GetImageSize() Problem
Fra : Mads Møllegaard

Dato : 26-06-03 10:36

Hejsa,

Jeg har et problem med :

$size = getimagesize ($filename);

i forbindelse med visse jpg billeder er $size = false, men i langt de fleste
tilfælde virker det efter planen og jeg får alle de info om et bille jeg
skal bruge!

nogen der kan forklare mig hvad jeg gør galt, eller hvad der er galt med
billedet ?

Pft.

Mads

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-06-03 10:48

Mads Møllegaard wrote:
> [...]
> skal bruge!
>
> nogen der kan forklare mig hvad jeg gør galt, eller hvad der er galt med

Kunne du evt. smide et par af de jpegs så vi kunne se dem? :)

mvh
Johan

Fra : Mads Møllegaard

Dato : 26-06-03 11:59

> Kunne du evt. smide et par af de jpegs så vi kunne se dem? :)

de er ikke helt stuerene (hvis du forstår) men jeg kan da maile dig et

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 26-06-03 12:07

> de er ikke helt stuerene (hvis du forstår)
Så er det nok det indbyggede motivfilter i php der slår til

Morten

Fra : Mads Møllegaard

Dato : 26-06-03 12:29

> Så er det nok det indbyggede motivfilter i php der slår til
hehe tror jeg dog ikke - så slemme er de ikke, bare en let påklædt ung
dame

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-06-03 12:32

Mads Møllegaard wrote:

> de er ikke helt stuerene (hvis du forstår) men jeg kan da maile dig et

Øhm send en masse :DDDD

Ej - johan (a) contillion.com

mvh
Johan

Fra : Benny Nissen

Dato : 26-06-03 19:25

> [...]
fleste
> tilfælde virker det efter planen og jeg får alle de info om et bille jeg

Jeg kan desværre ikke forklare dig, hvad der er galt med billedet, men jeg
har haft samme problem med visse .jpg.
Jeg åbner dem så lige i Macromedia Fireworks (eller andet grafikprogram), og
eksporterer igen som .jpg.
Så virker de fint.

Findes der flere typer .jpg eller hvad ?

--
Benny

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-06-03 19:44

Benny Nissen wrote:
> [...]
> eksporterer igen som .jpg.
> Så virker de fint.
>
> Findes der flere typer .jpg eller hvad ?

Jeg skal ikke kunne sige det - dvs - principielt set: nej.

Der er en standard som er meget koncis og stringent - ingen tvivl om
hvad og hvordan, men i praksis
har jeg oplevet at når jeg gemte fra Photoshop med save-for-web så ville
Word anerkende billedet som en jpg - hvorimod den ikke ville hvis jeg
brugte save-as-jpg...

Problemet er ikke-eksisterende på min nuværende opsætning, den opsætning
hvor jeg oplevede det var (med 90% sikkerhed) WinMe, Word2000 &
Photoshop 6 UK.

Det er ret mystisk, og i virkeligheden burde vi nok gå over i
grafik-gruppen for at få nærmere information om sagen.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-06-03 19:44

Benny Nissen wrote:
> [...]
> eksporterer igen som .jpg.
> Så virker de fint.
>
> Findes der flere typer .jpg eller hvad ?

Der er vist såkaldte pjpegs (progressive)... ved dog ikke om det er dem
det drejer sig om...

mvh
Johan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-06-03 19:45

> [...]
> skal bruge!
>
> nogen der kan forklare mig hvad jeg gør galt, eller hvad der er galt med

Faldt følgende i kommentarerne for funktionen:
If you are using a php version with the bug where GetImageSize returns
nothing on certain types of jpeg images, the following replacement
should solve the problem until you have upgraded.
It accuratly duplicates the 1st and 2nd array element which are the ones
I personally needed. I however added the 4th array element and a crude
implementation of the 3rd since some people may need the functionality
or find it usefull.
I hopefully reformated the function to not be wordwrapped and it is
worth noting that as it is written, it only will work on local files.
Additional error checking may be wise.

function sgetimagesize($filename) {
$ftype_array = array(".gif"=>"1",
".jpg"=>"2",
".jpeg"=>"2",
".png"=>"3",
".swf"=>"4",
".psd"=>"5",
".bmp"=>"6");
if (is_file($filename)) {
$fd = @fopen($filename,"r");
$image_string = fread($fd,filesize($filename));
$im = ImageCreateFromString($image_string);
$ftype = $ftype_array[get_file_ext($filename)];
$gis[0] = ImageSX($im);
$gis[1] = ImageSY($im);
$gis[2] = ($ftype?$ftype:"0");
$gis[3] = "width={$gis[0]} height={$gis[1]}";
ImageDestroy($im);
return $gis_array;
}
else { return false; }
}

Cheers,

Tightcode

----------

mvh
Johan

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-06-03 20:25

On Thu, 26 Jun 2003 20:44:47 +0200, Johan Holst Nielsen
<johan@weknowthewayout.com> wrote:

>Faldt følgende i kommentarerne for funktionen:

[..]
> $ftype = $ftype_array[get_file_ext($filename)];

Er get_file_ext() en funktion, der er dukket op i nyere PHP'er? Jeg
kan ikke se den i dokumentationen.

Den er dog let nok at lave...

--
- Peter Brodersen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-06-03 00:28

Peter Brodersen wrote:

> [..]

> Er get_file_ext() en funktion, der er dukket op i nyere PHP'er? Jeg
> kan ikke se den i dokumentationen.
>
> Den er dog let nok at lave...

Jep... for dem som ikke selv gider..

function get_file_ext($file) {
$file_array = explode(".",$file);
return $file_array[(size($file_array)-1)];
}

/* Ikke test men burde virke med mindre jeg er mere træt end jeg synes
jeg er... */

mvh
Johan