Turen går til Østrig
Fra : HappyHenrik

Dato : 25-06-03 20:41

I uge 29 drager fruen og jeg til østrig, nærmere betegnet Salzburg området.

Nogen her i Gruppen der har nogle gode råd til hvad man evt skal se og prøve
?

Vi skal også et par dage til Wien.

Til sidst; er der noget med at man skal betale vejafgift i Østrig ?

Henrik

Fra : tommy rathcke

Dato : 25-06-03 21:37

HappyHenrik <ask@me.invalid> skrev:
> [...]
>østrig, nærmere betegnet Salzburg området.
>
>Nogen her i Gruppen der har nogle
>gode råd til hvad man evt skal se og prøve

Ja, der skal betales vejskat i Østrig. Når du krydser grænsen
eller i grænseområdet kan du købe en mærkat til forruden, du kan
betale for dage, uger eller måneder afhængig af hvor lang tid i
skal være i Østrig. de kan vist også bestilles hjemmefra igennem
FDM. Mvh, Tommy

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 26-06-03 14:52

Wed, 25 Jun 2003 21:40:34 +0200, skrev "HappyHenrik" <ask@me.invalid>
:

>I uge 29 drager fruen og jeg til østrig, nærmere betegnet Salzburg området.
>
>Nogen her i Gruppen der har nogle gode råd til hvad man evt skal se og prøve

Salzburg er en utrolig smuk by, som er skøn blot at slentre rundt i.
Og så ligger der den flotteste McDonalds, jeg nogle sinde har været
inde i ( i Getreidegasse - gaden med de mange charmerende skilte).

En tur med tandhjulsbanen fra centrum og op til Hohen-Salzburg (den
store borg, der knejser over byen) er et absolut "must".

I udkanten af Salzburg (i den sydlige del, så vidt jeg husker) ligger
lystslottet Helbrunn. Det er indrettet af en med masser af små
springvand og forskellige vand-spil og andre våde finurligheder. Jeg
vil ikke afsløre det hele her - det sjove ved en rundvisning i
slotsparken er netop alle overraskelserne !!!
Der ligger også en lille zoologisk have i forbindelse med slottet.

Og så kan jeg anbefale jer at besøge ishuler (grotter i bjerget hvor
der er dannet store isformationer). Der ligger både ishuler i
Dachstein (lidt syd for Bad Ischl øst for Salzburg) og ikke mindst
Eisriesenwelt ved byen Werfen syd for Salzburg.
Begge steder kører man et stykke af vejen op til hulerne i bil, men
det sidste stykke går med en svævebane.
I byen Werfen ligger forøvrigt slottet HohenWerfen, der er berømt som
"Ørneborgen" i filmen af samme navn.

Den gode gamle klassiker - filmen "Sound of Music" er i øvrigt også
optaget i Salzburg og omegn.

Og ellers så er http://www.salzburginfo.at/ en god side at kigge på !!

God tur

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Ultimatos

Dato : 26-06-03 20:55

"HappyHenrik" <ask@me.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ?
>
> Vi skal også et par dage til Wien.
>
> Til sidst; er der noget med at man skal betale vejafgift i Østrig ?

Ja, der skal betales vejskat. Har selv netop købt mærkater hos FDM i
Aalborg. Pris: 60,- for et "10-dages" mærkat.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 26-06-03 21:37

"HappyHenrik" <ask@me.invalid> wrote in message
> [...]
> ?
>
> Vi skal også et par dage til Wien.
>
> Til sidst; er der noget med at man skal betale vejafgift i Østrig ?

Hej Henrik.

Vi var selv en tur til Salzburg sidste sommer og havde en pragtfuld tur.

Burg Hohensalzburg er - som en af de andre nævnte - et absolut must, når man
er i Salzburg, og ligeledes en gåtur i Getreidegasse.
Ellers er Mirabellhaven i byen også skøn, Residenzplatz og Skt. Peterskirken
med den berømte kirkegård - jo, den by oser af kultur og kunst.
I kan også besøge Mozarts fødested der er indrettet til museum, i
Getreidegasse 9.
Har I set 'Sound Of Music' kender I osse Felsenreitschule, som er det sted
hvor familien Von Trapp optræder til sidst i filmen.
Er man helt vildt bidt af 'Sound Of Music' bør Villa Trapp også tages med -
nok mere kendt lokalt som Aigen-slottet.
Er I i bil derned, kan Burg Hohenwerfen syd for Salzburg være en kanon
oplevelse - der er falkonéropvisninger daglig, med både falke, ugler, gribbe
og ørne - det er utroligt flot. Og så kan I eventuelt tage en rundvisning på
borgen, der blev brugt i filmen 'Ørneborgen' med Clint Eastwood og Richard
Burton.

Kehlsteinhaus er også et godt bud på en fin dagstur fra Salzburg - det er
Hitlers gamle 'teehaus', komplet med den gamle elevator fra dengang intakt,
der ligger i et utroligt smukt område, faktisk ikke så langt fra Königssee i
Tyskland, hvor det kan anbefales at tage en sejltur med en af turbådene -
tag den lange tur til den anden ende af søen og tilbage igen, den er det
værd!
Det er et utroligt flot område med bjerge og træer og masser af skøn natur.
Ishulerne var vi dog ikke i - køerne var sgu en tand for lange, så kom i god
tid og vær forberedt på ventetid.

Schloss Hellbrunn var en fed oplevelse - masser af vand og skæg, og så er
det utroligt flot.
Pas dog på jeres kamera hvis I tager derhen - hvis det altså ikke er
vandtæt...
Og - igen angående 'Sound Of Music' - i parken ved Hellbrunn finder man den
restaurerede pavillion fra filmen.
Når I nu er dernede alligevel, så tag en tur over Grossglockner via
Grossglockner Hochalpenstrasse og gør holdt ved gletscheren - det er et
fantastisk område, og når I kører ned på den anden side, venter de mest cute
små landsbyer i dalene nedenunder - feeeedt område!
Hvis man vil have en fin udsigt over Salzburg, er en tur på Gaisberg i
udkanten af byen en god idé.

Men lån eller køb 'Turen Går til Østrig' - der er masser af tips til ture i
Salzburg og omegn.
Og hav en skøn tur.

Venlig hilsen

Aragorn_DK - der vil lægge feriebillederne fra sidste år på sin hjemmeside
(furnituretiger) igen i aften, så I kan få en idé om hvad I er på vej til.

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : HappyHenrik

Dato : 27-06-03 14:02

Tak for alle svarene - det kan da kun blive en kanon tur :0)

God sommer

Henrik