Videoformater og -redigering
Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 24-06-03 22:59

Det er nok lidt off-topic, men jeg håber at nogen her kan guide mig lidt

Jeg er begyndt at optage en del små video-clip efter at jeg har fået nyt
digitalkamera som kan dette. Og resultatet bliver egentlig ganske godt
når jeg afspiller det på min computer.

Men jeg er ikke helt tilfreds med (1) hvordan jeg p.t. deler filerne med
andre, og (2) med de redigeringsmuligheder jeg foreløbig har
identificeret.

Ad (1) Mit kamera optager i Motion JPEG-formatet (320x240 pixels, 15
fps). Det afspilles fint på min mac og billederne ser nydelige ud -- men
når jeg lægger dem ud på min hjemmeside, så render de fleste pc-brugere
ind i afspilningsproblemer. Så vidt jeg forstår det, skyldes det at der
ikke som standard findes en Motion JPEG dekoder på Windows-maskiner. Man
kan så installere QuickTime eller andet ekstra s/w, og så kan de vises
-- men det er jo en lidt tung proces for at blot at se en lille
hjemmevideo. Det skal helst være sådan at tante Agathe også kan finde ud
af det.

Desuden er filstørrelsen på Motion JPEG-filerne lidt i overkanten (ca.
20 Mb for et minuts tid).

* Nogen gode bud på det bedste format til formålet? Gerne et, der
bibeholder mest muligt af billedkvaliteten. Jeg synes at videoerne
fungerer ok på trods af det lille billedformat så længe de er i
Motion-JPEG, men når jeg forsøger at konvertere til f.eks. MPEG-4 er jeg
ikke så begejstret ... der ryger nogen detaljer og nogen farver så vidt
jeg kan se?

Ad (2) De to videoredigeringsmuligheder jeg foreløbig er faldet over, er
QuickTime og iMovie. I QuickTime kan jeg nemt konvertere til forskellige
formater og også foretage lidt simplistisk redigering -- men jeg savner
en oversigt over hele filmen, hvor jeg kan se lidt bedre hvad jeg
klipper i. Findes det et eller andet sted inde i QuickTime?

iMovie virker på den anden side "over the top". Det er ret tungt at
starte det op, sætte projektfiler op, osv. -- blot for at lave en lille
smule redigering, f.eks. fjerne nogle uheldige sekunder i begyndelsen
eller slutningen af en film. Desuden bliver filerne helt vildt store i
iMovie, og jeg skal både konvertere fra Motion JPEG inden jeg redigerer,
og konvertere ud igen til et eller andet passende format når jeg gemmer.

Så vidt jeg forstår Motion-JPEG så er det i virkeligheden en sekvens af
still-billeder i JPEG-format. Det smarteste ville derfor for mig være en
slags editor der kan åbne Motion-JPEG direkte uden konvertering, og hvor
man kan se sekvensen af billeder -- lidt lige som en oversigt i f.eks.
PowerPoint -- og så kan fjerne de billeder man vil af med.

* Findes der et redigeringsprogram i den retning til Mac? (Ligger der i
virkeligheden sådan noget inde i QuickTime og er det bare mig, der har
misset det?)

Alle gode råd modtages med glæde. Og jo før, jo bedre, for min kone er
gået amok og skyder ca. halv gigabyte video af vores unge -- om måneden
vel at mærke. Så jeg har behov for at få styr på effektive filformater
og redigeringsmuligheder rimelig hurtigt. Ellers render jeg simpelthen
tør for disk.

/hc