Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skattefradrag ved arbejde i udlandet?
Fra : Jens Gade

Dato : 31-03-01 15:39

Hej.

Er der noget om at der kan trækkes noget fra i skat, når man har været
sendt til udlandet for sit firma? Også selv om kost og logi bliver
betalt af arbejdsgiveren?

Det forekommer mig at der engang har været nogle fradragsregler, hvor
man kunne trække et beløb fra pr døgn. Størrelsen af beløbet var
afhængig af hvilket land man var i.

Skattevæsenet kan ikke give noget entydigt svar på spørgsmålet, så
hvis der er nogen af denne gruppes læsere der kender svaret, og
eventuelt et link hvor man kan læse reglerne i klart sprog, vil jeg
blive glad.

--
Hilsen/regards
Jens Gade

Fra : Flemming Pedersen

Dato : 31-03-01 16:12

Hvis du kan gå ind under betegnelsen "Exportmedarbejder" kan du bruge
følgende regel ved 100 arbejdedage i udlandet/år:

55 kr/døgn for EU lande
140 kr/døgn for ikke EU lande
Der til kommer at du skal trække 4100,- kr fra dit ligningsmæssige fradrag

eksempel:

80 døgn i EU land á 55 kr = 4400 kr
40 døgn i ikke EU land á 140 kr = 5600 kr
Totalt 4400+5600-4100=5900,-

Der er sikkert kommet nye takster i år, de anvendte takster er fra 1999.

Mvh

Flemming Pedersen

Fra : Jens Gade

Dato : 01-04-01 18:25

On Sat, 31 Mar 2001 17:11:49 +0200, "Flemming Pedersen"
<fbp@post5.tele.dk> wrote:

>Hvis du kan gå ind under betegnelsen "Exportmedarbejder" kan du bruge
>følgende regel ved 100 arbejdedage i udlandet/år:

Hvordan defineres en "Exportmedarbejder"?
Jeg vil nærmest tro at jeg er servicetekniker.

Jeg har dog fundet noget på www.toldskat.dk, som fortæller at man kan
trække 351,00kr fra/døgn for udokumenterede udgifter efter de første
24 timer. Hvis arbejdsgiver betaler kosten kan man trække 25% af de
351 fra, dvs. 87,75kr/døgn. Bortset fra at der ikke er fradrag for de
første 24 timer, regnes der med påbegyndt time.

Det må være den regel der skal bruges. Jeg er dog en del i tvivl om
det med de 24 timer. På toldskat står der:

"De kan kun tage fradrag med standardsatsen for udokumenterede
udgifter til kost og små- og småfornødenheder, når De har være på
rejse i mindst 24 timer. Herefter kan De tage fradrag med 1/24 af
satsen pr. påbegyndt rejsetime. Standardfradraget kan kun tages i de
første 12 måneder, De arbejder på et midlertidigt arbejdssted på
rejsen, se nedenfor."

Betyder det at fradraget kun gælder for det der er ud over 24 timer,
eller betyder det at man først kan få fradrag hvis man er bortrejst
mindst 24 timer? Altså 23 timers rejse giver 0 i fradrag, og 25 timer
giver 25/24 del fradrag.

--
Hilsen/regards
Jens Gade