adobes programmer som du ikke finder tilsvarende i Microsofts
programmer. Du vil altid kunne finde noget i et program fra en
producent som du ikke kan finde i et tilsvarende program fra en
anden producent så intet nyt under solen på det område. Vælg det
program som passer dig bedst og opfylder dine behov.

> Bliver den tekst du har skrevet så automatisk opdateret til den
> font du ruller forbi , ligesom i PS7 ?

Teksten bliver ikke automatisk opdateret bare ved at rulle hen over
den her og det hverken i Illustator 10.0.3, InDesign 2.02 eller
Photoshop 7.01. Først når jeg klikker på den tekst jeg ønsker bliver
den skrevne tekst opdateret.

> [...]
> progs skylles mig selv, manglene erfaring og eks. at jeg ikke kan
> de gængse papirformater i hoved, og er blever 'forkælet' ved at

Det undrer mig egentlig hvorfor du investerede i Adobe-programmerne.
Var PSP7 og Publisher ikke længere tilstrækkelige, eller?

Madsen.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-06-03 19:09

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:Xns93AAA76B1736A.thomas@madsen.tdcadsl.dk...

> [...]
> den her og det hverken i Illustator 10.0.3, InDesign 2.02 eller
> Photoshop 7.01. Først når jeg klikker på den tekst jeg ønsker bliver

Ikke korekt, i PS7,0(PC) virker scroll hjulet perfekt ,,prøv selv

indsæt en tekst - mærkere teksten - highlight font valg og rul med hjulen
(du skal ikke trykke på pilen som åbner hele font listen)

Det samme gælder størrelsen på fonten - highlight størrelses vinduet
og scroll med hjulet - den mærkeret tekst bliver så størrer eller mindre
og man behøver ikke tænke på pkt eller mm.

Det gælder i det heletaget overalt i PS7
layer blend,opacity,fill, CMYK % mm.

Se det er smart,, kune det bare være sådan i Illustrator 10 & Indesign 2
det virker som om PS7 er fra år 2000 og resten er fra 1995.

PS7 opfylder til fulde mine forventninger, men Illustrator 10 & Indesign 2
halter lidt p.g.a. den manglene scroll funktion.

> Det undrer mig egentlig hvorfor du investerede i Adobe-programmerne.
> Var PSP7 og Publisher ikke længere tilstrækkelige, eller?

Nu er det ikke mig personligt der har investeret men min arbejdsplads,
anyway, så var det for at kunne arbejde i cmyk,bedere skrift(paragraph)
styring, 3 lave pdf o.s.v -

og så var jeg så sindsyg træt af de guides,templates, og andet crap
man skulle lukke før man kunne komme til at arbejde i publisher + m.fl.

PSP7 kan jeg stadig ikke undvære, mest p.g.a. Browser funktionen
som jeg ser som lidt af en joke i PS7.

Jan Rasmussen

Fra : Madsen

Dato : 30-06-03 20:38

Jan Rasmussen skrev:

> indsæt en tekst - mærkere teksten - highlight font valg og rul med
> hjulen (du skal ikke trykke på pilen som åbner hele font listen)

Jeg gjorde så åbenbart den fejl at jeg åbnede font-listen.

> Det samme gælder størrelsen på fonten - highlight størrelses
> vinduet og scroll med hjulet - den mærkeret tekst bliver så
> størrer eller mindre og man behøver ikke tænke på pkt eller mm.

Den feature kendte jeg ikke og bruger den heller ikke, men smart
er det da.

> PS7 opfylder til fulde mine forventninger, men Illustrator 10 &
> Indesign 2 halter lidt p.g.a. den manglene scroll funktion.

Nu er Photoshop 7 jo også det nyeste af programmerne, men brug
dine piletaster i stedet. Marker det felt du vil ændre på og
tryk på piletast op eller piletast ned. Prøv også piletasterne
i kombination med Shift-tasten. TAB skifter imellem felterne og
det fungerer måde i Illustrator, Photoshop og InDesign.

Madsen.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-06-03 23:35

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:Xns93AADC1E3233B.thomas@madsen.tdcadsl.dk...

> [...]
> i kombination med Shift-tasten. TAB skifter imellem felterne og
> det fungerer måde i Illustrator, Photoshop og InDesign.

Ja det ser ud til at virker fint med eks. font størrelse
desvære ikke ved font valg,

men der virker
1. mærkere teksten
2. highlight fontvalg med musen
3. pil ned/op
4. tryk enter
5. goto 2.

Jeg har selvfølgelig printet alle de installeret
fonte ud i en liste så jeg kan se udsende/navn

Det kunne være jeg skulle læse Illustrator's
manual Shortcut section før jeg begynder at brokke
mig alt for meget

Jan Rasmussen

Fra : Madsen

Dato : 30-06-03 20:48

Madsen skrev:

> det fungerer måde i Illustrator, Photoshop og InDesign.

både.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 30-06-03 23:47

Jan Rasmussen skrev:

> Det kunne være jeg skulle læse Illustrator's manual Shortcut
> section før jeg begynder at brokke mig alt for meget

Der er noget at gå i gang med skulle jeg hilse og sige. ;)

Madsen.

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 29-06-03 06:50

A1 formatet er 594 x 841 mm

Mvh
Anders

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:n2gpfv8orqbsgclsqoa5fo5b3cqjjpndum@4ax.com...

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-06-03 16:57

On Sat, 28 Jun 2003 00:09:24 +0200, Karsten Jensen
<k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:

>Hvor finder jeg dimensionerne på et A1 ark? Måske nogen kan fortælle
>mig hvad standard-størrelsen er her i dk.

Tak for tipne.... Denne side fandt jeg dog ikke i min søgning, men
derimod nogle andre med forskellige standarder.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 30-06-03 15:47

"Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> writes:
> [...]
>skylles mig selv, manglene erfaring og eks. at jeg ikke kan de gængse
>papirformater i hoved, og er blever 'forkælet' ved at bruge PSP7 og

Hmmm... Det tror jeg du har helt ret i.
Det er jo i virkeligheden her at vandene skilles mellem den professionelle
bruger og amatøren(skal ikke forstås nedsættende). Den professionelle
bruger har som hovedregel styr på, hvilke fonte, der er anvendelig til
hvilke formål. Nogle af os har investeret penge i forskellige skriftatlas
og andre fagbøger for at få denne viden ind og sidde på rygraden (vil da i
den forbindelse gerne anbefale Henrik Birkvigs Skriftatlas fra Grafisk
Litteratur samt Den nye Selmar; Længe leve typografien, ligeledes Grafisk
Litteratur. det er bøger der er til at betale sig fra, og det er bøger man
bliver klogere af). Det er med andre ord et faglært arbedje at beskæftige
sig med grafisk design, layout osv.

For amatøren (og det er fortsat ikke nedladende ment) er der naturligvis
en masse viden, erfaring og håndelag, som mangler. Derfor er det
naturligvis også helt berettiget at der er udviklet en række programmer,
der henvender sig til den ikke-professionelle bruger, eksempelvis
Publisher (PSP kender jeg ikke. Jeg er placeret trygt i et Mac-miljø med
Photoshop som omdrejningspunktet, når det gælder billedbehandling). Ganske
som i andre håndværk er der forskel på amatørens værktøj og den
professionelles. Og gasnke som i andre håndværk er der gode råd, fif og
fiduser at hente ved at spørge de professionelle. Madsen er jo et fornemt
eksempel på en fagmand, der glad og gerne dele ud af sin viden og
erfaring. Og ganske som i andre håndværk, spørger de ægte professionelle
også hinanden til råds.

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11