Databaser på Hjemmesider
Fra : Lars Deleuran

Dato : 24-06-03 21:30

Hej Gruppe,

Jeg har en hjemmeside kørende på www.fredericiahuguenotter.dk som fortæller
historien om "de fredericia huguenotter" med bl.a. artikler, fortegnelser
over de enkelte slægter m.m.
Min basis for disse slægtsfortegnelser er ca. 10.000 personer som er
registreret i Brothers Keeper. På hjemmesiden bringer jeg div. udtræk for de
enkelte slægter i word-filer. Det er jo ret tungt må jeg indrømme. Sådan en
wordfil med 3000 Honoré'r fylder f.eks. 125 sider ... ikke smart hvis man
ikke har en hurtig adsl-forbindelse ...

Er der nogen som har gode erfaringer med at bringe disse data i
databaseprogrammer på hjemmesiden. Min gode ven og kollega i Berlin, Ina,
gør det på en udmærket måde på www.hugenotten-uckermark.de... hvad vil i
andre foreslå ??

Lars Deleuran
Bibliotekar

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 24-06-03 21:31

Tue, 24 Jun 2003 22:29:40 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Lars Deleuran" <deleuran@dadlnet.dk> wrote:

> [...]
>wordfil med 3000 Honoré'r fylder f.eks. 125 sider ... ikke smart hvis man

Hvorfor ikke lage HTML-side direkte fra BK

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : olav.rl

Dato : 24-06-03 22:09

"Otto Jørgensen" skrev d. 24-06-03 21:31 dette indlæg :
> [...]

Hej Lars!

Jeg bruger også familiegruppeskemaer, der kan man lave både aners
familier og efterslægt.

http://home20.inet.tele.dk/slaegt-laursen-lavsen

Men jeg gentager blot foregående indlæg. Mit ærinde er at gøre opmærksom
på en anden hjemmeside om huguenotterne:

http://home5.inet.tele.dk/koudal

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 24-06-03 22:33

Otto Jørgensen <otjoerge%spam%@online.no> skrev:
Tue, 24 Jun 2003 22:31:27 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Hvorfor ikke lage HTML-side direkte fra BK

Det er et dårligt forslag, når der er tale om 10.000 personer.
En så stor samling HTML sider bliver meget uoverskuelige.

Jeg vil foreslå at bruge programmet 'GENViewer' til at lave en
selvkørende fil, som brugeren kan hente hjem og studere i ro og mag.
'GENViewer' kører meget hurtigt og giver en vældig god oversigt over
personer og familierelationer.

Erik Helmer Nielsen

Fra : olav.rl

Dato : 24-06-03 22:44

"Erik Helmer Nielsen" skrev d. 24-06-03 22:33 dette indlæg :
> Otto Jørgensen <otjoerge%spam%@online.no> skrev:
> Tue, 24 Jun 2003 22:31:27 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

Hej Gruppe!

Selvfølgelig er det mere uoverskueligt jo flere personer der er, jeg har
selv kun små 3000. Men man kan jo dele databasen op i flere dele efter
de forskellige slægter.

Venlig hilsen

Olav

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 24-06-03 21:58

On Tue, 24 Jun 2003 22:29:40 +0200, "Lars Deleuran"
<deleuran@dadlnet.dk> wrote:

> [...]
>wordfil med 3000 Honoré'r fylder f.eks. 125 sider ... ikke smart hvis man

Det kommer vel an på, hvad formålet er?

En database kræver at man er online, mens man søger og læser i den, og
dermed er det vel endnu mere nødvendigt, med en ADSL-linie, hvor
minutterne og kronerne ikke løber afsted.

Har du tænkt på PDF-filer? De fylder mindre end Word, og så kunne
brugeren tage familien ned, afbryde forbindelsen og så studere
familien i fred og ro - uanset om han bruger Windows, Mac eller Linux.

--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : olav.rl

Dato : 24-06-03 22:32

"Lars J. Helbo" skrev d. 24-06-03 21:58 dette indlæg :
> [...]

Hej gruppe!

Jeg forstår ikke helt problemet. Jeg har lagt hele min database
(undtagen biografier) på nettet. Den er da hurtigere at arbejde med end
andre systemer jeg har set. Hvis det kun er fx en persons aner det
drejer sig om, er det meget enkelt. Jeg har fået mange henvendelser og
aldrig hørt indvendinger.

I øvrigt har jeg WebSpeed til fast abonnement (uanset tidsforbrug).

Venlig hilsen

Olav

http://www.kandu.dk/

Fra : Krabsen

Dato : 24-06-03 22:59

"Lars Deleuran" <deleuran@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> wordfil med 3000 Honoré'r fylder f.eks. 125 sider ... ikke smart hvis man

Enig - ikke optimalt.

> Er der nogen som har gode erfaringer med at bringe disse data i
> databaseprogrammer på hjemmesiden. Min gode ven og kollega i Berlin, Ina,
> [...]

Jamen det er vi da flere, der har. Hvad er problemet: Valg af teknisk
løsning, selve programmeringen af grænsefladen eller ?

Svar evt. i mail, så kan vi jo snakke om det.

mvh
Krabsen

...der har et par on-line databaser på www.krabsen.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 25-06-03 09:38

Krabsen wrote:

> Jamen det er vi da flere, der har. Hvad er problemet: Valg af teknisk
> løsning, selve programmeringen af grænsefladen eller ?
>
> Svar evt. i mail, så kan vi jo snakke om det.

Det ville være ærgerligt for så kan vi andre jo ikke følge med.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Krabsen

Dato : 25-06-03 10:00

Det var heller ikke sådan ment

Men en række specifikke snakke om datastruktur, feltlængde, valg af
database, webhoteller og så videre bliver nok lidt kedeligt for de
forbipasserende, og det var det, jeg tænkte på.

For slet ikke at tale om alle 'off topic'-betjentene..

mvh
Krabsen

Fra : Bent Fleron

Dato : 25-06-03 10:14

Krabsen wrote:

> Men en række specifikke snakke om datastruktur, feltlængde, valg af
> database, webhoteller og så videre bliver nok lidt kedeligt for de
> forbipasserende, og det var det, jeg tænkte på.

Nåh, så misforstod jeg. Jeg tænkte på de mere generelle forhold, og der
findes jo også grupper hvor man behandler de mere specifikke forhold.

> For slet ikke at tale om alle 'off topic'-betjentene..

Uha, uha. Sshhss, lad os ikke vække dem )
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 26-06-03 00:54

MsgID: <news:3ef967f5$0$76107$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>
Bent Fleron <bent@fleron.dk> skrev:

> Uha, uha. Sshhss, lad os ikke vække dem )
Kan i så FUTTE ))
--
Poul Erik Jensen - jep@genealog.dk
www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk

Fra : Lars Deleuran

Dato : 25-06-03 22:46

Hej igen gruppe,

Jeg har fået mange fine svar som giver stof til eftertanke .. umiddelbart
mest lovende er denne:

http://www.dftcom2.co.uk/

som jeg har fået fra Peter Udesen ... det ser ud til at være en utroligt
smart løsning af problemet: hvordan dælen får man anbragt x-antal tusinde
personer på sin hjemmeside på en overskuelig måde .... er der andre som har
erfaringer med dftcom2 programmet ? .. Peter bruger det på fortrinlig vis på
sin hjemmeside: http://hjem.get2net.dk/udesen/genealogi

Med venlig hilsen

lars deleuran

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 25-06-03 23:41

On Wed, 25 Jun 2003 23:45:44 +0200, "Lars Deleuran"
<deleuran@dadlnet.dk> wrote:

> [...]
>erfaringer med dftcom2 programmet ? .. Peter bruger det på fortrinlig vis på

Hej Lars

Jeg prøvede det for et års tid siden på en hjemmeside et eller andet
sted jeg i mellemtiden har glemt. Dengang virkede det overhovedet ikke
til at begynde med. Først da jeg fik installeret en ny version af Java
på min maskine (MS Internet Explorer) kørte det - og det var
overbevisende og hurtigt.

Da jeg nu prøvede Peder Udesens sider virker det sådan set, bortset
fra at der ikke var nogen ikoner på knapperne - det gælder både MS IE
og Netscape. Jeg kan dog se knappernes funktion når jeg fører cursoren
hen over knapperne.

Så jeg er ikke klar over om det er en fejl her eller hos Peder Udesen?

mvh
Bjarne Damsgaard

Fra : Keld Andersen

Dato : 26-06-03 00:42

Jeg har brugt DftCom2 programmet på min hjemmeside siden januar 2001. Jeg
kan ikke mindes, at jeg har fået nogle negative tilbagemeldinger, men
derimod mange positive. Overskueligheden er god, men der mangler en
søgefunktion på stednavne.

Med venlig hilsen
Keld Andersen

E-mail: keld23@tiscali.dk
Web: http://home.tiscali.dk/keld23
Fladså Arkiv: http://fladsaa-arkiv.dk
Slægtshistorisk Forening for Sydsjælland: http://home.tiscali.dk/ssf25

Fra : Bent Fleron

Dato : 26-06-03 09:22

Lars Deleuran wrote:

> umiddelbart mest lovende er denne:
>
> http://www.dftcom2.co.uk/
>
> som jeg har fået fra Peter Udesen ...

> .... er der andre som har erfaringer med dftcom2 programmet ? ..

Jeg er efterhånden ved at have en ret god erfaring med dftcom2. Dels
havde jeg i starten (jan 2003) så mange problemer med ting der åbenbart
var underforstået og dels var der nogle enkelte bugs der skulle
overvindes hvilket foranledigede en del korrespondance med Michael
Horey, men nu kører det og jeg har mange gode ting at sige om
programmet.

Det fylder ikke ret meget da det er zippet med eget udpakningsprogram.
Det er meget overskueligt.
Man kan konfigurere det så det passer til ens egne ønsker.

Det er min hensigt at lægge det sideløbende med mit WinFam-genererede
hjemmeside (når min have ikke længere ligner et vildnis) og lade folk
melde tilbage hvilket program der foretrækkes.

Der er nogle negative sider ved programmet især hvis du har adskillige
tusinde navne koblet på:

Søgefunktionen efter valgt proband foregår i en enkelt rullemenu, hvor
navnene står i en lang liste, idag er den dog indrettet alfabetisk på
efternavn, men alligevel... Man kan så istedet bruge en søgefunktion
hvor man skriver navnet, men har man været kildetro kan det godt give
nogle problemer.

Man skal først generere en gedcomfil fra et egentlig
slægtsforskningsprogram.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 26-06-03 13:08

"Lars Deleuran" <deleuran@dadlnet.dk> skrev:
Wed, 25 Jun 2003 23:45:44 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

> [...]
>smart løsning af problemet: hvordan dælen får man anbragt x-antal tusinde
>personer på sin hjemmeside på en overskuelig måde ....

Peters hjemmeside er god og ret overskuelig, men bemærk at han kun har
722 personer i et simpelt træ.
Med 10.000 personer og en kompliceret træstruktur bliver resultatet
uoverskueligt og næppe brugeligt til dit formål.
Dertil kommer, at der mangler både noter og kildehenvisninger, og det
vil jeg tro er vigtigt for dig.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Lars Christensen

Dato : 30-06-03 23:13

Hej Lars
Jeg bruger også DFT på min hjemmeside www.greenstreet.dk. Programmet
fungerer jo godt, det er hurtigt (java-baseret), men der er een ting jeg er
kommet til at tænke på "mangler" ved dette program: Netop fordi det er
javabaseret, efterlader det ingen metatags, hvilket er en ulempe i forhold
til de mange mennesker der søger f.x. via Google. Læg mærke til, at når du
søger slægtsforskning (f.x. med navne på aner) på Google får du en del
hjemmesider med bl.a. Winfam og Ged2Html og andre programmer der genererer
hjemmesider i ren Html. Denne mulighed har du ikke med DFT.
Men man kunne måske lægge hele ens navneregister ind som metatags på
hjemmesiden - er der nogen der har erfaring med det?
VH Lars

Fra : Lars Deleuran

Dato : 01-07-03 10:21

Jeg arbejder p.t. på at få DFT til også at fungere på min web ... jeg synes
fortsat at det er en meget fin ting at have som slægtstræ, vel at mærke ..
jeg tror at jeg vil bruge det i kombination med mine slægtsfiler i word ...
dvs at jeg fra mit indeks side på www.fredericiahuguenotter både har en
indgang til "Stamtræ" (Familytree's) og til "familierne" vist som wordfiler
..... på den både får jeg det bedste ud af begge måderne at vise dataene på
..... problemet med mine wordfiler var at f.eks. 12 generationer Honoré'er
består af 5000 personer og fylder 125 sider plus indeks. Men nu er jeg
begyndt at hugge dem over i 3 el. 4 generationer. Jeg viser dem i "bogform"
(generationsvis) ... og man kan så klikke på Generation 1-3, Generation 4-6,
Generation 7-9, og Generation 10-12 .... keine hexerei .... fra disse
wordfiler bliver der en generel henvisning til "familietræet" i DFT ...

hej

lars deleuran

fortsæt endelige diskusionen om hvordan man anbringer og viser 10.000
relevante personer på sin hjemmeside på en overskuelig både, så de både er
søgbare og "download-bare" .... !!

hej
lars døllerang

Fra : Johnm

Dato : 04-07-03 21:48

"Lars Deleuran" skrev d. 24-06-03 21:30 dette indlæg :
> [...]
>
> Er der nogen som har gode erfaringer med at bringe disse data i
> databaseprogrammer på hjemmesiden. Min gode ven og kollega i Berlin,

Hej Lars og alle I andre

Tak for diskussionen, den har hjulpet meget utroligt meget!

Jeg har de sidste måneder arbejdet meget for at få lagt min
slægtsdatabase på 76.000+ personer på nettet, men er stødt ind i
alvorlige problemer.

Basen er udviklet i BK, der ikke selv kan producere web-sider. Jeg var
inde og vurdere DFT, men opgav den løsning, fordi programmet som nævnt
mangler søgefunktion på stednavne og især, fordi det mangler
udskriftmuligheder.

Med en gedcom-fil fik jeg imidlertid via det svenske program MinSläkt
overført basen til WinFamily (BK og WinFam taler nemlig ikke sammen!),
der genererede de 76.000+ enkeltsider. Mit udgangspunkt med en snes
filer og 27 Mb voksede ved den proces til godt 76.000 filer og 273 Mb!
Alene antallet af filer skulle vise sig at give store problemer ved
overførsel til en web-server. Jeg - og professionelle IT-folk med mig -
opdagede mængdemæssige begrænsninger de mest uventede steder!
FTP-klienten gik f.eks. ned for værten på mit web-hotel fire gange!

Ideen med at benytte GedView reddede mit projekt, så mange tak til Erik
Helmer Nielsen!

Basen bliver ikke direkte tilgængeligpå nettet, men som selvudpakkende
fil fylder den kun 3,7 Mb og kan downloades på et kvarters tid med et
almindeligt modem. Så kan man afbryde forbindelsen og studere basen i ro
og mag uden at få nervøse trækninger om øjnene ved tanken om
telefonregningen. Lige så tit man vil! Og som Erik skriver, giver
programmet god oversigt med anetavler, efterslægtsoversigter og
forskellige søgemuligheder, og det er hurtigt trods de 76.000 personer.

Det er endnu ikke helt driftsikkert, men af og til lykkes det at hente
den hjem fra
http://www.lokalarkiv.net/solrod/GV-Soljmwi5.ged.exe.

Venlig hilsen
John Møller