Telia og Orange i samarbejde?
Fra : Georg

Dato : 24-06-03 18:45

Får vi så bedre dækning?

http://it.tv2.dk/nyheder/nyhed.php?id=11558

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 24-06-03 19:56

"Georg" <linelabrador@hotmail.com> wrote in message
news:3ef88e2b$0$97273$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Får vi så bedre dækning?
>

> http://it.tv2.dk/nyheder/nyhed.php?id=11558

Regn du roligt med at det kun er Orange + Telia der får bedre dækning....på
kontoen !

Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : Michael Andersen

Dato : 24-06-03 21:26

De to selskabers virksomhedspolitik er også den samme.
Fortæl ikke om det, som står med småt!

Fra : Georg

Dato : 24-06-03 20:45

Det er måske ikke så ringe endda. Tilsammen har de lidt over en million
kunder og vil med et slag være en stærk aktør på markedet. Jeg kunne
forestille mig, at det allerede opsatte netværksudstyr skal omfordeles
geografisk, så der bliver 100 % geografisk dækning. Telia bruger, såvidt jeg
ved netværksudstyr fra Ericsson og Orange fra Nokia. Det skulle være
kompatibelt. Der er selvfølgelig en problematik omkring deres billing
systemer (Telias har jo ikke været for god) og jeg forestiller mig stordrift
fordele (lavere priser) og mere konkurrence på markedet. Da Telia og det
daværende Mobilix startede op i 1998, var det med ringe dækning. Hvordan
kommer man som ny spiller ind på markedet? Lavere priser. Priserne er
generelt faldet meget siden, og trafikken er steget ligeså. Hvis man skal se
snusfornuftigt på det, så er fakta jo: Der er ca. 3,5 millioner mobilkunder.
Et landsdækkende gsm net koster i omegnen af 3-4 milliarder kroner plus det
løse. Hvem er det der i sidste ende skal betale for opbygningen af nettene?
Rigtigt, kunderne. Da TDC og Sonofon havde duopol på markedet, var priserne
påfaldende ens. I teorien ville de laveste slutbrugerpriser kunne opnås med
èn operatør, men der skal jo være konkurrence. Tro ikke at en omsætning på
1-2 milliarder kan drive og forrente et mobilselskab med hvad dertil hører.
Folk skal have løn, der skal betales pladsleje for sites (ca. 10.000
Kr/årligt pr. site) der skal forrentes store investeringer og slutteligt
skal der tjenes penge, hvilket jo ikke er tilfældet for hverken Telia eller
Orange. Så alt ialt er det måske ikke så dårligt. Måske kan selskaberne
begynde at konkurerre på dækningen, og Sonofon blev nødt til at oppe sig
lidt.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 24-06-03 20:40

> http://it.tv2.dk/nyheder/nyhed.php?id=11558

Njae... den er sq vist lidt langt ude i hampen....
Ville nogen tro på det hvis jeg skrev på mit site at TDC og Sonofon
ville gøre det samme?
Nej vel, men fordi TV2 nu engang er dem de er, så tror folk straks at
"når de siger det, så passer det nok", men læg mærke til ordene
"Spekulationer", "muligt" etc.
Er det det vi kalder agurketid? :)

--
Michael
MobiNEWS holder dig opdateret med seneste nyt fra mobilindustrien

Fra : Georg

Dato : 24-06-03 20:57

Nej det er ikke sikkert, men i branchen er det meget sandsynligt. Som det
nævnes, er det svært at tjene penge. Der er med andre ord for mange udbydere
om for få kunder.

Fra : Thorbjørn

Dato : 25-06-03 08:30

"Georg" <linelabrador@hotmail.com> skrev:
> Nej det er ikke sikkert, men i branchen er det meget sandsynligt.

For mig at se er mange andre muligheder ligeså sandsynlige. F.eks. at
Oranges kunder bliver solgt til et andet selskab, eksempelvis TDC eller
Hi3G. Eller at Orange køber CBB. Eller at Orange og Sonofon smelter sammen.

Det er meget dristigt at spå om den slags, der jo i høj grad afhænger af
dagshumøret hos beslutningstagerne i firmaerne.

-Thorbjørn