Kørsel af svensk bil i Danmark !
Fra : Danker

Dato : 27-06-03 15:53

Må man som dansk statsborger låne en vens svenske bil og køre den til danmark ?

Og I fald man ikke må, hvad ligger en bøde for en sådanne overtrædelse på ?

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:194.234.173.2)

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-06-03 16:36

"Danker" <danker@markerz.dk> wrote in message
> Må man som dansk statsborger låne en vens svenske bil og køre den til
danmark ?

Nej - Du må kun føre bilen hvis din ven sidder ved siden af

> Og I fald man ikke må, hvad ligger en bøde for en sådanne overtrædelse på
?

Kan ikke huske det.

Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-06-03 19:08

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> wrote in

> Nej - Du må kun føre bilen hvis din ven sidder ved siden af

Hvorfor ?

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 28-06-03 15:49

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> wrote in message
> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> wrote in

> Hvorfor ?

<ironi>Fordi man ikke må have mulighed for at køre i fede biler hvis man er
dansker.</ironi>

Ja ja , off topic ved det godt :)

Jeg bliver bare så harm på den danske lovgivning angående biler nogle gange.

Mvh
Jacob

Fra : Claus E Beyer

Dato : 27-06-03 19:10

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
> "Danker" <danker@markerz.dk> wrote in message
?

Det er ikke statsborgerskabet der er afgørende, men det land hvor man har sin
bopæl. Hvis du ikke bor i Danmark, må du gerne køre en udenlandsk bil i Danmark.
Der skal dog være tale om reel bopæl i udlandet. Der vil blive slået hårdt ned
på forholdet, hvis der blot er tale om en proformabopæl i udlandet for at
unddrage sig de danske afgiftsregler for motorkøretøjer.

> Nej - Du må kun føre bilen hvis din ven sidder ved siden af

En i Danmark bosiddende person må gerne føre en udenlandsk bil i Danmark, hvis
den i udlandet bosiddende ejer sidder ved siden af. Her er jeg i tvivl om det
SKAL være ejeren eller om det rækker at der blot sidder en person med bopæl i
udlandet, som selv har lov til at føre bilen på dansk grund.

Ovenstående bygger ikke på egenhændig granskning af love, men på hvad jeg har
ladet mig fortælle i det sønderjyske grænseområde, hvor der kan være store
problemer med at en i Danmark bosiddende person er ansat i et firma syd for
grænsen. Han må ikke føre firmaets tysk-indregistrerede bil i Danmark. Når det
tyske firma skal på tur over grænsen til Danmark, skal en i Tyskland bosiddende
person være fører af køretøjet, eller evt. blot sidde ved siden af.

Da jeg var højskoleelev på Jaruplund Højskole (www.jaruplund-hoejskole.dk) i
Sydslesvig og skulle leje en bil, var jeg nødt til at leje bilen i Aabenraa for
at have lov til at føre den både nord og syd for den dansk-tyske grænse. Det
havde været mere naturligt - og billigere - at leje bilen i Flensborg, men i så
fald havde jeg kun haft lov at føre den syd for grænsen.

Claus

Fra : Frederiksen

Dato : 28-06-03 16:48

> danmark ?
>
> Nej - Du må kun føre bilen hvis din ven sidder ved siden af

Hvordan forholder det sig så, når man er dansk statsborger, men
erhvervsmæssigt kører i en svensk indregistreret bil i Danmark? Vi taler her
om chaufførjob, ansat i det svenske firma til kørsel i Danmark. Bilen er
svensk indregistreret.

Mvh Maria

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 28-06-03 20:43

Frederiksen skrev:

> Hvordan forholder det sig så, når man er dansk statsborger,

Statsborgerskabet er - som det allerede er nævnt - uden betydning. Det
er bopælen der tæller.

Se § 115 i Bekendtgørelse om registrering og syn af køretøjer mv.
(og evt. § 116).

TT

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 29-06-03 11:47

> Nej - Du må kun føre bilen hvis din ven sidder ved siden af

.... eler hvis du fører bilen i ejerens tjeneste, og kørslen alene er
for ejeren. Sådan var det i hvert fald før i tiden.

-
Venligst Bjørn

Fjern "_FJERN_" i min email-adresse
Ting til salg: <http://salg.bindernaes.dk>