læse fra tekstfil
Fra : Ukendt

Dato : 25-06-03 21:14

jeg har brug for at se alt indholdet fra en tekst fil.
jeg vil gerne via php få den til at vise al indholdet i tekstfilen. altså på
min side

hvordan gøres dette?

hilsen
kenneth

Fra : Kasper Birch Olsen

Dato : 25-06-03 21:28

kenneth wrote:
> jeg har brug for at se alt indholdet fra en tekst fil.
> jeg vil gerne via php få den til at vise al indholdet i tekstfilen. altså på
> min side
>
> hvordan gøres dette?
echo file_get_contents('kenneths_textfil.txt');

manualen er din ven:
http://dk2.php.net/manual/en/function.file-get-contents.php

> hilsen
> kenneth

Happy coding.

- Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-03 21:34

"Kasper Birch Olsen" <kasperbirch@hotmail.com> wrote in message

> echo file_get_contents('kenneths_textfil.txt');

tak for det kasper

> manualen er din ven:
> http://dk2.php.net/manual/en/function.file-get-contents.php

og endnu mere tak for det link! den er kommet i min fortrukne

hilsen
kenneth

Fra : Kasper Birch Olsen

Dato : 25-06-03 21:34

Kasper Birch Olsen wrote:

> echo file_get_contents('kenneths_textfil.txt');

og så var jeg selv lidt for hurtig.

readfile('kenneths_textfil.txt');

gør det samme, bare smartere. Den skal du dog kun bruge hvis du vil
skrive indholdet direkte til browseren.

- Kasper

Fra : Bjarne

Dato : 25-06-03 21:33

On Wed, 25 Jun 2003 22:13:30 +0200
<kenneth> wrote:

> jeg har brug for at se alt indholdet fra en tekst fil.
> jeg vil gerne via php få den til at vise al indholdet i tekstfilen. altså på
> min side
>
> hvordan gøres dette?

Prøv at kigge på fopen() og fread() i dokumentationen.

<http://dk.php.net/manual/en/function.fopen.php>
<http://dk.php.net/manual/en/function.fread.php>

Der er gode eksempler på hvordan funktionerne bruges.

Mvh
Bjarne

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 25-06-03 21:39

<kenneth> wrote:
> jeg vil gerne via php få den til at vise al indholdet i tekstfilen. altså
> på min side

Udover de andre løsningsmuligheder har du også:

<pre><?php include ("mytext.txt"); ?></pre>

Hilsen,

Lars.

--
Freelance programmør
Programmering mod timebetaling

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-03 21:57

"Lars Dybdahl" <lars@dybdahl.net> wrote in message
altså

> Udover de andre løsningsmuligheder har du også:
>
> <pre><?php include ("mytext.txt"); ?></pre>

tak. det var det eneste jeg kunne bruge.

ved readfile('kenneths_textfil.txt'); viser den bare tekstfilen i en hel
smøre, ingen linjeskift, selvom tekstfilen indeholder det.
her: <http://dk.php.net/manual/en/function.fopen.php>
<http://dk.php.net/manual/en/function.fread.php>

skriver den hele tiden at kenneth.txt ikke findes selvom den gør.
men pyt, din løsning virker fortræffeligt.

tak for det. og til jer andre.

mvh
kenneth

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-03 23:20

<kenneth> wrote in message
> jeg har brug for at se alt indholdet fra en tekst fil.
> jeg vil gerne via php få den til at vise al indholdet i tekstfilen. altså

> min side
>
> hvordan gøres dette?

hej alle igen.

ved nærmer eftertanke kunne jeg godt bruge et script der gør noget andet.
nemlig læser tekstfilen fra bunden til toppen.

altså hvis det står således i teksfilen;

skal den skrive det sådan;

kan det mon også lade sig gøre? har søgt på nettet men ikke fundet noget
brugbart indtil vider.

hilsen
kenneth
og endnu en gang tak. i er flinke herinde

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-06-03 01:24

On Thu, 26 Jun 2003 00:19:59 +0200, <kenneth> wrote:

>ved nærmer eftertanke kunne jeg godt bruge et script der gør noget andet.
>nemlig læser tekstfilen fra bunden til toppen.

file() hiver en tekstfil ind i et array, linje for linje.
array_reverse() vender et array om.
join() slår et array sammen til en string.
En mulighed vil så være:

<?php
print join('',array_reverse(file('foo.txt')));
?>

Vil man også have linjeskift i en HTML-fil, kan man krydre med
nl2br(), der indsætter et <br> for hvert linjeskift:

<?php
print nl2br(join('',array_reverse(file('foo.txt'))));
?>

print kan selvfølgelig udskiftes med fx "$data =", hvis man vil have
resultatet over i en variabel i stedet for.

--
- Peter Brodersen

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-03 06:35

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> wrote in message
> [...]
>
> print kan selvfølgelig udskiftes med fx "$data =", hvis man vil have
> resultatet over i en variabel i stedet for.

tak for en rigtig god forklaring peter.
jeg bruger den nederste, og det virker bare som smurt.

tusind tak.
hilsen
kenneth