SogneTræf har fået nye features
Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 25-06-03 06:16

1) Alle oplysninger, eller opslag, kan nu bringes til at blive vist i:
a) alle sogne i herredet eller
b) alle sogne i amtet.
Når du redigerer oplysninger har du mulighed for at markere dette med
flueben.

2) Sognekonferencer er nu helt åbne. Du behøver ikke at have skrevet
indlæg for sognet, ejheller behøver du at være logget ind, eller
medlem i det hele taget, for at skrive i sognekonferencer.

mvh
Bjarne Damsgaard
Vidensbank for slægtsforskere
http://www32.brinkster.com/sognetraef/

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 25-06-03 10:39

Bjarne Damsgaard wrote:
> [...]
> indlæg for sognet, ejheller behøver du at være logget ind, eller
> medlem i det hele taget, for at skrive i sognekonferencer.

Hej Bjarne!
Tak for din lydhørhed.

MEN hvordan kommer jeg ind amtsvis, jeg synes alt ligner "det gamle"?
--
Hilsen Jeannie Kristensen
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 25-06-03 17:53

On Wed, 25 Jun 2003 11:38:52 +0200, "Jeannie Kristensen [4700]"

>MEN hvordan kommer jeg ind amtsvis, jeg synes alt ligner "det gamle"?

Du har ret i at ikke meget er ændret, Jeannie. Jeg har prøvet at ændre
så lidt som muligt, af hensyn til eksisterende brugere (og også til
mig selv, der skal ændre de scripts der ligger på siden).

Det _kunne_ være konstrueret så der var sider for hvert amt og hvert
herred, på samme måde som der er for hvert sogn, altså i retning af
'Digitale Kilder'. Men så ville de brugere der hopper direkte til
sognet komme til at springe amts- og herredsindlæg over. Og alle
skulle tænke over at skulle skrive og søge både på herreds-, amts- og
sognesiderne. Sådan er det _ikke_ lavet.

Ved søgning er det altså som hidtil, der kan kun søges på sognet.

Ved indtastning af oplysninger er det _næsten_ som før, du skal stadig
indtaste ved et sogn. Forskellen er at du har mulighed for at markere
i en checkbox, hvis du gerne vil have vist din indtastning i alle
sogne i det pågældende HERRED og en anden checkbox hvis du gerne vil
have vist din indtastning i alle sogne i det pågældende AMT.

F.eks har den meget arbejdsomme Brian Petersen, der har en hjemmeside
med folketællinger i Holbæk amt, skrevet den samme information med et
link til hjemmesiden, i samfulde hundrede sogne i amtet. Hvis han
havde haft den mulighed som nu findes, kunne han have nøjedes med at
skrive oplysningen een gang, og sætte flueben ved 'Hele amtet'. Ulig
lettere, hvis han skifter URL. Undskyld Brian, at det først er klar nu
;-(

Så hvis du, Jeannie, f.eks. gerne vil efterlyse mandtalslister i hele
Aalborg amt, skal du bare osv. osv.

Hvis det var en helt anden tanke du luftede i SogneTræfs gæstebog, har
jeg altså ikke forstået dig korrekt...

mvh
Bjarne

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 25-06-03 18:05

Bjarne Damsgaard wrote:
> [...]
> Aalborg amt, skal du bare osv. osv.
>
> Hvis det var en helt anden tanke du luftede i SogneTræfs gæstebog, har

Hej Bjarne!
Jo faktisk har du misforstået mig
Jeg ønsker ikke at "belemre" en masse brugere ved at lave et indlæg om
"mandtalslister søges" for hvert eneste sogn i Aalborg.

I stedet ønsker jeg at se alle indlæg med f.eks. "Mandtalslister" for
Aalborg. Jeg kan selvfølgelig tage det sogn for sogn, meeeeen......
Kunne du ikke sætte en overgruppe på? Som det er nu skal jeg vælge amt,
herred, sogn. Hvis nu der var en rubrik "alle herreder i amtet" eller
"alle sogne i herredet", bliver det meget nemmere.

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 25-06-03 19:15

On Wed, 25 Jun 2003 19:04:32 +0200, "Jeannie Kristensen [4700]"
<Vaelg.svar@til.afsender> wrote:

> [...]
>herred, sogn. Hvis nu der var en rubrik "alle herreder i amtet" eller
>"alle sogne i herredet", bliver det meget nemmere.

Har jeg ret i at det du efterlyser er en slags fuldtekstsøgning i
indlæggene inden for et amt eller herred?

Hvis ja, så har jeg tænkt lidt over det, men det skal lige have en
lidt længere tur igennem tids/vridemaskinen.

mvh
Bjarne

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 25-06-03 20:18

Bjarne Damsgaard wrote:
KLIP
> Har jeg ret i at det du efterlyser er en slags fuldtekstsøgning i
> indlæggene inden for et amt eller herred?

Det er lige netop det, jeg godt kan tænke mig.

> Hvis ja, så har jeg tænkt lidt over det, men det skal lige have en
> lidt længere tur igennem tids/vridemaskinen.
Du skal bare tage dig al den tid du har brug for

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-03 19:00

On Wed, 25 Jun 2003 07:16:24 +0200, Bjarne Damsgaard
<damsgaard@tdcadsl.dk> wrote:

>2) Sognekonferencer er nu helt åbne. Du behøver ikke at have skrevet
>indlæg for sognet, ejheller behøver du at være logget ind, eller
>medlem i det hele taget, for at skrive i sognekonferencer.

Jamen er vi ikke på vej væk fra ideen bag SOGNETRÆF.

Stedet hvor man virkelige kunne forvente at træffe nogle
kendere/interesserede i et sogn, og ikke bare et sted, hvor alle
skriver i alt, bare for en sikkerheds skyld.

mvh
Hans Engmark.