Conflict-problem ? - eller ?? kan nogen g~
Fra : sfa

Dato : 27-06-03 14:11

Jeg sidder med noget jeg tror er et conflict-problem, men jeg kan ikke
rigtigt finde ud af hvad jeg kan gøre ved det !!
Symptomet er at, der ca. hver 5-6 sekund bliver en lille pause i både
billede og lyd.
Lyden ligesom "stammer" og fortsætter derefter igen som om intet er hændt !!
Jeg er ikke klar over hvornår det er opstået !
Jeg har for ikke så længe siden lagt XP-SP1 på - måske er det opstået i den
forbindelse ??
Jeg har opdateret alle drivere fra diverse producenter, grafik, lyd, mus,
etc...
Jeg har ingen konflikter når jeg kigger under Hardware/Devices.....
Jeg har prøvet at skifte pladser på indstikskort - men alt uden held.
MBO : ASUSA7V333, PRO: XP1800, RAM: 256MB DDR2100, Grafik: GForce MX 420 64
mb, Lyd : OnBoard,
Er der nogen der har bud på hvad det kan være og evt. en løsning ?
På forhånd mange tak
:) Steen :)

Fra : Thomas L. Pilegaard

Dato : 27-06-03 17:24

On Fri, 27 Jun 2003 15:11:12 +0200, "sfa" <sfa@nns.as> wrote:

> [...]
>Lyden ligesom "stammer" og fortsætter derefter igen som om intet er hændt !!
>Jeg er ikke klar over hvornår det er opstået !

Jeg har set symptomet på et A7V333 RAID bundkort. Fejlen bestod i at
de to RAID diske stod til at være slave drev. Da jumperen blev
flyttet til Master positionen forsvandt problemet.

Jeg ved ikke, om du har RAID, men hvis du har så dobbeltcheck lige om
harddiskenes jumpere står rigtigt. Irriterende nok så melder kortet
ikke om nogen fejl

mvh Thomas

Fra : SFA

Dato : 27-06-03 21:16

Der er også RAID på mit kort - men jeg bruger det ikke.
Jeg har ikke lavet nogle fysiske ændringer lige før symptomerne opstod.
Jeg har tjekket begge mine diske IBM 80GB og en Barracuda 80GB de står som
henholdsvis master og slave.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-06-03 10:43

"SFA" <sfa@fyhn.dk> wrote:

>Jeg har tjekket begge mine diske IBM 80GB og en Barracuda 80GB de står som
>henholdsvis master og slave.

Check lige at diskene kører UDMA mode (kig under 'IDE ATA/ATAPI
comtrollere' i 'Enhedshåndtering').

Jeg har mødt kombinationer af IBM diske og VIA-baserede bundkort der
har problemer med UDMA og derfor springer tilbage i PIO-mode. Og så
bli'r systemet så bovlamt at man netop får symptomer som dem du
beskriver

<MLR>

Fra : SFA

Dato : 30-06-03 18:43

Hej Michael
Begge diske står til UDMA.
Mvh.
:) Steen :)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-06-03 22:38

"SFA" <sfa@fyhn.dk> wrote:

>Hej Michael
>Begge diske står til UDMA.

OK, det var da et forsøg værd

Men hva' er det lige for et program der gi'r problemer - Det ku' jo
være programmet og ikke maskinen der driller ?!?!

Og hvor ligger filen du afspiller ?
På netværk, cdrom eller harddisken ??

<MLR>

Fra : sfa

Dato : 01-07-03 08:52

Det er ikke noget bestemt program eller funktion - det er overalt i XP.
Er naturligvis tydeligst når der f.eks. afspilles film fra f.eks. DVD-drev
eller andre "filmklip" fra diskene. Men også når jeg anvender f.eks.
teksbehandling etc..... kan det mærkes at maskinen ligesom stopper op et
splitsekund, musen hakker lige lidt etc...

Fra : Hans

Dato : 27-06-03 17:43

"sfa" <sfa@nns.as> skrev i en meddelelse
> [...]
!!
> Jeg er ikke klar over hvornår det er opstået !

Har du et program kørende som måler temperatur på cpu og bundkort?

/ Hans

Fra : SFA

Dato : 27-06-03 20:02

Nej, det tror jeg ikke - ikke noget aktivt !
Jeg har prøvet at starte ASUS Probe - og jeg har prøvet at sætte
intervallerne for måling op - men det har ingen inflydelse på problemet -
desværre.

Fra : Sander

Dato : 27-06-03 22:05

Eller kan problemet have noget at gøre med denne artilkel:

Fejlrettelse bremser Windows XP

Hvis pc'en med Windows XP pludselig er blevet frygtelig langsom, kan det
skyldes en fejlrettelse fra Microsoft.
Af Henrik Bendix Pedersen

For en uges tid siden kom den seneste fejlrettelse fra Microsoft. En svaghed
i kernen af Windows NT 4, 2000 og XP betyder, at en ondsindet bruger kan få
rettigheder, der gør det muligt at afvikle kode på systemet. Fejlen betegnes
som vigtig, men en angriber skal dog have fysisk adgang til at logge sig på
en klient eller en terminal for at udnytte sikkerhedshullet.

ANNONCE:
Nu har det vist sig, at fejlrettelsen kan få en pc med Windows XP til at
blive meget langsom. Efter installation af rettelsen har en del brugere
oplevet, at systemets ydelse er faldet drastisk.

Hvis man har indstillet pc'en til at hente fejlrettelser automatisk, har man
sandsynligvis installeret rettelsen, hvis man har været på nettet inden for
den seneste uge. Hvis man har oplevet problemer i den forbindelse, er
løsningen at afinstallere rettelsen, der har nummer 811493. Det gøres via
Kontrolpanel, Tilføj/fjern programmer.

Når Windows XP senere spørger, om fejlrettelsen skal installeres igen, skal
man sørge for at svare nej. Dermed gør man selvfølgelig pc'en sårbar for
angreb, men hvis man er den eneste bruger med adgang til pc'en, er det ikke
det store problem.

Sander.

Fra : SFA

Dato : 28-06-03 08:12

Mit problem er opstået før denne opdatering.
:) Steen :)

Fra : Hans

Dato : 27-06-03 22:11

"SFA" <sfa@fyhn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har prøvet at starte ASUS Probe - og jeg har prøvet at sætte
> intervallerne for måling op - men det har ingen inflydelse på problemet -

Hvad viser joblisten under processer?

Du burde kunne se en proces som giver udsving i takt med problemet.

/ Hans

Fra : SFA

Dato : 28-06-03 21:44

Hej Hans tak for dine/jeres tips.
Men der er ingen processer der kommer i samme takt !!
Jeg har prøvet at afinstallere XP SP1 - det gav heller ikke noget resultat.
ØV - jeg er ved at være godt træt af dette problem !!!

Fra : Hans

Dato : 28-06-03 21:57

> [...]
resultat.
> ØV - jeg er ved at være godt træt af dette problem !!!

Hov! Vi er da ikke færdige, hvis det var det du troede.

Prøv og fjerne alle perifere enheder fra maskinen, undtaget mus og tastatur.

Hvis det ikke hjalp, så prøv at disable det indbyggede lydkort i bios.

Ingen forskel, så prøv at disable dine USB porte i bios.

I det hele taget prøv at koncentrere dig om 1 ting af gangen indtil du
finder synderen.

Du bruger selvfølgelig den nyeste 4-in-1 driver fra Via, ikke?

osv. osv. Never give up...

/ Hans

Fra : SFA

Dato : 28-06-03 22:14

Tak Hans, godt med lidt motivation en "kedelig" lørdag aften.
Jeg tager fat fra en ende af - jeg har prøvet at tage alt unødvendigt af !
Mht. disabling af lydkortet - Jeg kan selvfølgelig godt se symptomet uden
lyd - men det er på lydsiden det er mest fremtrædende !!
Og jo, jeg har opdateret VIA-driveren - jeg tror jeg har opdateret alt
der er at opdatere - undtagen BIOS som ikke lykkedes da jeg prøvede med den
indbyggede EZ-update procedure.

Fra : Hans

Dato : 28-06-03 22:24

> [...]
> Og jo, jeg har opdateret VIA-driveren - jeg tror jeg har opdateret alt
> der er at opdatere - undtagen BIOS som ikke lykkedes da jeg prøvede med

Hvis du har haft bøvl med en biosopdatering vil det være en god idé at
nulstille bios til standardværdierne.

Har du scannet maskinen for mal- og spy-ware med f.eks. ad-aware, da
tilstrækkelig mange af den slags kan få maskinen til at opføre sig
underligt.

/ Hans

Fra : Tolderlund

Dato : 01-07-03 07:36

Prøv og gå ind i bios og disable ipanel måske vil det hjælpe.
Hilsen Michael

Fra : SFA

Dato : 02-07-03 22:54

Jeg har et iPanel Deluxe siddende i maskinen, men jeg kan ikke finde
muligheden for at disable den i bios - hvor kan jeg det ?

Fra : SFA

Dato : 03-07-03 21:26

Jeg har netop opdateret bios til den seneste version.
Der er mulighed for at stille på iPanel - men jeg kan kun sætte
opdateringintervallet op - og ..YES..!!.. der er en sammenhæng til mit
problem !!!!
Så langt så godt - men jeg har ikke mulighed for at disable iPanel - hvilket
jeg også vil være ked af når nu porte, IrDa, lyd, USB fungerer fint.
Men er der nogen som har forslag til hvordan dette kan løses ?