Flere råd i forbindelse med arv
Fra : Kim Eichen

Dato : 27-06-03 00:37

Hej gruppe

Dette er til en hvis grad en opfølgning af min tidligere tråd, men der er opstået en del ekstra
spørgsmål.
Jeg vil gentage min situation:
Min mor døde desværre for 2 måneder siden. Vi er to børn og jeg er særbarn og skal derfor skifte med
hendes mand.
Der er to boliger, der indgår i boet, et rækkehus i Virum, der har en offentlig vurdering på
1.850.000 kr. og et sommerhus i Tisvilde, der har en offentligf vurdering på 560.000 kr.
Derudover (hvis det er relevant) er der en Peugeot 406 1.8 fra 1998, som hendes mand i første udkast
værdisatte til 70000 kr.

Jeg modtog i dag en opdateret vurdering af boet.
I denne har han nedsat værdien af boligerne til henholdsvis 1.600.000 kr. og 500.000 kr. Bilen har
han nedsat til 70.000 med henvisning til nogle skrammer.
Jeg udtrykte min undren over den ret drastiske nedsættelse af boligerne og han snakkede løs om et
eller andet med at skattevæsenet ikke skulle have for mange penge og at det nok heller ikke var i
min interesse. Jeg har dog svært ved at se hvordan en nedsættelse af boets værdi skal kunne gavne
mig, når han ikke har tænkt sig at kompendere mig for den lave værdisættelse.
Jeg foreslog ham derfor at vi, som jeg er blevet anbefalet i den tidligere tråd, at tage kontakt til
to mæglere og anvende gennemsnittet af deres vurderinger, hvis de ikke ligger for langt fra
hinanden.
Dette afviste han dig kategorisk, da han dels mente at det ville være dumt at bruge penge på mæglere
og dels at nok nok bare ville sætte værdien alt for højt. Jeg forsøgte at forklare ham at vi jo
netop betalte mæglerne for vurderingen fordi der ikke var tale om en salgsvurdering, men det havde
ingen effekt. Et øjeblik ville han dog gerne acceptere en mæglervurdering såfremt jeg betalte for
den, men da jeg undrende svarede at jeg havde indtryk at det var boet, der betalte, ville han lige
pludselig ikke alligevel. Det var nu på intet tidspunkt min opfattelse at han ville være
interesseret i at lade mæglervurderingen være gældende.
Jeg nævnte at hvis vi ikke kunne opnå enighed om boets værdi måtte en form for offentligt skifte
komme på tale. Dette huede ham nu heller ikke og han brugte meget energi på at pointere at han i
såfald har mulighed for at trække sagen ud i flere år.

Tidligere fik jeg at vide at det var handelsværdien, der er den gældende for boligerne, men hvordan
kan jeg dokumentere det?
Vi har møde i skifteretten på mandag og jeg har lovet min mors mand at kontakte ham i morgen og
redegøre for mit standpunkt.
Hvorledes bør jeg forholde mig nu? Han vil eventuelt acceptere at medtage boligerne til deres
offentlige vurdering, men er det den korrekte fremgangsmåde?
Vil I anbefale mig at kræve offtentlig skifte, eller har I et forslag til en bedre løsning, når vi
nu har så svært ved at opnå enighed.

Når min mor ikke har skrevet et testamente, men ifølge min mors mand udtalt at han skal have så
meget som muligt er det så korrekt at jeg skal arve 1/12 af det samlede bo?
Har han eventuelt nogen mulighed for at nedsætte denne andel.
Er der eventuelt andet, der er værd at bemærke i en sag som denne?
Jeg må erkende at det er mit klare indtryk at min mors mand vil gøre alt hvad der står i hans magt
for at nedsætte min andel. Jeg er ikke interesseret i at være grisk, men jeg er interesseret i at
det hele går retfærdigt til.

Indboets værdi er sat til 15.000 kr. hvilket jeg ikke agter at kommentere uanset at jeg mener
værdien er væsentlig større, da jeg mener at det jo er deres helt personlige ejendele. Jeg vil dog
også høre om I afhængig af det videre forløb mener at indboet bør vurderes af en tredjemand.
Jeg kender ikke så meget til deres indbo, men ved at det bl.a. indeholder en betragtelig mængde
sølvtøj, en betragtelig mængde smykker samt et næsten nyt B&O fjernsyn. Smykkerne og sølvtøjer
stammer primært fra min mormor. Derudover er der selvfølgelig en masse møbler og hvad der ellers
hører til i et indbo, men dem mener jeg ikke at det er relevant at overveje.

I må meget undskylde at mailen er så lang.
Mvh Kim Eichen

Fra : Inger & Søren Sturm

Dato : 27-06-03 11:41

"Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> wrote in message
> Hej gruppe

Hej Kim! Jeg har desværre ikke nogle guldkorn mht. til værdiansættelse af
boligen. Men jeg studsede noget, da jeg læste det, du skriver nedenfor:

> [...]
bo?
> Har han eventuelt nogen mulighed for at nedsætte denne andel.

Hvis der ikke er skrevet testamente, så skal arven fordeles i henhold til
arveloven. Din mors mands udsagn er UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER et
formgyldigt testamente - og det er uanset om han kan bevise at hun har sagt
det eller ej. Hvis det virkelig havde været hendes vilje, at han skulle have
så meget som muligt, så ville hun jo nok have udfærdiget et formgyldigt
testamente. Hvis din mor og hendes mand har haft alt som fælleseje, skal
boet først deles med ½ til dem hver (boslodder) Derefter skal hendes boslod
deles med 1/3 til hendes mand og 2/3 til hendes børn til ligedeling. Så vidt
jeg kan regne ud, skulle der så blive 1/6 til dig. Selvom din mors mand
vil sidde i uskiftet bo med det andet barn, vil ovennnævnte være grundlag
for beregningen af din andel. Ovennævnte er dog under forudsætning af, at
der ikke er særeje i boet!?.

Mvh Inger. Ydmyg stud. jur.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-06-03 13:25

> [...]

> offentlige vurdering, men er det den korrekte fremgangsmåde?
> Vil I anbefale mig at kræve offtentlig skifte, eller har I et forslag til

Privat skifte forudsætter, at alle arvinger anmoder om det. Ellers vil
skiftet ske via en bobestyrer. Det lyder umiddelbart som om det vil være en
god ide med en bobestyrer i dit tilfælde. Det er en rigtig dårlig ide, at I
to kommer op at slås om penge i denne her situation.
Det kan du jo meddele ham, og iøvrigt også skifteretten.

Boet ser jo ikke så småt ud, så der vil være plads til de få tusinde kroner
det vil koste at lade bobestyrer ordne sagerne.

Truslen om at han vil trække sagerne ud skal du nok ikke tage så alvorligt,
medmindre der er nogle komplicerede forhold du ikke har fortalt om her. Du
skal nok snarere tage den som en indikation af, at det er en dårlig ide at
du og han snakker direkte sammen om arven.

> Når min mor ikke har skrevet et testamente, men ifølge min mors mand
udtalt at han skal have så
> meget som muligt er det så korrekt at jeg skal arve 1/12 af det samlede
bo?

Et testamente skal være skriftligt for at være gældende (arvelovens §40), så
der skal skiftes efter lovens fordelinger.

/per

Fra : Mari

Dato : 28-06-03 12:17

"Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bo?
> Har han eventuelt nogen mulighed for at nedsætte denne andel.

Uden testamente skal boet deles efter loven - og manden kan ikke
selv bestemme, hvor stor en andel du skal have.

http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Arveloven.html#Kapitel%204

Det lyder som om det kan blive en temmelig ubehagelig oplevelse,
som I ikke kan komme ud af - uden at blive uvenner. Så derfor
vil jeg anbefale dig at begære offentligt skifte - så du undgår at
skulle skændes med ham om alt det du "tager fra ham".

Du har en yderligere mulighed - at tillade manden at sidde i uskiftet bo
- hvorefter du så arver på lige fod med din halvbror, når manden dør.
Det forudsætter naturligvis, at du har tillid til at han ikke "omsætter" din
arvelod.

Alt det skal du have ordentlig rådgivning til.......... og det kan du ikke
få i en nyhedsgruppe.

Fra : Kim Eichen

Dato : 01-07-03 10:28

Hej gruppe

Min mors mand nægter at lade boligerne blive vurderet af mæglere, hvilket peger hen imod at det
bliver et offentligt skifte.
Derudover har det vist sig at der rent faktisk er et testamente, som er oprettet under et år inden
hendes død, så dermed at det blevet klarlagt at jeg kun har krav på min tvangsarv, men så er det i
det mindste ikke en konflikt.

Mvh Kim

Fra : Mari

Dato : 01-07-03 15:54

> [...]
oprettet under et år inden
> hendes død, så dermed at det blevet klarlagt at jeg kun har krav på min

Jamen, Kim......... når han ikke rykker ud med sådanne oplysninger
som du jo har krav på at få ganske frivilligt allerede i første færd
- og du skal "opdage" ting - så er der jo ikke basis for at kunne
klare det i mindelighed.
Du er jo ikke igang med at bestjæle ham - så for mig at se er der
kun en mulighed for dig - offentligt skifte.

Rådgivning hos skifteretten eller en advokat ville være mit næste
skridt, hvis det var mig.

/Mari