levealder for avlshankatte??
Fra : maz

Dato : 25-06-03 22:24

Har lige et spørgsmål:

Hvis en hankat ikke bliver kastreret, men fortsætter med at være fertil
livet ud og brugt i avl - hvor gammel (sådan gns levealder) skal man så
regne med at katten bliver? 10-15-20 år?? -eller har det ingen reel
betydning?
Vil en fertil hankat dø tidligere end ikke-kastrerede hankatte ? Og nej, det
er ikke en moralsk indgangsvinkel jeg søger, blot fakta på ovenstående...

maria

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 26-06-03 08:33

Hej Maria

Jeg tror at det også er en af de ting der er meget afhængig
af katten selv, nogle fertile hankatte har problemer med
at holde vægten, deres "lyster" går i en anden retning end mad, men tog man
en af de hankatte som "husker" at
spise og holdt den "beskyttet" så den ikke kom i klammerier med andre
hankatte, så tror jeg sagtens at
den kan blive 15-20 år, de fleste ville nok synes at det
var synd, netop fordi deres kønsdrift er så stærk at de
næsten ikke har plads til andet i hovedet. Jeg har ingen
ide om der rent faktisk er nogen der har undersøgt det.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 26-06-03 10:35

> de fleste ville nok synes at det
> var synd, netop fordi deres kønsdrift er så stærk at de
> næsten ikke har plads til andet i hovedet.

Kan man så ikke nøjes med at fjerne den ene testikel? ) Spøg til side - Jeg
har læst at kastrerede hanmus bliver op til 50% ældre fordi de ikke slider sig
selv op på at løbe halsene rundt efter det andet køn. Om det også gælder for
arter ved jeg ikke, men perspektivet er da skræmmende!

/Kim

Fra : Battlefield´s

Dato : 26-06-03 19:08

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
for
> arter ved jeg ikke, men perspektivet er da skræmmende!

Hej
Det har meget at gøre med hvordan hankatten lever. Hvis vi taler om
fritlevende hankatte er det klart at de lever kortere p.gr.a. for mange
slagsmål og at de ofte glemmer at spise.
Men hankatte (avlshanner) der lever under kontrollerede forhold lever vel
lige så længe som andre. Nu er det bare sjældent at sådanne hanner får love
at være fertile til de dør af alderdom. De fleste bliver kastreret når der
er afkom nok efter dem (eller til at man ikke længere kan holde deres
strinteri ud).
Min egen hankat går sammen med de andre her i stuerne hos os, han spiser og
leger som de andre, det er ikke sådan at han kun tænker på "piger". Kun når
han har damebesøg bliver han lukket for sig selv.
Jeg tror at det meget er et spørgsmål om hvordan hankatten har det.
Han bliver dog snart kastreret idet han strinter en del.
Hilsen Vibeke

---

Fra : maz

Dato : 26-06-03 19:25

"Battlefield´s" wrote in message ...
> Jeg tror at det meget er et spørgsmål om hvordan hankatten har det.
> Hilsen Vibeke

Dermed mener du, at det er individuelt, hvor længe en fertil hankat lever -
at katten er fertil livet ud, vil så ikke reducere dens levealder ift
kastrerede? Mit spr går alene på avlshankatte, der lever under optimale
forhold.....

Fra : Battlefield´s

Dato : 26-06-03 19:38

"maz" <mackMOVE@THISmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at katten er fertil livet ud, vil så ikke reducere dens levealder ift
> kastrerede? Mit spr går alene på avlshankatte, der lever under optimale

Hej
Ja, det er vel altid individuelt hvor længe en kat lever )
Jeg tror (har ingen beviser, da der mig bekendt ikke findes undersøgelser
over det) at fertile hankatte lever lige så længe som kastrerede hanner,
hvis de bliver passet ordentligt (altså f.eks. ikke lukkes væk fra resten af
familien)..
Hilsen Vibeke

---

Fra : Birgitte

Dato : 07-07-03 00:58

> [...]
det
> er ikke en moralsk indgangsvinkel jeg søger, blot fakta på ovenstående...

Hej Maria
Jeg ved at den hankat som er far til mit kuld lige nu er næsten 13 år,- han
er sund og rask og ganske fertil.
Jeg tror at det med alderen på fertile hankatte, meget kommer an på kattens
homonbalance, hvis katten har svært ved at styre homonerne, tager det jo
hårdt på en fertil hankat, men hvis han ikke har de store svingninger så
tror jeg ikke det har den store betydning.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : maz

Dato : 07-07-03 23:11

"Birgitte"> wrote in message >
> [...]
> hårdt på en fertil hankat, men hvis han ikke har de store svingninger så
> tror jeg ikke det har den store betydning.

Hej Birgitte
Tak for svaret
maria