Mennesker som bytte...
Fra : Carina Graversen

Dato : 28-06-03 06:31

H E Y ....

Ladycatwoman havde et interessant aspekt mht. træning af bidearbejde:

---
Citat
---
Jeg tror ikke, at hunde bliver mere bidske af Ipo el.lign. da de fleste
sagtens kan skelne mellem træning og fri, men det er simpelthen imod min
natur at acceptere, at mennesker skal være bytte
---
---

Jeg tror ikke hundene opfatter mennesker som bytte, men derimod som
nogen_der_udløser_et_bytte...

Jeg træner f.eks. redningshunde, hvor vi også benytter mange af de samme
teknikker og drifter som man gør i bidearbejde - vi bruger bare bolde,
bidepøller og lignende i stedet for et bideærme. Til forskel fra f.eks. IPO,
skal vores hunde kunne halse af mennesker selvom disse ikke har et synligt
bytte, og jeg gør da ofte det med min hund, at jeg sørger for at
figuranterne overhovedet ikke har nogen belønninger på sig, da hunden ellers
hurtigt lærer at lugte til figuranten mht. om det kan betale sig at halse
(de er jo ikke så dumme vores små vovser *GGG*). Jeg dækker så min hund af
ude ved figuranten, og går så hen og hjælper figuranten op mens jeg "i smug"
giver figuranten en beløning, som hunden så får lov til at komme hen og få
ved en ny halsgivning . Samtidig kan jeg godt finde på at ligge en bold
et eller andet sted i en ruin eller stille noget mad, som hunden naturligvis
ikke må halse af - jeg mener derfor at jeg med ret stor sandsynlighed kan
sige, at min hund udelukkende går efter mennesker og ikke efter et synligt
ærme eller fordi den kan lugte sin bidepølle/mad....

Jeg kan også godt finde på at få en figurant til at ligge og råbe "av - av -
det gør så ond i mit ben" eller slå ud efter hunden (selvfølgelig uden at
ramme den), og sige meget vredt "gå væk din dumme køter" - eller en
figurant, der løber bange væk fra hunden. Alt sammen tilfælde vi kan komme
ud for hvis vi engang kommer ud i en virkelig situation, og selvom min hund
udelukkende går efter mennesker, har jeg aldrig set tendenser til at den vil
bide efter mennesker. - og faktisk har jeg trænet bidearbejde med den, da
den var yngre, da jeg var misundelig og nysgerrig på hvad IPO-figuranterne
kunne som jeg ikke kunne ... - min hund er selvfølgelig også trænet
til at kunne håndtere stort set alle situationer, bla. en flok røgdykkere
der kommer løbende i fuld udrustning direkte hen imod den m.m. !!!

Men som sagt tror jeg også bare den opfatter mennesker som nogen der udløser
dens bytte. På samme måde som den hund der tigger ved bordet - fordi den
engang har fået en frikadelle af en gæst, bider jo heller ikke gæsten næste
gang, for når nu den har fået smag for kød, så kan den jo ligeså godt tage
en bid af armen der gav frikadellen sidste gang ... det giver jo ligesom
ingen mening .

Desuden trænes bidearbejdet jo vha. hundens byttedrift, mens en meget meget
stor del af de hundebid der sker i Danmark forgår pga. hundens
forsvarsdrift, og dette er for mig endnu et argument for at korrekt trænet
bidearbejde med en psykisk sund hund og en fornuftig hundefører og figurant
ikke er farligt .

På den anden side er det heller ikke sådan, at jeg mener hunden går glip af
noget hvis den ikke får lov til at træne bidearbejde, hvis man bare på anden
måde tilfredsstiller hundens medfødte drifter og behov ... det må i sidste
ende være hundeføreren der vælger hvad han/hun vil træne med sin hund, og så
længe dette ikke er til fare for andre mennesker/dyr eller hunden lider
under det, så er det for mit vedkommende helt OK . - F.eks. har jeg det
sådan, at jeg aldrig vil finde ret meget sjov ved at træne DKKs
lydighedsprogram eller agility, men derfor synes jeg da det er flot med de
resultater nogen kan opnå med deres hunde i disse discipliner, selvom det
ikke er noget jeg selv gider bruge ret meget tid på .

Nå, det blev vist lidt rodet mit indlæg, håber nogen kan få lidt ud af det

G O D W E E K E N D
Carina

Fra : Eifel

Dato : 03-07-03 10:20

"Carina Graversen" skrev d. 28-06-03 06:31 dette indlæg :
> H E Y ....
>
> Ladycatwoman havde et interessant aspekt mht. træning af bidearbejde:
>
> ---
Citat
---
> [...]
min
> natur at acceptere, at mennesker skal være bytte
---

> [...]
> ikke er noget jeg selv gider bruge ret meget tid på .
>

> Nå, det blev vist lidt rodet mit indlæg, håber nogen kan få lidt ud af

Nej - selvfølgelig er det ikke mennesket der er bytte.
Men prøv at overbevise "modstanderne" af at mennesker skal være bytte -
om det.
Har selv erfaret, at dette ganske enkelt er umuligt - helt enkelt
uladesiggørligt. I ordets bogstaveligste forstand.
Det fremgår af indlæggene her i NG, at 9 ud af 10 ikke har overværet
(bide)træning, det være sig i IPO, PH eller andre steder. Samme forstår
derfor naturligvis heller ikke elementerne byttedrift, forsvarsdrift,
etc.

Derfor er denne diskussition, desværre allerede dødsdømt - ............
hhhhhhmmmm ......... på den anden side, prøv at invitere "Punish the
deed, not the breed" indenfor og diskuter dette emne med dig.
"Punish" ved en hel masse om ingenting - specielt om bidearbejde samt
hundepsykologi m.v.

Hvis du inviterer "Punish" til at diskutere med dig, ønsker jeg dig et
stort : held og lykke

M.v.h.

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 03-07-03 12:38

> [...]
>hundepsykologi m.v.
>
>Hvis du inviterer "Punish" til at diskutere med dig, ønsker jeg dig et

,,,,,,,,,,,,,,ja for alle der ikke giver eifel ret , de er jo dumme
ikke , og ved en masse om ingenting osv, eifel forstår bare det hele
ikke, alle dem eifel er uenig med er forkert på den ikke . Og grunden
til at diskutionen er dødsdømt er at eifel ikke kan finde ud af at
formulere sig på en normal måde ! men går efter personerne der siger
ham imod istedet for at argumentere sagligt for sin sag. Så man får
vist brug for mere end held og lykke hvis man skal diskutere med
eifel, men det har dem der er uenige med ham nok også snart opgivet.

Fra : Eifel

Dato : 03-07-03 13:18

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 03-07-03 12:38 dette indlæg :

> [...]
> vist brug for mere end held og lykke hvis man skal diskutere med
> eifel, men det har dem der er uenige med ham nok også snart opgivet.

Jeg er næsten kommet til at holde helt af dig Punish - du har det med at
redde min dag, ihvertfald vil du se mig med et stort smil på, det meste
af dagen, når jeg er herinde på www.kandu.dk

Mange venlige hilsner

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-07-03 13:28

"Eifel" <Eifel.news@kandu.dk> escribió

> [...]
med at
> redde min dag, ihvertfald vil du se mig med et stort smil på, det

Hint: du er ikke på kandu, du er på usenet. Mere information kan
forefindes på: http://www.usenet.dk

Fra : Eifel

Dato : 03-07-03 13:37

"Lars Hoffmann" skrev d. 03-07-03 13:28 dette indlæg :

> "Eifel" <Eifel.news@kandu.dk> escribió

> med at
> meste
>
> Hint: du er ikke på kandu, du er på usenet. Mere information kan
> forefindes på: http://www.usenet.dk

Hej Lars !

Egentlig er jeg ligeglad med hvor jeg er - bare jeg er i nærheden af
Punish´s indlæg

M.v.h.

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/