Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Tillægslån
Fra : Ukendt

Dato : 27-06-03 12:26

Hejsa

Jeg overvejer at tage et tillægslån i mit hus (til forbedringer mm), men kan
ikke helt bestemme mig mht. lånevalg, skal det være fastrente 4%, Flex1, 3
eller 5!?

Mine nuværende lån er:
6% skylder ca 375000 obl lån, 20 år tilbage
5% skylder ca 27000 obl lån, 20 år tilbage

På forhånd tak

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-06-03 12:31

"Jens" <dataengeneer [at] hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mine nuværende lån er:
> 6% skylder ca 375000 obl lån, 20 år tilbage
> 5% skylder ca 27000 obl lån, 20 år tilbage

Jeg ville kigge på at få de gamle lån lagt om og så få det "nye"
lån lagt oveni - det er dog ikke sikkert der er ret meget
gevinst ved at omlægge dit 5% lån.
Vi har selv lagt lån om på den måde sidste år, og vi overvejer
nu at omlægge til 4%, jeg skal faktisk op og tale med min
bankrådgiver idag.
--
Brian Sørup

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-03 12:36

> [...]
> Vi har selv lagt lån om på den måde sidste år, og vi overvejer
> nu at omlægge til 4%, jeg skal faktisk op og tale med min
Det var også meningen at jeg skulle ligge det hele om til ét lån, men
tvivlen opstår så ved fastrentelånet (kurs omkring 95) eller flex

Fra : Henrik G. Andersen

Dato : 27-06-03 19:36

> [...]
kan
> ikke helt bestemme mig mht. lånevalg, skal det være fastrente 4%, Flex1, 3

Der er et ret stort kurstab ved optagelse af 4% fastforrentede lån som det
ser ud i dag. Og nettobesparelsen på dette fremfor et 5% lån er for lille
til at det kan betale sig, når man kigger på den restgæld, man får.

Om man skal tage fastforrentet fremfor rentetilpasning afhænger af ens
temperament. Vil man gå med livrem og seler - eller vil man hellere have en
billigere her-og-nu ydelse?

Men der er risiko på mere end renten ved tilpasningslån. Man skal også være
opmærksom på restgældsfælden. Hvis renten begynder at stige og
ejendomspriserne måske falder, vil ens restgæld blive ædt op af
tilpasningslånet, da kursen på disse altid ligger omkring de 100. Kurserne
på fastforrentede obligations- og kontantlån vil i dette tilfælde falde.

Selv mener jeg, at hvis det er "mindre" lån (2-300.000), bør man ikke være
bange for at vælge tilpasningslån. Også selvom renten er historisk lav. Tag
risikoen - og den lave ydelse, der følger med. Renten skal stige meget, før
ydelsen eksploderer!

Mvh
Henrik

Fra : Martin Christiansen

Dato : 27-06-03 19:48

"Henrik G. Andersen" <hga@INTETLORTmail.dk> skrev i en meddelelse
> Der er et ret stort kurstab ved optagelse af 4% fastforrentede lån som det
> ser ud i dag. Og nettobesparelsen på dette fremfor et 5% lån er for lille
> til at det kan betale sig, når man kigger på den restgæld, man får.

Udmærket indlæg fra Henrik... Man skal netop være meget opmærksom på
kurstabet og den større restgæld det giver. Især hvis man har planer om
måske at sælge inden for xx år.

Besparelse der fremkommer ved en ompriotering er jo også ofte pga. en
forlænget løbetid.

Alt under kurs 97 vil jeg ikke anbefale medmindre man er 99% sikker på at
man vil blive boende i hele lånets løbetid.

Mvh - Martin

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-03 12:03

> Udmærket indlæg fra Henrik... Man skal netop være meget opmærksom på
> kurstabet og den større restgæld det giver. Især hvis man har planer om
> måske at sælge inden for xx år.
Jeg har planer om at flytte indenfor xx år!! Hvad mener du / i så der er
anbefalelsesværdigt for mig at vælge??

Kursen på fastrentelån er jo pt langt under 97, og derfor havde jeg kraftigt
overvejet at låne med flexlån 3 eller 5 år. Men er kommet lidt i tvivl igen
efter jeres andre indlæg.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 27-06-03 21:01

Jens wrote:

> [...]
>
> Mine nuværende lån er:
> 6% skylder ca 375000 obl lån, 20 år tilbage
> 5% skylder ca 27000 obl lån, 20 år tilbage

Hm, læs de øvrige indlæg,
og læg så det hele om til F1,
og om en - tre år kan du gå i fast forrentet igen.

Først derefter stiger renten.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peder Porse

Dato : 28-06-03 19:14

Erik G. Christensen wrote:
> Jens wrote:
>

> Hm, læs de øvrige indlæg,
> og læg så det hele om til F1,
> og om en - tre år kan du gå i fast forrentet igen.
>
> Først derefter stiger renten.

Og det er så noget, du er sikker på, at en rentestigning først kommer om
et par år eller mere..
pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 28-06-03 19:21

Peder Porse wrote:

> Og det er så noget, du er sikker på, at en rentestigning først kommer om
> et par år eller mere..

Ja, med samme sikkerhed som de bankfolk, der tjener på at det sker
lige nu,
har du bedre forslag..

Fra : Martin Christiansen

Dato : 28-06-03 19:51

"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse
> Og det er så noget, du er sikker på, at en rentestigning først kommer om
> et par år eller mere..
> pp

Er der noget der tyder på det modsatte..?

Mvh - Martin

Fra : Martin Christiansen

Dato : 28-06-03 20:04

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> "Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse

Iøvrigt.....

Det værst tænkelige scenerie er en stigning i de lange renter. For det er
økonomien slet ikke parat til, hverken i virksomhederne eller blandt
boligejerne/forbrugerne. Det kan medføre at recessionen kommer tilbage med
fuld kraft, og så falder renterne tilbage igen.

Det vil FED ikke tillade og bebudede tidligere at de i så fald kunne tage
ukonventionelle midler i brug. Hermed mentes der højst sandsynligt indkøb af
lange statsobligationer for at presse prisen op og renten ned.

Mvh - Martin

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-06-03 19:11

Peder Porse wrote:

> Og det er så noget, du er sikker på, at en rentestigning først kommer om
> et par år eller mere..

Næ, det var nu et kort svar, -men hvad jeg havde overskud til da..

Men udfra en generel beslutningsstrategi er min vurdering flg :

1. forventet et udsving på plus minus 1 % indenfor 2-4 år' sigt.

2. Flex1 vil give fald i rente, og kun stigning op til fast rente.

3. Fast rente vil koste mere i hele perioden.

alternativt, hvis udsving forventes større end mindst >2% :

1. Flex1 vil give mindre rente ved fald, og stadig kun obl. rente
ved stigning.

2. Fast rente vil på 4 - 5% obligationer kun give overskud ved
30 årige obligationer, de korte falder for lidt.

Og så kan man vel lettere acceptere at "miste" en gevindst ved
rentestigning, når Flex1 har været bedre i alle andre senarier.
Og skal der realiseres, vil obligationer give større restgæld
ved rentefald.

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-03 23:16

> [...]
> rentestigning, når Flex1 har været bedre i alle andre senarier.
> Og skal der realiseres, vil obligationer give større restgæld

Forventer at tage lån med Flex5.....

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-06-03 23:32

Jens wrote:

> Forventer at tage lån med Flex5.....

Hm, alle er salige i sin tro,
og det skal ingen skoses for.

men hvorfor, brug gerne de anførte målepunkter.

Fra : nick

Dato : 01-07-03 14:38

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message news:<3F00BA55.F2D2D645@post1.tele.dk>...

> Hm, alle er salige i sin tro,
> og det skal ingen skoses for.
>
> men hvorfor, brug gerne de anførte målepunkter.

Host host er altid skeptisk overfor en renteprognosticering, især med
det renteinterval og den tidsramme du nævner. Personligt kender jeg
ingen der tør spå om fremtiden så håndfast som du gør det, men ok har
du fundet de vise sten så under jeg dig al mulig lykke og velstand
fremover

Fra : Martin Christiansen

Dato : 01-07-03 15:27

"nick" <nickmaar@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ingen der tør spå om fremtiden så håndfast som du gør det, men ok har
> du fundet de vise sten så under jeg dig al mulig lykke og velstand

Tjaaa... Svend Jørgen Jensen fra Henton har da ramt meget godt...

Se her en analyse fra nov. 2001:
http://www.henton.dk/bors/side4.pdf

Den eneste forskel der er sket i hans renteforecast siden denne artikel er
at nu regner han med at 4/35 kommer i kurs 99....

Mvh - Martin

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-07-03 19:37

nick wrote:

> [...]
> ingen der tør spå om fremtiden så håndfast som du gør det, men ok har
> du fundet de vise sten så under jeg dig al mulig lykke og velstand

Tja, jeg skal udtale mig om spørgsmålet tre gange om dagen, og det
indledende udsagn er altid, at man selv skal tage stilling,
da jeg heller ikke kender fremtiden,
men det afholder mig ikke fra at tage stilling til mine forventninger.

Og du er meget velkommen til at argumentere for noget andet,
det ville bidrage mere end din generelle skepsis.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 01-07-03 12:55

> Forventer at tage lån med Flex5.....

Hvis du "flexer"... Så overvej Flex1... Det er det billigste, og så kan du
vurdere situationen op til hver rentetilpasning... Om der skal omlægges til
fast rente...

Der er ingen tvivl om at når renten begynder at stige igen er det ikke en
fordel at lægge i flex... Så er det med at komme over i fast rente. Men der
er jo ikke noget der tyder på det endnu.

Men...Men... Det er jo altid svært at forudsige...

Mvh - Martin

(Som har Flex1 og forventer at konvertere til fast rente når 4/35 rammer
kurs 100)

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-03 13:39

> [...]
> vurdere situationen op til hver rentetilpasning... Om der skal omlægges
Jammen når jeg skifter fra Flex til fastrente vil jeg vel tabe en masse på
kurser, gebyre mm?!

Syntes det er meget forvirrende hvis man har flex også ønsker at skifte til
fastrente.......?! Kan du evt forklare mig det kort....

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-07-03 19:40

Jens wrote:

> [...]
>
> Syntes det er meget forvirrende hvis man har flex også ønsker at skifte til
> fastrente.......?! Kan du evt forklare mig det kort....

Hm, rammer du det rigtige tidspunkt,
og det vides først nogen tid efter, er omkostninger ligegyldige,
men for dem der tjener på omlægning, er det ren indtægt, at få dig med
vognen flest mulig gange.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 01-07-03 19:47

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hm, rammer du det rigtige tidspunkt,
> og det vides først nogen tid efter, er omkostninger ligegyldige,
> men for dem der tjener på omlægning, er det ren indtægt, at få dig med
> vognen flest mulig gange.

Men Erik... Du må give mig ret i at Flex1 som regel er at foretrække frem
for Flex5, hvis man ønsker at "Flexe"?

Altså hvis man ser på det rent "pengemæssigt" og ikke "følelsesmæssigt"....

Mvh - Martin

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-07-03 20:23

Martin Christiansen wrote:

> Men Erik... Du må give mig ret i at Flex1 som regel er at foretrække frem
> for Flex5, hvis man ønsker at "Flexe"?

Jow, der får du virkning af nedsættelse af renten uden omkostninger,
og med en rente flex5 nær 5% incl omkostninger, er det møj lidt,
pt, koster det en del at komme ud af flex5 og 4 optaget for et par år siden,
især når min formodning er 2- 4 års lav rente.

Men det med tidspunkt skifter, for fem ti år siden var tit godt,
de seneste fem år har sent været bedst, mht omlægning.