ny aggresiv virus?
Fra : Børge Askholm

Dato : 26-06-03 13:30

Var det ikke i denne gruppe emnet aggressiv virus der tilsyneladende skulle
komme fra M$ var oppe at vende? Jeg har glemt navnet med just fået en mail
fra M$ med en vedlagt fil - og nu har jeg bestemt ikke lyst at åbne den før
jeg ved noget om den.

Filen er afsendt fra en mig ukendt Ken Hedges.

Vindskibelig hvislen

Børge
--

Èt bat i hånden er bedre end 10 kugler i pungen!

One bat at hand is better than 10 balls in scrotum!

Fra : A.Bruun

Dato : 26-06-03 13:41

Slet den hurtigst muligt - og anskaf dig et anti-virus program, som ville
have fanget denne og mange andre virusbehæftede mail's - til gavn for dig
selv, men også mange andre, som via de angrebnes adressekartotek, får
tilsendt disse vira.

Med venlig hilsen

A.Bruun

Fra : Varla

Dato : 26-06-03 13:46

"Børge Askholm" skrev d. 26-06-03 13:30 dette indlæg :
> Var det ikke i denne gruppe emnet aggressiv virus der tilsyneladende
skulle
> komme fra M$ var oppe at vende? Jeg har glemt navnet med just fået en
mail

Slet det stad og få dit antivirusprogram opdateret.

Se også på følgende link hvor den fordømte virus er nærmere beskrevet
(det er hos McAFEE - Network Associates, så bare rolig ingen
smitterisiko der.

Et lille uddrag af beskrivelsen:

When executed on the victim machine, the worm copies itself multiple
times to the local disk:

The following files are dropped:

DX3DRndr.exe (73,728 bytes) - mailing component
gibe.dll (155,648 bytes) - copy of the worm
MSBugAdv.exe (24,576 bytes) - harvests email addresses,
retrieves/displays 'Contact Us' page for Microsoft
Update.exe or Update989.exe (155,648 bytes) - copy of the worm
WMSysDx.bin (3,691 bytes) - text file containing list of remote servers
A copy of the worm is also written to the system temp folder, with one
of the following filenames (this is the copy that is intended to share
via IRC):

IEPatch.exe
KaZaA upload.exe
Porn.exe
Sex.exe
XboX Emulator.exe
PS2 Emulator.exe
XP update.exe
XXX Video.exe
Sick Joke.exe
Free XXX Pictures.exe
My naked sister.exe
Hallucinogenic Screensaver.exe
Cooking with Cannabis.exe
Magic Mushrooms Growing.exe
I-Worm_Give Cleaner.exe

Der står mere om virusen og hvordan man imødegår den på ovennævnte link.

mvh. Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Bent Mortensen

Dato : 26-06-03 13:50

Skynd dig at slætte den

Gul alarm udsendt fra Virus112
01-06-2003

Vi har dags dato udsendt gul alarm på virussen W32.Sobig-C.worm.
Ormen er den 3. i rækken af Sobig-orme, hvor ormen Sobig.B har floreret
meget i danmark i den sidste måneds tid. Sobig.B havde dog en indbygget
deaktiveringsdato, som hed 31. maj, 2003. Så det giver jo stof til
eftertanke, når der er en Sobig-C orm på "gaden" den 1. Juni.

Beskrivelse:
W32.Sobig-C.worm er en typisk massemailer, som efter afvikling
på et Microsoft Windows system, vil sende sig selv videre til e-mail
adresser, som den høster på den inficerede maskine. Ormen er i familie med
de 2 øvrige varianter af Sobig (hvor Sobig-B måske var bedre kendt som
W32.Palyh.worm). Koden er skrevet i Microsoft Visual C++ og pakket med en
modificeret udgave af UPX (Ultimate Packer for eXecutables). Den fylder
59,211 bytes og anvender en svag algoritme til at beskytte de strenge i
koden, som styrer mailingprocessen. Det sker for at besværliggøre heuristic
detektion i antivirus software.

W32.Sobig-C.worm indeholder en opdateringsfunktion, som forsøger
at hente supplerende komponenter fra en hjemmeside hostet hos geocities.com.
Denne funktion gør ormen i stand til at ændre størrelse, funktionalitet og
payloads.

Ormen har (ligesom forgængeren Palyh) indbygget en
deaktiveringsdato. Denne funktion dræber W32.Sobig-C.worm efter d. 7. Juni
2003. Den vil efter denne dato ikke være i stand til at sprede sig.

Den ankommer via e-mail med en vedhæftet .scr, eller pif fil
afsendt fra
"bill@microsoft.com" (der er naturligvis tale om en "spoofet"
e-mail adresse, som indsættes af ormen). Microsoft udsender ikke e-mails med
vedhæftede filer. Den er derfor let at genkende og bør filtreres på
gatewayen.

Også kendt som:
W32/Sobig.dam, W32.Sobig.C@mm, W32/Sobig.c@MM

Hvad gør den?
Hvis den vedhæftede fil åbnes, vil ormen starte sin spredning
ved at sende en kopi af sig selv videre til e-mail adresser som forefindes
på det inficerede system. W32.Sobig-C.worm finder e-mail adresser ved at
gennemsøge følgende filtyper: .wab .dbx, .htm, .html, .eml og .txt. Den
spreder sig endvidere via delte netværksressourcer, hvor den kopier sig til
startmappen på et tilgængeligt system: WindowsAll UsersStart
MenuProgramsStartUp og Documents and SettingsAll UsersStart
MenuProgramsStartup. På den måde smittes andre maskiner i et delt netværk
når systemet genstartes.

Ormen dropper 3 kopier af sig selv til windows mappen:
mscvb32.exe (som er en kopi af ormen), msddr.dll og msddr.dat
(konfigurationsfil).

Den modificerer samtidig registreringsdatabasen for at sikre at
ormen
aktiveres ved genstart af systemet. Det sker via følgende runas
værdier:

HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionRun"System
MScvb"=%WinDir%mscvb32.exe

HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionRun"System
MScvb" = %WinDir%mscvb32.exe

Værdien "%windir%" repræsenterer stien til windows mappen,
f.eks. c:winnt eller c:windows.

Ormen ankommer via e-mail med et varieret indhold:

Re: Movie, Re: 45443-343556, Re: Submited (004756-3463), Re:
Approved, Approved, Re: Your application, eller Re: Application.

Indhold:
Please see the attached file.

Vedhæftet:
screensaver.scr, movie.pif, 45443.pif, documents.pif,
approved.pif, application.pif, submited.pif eller document.pif.

Jakob Olsen
EuroTrust Virus112 A/S

> [...]
> --
>
> Èt bat i hånden er bedre end 10 kugler i pungen!
>
> One bat at hand is better than 10 balls in scrotum!

begin 666 trans1x1.gif
K1TE&.#EA`0`!`( ``/___P```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Varla

Dato : 26-06-03 13:50

"Børge Askholm" skrev d. 26-06-03 13:30 dette indlæg :
> Var det ikke i denne gruppe emnet aggressiv virus der tilsyneladende
skulle
> komme fra M$ var oppe at vende?

En gratis scanning kan udføres som en scanning fra Network Associates på
følgende link:

http://www.mcafee.com/myapps/mfs/scan.asp

De bruger metoden som et reklamefremstød, men den er god nok.

mvh

Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 26-06-03 15:22

Børge Askholm wrote:
> [...]
> lyst at åbne den før jeg ved noget om den.
>
> Filen er afsendt fra en mig ukendt Ken Hedges.

Jeg fik den også tilsendt. Jeg kunne se at adskillige
slægtsforsker-mailadresser stod som modtagere.
--
Hilsen Jeannie Kristensen
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/

Fra : Varla

Dato : 26-06-03 15:32

"Jeannie Kristensen [4700]" skrev d. 26-06-03 15:22 dette indlæg :
> Jeg fik den også tilsendt. Jeg kunne se at adskillige
> slægtsforsker-mailadresser stod som modtagere.
> --
> Hilsen Jeannie Kristensen

Det må være en hver slægtsforskers pligt at sørge for den bedst mulige
virusbeskyttelse. Husk at man kan være i kontakt med en forfærdelig
masse mennesker og nogle af os er så gamle og uerfarne at vi får
alvorlige problemer hvis en virus slipper ind i computeren. Det kan
næsten tage livet af folk ved tanken om at flere års arbejde kan gå tabt
på ganske få sekunder eller minutter.

Med venlig hilsen

Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 26-06-03 19:50

On Thu, 26 Jun 2003 14:32:14 GMT, "Varla" <Varla.news@kandu.dk>
wrote:

Det kan
>næsten tage livet af folk ved tanken om at flere års arbejde kan gå tabt
> [...]

Der er da forhåbentlig ingen, der har flere års arbejde liggende
på sin PC, uden at have en (eller mange) back-up, det vil da være
fuldstændigt bundløst.
mvh Ebbe

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 30-06-03 02:26

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk> skrev i melding
> [...]
> Der er da forhåbentlig ingen, der har flere års arbejde liggende
> på sin PC, uden at have en (eller mange) back-up, det vil da være

Det kan ikke jeg tenke meg heller. Jeg var ikke så flink
til å ta backup tidligere, men nå har jeg begynt å gjøre
det oftere. Det ble tatt backup etter ca 5000 navn, og
deretter etter 6000 navn. Neste backup blir etter ca
7000 navn. Bør jeg ta backup oftere enn det? I tillegg
så tar jeg utskrift av det meste av det jeg skriver i slekts
forskning, og setter i perm med 2 sider i hver plastlomme.

Anne Lise Hovdal

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 30-06-03 05:09

Mon, 30 Jun 2003 03:26:25 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no> wrote:

> [...]
>så tar jeg utskrift av det meste av det jeg skriver i slekts
>forskning, og setter i perm med 2 sider i hver plastlomme.

det er ikke antall personer som er avgjørende, men hva man har gjordt.
Man skal ikke ha gjordt mye tilleggsarbeider rundt en person for at
dette skal blir arbeidskrevende å gjøre omigjen.
Og det er mange som ikke kommer opp i 1000 personer og som allikevel bør
ta backup ofte. Det er ikke antall personer, men det totale bildet som
tilsier hvor ofte den enkelte bør ta backup

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 30-06-03 10:35

"Otto Jørgensen" <otjoerge%spam%@online.no> skrev i melding
> [...]

> ta backup ofte. Det er ikke antall personer, men det totale bildet som
> tilsier hvor ofte den enkelte bør ta backup

Det er mulig du har rett, men jeg syns det er litt
greit å ha faste regler for meg selv på slikt ialle-
fall. Det er jo ikke sikkert at det som fungerer
best for meg, fungerer best for andre.

Noen personer i slektsforskningen har man jo funnet
ut mye om, og da er det også mye som skal skrives
inn.

Anne Lise Hovdal

Fra : Bent Fleron

Dato : 30-06-03 15:37

Anne Lise Hovdal wrote:
> [...]
> greit å ha faste regler for meg selv på slikt ialle-
> fall. Det er jo ikke sikkert at det som fungerer

Du kan være ganske sikker på at Otto har ret.
Lad os sige du har nogle få men vigtige rettelser for blot 4-5 personer
blandt dine 6000 indskrevne. Efter nogle dage får du andre rettelser for
nogle andre personer. Vil du kunne huske alle rettelser efter et par
måneder ?
Jeg tager back up når jeg har noget at indskrive eller rette. De 5
minutter er givet godt ud.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 30-06-03 17:16

Bent Fleron skrev:

>Jeg tager back up når jeg har noget at indskrive eller rette. De 5
>minutter er givet godt ud.

Enig her, bortset fra, at jeg bruger Winrar til det. Det tager mindre
end et minut for 20MB.

www.aner.dk/

Fra : Steven

Dato : 26-06-03 16:43

[...]

Hej i gruppen,

Også jeg har modtaget denne fil - indenfor de sidste par dage 3 - TRE -
gange! Også men emailadresser på en hel masse slægstforskere jeg kender til
her fre gruppen. Det var i øvrigt den samme afsender.

Nu har jeg ikke nogle af disse emailadresser stående i mit adressekartotek,
så det kan under ingen omstændigheder være derfra, at "ormen" henter sine
oplysninger !!! Hvor kan det så være?

Ja, den eneste anden mulighed jeg kan se er, at den henter dem direkte nede
i nyhedsgrupperne - de nyhedsgrupper man har tilmeldt sig og følger
dagligt/ugentligt!

Kan der være andre muligheder?

Men venlig hilsen

Steven

---

Fra : HAIMCORPORATE@cfl.rr~

Dato : 26-06-03 16:48

Min Farfar havde 2 broedre, Karl, Henrik og hamself. Han hed Herluf
Trolle-Steenstrup men jeg er klar over at hans mor var den med pengene og
hun var laege men maatte rejse til Finland for prakticere, mellem boernene.
Jeg mener at hun hed Olga Trolle og maa have levet tja, min farfar var fra
1880 saa vi traekker 20 tilbage. Det er meget intesant at hun var laege
allerede dengang. Ogsaa ville gerne vide lidt of faren til disse 3 drenge,
altsaa Herr Steenstrup of hvordan det var muligt i den tid at skifte navn.
Christne Armas (trille)

Fra : Varla

Dato : 26-06-03 17:08

"Steven" skrev d. 26-06-03 16:43 dette indlæg :

> "Børge Askholm" <bask@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Gør det til en rutine at kigge på internettet og brug gerne følgende
adresse:

http://vil.nai.com/vil/content/v_100343.htm

den dækker ovenstående problem.

Hvert minut der går inden nogen gør noget ved det er en stigende risiko
for andre.

Kig på beskrivelsen - læg også mærke til:

This worm propagates via email and network shares.

The worm contains a routine which retrieves and checks the system
date/time. If the date matches 8th June 2003 (or later), the worm no
longer propagates (it will successfully install itself on target
machines however).

Brug så dette link til at få renset din egen computer (gælder alle) der
ikke har en opdateret antivirus, det er oven i købet gratis:

http://www.mcafee.com/myapps/mfs/scan.asp

Den har nu været kendt i adskillige uger, så det er dybt bekymrende at
nogen fortsat får den ind på deres mail.

Endeligt gør jeg opmærksom at visse antivirusprogrammer måske kan have
svært ved at fjerne denne orm som oprindeligt vistnok er udviklet til at
genere KAZAA brugere, men som alle orm og vira vil de brede sig til alt
og alle, såfremt man ikke sørger for en høj grad af vaccination.

Som så mange vira videresender den ganske automatisk sig selv, og måske
uden at du selv ved det. Derfor få et ordentligt antivirustjek - NU.

Med venlig hilsen

Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-03 17:55

On Thu, 26 Jun 2003 17:42:50 +0200, "Steven"
<ccc98484@vip.cybercity.dk> wrote:

>Ja, den eneste anden mulighed jeg kan se er, at den henter dem direkte nede
>i nyhedsgrupperne - de nyhedsgrupper man har tilmeldt sig og følger
>dagligt/ugentligt!

Denne har tydeligvis hentet mailadresser fra nyhedsgruppen. Næsten
udelukkende slægtsforskere og flere adresser er ikke gyldige.
Indeholder f.eks teksten: fjerndette.

mvh
Hans Engmark

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 26-06-03 16:51

Øv, nu igen, igen.

En lang hale af indlæg der gentager hvad snart sagt ethvert femårigt barn er
opflasket med - hvis man tager hvadsomhelst med hjem er risikoen stærkt
forøget for at pådrage sig en ofte uhelbredelig sygdom.

Selvfølgelig er det vigtig at advare, men konstant at råbe "Ulven kommer"
kan jo som bekendt give gevaldigt bagslag, så hvorfor ikke være
tilbageholdende med advarslerne til der virkelig er fare på færde?

Nye vira kommer jo som perler på en snor - og der er ofte ingen nyhed i at
disse kun er farlige hvis de bliver aktiverede - således også med denne.

I ingen af de vira der advares om er der tale om farlighed i sig selv -
faren består i at den totalt uvidende newbies uforvarent kommer til at åbne
en sådan virusbefængt fil og hvis man bilder sig ind at en advarsel i dette
forum kan gøre den store forskel - ja så er man sandelig naiv.

Og, jo, det er naturligvis muligt at ignorere denne tråd - men det fremmer
jo ikke mit formål

Spørgsmålet (undskyld Børge) skulle være stillet i dk.edb.sikkerhed.virus
eller i det mindste være markeret med FUT der til - så det i stedet for at
vokse til en hale af ligegyldige gentagelser kunne blive korrekt besvaret af
de kompetente skribenter det må forventes at træffe i den til emnet
tilhørende debatgruppe.

FUT: dk.edb.sikkerhed.virus
eller alternativt, hvis man betvivler betimeligheden af mit budskab følg
med i dk.admin.netikette.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen jep@genealog.dk
www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 26-06-03 17:32

Poul Erik Jensen skrev:

>Øv, nu igen, igen.

Ja.

>FUT: dk.edb.sikkerhed.virus

Det var xFUT du lavede.

www.aner.dk/

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 26-06-03 18:42

Thu, 26 Jun 2003 14:30:03 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Børge Askholm" <bask@get2net.dk> wrote:

> [...]
>jeg ved noget om den.
>
>Filen er afsendt fra en mig ukendt Ken Hedges.

har du antivirus program i bruk, så vil du sansynligvis få en melding om
at dette er virus type GIBE

I tillegg er det logisk at MS aldri sender ut slike meldinger som her er
omtalt, slik at det i seg selv bør la varsellampene blinke

Fra : Keld Andersen

Dato : 27-06-03 00:12

Otto har ret. Virusen i omtalte mail var af typen W32.gibe.B@mm. Den slettes
automatisk af Norton Antivirus 2003, hvis programmet er indstillet til
automatisk sletning.

Med venlig hilsen
Keld Andersen

E-mail: keld23@tiscali.dk
Web: http://home.tiscali.dk/keld23
Fladså Arkiv: http://fladsaa-arkiv.dk
Slægtshistorisk Forening for Sydsjælland: http://home.tiscali.dk/ssf25

Fra : Søren L. Petersen

Dato : 29-06-03 22:00

Microsoft sender ALDRIG sådanne filer, ej heller opdateringer af nogen art
ud til folk via e-mail.
Opdateringer skal altid hentes fra deres opdateringssider.
Jeg har fået en hel del af det L*** i min mailbox, men det er hver gang
fanget af min Norton Antivirus.
Så slet det og brug dit postfilter til frasortering af uønskede filer.
Severino

Fra : Børge Askholm

Dato : 30-06-03 10:42

"Børge Askholm" <bask@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> fra M$ med en vedlagt fil - og nu har jeg bestemt ikke lyst at åbne den

Tak for alle svarene og rådene. Problemet med virus er vist løst. Til
gengæld er jeg ikke i stand til at hente min post, hverken på min sædvanlige
e-adresse eller på nogen af de andre jeg (vistnok) har fået lavet.