Hvorfor dagsbøder?
Fra : Jens Laursen

Dato : 26-06-03 09:35

Jeg kan se, at Ekstra Bladet er blevet idømt 20 dagsbøder a 1000 kr. for
bagvaskelse (se eventuelt linket).

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=106097

Selve sagen har jeg sådan set ingen spørgsmål til, men mere begrebet
dagsbøder: Hvorfor bliver det i en situation som denne betegnet som "20
dagsbøder a 1000 kr." istedet for "en bøde på 20000 kr."?

/Jens

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-06-03 10:03

Jens Laursen wrote:

> Selve sagen har jeg sådan set ingen spørgsmål til, men mere begrebet
> dagsbøder: Hvorfor bliver det i en situation som denne betegnet som "20
> dagsbøder a 1000 kr." istedet for "en bøde på 20000 kr."?

Sikkert noget med, at en bøde på 20.000 kroner kan "siddes af" på en
anden måde end 20 dagbøder a 1000 kroner.

I straffeloven §55 står der følgende om "sidde en bøde af".
----------------
§ 55. Bøde på 10.000 kr. eller derunder, som er vedtaget efter
tilkendegivelse fra politiet, afsones efter følgende skala:

Bøden: Forvandlingsstraffen:

0 - 499 kr. 2 dage
500 - 999 kr. 4 dage
1.000 - 3.999 kr. 6 dage
4.000 - 5.999 kr. 8 dage
6.000 - 10.000 kr. 10 dage

For andre bøder, der ikke er idømt af eller vedtaget for en domstol,
fastsættes forvandlingsstraffen af byretten i den retskreds, hvor den
pågældende bor eller opholder sig.

Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : NoTrabajo

Dato : 26-06-03 10:53

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> For andre bøder, der ikke er idømt af eller vedtaget for en domstol,
> fastsættes forvandlingsstraffen af byretten i den retskreds, hvor den

Kan man modtage sin bistandshjælp, mens man »sidder bøden af«?

NoTrabajo

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 26-06-03 11:01

Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

> [...]
> § 55. Bøde på 10.000 kr. eller derunder, som er vedtaget efter
> tilkendegivelse fra politiet, afsones efter følgende skala:

[snip]

Kan bøden nedsættes, og derefter siddes af i kortere tid, pga. dårlig
økonomisk formåen? Hvis ikke, hvad bruger man muligheden for at sidde
for bøder mindre end 500,- til? (jeg mener at huske at mindste bødestraf
blev hævet til 500,-, men det er måske kun færdselsloven det gælder?)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-06-03 11:37

"Rune B. Broberg" wrote:

> Kan bøden nedsættes, og derefter siddes af i kortere tid, pga. dårlig
> økonomisk formåen?

svjh ikke for straffe jf. straffeloven.

> Hvis ikke, hvad bruger man muligheden for at sidde
> for bøder mindre end 500,- til? (jeg mener at huske at mindste bødestraf
> blev hævet til 500,-, men det er måske kun færdselsloven det gælder?)

Den mindste bødestraf i færdselsloven er på 500 kroner.
Den kan nedsættes til 300 kroner, når man tilhører lavindkomstgruppen
(hvilket svarer til ca. 9000 kroner BRUTTO pr. mdr)

http://www.netjurist.dk/pdf/boedekatalog.pdf afsnit 2.2.3

Man skal af sig skaffe dokumentation for den lave indtægt fx
forskudsopgørelse.

Fra : Thore Sorensen

Dato : 26-06-03 12:30

On Thu, 26 Jun 2003 10:00:48 +0000 (UTC), "Rune B. Broberg"
<usenet@mihtjel.dk> wrote:

> [...]
>for bøder mindre end 500,- til? (jeg mener at huske at mindste bødestraf
>blev hævet til 500,-, men det er måske kun færdselsloven det gælder?)

Det er jo ikke det han siger...han siger "andre"...ikke nødvendigvis
lavere... Men en bøde på over 10000,- er det vel kun en dommer, der kan
idømme...
--
Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund
Croma 2.0 'ie' 1993 - Pluto 1.2 60SX 1997 - Adria Unica 502 LH 1996

(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)

Fra : 007

Dato : 27-06-03 09:14

On Thu, 26 Jun 2003 11:03:05 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

>I straffeloven §55 står der følgende om "sidde en bøde af".
>----------------
>§ 55. Bøde på 10.000 kr. eller derunder, som er vedtaget efter
>tilkendegivelse fra politiet, afsones efter følgende skala:

Sidespørgsmål:
Kommer det på straffeattesten, hvis man sidder en bøde af?

--
007
AKA

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-06-03 03:10

http://www.politi.dk/Straffeattest/straffeattest.htm er din ven.

Fra : Reino Andersen

Dato : 27-06-03 07:59

Jens Laursen skrev:

> Selve sagen har jeg sådan set ingen spørgsmål til, men mere begrebet
> dagsbøder: Hvorfor bliver det i en situation som denne betegnet som "20
> dagsbøder a 1000 kr." istedet for "en bøde på 20000 kr."?

Meningen med dagsbøder er, at antallet af dagbøder skal afspejle
lovovertrædelsens grovhed, mens størrelsen af den enkelte dagbøde fastsættes
efter straffelovens § 51, stk. 1, til et beløb svarende til gerningsmandens
gennemsnitlige dagindtægt, idet der dog bør tages hensyn til hans
livsvilkår, herunder formue, forsørgerpligter og andre forhold, som
indvirker på betalingsevnen.

--
Reino

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-06-03 08:34

Reino Andersen wrote:

> [...]
> gennemsnitlige dagindtægt, idet der dog bør tages hensyn til hans
> livsvilkår, herunder formue, forsørgerpligter og andre forhold, som

Sagt på en anden måde: Den foreliggende forseelse var ikke særlg grov.