Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udendørsfilm
Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 26-06-03 12:11

Hej gruppe.

Jeg ville høre, hvad I kan anbefale af udendørsfilm. Jeg skal til Padborg
Park for at kigge på Ferrari'er i weekenden, og regner da med at tage et par
ruller eller to. Jeg synes dog ikke at min normale film, Kodak Gold 200,
fungerer tilfredstillende, og ville høre om I havde nogle forslag.

Med venlig hilsen

Thomas Pedersen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-06-03 12:13

"Thomas Sass Pedersen" <sass@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> ruller eller to. Jeg synes dog ikke at min normale film, Kodak Gold 200,
> fungerer tilfredstillende, og ville høre om I havde nogle forslag.

Jeg er altid blevet rådet til Fuji, det skal vel være Fuji Superia 200 så.

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 26-06-03 12:28

> [...]
> ruller eller to. Jeg synes dog ikke at min normale film, Kodak Gold 200,
> fungerer tilfredstillende, og ville høre om I havde nogle forslag.

Fujicolor Superia Reala 100 (tror jeg efterhånden den hedder) - god til
stærke farver, men kræver en del lys. Farvenegativ.

Fujichrome Velvia 50 - Igen, god til farver (og det har Ferrarier vel?
;) - kræver mere lys end Reala, og har mindre eksponerings-rum.
Farvedias.

Husk nogle overvejelser mht. lukketid - om bilerne i fart skal være
slørede eller stå skarpe?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : slet JKE03

Dato : 26-06-03 12:46

Rune B. Broberg <usenet@mihtjel.dk> skrev:
>Thomas Sass Pedersen

>Fujicolor Superia Reala 100 (tror jeg
>efterhånden den hedder) - god til
>stærke farver, men kræver en del lys.
>Farvenegativ.

Rigtig god film

>Fujichrome Velvia 50 - Igen, god til
>farver (og det har Ferrarier vel?
>;) - kræver mere lys end Reala, og har
>mindre eksponerings-rum.
>Farvedias.

Velvia har ekstrem høj kontrast, og kan derfor være svær at
anvende udendørs på en aktiv sommerdag. Hvsi ikke højlysene
kridter totalt, har man typisk meget dybe skygger helt uden
detaljer. Hvis det skal være dias er filmd som Fuji Astia og
Provia 100F, samt Kodak E100SW bedre mht. kontrasten. E100SW er
desuden en anelse varmere, hvilket kan hjælpe lidt til med at
opbløde den hårde middags sol

>Husk nogle overvejelser mht. lukketid
>- om bilerne i fart skal være
>slørede eller stå skarpe?

Husk også at prøve filmene af inden din tur til Ferrari-land, så
du ikke får dig en overraskelse når du får filmen fremkaldt.

Mvh Michael

Fra : 2rb1

Dato : 26-06-03 13:54

Kodak Portra 400 VC er extrem god til udendørs fotografering.
Prøv at bruge den sammen med et polfilter..

2rb1

Fra : lars bo

Dato : 26-06-03 23:46

Hvad er den bedste 400 iso film til landskab? Jeg har problemer til mine
ikke særligt lysfølsomme linser når jeg kommer ind i skoven, der jo her om
sommeren er temmelig mørk. PT. bruger jeg Fuji Superia 200 iso, men den give
desværre temmelig mange problemer med at der ikke er lys nok.
hilsen
lars bo

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 26-06-03 23:48

lars bo <lbh@postkasse.com> wrote:
> [...]
> sommeren er temmelig mørk. PT. bruger jeg Fuji Superia 200 iso, men den give
> desværre temmelig mange problemer med at der ikke er lys nok.

Min løsning var at slå op i den blå avis, og finde et stativ - 100kr -
til landskabsfoto synes jeg ikke det er noget problem at bruge et
sådant, og så kan man også sagtens bruge 100/64-ISO-film. Ellers er
Superia 400 i øvrigt også en fin film.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 27-06-03 00:01

> [...]

Min løsning var at slå op i den blå avis, og finde et stativ - 100kr -
til landskabsfoto synes jeg ikke det er noget problem at bruge et
sådant, og så kan man også sagtens bruge 64 eller 100 ASA film. Ellers
er Superia 400 i øvrigt også en fin film.

(opdateret: Thomas Corell bablede en masse om ISO vs. ASA, og han fik
lov at få ret ;)

Fra : Thomas Corell

Dato : 27-06-03 00:10

Rune B. Broberg wrote:

> (opdateret: Thomas Corell bablede en masse om ISO vs. ASA, og han fik
> lov at få ret ;)

Kan jo ikke gøre for at man er flasket op med et (den gang) spritnyt
OM-10, er selvlært. Og egentlig bare har passet sig selv (på
fotofronten) siden ;)

--
Don't waste space

Fra : lars bo

Dato : 27-06-03 01:37

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse
lys nok.

> [...]
> sådant, og så kan man også sagtens bruge 64 eller 100 ASA film. Ellers
> er Superia 400 i øvrigt også en fin film.

Kan Superia 400 tåle at blive forstørret til f.eks. A4 billeder uden at
blive grynet?
Jeg har forresten et stativ, men det er desværre ikke alle steder det er
praktisk muligt at sætte dette op. Desværre er det et af disse modeller man
får smidt i nakken når man nu alligevel køber et kamera, men jeg håber til
efteråret at få et bedre foræret.
hilsen
lars bo

Fra : Jeppesen

Dato : 27-06-03 10:23

"lars bo" <lbh@postkasse.com> skrev i en meddelelse
> Kan Superia 400 tåle at blive forstørret til f.eks. A4 billeder uden at
> blive grynet?

Hvis den ellers er korrekt eksponeret er det ikke et problem. Men er den
undereksponeret kan de godt blive grynede - så hvis du tager et billede, som
du ved du vil ha´ forstørret, så sørg for at lave bracketing - f.eks. et
billede på den målte værdi og et billede på plus 1 EV.

Hvis du bruger flash på billedet, så lav også flashbracketing - der er nu
meget at huske på - men er det i medlys så prøv på målte værdi og en på - 1
til -2 EV - og er det i modlys så prøv med den målte værdi og en på + 1 til
+2 EV alt efter hvor kraftigt modlys der er.

> [...]
man
> får smidt i nakken når man nu alligevel køber et kamera, men jeg håber til

Hvis du bruger i vaklende stativ, så kan du evt. prøve at hænge din
fototaske fast på stativet - fyld evt. et par sten i, så det står helt
stabilt - men det hjælper ikke på et "løst" hoved. Men måske kan du så
klare dig frem til efteråret

Mvh Kim

Fra : Thomas Corell

Dato : 27-06-03 06:40

Rune B. Broberg wrote:

> [...]
> sådant, og så kan man også sagtens bruge 64 eller 100 ASA film. Ellers
> er Superia 400 i øvrigt også en fin film.

Og hvis man har sagt stativ, så skal man (IMHO) også sige trådudløser.

Man kan klare sig med timeren som er i de fleste kamera'er, men der har
man så ikk 100% styr på hvordan emnet ser ud, når billedet bliver taget.

--
Don't waste space

Fra : lars bo

Dato : 27-06-03 12:48

"Thomas Corell" <intheNOSPAMnews@corell.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvis man har sagt stativ, så skal man (IMHO) også sige trådudløser.
>
> Man kan klare sig med timeren som er i de fleste kamera'er, men der har
> man så ikk 100% styr på hvordan emnet ser ud, når billedet bliver taget.

Som jeg læser manualen findes der desværre ikke en trådudløser til mit
kamera Nikon F55, men timeren virker da også i de fleste tilfælde når det
gælder naturbilleder.
hilsen
lars bo