En gang til for arveprins Knud..... ophavs~
Fra : Anders Houmark

Dato : 24-06-03 11:11

Hejsa..
Jeg har siddet og googlet en hel del, og synes ikke det fremkommer tydeligt
om hvorvidt der er forskel mellem ophavsret og copyright, og vil derfor
gerne vide om nogen kan oplyse mig om:

Hvad er forskellen mellem ophavsret og copyright? Jeg ved at copyright som
sådan ikke findes som juridisk begreb i Danmark, men dækker de over de samme
regler?

Skal man betale for at få copyright på et "værk" ? Ligesom man f.eks. skal
med "trademark TM" tingen?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-06-03 11:21

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvad er forskellen mellem ophavsret og copyright? Jeg ved at copyright som
> sådan ikke findes som juridisk begreb i Danmark, men dækker de over de

Nu ved jeg ikke lige hvad du tænker på med copyright. Som du selv er inde
på, så er det ikke et juridisk begreb i Danmark, og kan derfor ikke
defineres nærmere

I USA anvendes vist copyright som vi anvender ophavsret, men det dækker
altså over det samme juridiske begreb.

> Skal man betale for at få copyright på et "værk" ? Ligesom man f.eks. skal
> med "trademark TM" tingen?

Hvis du med copyright mener det lille c med en ring uden om, så er svaret
nej. Det mærke er i øvrigt uden betydning for om man kan hævde ophavsret på
et værk eller ej.
Tidligere var det sådan i USA, at man skulle sætte det lille mærke på, for
at kunne sikre sig, men sådan er det heller ikke længere derovre.

Mærket er altså uden juridisk betydning men anvendes alligevel af nogen for
at gøre opmærksom på, at der er ophavsret på det fremviste. Det er
udelukkende af pædagogisk betydning.

Du kan altså frit sætte det på, hvis du synes. En kort tekstangivelse, som:
Dette materiale er beskyttet efter de ophavsretlige regler, vil kunne have
samme effekt og er ikke på samme måde en anakronisme.

/Per