Fordel at partitionere sin harddisk?
Fra : Ole Thomsen

Dato : 26-06-03 20:54

Hej
Er det en fordel at partitionere sin harddisk, så windows ligger på en
partitionering og anden data og programmer ligger på en anden?
Jeg kører noget Cubase SX og tænkte at det kunne forbedre systemet.

Mvh Ole

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-03 20:59

"Ole Thomsen" <arntdesign@hotmail.dk> wrote in message
> [...]
> partitionering og anden data og programmer ligger på en anden?
> Jeg kører noget Cubase SX og tænkte at det kunne forbedre systemet.

En stor fordel ville være, at ligge vigtige dokumenter, spil, andre vigtige
filer, mp3, film (hvis du skulle have sådan noget) på en partition for sig
selv, da du så engang installere windows igen, har du stadig dine vigtige
dokumenter, spil osv.

Mvh
FB
--
Er du ny på usenet? Så læs lidt på www.usenet.dk
--> www.DontDoIt.dk <-- Lidt af hvert til din mobil!

Fra : Ole Thomsen

Dato : 26-06-03 21:16

Hej FB
Er der et specielt godt program hvis jeg skal partitionere.
Jeg synes ikke jeg kan finde noget i Windows XP som gør det.
Er det til at gøre mens XP køre?
Mvh
Ole

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 27-06-03 21:23

Ole Thomsen wrote:
> Er der et specielt godt program hvis jeg skal partitionere.

Partition Magic fra PowerQuest - dette koster vidst ca. kr. 700,-

> Jeg synes ikke jeg kan finde noget i Windows XP som gør det.

Nope... Du kan ikke partitionere den HD med XP på når XP kører...

> Er det til at gøre mens XP køre?

Nej! Du booter fra nogle disketter eller fra en CD med PQ PM og går det ad
den vej. Det er svjv den eneste måde hvormed du kan beholde dine data ved
partitionering. Tag god grundig backup først!

--
Martin K

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 26-06-03 21:25

Martin Kirschmeyer wrote:
[ Råd... ]

Jeg har nu stillet mit ur. Jeg havde ikke opdaget det gik een dag foran? Jeg
beklager!

--
Martin K

Fra : Mercenary

Dato : 26-06-03 21:35

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Partition Magic fra PowerQuest - dette koster vidst ca. kr. 700,-

> Nope... Du kan ikke partitionere den HD med XP på når XP kører...

Vel kan han så, jeg har selv gjort det

> Nej! Du booter fra nogle disketter eller fra en CD med PQ PM og går det ad
> den vej. Det er svjv den eneste måde hvormed du kan beholde dine data ved
> partitionering. Tag god grundig backup først!

Som sagt kan man sagtens partitionere mens XP kører.
Installér Partition Magic og partitionér dit drev. Xp genstarter og
Partition magic 'overtager' kontrollen og udfører partitioneringen i 3-4
(forholdsvis) korte processer.

/Merc

Fra : MN

Dato : 26-06-03 22:07

"Mercenary" <mercenary@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Installér Partition Magic og partitionér dit drev. Xp genstarter og
> Partition magic 'overtager' kontrollen og udfører partitioneringen i 3-4

Så kører XP jo heller ikke!

Mogens

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 26-06-03 22:16

MN wrote:

> Så kører XP jo heller ikke!

Nej, men du behøver da ikke boote på disketter eller cd-rom.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Mercenary

Dato : 26-06-03 21:26

"Ole Thomsen" <arntdesign@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der et specielt godt program hvis jeg skal partitionere.
> Jeg synes ikke jeg kan finde noget i Windows XP som gør det.

Partition Magic Pro 7.0 eller højere.

/Merc

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-03 21:44

"Ole Thomsen" <arntdesign@hotmail.dk> wrote in message
> Hej FB

Hej igen.

> Er der et specielt godt program hvis jeg skal partitionere.

Partition Magic er god.
Jeg har her fundet Partition Magic 8.0 shareware version;
http://www.softlandmark.com/PartitionMagicPro.htm (nederst på siden - virker
dog ikke pt.)
Om shareware versionen så har de fornødne funktioner der skal bruges ved jeg
ikke.

Go'e gamle fdisk er nu ret nem. Det ville dog bare slette hele din
harddisken.
fdisk er til at finde på en gammel Win98 cd som mange vel har.

> Jeg synes ikke jeg kan finde noget i Windows XP som gør det.

WinXP har ikke en ligende funktion indbygget.

> Er det til at gøre mens XP køre?

Programmet startes i WinXP og du fortæller Partition Magic hvor du vil have
dine partitioner.
Herfefter lukket Partition Magic så ned og laver dine partitioner i dos.

Held og lykke med det.

Mvh
FB

Fra : jpc

Dato : 27-06-03 09:44

"FB" <.> wrote in message

> "Ole Thomsen" <arntdesign@hotmail.dk> wrote in message
> Go'e gamle fdisk er nu ret nem. Det ville dog bare slette hele din
> harddisken.
Jeg kan kun anbefale BootItNG, som man kan bruge til at partitionere med
UDEN at ødelægge data.
Det kan også bruges til at lave image med til senere reetablering. Shareware
(men kan bruges gratis).
www.terabyteunlimited.com
Hilsen JPC

Fra : Ole Thomsen

Dato : 29-06-03 20:44

Tak for hjælpen

Mvh Ole

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-06-03 06:55

> [...]
> partitionering og anden data og programmer ligger på en anden?
> Jeg kører noget Cubase SX og tænkte at det kunne forbedre systemet.

I teorien er det en fordel med flere partitioner af grunde som nævnt af
andre.
I praksis ser det lidt mere nuanceret ud:
Har du W i en part. og eks. programmer+data i en anden kan du ganske rigtigt
i tilf. af at W går ned - og det gør den før eller siden - nøjes med at
reformatt. og
reinstall. på den ene partition.
MEN data og prgrm. danner diverse links og hjælpeprgrm i W-part og alt det
skal du så
til at reetablere. Og det er lettere sagt end gjort. I praksis vil man nok
vælge at lægge alt ind på ny.
Efter i flere ombæringer at have haft forskellige opsætninger med flere
part., er jeg endt - igen-
med kun en part. Diskscan og formatt. varer evigheder på en stor HD, men
derefter er tingene
i orden. Og man kan jo gå i biografen mens det står på.
Og har man brændt en image af eks. W af data og af prgrm. er en reetablering
ikke så tidsrøvende.
Mvh
Ole

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 28-06-03 12:03

Ole Larsen wrote:
> Har du W i en part. og eks. programmer+data i en anden kan du ganske
> rigtigt i tilf. af at W går ned - og det gør den før eller siden -
> nøjes med at reformatt. og
> reinstall. på den ene partition.

Med mindre der er deciderede fejl i filsystemet er det ikke nødvendigt
at reformattere ved installation af Windows.
Man kan sagtens nøjes med at ømdøbe eller slette de mapper, hvor
Windows læsgger sine ting og ellers beholde alle andre data.

Men en særskilt partition til Windows gør det dog nemmere at
lave f.eks. en Ghost backup af selve systemet.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-06-03 16:26

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> [...]
> Man kan sagtens nøjes med at ømdøbe eller slette de mapper, hvor
> Windows læsgger sine ting og ellers beholde alle andre data.

Det har du sikkert ret i, men jeg foretrækker, når W kokser, at starte med
et rent blad frem for at rode med en masse, der _måske_ kommer til at virke

> Men en særskilt partition til Windows gør det dog nemmere at
> lave f.eks. en Ghost backup af selve systemet.

Med mindre jeg tager fejl, har misforstået noget, er en total kopi af W det
samme som en ghost/image.
Hvis så, er det ret nemt at tage denne kopi direkte med, i hvert fald mit
brænderprgrm (Easy CD...), så fordelen du nævner er beskeden.
Men jeg synes emnet er interessant, så jeg poster en ny mail i gruppen - "
Hvordan lettest lave en kopi af W så det er nemt at reetablere"
> --
> Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
Mvh
Ole

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 28-06-03 17:38

Ole Larsen wrote:
> Det har du sikkert ret i, men jeg foretrækker, når W kokser, at
> starte med et rent blad frem for at rode med en masse, der _måske_
> kommer til at virke

Det er også forståeligt. Jeg ser bare mange gange, at folk må igennem
alskens anstrengelser for at få flyttet dokumenter mv. fordi de
partout skal have formatteret deres disk før de geninstallerer.

Når man installerer Windows er det ganske få mapper, der gemmes noget i,
og alle andre mapper berøres ikke.

For Windows XP drejer sig i bund og grund om:
c:\windows til selve systemet
c:\programmer til IE og OE mv.
c:\Documents and Settings til de brugere, man har oprettet
Samt enkelte filer på c:\

Øvrige mapper mv. kommer først til senere, når man begynder at
installere andre programmer og og oprette data. Om man sletter
disse før nyinstallation af Windows har ingen betydning og det
er ihvertfald spild af tid at gøre sig specielle anstrengelser for
at gemme data, som man så skal reetablere efterfølgende.

> Med mindre jeg tager fejl, har misforstået noget, er en total kopi af
> W det samme som en ghost/image.

Hvis du med en total kopi af W mener en total kopi af den partition, som
Windows ligger på så ja.

> Hvis så, er det ret nemt at tage denne kopi direkte med, i hvert fald mit
> brænderprgrm (Easy CD...), så fordelen du nævner er beskeden.

Fordelen med en særskilt partition til Windows er, at man kan minimere det
antal CD'er eller hvad man nu bruger, som det kræver at tage en backup.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>