Supplerende Bistandshjælp
Fra : S. Sørensen

Dato : 25-06-03 09:39

Min veninde, alder 20, er i den situation, at hun efter afsluttet
studieforløb, nu står og venter på en læreplads som hun er sikret, men af
gode grunde ikke ved hvornår hun får. Hun har 50 timers erhvervsarbejde
(2300 kr efter skat ca) om måneden, men det rækker ikke just til meget, da
hun skal betale 2500 kr pr. måned i husleje. Da det jo ikke er alverden,
søgte hun dags dato om supplerende bistandshjælp, men fik at vide (af
sagsbehandleren) at det ikke kunne lade sig gøre, og at hun skulle stå uden
noget i 4-6 måneder før hun kunne få hjælp. Det virker mig en smule
uforståeligt, at hun ikke kan få nogen form for hjælp, da hun på nuværende
tidspunkt har minus 200 kr om måneden at leve for. Kan det virkelig passe at
det forholder sig sådan, for det lyder for mig umiddelbart lidt underligt.

Mvh

Steinbjørn

Fra : JS

Dato : 25-06-03 10:12

"S. Sørensen" <steinb[removethistogetavalidemail]@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:bdbnag$ibn$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
at
> det forholder sig sådan, for det lyder for mig umiddelbart lidt underligt.

Har hun penge i banken?
Jeg mener at kun de låner penge ud i disse tilfælde men egentlig
kontanthjælp kan hun ikke få, når der "er fremtid i hende". Rimeligheden i
dette kan diskuteres...

Fra : S. Sørensen

Dato : 25-06-03 10:26

"JS" <js@hotmail.fg> wrote in message

> [...]
> Jeg mener at kun de låner penge ud i disse tilfælde men egentlig
> kontanthjælp kan hun ikke få, når der "er fremtid i hende". Rimeligheden i

Nej der er ingen penge i banken, ingen investeringer, ingen ting, udover en
Ford Fiesta fra 1983.

Mvh
Steinbjørn

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-06-03 10:46

"JS" <js@hotmail.fg> wrote in message

> Har hun penge i banken?
> Jeg mener at kun de låner penge ud i disse tilfælde men egentlig
> kontanthjælp kan hun ikke få, når der "er fremtid i hende".

Hvor i service loven står det?

Til Steinbjørn´:
Du skal have fat i serviceloven. her står om reglerne for kontanthjælp

LBK nr 755 af 09/09/2002 eller Bekendtgørelse af lov om social service.

Du kan finde den ved at følge dette link: www.retsinfo.dk (jeg kan desværre
ikke finde ud af at linke direkte til lovens tekst, men ovenstående skulle
også være nok til at du kan finde den)

Peter

Fra : JS

Dato : 25-06-03 10:52

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> "JS" <js@hotmail.fg> wrote in message

> Hvor i service loven står det?

Det ved jeg ikke. Det er fundet i bogen over egne erfaringer

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-06-03 11:30

> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> Det ved jeg ikke. Det er fundet i bogen over egne erfaringer

Dette er en jura gruppe.
"erfaringer" kan man diskkutere i dk.forbruger.offentlig-service

Peter

FUT sat til dk.snak

Fra : S. Sørensen

Dato : 25-06-03 11:19

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> wrote in message

> [...]
desværre
> ikke finde ud af at linke direkte til lovens tekst, men ovenstående skulle

Hej og tak for hjælpen.
Kan du henvise til en specifik paragraf som gør sig gældende her?
Det ser noget stort og tungt ud, og er en smule uhåndterligt, at læse
igennem.

Mvh

Steinbjørn

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-06-03 11:39

"S. Sørensen" <steinb[removethistogetavalidemail]@worldonline.dk> wrote in
message news:bdbt6e$lun$1@news.net.uni-c.dk...

> Hej og tak for hjælpen.

Velbekomme

> Kan du henvise til en specifik paragraf som gør sig gældende her?

Nej

> Det ser noget stort og tungt ud, og er en smule uhåndterligt, at læse
> igennem.

Ja, men prøv at spørge i dk. forbruger.offentlig-service, måske er der nogen
der der kan hjælpe dig. Det er min erfaring at spøgsmål til serviceloven
sjældent får så mange svar her i gruppen. (men måske der er en jurist eller
2 der bliver så provokeret af dette udsagn at de svarer dig

Peter

Fra : S. Sørensen

Dato : 25-06-03 11:41

> [...]
eller
> 2 der bliver så provokeret af dette udsagn at de svarer dig

Hehe, jamen provokationer kan da have en effekt i så fald.
Jeg har bare forsøgt, at læse det igennem så godt jeg nu kan, dvs de afsnit
som burde
have en relevans i denne sag, men jeg kan altså ikke umiddelbart se, at der
skulle være
hjemmel i loven for, at sagsbehandleren kan afvise hende og sige hun skal
vente i 4-6 måneder
før hun kan få supplerende bistandshjælp. 4-6 måneder til minus 200 kr om
måneden er lang tid.

Mvh

Steinbjørn

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-06-03 12:08

"S. Sørensen" <steinb[removethistogetavalidemail]@worldonline.dk> wrote in
message news:bdbug7$mg9$1@news.net.uni-c.dk...

> [...]
> vente i 4-6 måneder
> før hun kan få supplerende bistandshjælp. 4-6 måneder til minus 200 kr om

Jamen jeg er fuldstændig enig med dig, men jeg er ikke jurist, og derfor er
en evt.påstand fra min side OT her i gruppen

Peter

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 25-06-03 17:14

"S. Sørensen" <steinb[removethistogetavalidemail]@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:bdbt6e$lun$1@news.net.uni-c.dk...

> [...]
> Kan du henvise til en specifik paragraf som gør sig gældende her?
> Det ser noget stort og tungt ud, og er en smule uhåndterligt, at læse

Hvis ingen andre kan eller vil, så skal jeg da med glæde forsøge at hjælpe
da jeg har en sag kørende vedr. noget tilsvarende:

Prøv at kigge på "Lov om aktiv socialpolitik".
http://www.ladk.dk/jura/aktivloven/vejl_akl.htm#K10

Kapitel 2

Personkreds for aktivloven

2.1. Formål

§ 1. Formålet med denne lov er

a.. 1) at forebygge, at personer, der har eller kan få vanskeligheder ved
at fastholde et arbejde, får behov for hjælp til forsørgelse, og
b.. 2) at skabe et økonomisk sikkerhedsnet for enhver, som ikke på anden
måde kan skaffe det nødvendige til sig selv og sin familie.
Jeg vil mene at din veninde står i sitaution 2) At hun ikke på anden måde
kan skaffe det nødvendige til sig selv og sin familie.
Imidlertid har jeg en klage kørende hos DSS (den sociale sikringsstyrelse)
fordi Københavns Kommune mener at de godt kan kræve at jeg skal optage
studielån og jeg jeg ikke er ombefattet af situation 2), som din veninde
måske også står i.

Men hvis din veninde ikke kan tage studie-lån kan kommunen ikke bruge samme
begrundelse som i mit tilfælde. Så vil de argumentere for at din veninde
dermed godt kan "skaffe det nødvendige til sig selv". Men kommunerne
fortolker vist reglerne forskelligt.

Kig derudover på afsnittet:
10.2. Hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter

§ 81. Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter til en
person, som har været ude for ændringer i sine forhold, hvis den pågældendes
egen afholdelse af udgifterne i afgørende grad vil vanskeliggøre den
pågældendes og familiens muligheder for at klare sig selv i fremtiden.
Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er opstået som følge af behov,
der ikke har kunnet forudses. Kommunen kan dog efter en konkret vurdering
undtagelsesvis yde hjælp til en udgift, der har kunnet forudses, hvis
afholdelsen af udgiften er af helt afgørende betydning for den pågældendes
eller familiens livsførelse.

399. Hjælp til betaling af rimeligt begrundede enkeltudgifter efter § 81
forudsætter,

a.. 1) at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold (social
begivenhed),
b.. 2) at ansøgerens egen afholdelse af udgifterne i afgørende grad vil
vanskeliggøre den pågældendes og familiens muligheder for at klare sig selv
i fremtiden (forebyggende sigte), og
c.. 3) at hjælpen normalt kun ydes, hvis udgiften er opstået som følge af
behov, der ikke har kunnet forudses (uforudsigelighed).

Din veninde skal såvidt jeg kan se bl.a. forklare at hun har været ude for
ændringer i sine forhold og at hendes udgifter er opstået som følge af et
behov der ikke har kunnet forudses... Min erfaring er at de arbejder
utroligt langsomt derinde (jeg har selv ventet over ½ år og venter stadig,
men jeg har også klaget over afslaget) så hun skal sørge for at få sin sag
haste-behandlet hvis hun ikke har andre muligheder (det kan man vist godt få
dem til, hvis problemet er meget akut).

Håber ovenstående hjælper lidt.

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : sille

Dato : 25-06-03 17:35

> [...]
at
> det forholder sig sådan, for det lyder for mig umiddelbart lidt underligt.

Det samme var jeg ude for efter endt uddannelse som 23-årig. Deres
begrundelse var, at man ikke bare kunne stoppe en uddannelse og så gå på
kontanthjælp, hvis ikke man "gad" søge et arbejde. I mit tilfælde var der en
"karantæne" på 2 måneder.
Ved siden af tjente jeg ca 4500 brt. pr. måned og da det overskred beløbet
for kontanthjælp for min aldersklasse, kunne jeg ikke engang få suppleret op
til de faste udgifter - jeg havde jo arbejde og kunne "bare" bede om nogle
flere timer. (arbejdede i en kræmmerhal der kun havde åbent i
weekenden.....)

Kommunen mente altså at jeg skulle leve for de knapt 3000,- jeg fik udbetalt
hver måned - dog kunne de låne mig til den første måneds husleje, men de
skulle betales tilbage igen.

Så ja, det kan skam godt være rigtigt.

/se

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 26-06-03 14:52

"S. Sørensen" wrote:

> Min veninde, alder 20, er i den situation, at hun efter afsluttet
> studieforløb, nu står og venter på en læreplads som hun er sikret, men af
> gode grunde ikke ved hvornår hun får.

Hm, meld ud med afgørelsen fra kontanthjælps afgørelsen,
så kan vi, måske bidrage..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : S. Sørensen

Dato : 26-06-03 22:36

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Med venlig hilsen Erik G. Christensen
> Rådgiver for flere danske svinebønder.
> Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Vi har snakket med dem igen, og har bedt om en skriftlig redegørelse for på
hvilket grundlag de afslår hendes ansøgning.
Vender tilbage når jeg har modtaget denne.

Mvh

Steinbjørn Sørensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-06-03 17:00

"S. Sørensen" wrote:

> Min veninde, alder 20, er i den situation, at hun efter afsluttet
> studieforløb, nu står og venter på en læreplads som hun er sikret,

Studieforløb? Hvad for et studium er det?

Og hvad er det for en læreplads som hun er sikret?

> men af
> gode grunde ikke ved hvornår hun får.

Hvad sikret er der så i lærepladsen, når hun ikke kan fortælle hvornår
hun har pladsen?

> Hun har 50 timers erhvervsarbejde
> (2300 kr efter skat ca) om måneden,

Tja, så må hun jo til at være kreativ fx finde et ekstra job

Har I fået indregnet i alle hendes skattefradrag i lønnen?

> men det rækker ikke just til meget, da
> hun skal betale 2500 kr pr. måned i husleje.

Hvad med boligsikring?

> [...]
> det forholder sig sådan, for det lyder for mig umiddelbart lidt underligt.

Tja, socialkontoret er jo ikke en kassekredit eller
pengeudlånsinstititut, så på den led kan hun ikke forvente noget.

For at socialkontoret åbner for pengekassen, så skal alle andre
muligheder være udtømte.
Som du selv siger, så har hun jo arbejde. Det viser at hun har
potentiale til at finde endnu mere arbejde (hun magter jo et arbejde).

Så deeet. Der er måske ikke andet for end at søge arbejde som måske
ikke lige er det man er uddannet til og så klare sig på den måde.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : S. Sørensen

Dato : 26-06-03 22:34

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> Studieforløb? Hvad for et studium er det?

Skrædder

> Og hvad er det for en læreplads som hun er sikret?

Ja gæt som hvad...

> Hvad sikret er der så i lærepladsen, når hun ikke kan fortælle hvornår
> hun har pladsen?

Den er sikret på den måde, at hun er garanteret enten en læreplads hos en
skrædder eller, da der er mangel på lærepladser,
en plads i skolepraktik, men idet den skolepraktik er overfyldt kan de ikke
sige hvornår der er plads hos dem.

> Tja, så må hun jo til at være kreativ fx finde et ekstra job
Det er umiddelbart lidt svært på nuværende tidspunkt. Hun kan ikke få ekstra
timer på det nuværende arbejde, og arbejde
hænger ikke umiddelbart på træerne når man ikke kan holde jobbet i alt for
lang tid. Da der ikke er givet noget tidspunkt om
hvornår hun kan få en læreplads, kan det jo være alt mellem himmel og jord.

> Har I fået indregnet i alle hendes skattefradrag i lønnen?

Nej men hun er 20 år, det er begrænset hvor mange fradrag hun har.

> Hvad med boligsikring?

Kender ikke til reglerne for boligsikring, men mon det går med et lejet
værelse?

> Det virker mig en smule
> >

> Tja, socialkontoret er jo ikke en kassekredit eller
> pengeudlånsinstititut, så på den led kan hun ikke forvente noget.

Det er der heller ikke nogen der har påstået, men det er nu engang svært, at
leve af minus 200 kr om måneden.

> [...]
>
> Så deeet. Der er måske ikke andet for end at søge arbejde som måske
> ikke lige er det man er uddannet til og så klare sig på den måde.

Hun er jo så, som sagt, ikke uddannet endnu og det er som tidligere nævn
ikke nemt, at få et job i den situation hun står i.

Mvh

Steinbjørn Sørensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-06-03 01:34

"S. Sørensen" wrote:

> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> Skrædder

Hmmmm, ikke for at gøre mig videre klog på skrædderuddannelsen, men er
det ikke et mere håndværksmæssigtorienteret uddannelsesforløb lidt a la
blikkenslagere, murer, tømrer mv.

> Ja gæt som hvad...

Ja, men når man her i jura-gruppen siger at man er sikret ////et eller
andet//// så er det ligesom sikret med 7tommer søm (eller hvad de nu
hedder i skrædder-universet).

> [...]
> skrædder eller, da der er mangel på lærepladser,
> en plads i skolepraktik, men idet den skolepraktik er overfyldt kan de ikke

Så er hun jo heller ikke sikret noget som helst.

> Det er umiddelbart lidt svært på nuværende tidspunkt. Hun kan ikke få ekstra
> timer på det nuværende arbejde,

det er heller ikke det jeg foreslår.

Hun har i løbet af en måned på 21 arbejdsdage 50 timers erhvervsarbejde.
Det giver ca. 2 timer pr. dag

Mon ikke det er muligt at finde fx rengøringsjob eller avisomdelerjob
eller noget andet ufaglært arbejde der giver til den daglige økonomi.

> og arbejde
> hænger ikke umiddelbart på træerne når man ikke kan holde jobbet i alt for
> lang tid.

Hun skal jo heller ikke have midlertidige job i alt for lang tid.... Det
er ligesom de midlertidige jobs natur, at de kun er midlertidige.

> Da der ikke er givet noget tidspunkt om
> hvornår hun kan få en læreplads, kan det jo være alt mellem himmel og jord.

ja.

Men så kan du heller ikke sige, at hun er sikret noget som helst.

> Nej men hun er 20 år, det er begrænset hvor mange fradrag hun har.

Enormt dumt!

Hun har i hvert fald personfradraget på ca 35500 kroner (på årsbasis).
Derudover har hun sikkert noget renterudgifter i en bank... Og hvad med
fagforeningens ungdomsorganisation, som også kan trækkes fra=

> Kender ikke til reglerne for boligsikring, men mon det går med et lejet
> værelse?

Da jeg fik boligsikring (år 1995), så skulle boligen have /eget afløb/,
hvilket blev defineret som eget køkkenvask OG eget toilet-&bad-facilitet
i samme bolig.
Så bor hun et sted med fælles køkken og bad, så er det nok ikke mulig.

Men har hun et the-køkken og en brusekabine i sin bolig, så er de
tekniske forudsætninger (1995-regler) i hvert fald opfyldt.
Derudover er boligsikringen afhængig af indkomst og
boligudgiftsstørrelse.

Siden indkomsten er lav og boligudgiften høj, så er det nok muligt at få
noget boligsikring.

Det koster ikke noget at ansøge om boligsikring. Ikke andet end at
udfylde ansøgningsformularen om boligsikring.

> Det er der heller ikke nogen der har påstået, men det er nu engang svært, at
> leve af minus 200 kr om måneden.

Næh, men din kæreste har jo - jf. din beskrivelse - heller ikke udfyldt
alle muligheder for at kunne forsørge sig selv.

Fx den personfradragene. Heller ikke ansøgt om boligsikring.....

> Hun er jo så, som sagt, ikke uddannet endnu

Så har hun heller ikke ///afsluttet et studieforløb///.
Hun har færdiggjort en grunduddannelse (i gamle dage hed den: EFG Textil
= Erhvervsfagliggrunduddanelse Textil-linjen) før man starter på en
læreplads. Men studieforløb, naaaah.

> og det er som tidligere nævn
> ikke nemt, at få et job i den situation hun står i.

Det er ikke nemt _at få_ et job i hvilken som helst situation.
Jobs ansøger man om....så fat papir og kuglepen eller start cyklen
eller hvad hun ellers kunne tænke sig at søge job med.
Hun har da incitamenter nok..... minus tohundrede kroner per måned ville
for mig være rigelig med incitament.

Men (vist nok et skrædder-udtryk): Nød lærer nøgen kvinde at spinde.

Og nej, jeg vil ikke lyde gammelklog eller nedladende, men der er - jf.
din beskrivelse - stadig masser af muligheder i din kærestes situation
før hun - med god grund - kan forvente at pengekassen på
socialforvaltningen åbner sig til fordel for din kærestes
pengebeholdning.

Fra : rAnders

Dato : 30-06-03 21:15

Jeg blev arbejdsløs fra mit deltids job for ca 15 år samtidig med at jeg
havde fået tilsagn om optagelse på en uddannelse. Der ville gå 3 måneder
inden uddannelsen startede men jeg fik at vide på Kommunen at jeg ingen
hjælp kunne få da jeg var uddannelses søgende, på trods af jeg havde
regnnger der skulle betales. Jeg måtte tage et lån i Banken. Det gælder
sikkert idag som dengang, hvis man har udsigt til 'noget' kan man ikke få
hjælp.
Men der gælder sikkert nogle undtagelser hvis man er lidt stædig, men det
var jeg ikke dengang :o/
Jeg tænker lidt på at hvis folk har udsigt til 'noget' burde man da hjælpe
dem så de ikke faldt igennem og fik gæld og gik fra hus og hjem.
Men jeg kan da godt se at det er nemmere at 'nogen' får livs varige ydelser
uden at 'yde' noget for samfundet.

rAnders.