J2EE editor og gode råd
Fra : Marc

Dato : 26-06-03 13:29

HEY med jer

Jeg har nu i snart et lille år programmet J2SE, med stor glæde. Nu ville
jeg så kaste mig ud i og lære J2EE.

Jeg har den sidste måned læst en røv fuld doc, og prøvet at sætte mig
ind i TOMCAT. Og udmeldbart er det også gået ok.

Nu er mit store problem bare hvilke editor skal man vælge??
Jeg har med J2SE brugt Sun studio ONE. Men da jeg gik i gang med at læse
om J2EE, fandt jeg ud af mange brugte ECLIPSE. Den har jeg så prøvet og
den virker meget overbevisende. Jeg har lagt et modul ind der hedder
lomboz som skulle være til J2EE.
Men jeg kan ikke rigtig for det til at spille.

Så skulle der være nogle der ude der kender en go
kom-i-gang-med-J2EE-sammen-med-en-go-editor(puha den blev lang) howto.
Så jeg kan komme i gang med at lave de onde server ting(har en millard
ider).

PS: Nu er jeg fra linux verden. Og bruger en del SSLUG (deres forum
meget og i mindre grad deres møder). Men findes der ikke sådan noget
inden for java miljøet???

PPS: Det her er lige en langt ude ide jeg lige fik. Men skulle der hvis
der ikke er et forum som SSLUG. Så ikke være en derude der arbejder med
J2EE til dagligt eller kender det vildt godt. Der kunne tænke sig at
lære fra sig???
Mon ikke man kunne samle nogle stykker der gerne vil lære???

Men på forhånd tak

Marc Olsen

Fra : Martin Kofoed

Dato : 27-06-03 07:13

Marc wrote:

> Nu er mit store problem bare hvilke editor skal man vælge??
> Jeg har med J2SE brugt Sun studio ONE. Men da jeg gik i gang med at læse
> om J2EE, fandt jeg ud af mange brugte ECLIPSE.

Problemet er lidt, at der er rimelig stor forskel på J2SE og J2EE, og disse
ændringer stiller også krav til dit udviklingsmiljø (hvis da ikke man vil
lave alt i hånden - og det vil man maksimalt én gang, med mindre man elsker
at spilde tiden). Alle de store spillere på J2EE IDE-markedet tjener derfor
store penge på at udvikle værktøjer til netop dét.

Personligt bruger jeg WebSphere Studio Application Developer (WSAD) til
J2EE-udvikling, og er ovenud tilfreds. WSAD er i virkeligheden "bare"
Eclipse med ca. 500 plugins monteret. Det antal giver også et billede af
kompleksiteten i forhold til et J2SE-miljø.

Så jeg kan ikke give dig andre anbefalinger end at kigge efter det bedste
open source plugin til Eclipse, og så håbe på at det er tilstrækkeligt.
*Eller* få din arbejdsgiver til at poste penge i et komplet miljø fra enten
IBM, Borland eller en af de andre.

--

Martin

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 29-06-03 12:14

Marc wrote:
> [...]
> kom-i-gang-med-J2EE-sammen-med-en-go-editor(puha den blev lang) howto.
> Så jeg kan komme i gang med at lave de onde server ting(har en millard

Jeg bruger selv Netbeans som udviklingsmiljø til både J2SE og EE

For at lette udviklingen bruger jeg xdoclet (xdoclet.sf.net) til at
håntere alt det trivielle i EE, så behøver jeg kun koncentrere mig om
logikken.