Farvejustere skærm?
Fra : Erling Hansen

Dato : 24-06-03 16:43

Hej.
Min skærm (PowerBook G3) er for lys og farverne en anelse for
blå-lige.
Under OS 9.1 kunne jeg justere skærmen via Photoshop 7 - men
ligegyldigt hvor meget jeg søger i MAC-hjælp kan jeg ikke finde ud af
hvad man gør i OS X.
Hvor går jeg hen?
mvh Erling
PS: Jeg har ingen trykt brugsanvisning

--
Med venlig hilsen Erling Hansen

http://www.erlinghansen.dk/

Fra : Morten Lind

Dato : 24-06-03 16:55

Erling Hansen <erling.korsoer@mail.dk> wrote:

> [...]
> Under OS 9.1 kunne jeg justere skærmen via Photoshop 7 - men
> ligegyldigt hvor meget jeg søger i MAC-hjælp kan jeg ikke finde ud af

Hej Erling
Systemindstillinger>skærm>farve>omkalibrer
(Håber, det er det?)
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Erling Hansen

Dato : 24-06-03 17:19

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hej Erling
> Systemindstillinger>skærm>farve>omkalibrer
> (Håber, det er det?)
> M.

Hej Morten.
Det ser ud til at være lige det, jeg ikke ku' finde. Skal ud og spille
lidt rock - så jeg laver det sent i aften.
Tak
Erling'

Fra : Morten Lind

Dato : 25-06-03 07:01

> [...]

> Det ser ud til at være lige det, jeg ikke ku' finde. Skal ud og spille
> lidt rock - så jeg laver det sent i aften.

Er du ude i noget Good Golly, miss Molly, Erling.......for så vil jeg da
spørge, om du har kor nok))))))))Shake, rattle ´n´ roll........
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Erling Hansen

Dato : 25-06-03 11:24

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Er du ude i noget Good Golly, miss Molly, Erling.......for så vil jeg da
> spørge, om du har kor nok))))))))Shake, rattle ´n´ roll........
> M.

Jep, Morten. Good Golly, Blue Suede + Stones, en enkelt Beatles,
Sebastian + folk-rock og ragtime - righoldig menu, ik*?

Fra : Morten Lind

Dato : 25-06-03 12:14

> Jep, Morten. Good Golly, Blue Suede + Stones, en enkelt Beatles,
> Sebastian + folk-rock og ragtime - righoldig menu, ik*?

Tjah......dejligt, livsbekæftende, opmuntrende, energigivende og meget
mere......

Jeg misunder dig - har selv spillet på alle rockscener i Danmark i
halvfjerdserne))))

Savner det egentlig lidt - der er så meget liv i aktiv musikudøvelse, at
man kan gå på vandet, ikke sandt?)))

M.

Fra : Erling Hansen

Dato : 25-06-03 15:22

Morten Lind <mortenlind@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> halvfjerdserne))))
>
> Savner det egentlig lidt - der er så meget liv i aktiv musikudøvelse, at

Kan ikke sammenlignes med noget, vel? På festivallerne, Roskilde,
Skagen, Tønder og de udenlandske, var det folkemusik. Rock'en er noget
forholdsvis nyt - rødderne syntes de ku' bruge min elektriske violin, og
jeg synes det er skide sjovt.

Fra : Morten Lind

Dato : 25-06-03 22:32

> [...]

> Skagen, Tønder og de udenlandske, var det folkemusik. Rock'en er noget
> forholdsvis nyt - rødderne syntes de ku' bruge min elektriske violin, og

Njah.....udlandet kan jeg ikke prale med - som musiker - kun som
rejsende(har været så godt som hele jorden rundt), men scenens placering
er også lidt ligemeget, ikk´?)))))

Og YES - skidesjovt er det - Vi spille engang Chuck Berrys "No
Particular Place To Go" til en byfest på Østerbro.

Så kom strisserne og skulle sørge for, at der blev skruet ned.

Jeg var forsanger/bassist og spottede dem tredive meter væk - ved
døren.......

Så jeg fik sangen drejet over i den på det tidspunkt meget aktuelle Røde
Mor-sang (nu ka´ jeg ikke huske, hvad den hedder) :

______der står han jo
______den store flotte fyr
______han er hele korpsets allerbedste
______knippeltyr..........

Åh Strømer........kom og dans med mig osv

Så Ja, Erling - det er skideskægt

Morten

Fra : Jørgen Angel

Dato : 25-06-03 18:23

Morten Lind <mortenlind@mail.tele.dk> wrote:

> Tjah......dejligt, livsbekæftende, opmuntrende, energigivende og meget
> mere......
Når vi nu virkelig er ude i noget OT og I er glade for den go'e gamle
rock vil I måske synes om nostalgien i mine gamle billeder
http://www.angel.dk

hilsen
Jørgen

Fra : Mikael Kern

Dato : 25-06-03 23:40

> glade for den go'e gamle
> rock vil I måske synes om nostalgien i mine gamle billeder
> http://www.angel.dk

Har tilbragt hele aftenen sammen med næste generation (14 år) og mine
gamle LP´er. DP og Zep holder stadig, siger knejten... og synes det er
en okay pladesamling med Led Zeppelin 1-2-3-4-5!

Har du flere af de plakater: <Lithograph "THE FIRST PERFORMANCE"> ?

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-06-03 07:10

Mikael Kern <"øvspampost"@kern.dk> wrote:

> Har tilbragt hele aftenen sammen med næste generation (14 år) og mine
> gamle LP´er. DP og Zep holder stadig, siger knejten... og synes det er
> en okay pladesamling med Led Zeppelin 1-2-3-4-5!

Ja, det er dejligt at de unge kan lide den gamle rock. Halvdelen af dem
jeg er i kontakt med var dårligt født da jeg tog mine første rock fotos.

> Har du flere af de plakater: <Lithograph "THE FIRST PERFORMANCE"> ?

Jo, jeg har flere tilbage.
Jørgen

Fra : Mikael Kern

Dato : 26-06-03 13:49

> Jo, jeg har flere tilbage.

Så vil jeg gerne købe 1 til sønnen. Hvad koster den? Kan den afhentes?

mvh Mikael Kern

Fra : Jørgen Angel

Dato : 27-06-03 09:53

> Så vil jeg gerne købe 1 til sønnen. Hvad koster den? Kan den afhentes?

Prisen står på mit site: 75 - godt nok i US$. (den stiger om en halv
snes dage).
Er det her ikke ved at blive så meget OT at vi mailes direkte?
Jørgen

Jørgen

Fra : Morten Lind

Dato : 26-06-03 10:04

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Når vi nu virkelig er ude i noget OT og I er glade for den go'e gamle
> rock vil I måske synes om nostalgien i mine gamle billeder
> [...]

Fedt, Jørgen
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Jørgen Angel

Dato : 27-06-03 09:53

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Fedt, Jørgen
> M.

Jeg siger pænt tak!
Jørgen

Fra : Erling Hansen

Dato : 25-06-03 15:23

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Er du ude i noget Good Golly, miss Molly, Erling.......for så vil jeg da
> spørge, om du har kor nok))))))))Shake, rattle ´n´ roll........
> M.

Forresten: Jeg glemte helt at sige, at det virkede. Nu passer skærmen
til mit temperament.
Tak
Erling

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-06-03 13:50

mortenlind@mail.tele.dk (morten lind) writes:
>Jeg misunder dig - har selv spillet på alle rockscener i Danmark i
>halvfjerdserne))))

Sammen med hvem - er jo selv en af dem, der blev en slags voksen i 70'erne
--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Morten Lind

Dato : 25-06-03 22:32

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Sammen med hvem - er jo selv en af dem, der blev en slags voksen i 70'erne

Hej Frank.....

Kendte blev vi jo aldrig - men navne som Ingemann, Kærså, Leif Rodén,
Niels Magnussen, Koppelbrødrene og senere OneTwo(funk-periode) og den
store familie, vi var dengang, indgik i mange sammenhænge.

Vi hed i begyndelsen af halvfjerdserne "Mors et doroles" - det var da vi
startede musikfabrikken på Gammel Kongevej i ´72.....

Dengang var vi fusion Genesis - Gentle Giant - Pink Floyd

Senere blev vi mere rå og mere gammeldags og hed "RyleRock" - egen
produktion af musik -

Spillede i Brumleby, på Christiania, i Saltlageret - ja, alle vegne -
Lyngby Handelsskole - Søborg Gym.-& HF

Vores daværende komponist og guitarist er Danmarks dygtigste guitarist,
Thor Henrik von Holstein-Rathlou - han laver studio nu.....

Men hvad skal jeg sige - jeg var med hele vejen, men nåede ikke at blive
voksen)))))

Og ssådan er der så meget))))))

Hvis jeg ikke altid havde/har været ti år forud for min tid, havde jeg
haft styr på økonomien nu.....)))

Men hvad pokker, det er så min skæbne: Alt, hvad der foregår present,
har jeg været igennem for ti år siden, så ind i mellem kan tingene da
godt forkomme lidt kedelige, men igen - med positive øjenlåg ser man
ikke så langt, og det kan jo opleves positivt, ikke?
(Eller var dén for kryptisk))?)

Hej fra
Morten, der både synger, spiller og digter bedre end Johnny Madsen, men
det siger jo heller ikke så meget))))))

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-06-03 09:54

mortenlind@mail.tele.dk (morten lind) writes:

Musik er en vidunderlig ting. Spillede selv i 70'erne, indtil en
arbejdsskade satte en stopper for det og Gibson'en og Strat'en og
Marshallen måtte sælges (Dét var en trist dag).
Jeg er ret sikker på at jeg på et eller andet tidspunkt har hørt om
Rylerock - navnet får i hvert fald nogle klokker til at ringe.

> [...]
>godt forkomme lidt kedelige, men igen - med positive øjenlåg ser man
>ikke så langt, og det kan jo opleves positivt, ikke?
Næh...jeg forstod det godt

Og nu, ja nu sidder vi og tæver i Mac'erne. Jeg blev journalist og er i
dag freelance med både masser af journalistik og masser af DTP. Sikke en
skæbne )) Mac er godt, men der er nu ikke noget som lyden af en Gibson
Les Paul gennem en Marshall rørforstærker Ja, det skulle da lige være
en Stratocaster i stedet for

Fra : Erling Hansen

Dato : 26-06-03 16:46

> [...]

> skæbne )) Mac er godt, men der er nu ikke noget som lyden af en Gibson
> Les Paul gennem en Marshall rørforstærker Ja, det skulle da lige være

Stratocaster + Fender rør .... mums

Fra : Morten Lind

Dato : 27-06-03 14:44

Erling Hansen <erling.korsoer@mail.dk> wrote:

> Stratocaster + Fender rør .... mums

YES!
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Morten Lind

Dato : 27-06-03 14:42

> [...]

> skæbne )) Mac er godt, men der er nu ikke noget som lyden af en Gibson
> Les Paul gennem en Marshall rørforstærker Ja, det skulle da lige være

Love you, Frankie Boy.....)))))

Jeg har Gibson på guitarsiden og Fender på bassiden........desværre
ingen forstærker mere, men jeg tæver bare lidt hårdere...

Min bas er nu en kontrabas, håndbygget af Marno Sørensen i 1940 - den
fik jeg af mine forældre til min tyve-års fødselsdag......og dén er
sej))

Da jeg er tre måneder ældre end du, Frank - kan du selv regne ud, hvor
længe jeg har haft den.

Hvornår var du til optagelsesprøve, Frank? Og hvad sku´ I op i?

(Jeg spørger, fordi jeg selv har været oppe og dumpede - men havde jeg
taget året efter - jeg tjekkede opgaverne - var jeg røget ind med
glamour))))))).

Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 27-06-03 22:16

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Mac er godt, men der er nu ikke noget som lyden af en Gibson
> Les Paul gennem en Marshall rørforstærker Ja, det skulle da lige være
> en Stratocaster i stedet for

Oh my God - nostalgien lever også i bedste velgående her på dk.edb.mac!
) Men allright: Strat´en og Paul´en holder stadig for fedt. (Er der
egentlig nogensinde blevet produceret andre rockguitarer af betydning?)
Men Marshall´en er det nu gået noget ned ad bakke for, synes jeg. De nye
modeller lyder værre og værre. Prøv i stedet en af de nye Matchless
amps. De er meget retro, men utroligt musikalsk klingende. Ellers kan
man jo altid tage en AC 30´er og give den lidt tæsk på indgangen...

Men "Mac er godt" kan jeg fuldt tilslutte mig!

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-06-03 22:34

mortenlind@mac.com (morten lind) writes:
>Jeg har Gibson på guitarsiden og Fender på bassiden........desværre
>ingen forstærker mere, men jeg tæver bare lidt hårdere...
Arrhhh. det er da ondt. En forstærker må man da hve, hvis man stadig kan
spille. Her for kort tid siden set en mini-marshall, du ved sådan en
øve-ting til omkring en tusse. de kan sikkert købes brug til en trediedel

>Min bas er nu en kontrabas, håndbygget af Marno Sørensen i 1940 - den
>fik jeg af mine forældre til min tyve-års fødselsdag......og dén er
>sej))
Oh OH. Håndbygget. Jeg havde en kort periode en Mørch guitar - lækker at
bruge. men lød ikke rigtigt. Solgte og tabte selvfølgelig en hel masse
penge som jeg dybest set ikke havde.
Jeg har stadig let-våde drømme om kin gamle halvakustiske Epiphone -
swussjjjjiiiiwww hvor den lød godt.

>Da jeg er tre måneder ældre end du, Frank - kan du selv regne ud, hvor
>længe jeg har haft den.
Ja, det er jo blevet til nogle år - lækkert.
Min gamle Les Paul er stadig i brug - Ivan Horn ejer den i dag og bruger
den dagligt. dejligt. Min nevø spiller også hverdsag og har arvet min
Strat. Fedt nok - også fordi han er ved at være rigtig god. Epiphonen aner
jeg ikke hvad der er sket me, blev solgt til en tysker, men jeg tror den
lever et godt liv.

>Hvornår var du til optagelsesprøve, Frank? Og hvad sku´ I op i?
1983 - og stort set de samme ting som i dag: Paratviden, referat,
videretænkning, sprogøvelse og en prioriteringsting. Såvidt jeg husker. Nu
bruger jeg en del af min tid på at gøre andre håbefulde klar til
uddannelsen. Det er en stor tilfredsdstillelse.

>(Jeg spørger, fordi jeg selv har været oppe og dumpede - men havde jeg
>taget året efter - jeg tjekkede opgaverne - var jeg røget ind med
>glamour))))))).
Hvorfor prøvede ud ikke en ekstra gang?

Fra : Morten Lind

Dato : 28-06-03 12:01

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Hvorfor prøvede ud ikke en ekstra gang?

Tjah.....ung, overlegen og arrogant "...ka´de ikke forstå min kunst,
kan de blive fri....."

Men jeg var nemlig oppe et år, hvor paratviden ikke indgik - det kom
året efter - derfor véd jeg det med optagelsen)

Jeg lavede en fejl......opgaven var en analyse af et tv-program om Høje
Gladsaxe........det var en meget poetisk udsendelse med masser af
billeder af alle højhusene, trappeopgangene, lejlighederne, vinduerne
m.m. og det hele gav et indtryk af rette linier på kryds og tværs.

Meningen med opgaven var åbenbart at aflevere en artikel om
boligkooperationen i Danmark - men den fangede jeg ikke, så jeg skrev et
fire siders langt digt om kubisme

Det var inden, man havde opfundet ordet problemstilling/-formulering

Det andet var godt nok, men den opgave fejlede jo, så det kunne ikke
blive til mere end tre ud af syv, og fire var mindstekravet, men du har
ret - jeg skulle ha´ prøvet igen, men inderst inde var jeg på det
tidspunkt nok heller ikke klar til at flytte til Århus.......

Men pyt - livet er foranderligt og jeg har leveret et hav af artikler
siden.
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-06-03 22:38

lars@nospamlarsonline.dk (lars kristian sørensen) writes:
>Oh my God - nostalgien lever også i bedste velgående her på dk.edb.mac!
>) Men allright: Strat´en og Paul´en holder stadig for fedt. (Er der
>egentlig nogensinde blevet produceret andre rockguitarer af betydning?)
Klart og entydigt: NEJ!!!

>Men Marshall´en er det nu gået noget ned ad bakke for, synes jeg. De nye
>modeller lyder værre og værre.
Jeps og netop derfor min pointering af at det skulle vær en af de gode
gamle rørforstærkere.

>Prøv i stedet en af de nye Matchless
>amps. De er meget retro, men utroligt musikalsk klingende. Ellers kan
>man jo altid tage en AC 30´er og give den lidt tæsk på indgangen...
En Vox - jammen altså. det er jo guld. Husker stadig oplevelsen af Brian
May fra Queen der havde stavlet en 20-30 serieforbundne
ac30'ere op ved en koncert i Hamborg for næsten en menneske alder siden.
Holdakæft hvor det lød godt.

>Men "Mac er godt" kan jeg fuldt tilslutte mig!
Yo man!!!!

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 27-06-03 23:15

> [...]

> May fra Queen der havde stavlet en 20-30 serieforbundne
> ac30'ere op ved en koncert i Hamborg for næsten en menneske alder siden.

En gang om året laver jeg en lille demo for eleverne for at demonstrere,
hvordan de store guitarister laver deres lyd. Brian May er på det faste
repertoire. Her er en lille "do-it-yourself" - guide:

Du skal bruge:

- en Vox AC 30 (ikke top-boost)
- en treble booster (enhver booster med tonekontrol kan gøre det)
- en guitar med ekstra kraftige single-coil pickupper (f.eks. en Paul
med soap-bars. Jeg bruger selv en gammel Burns)

Sådan gør du:

Isæt ørepropper (meget vigtigt). Tag Ac 30´eren og drej alt op på
maximum. Også tonekontrollerne. Reducer bas med ca. 25% fra 0 på din
booster og forøg output volumen med tilsvarende 25%. (Her må du bruge
dit øre.) Vælg en "out-of-phase" indstilling på din guitar, og spil
riffet til "Tie Your Mother Down". Og bingo!

Ahem... er vi meget langt OT her, mon... Så glæd jer over, at Brian May
bruger Mac, ligesom alle andre ordentlige musikere...)

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Jørgen Angel

Dato : 27-06-03 23:32

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:
>
> Brian May er på det faste
> repertoire.

Og så ser det måske sådan her ud:
http://www.angel.dk/queen/pages/QueenD_27A.html
(rekonstrueret for Avalonia (mit ellers glimrende web-hotel) er nede
lige nu så jeg kan ikke checke).

> - en Vox AC 30

Var det ikke sådan en Rory Gallagher (Taste) brugte til at at fylde hele
Falkoner med lyd med?

Jørgen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 28-06-03 12:04

lars@nospamlarsonline.dk (lars kristian sørensen) writes:
>Ahem... er vi meget langt OT her, mon... Så glæd jer over, at Brian May
>bruger Mac, ligesom alle andre ordentlige musikere...)
)))))

En fin brugsanvisning i øvrigt.

--
Frank Løkkegaard