Hvad skal man kigge efter?
Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 24-06-03 14:45

Hej

Jeg er på udkig efter en hund mere - har faktisk bestilt en hvalp hos en
opdrætter. Jeg skal have en border collie tæve, men nu er jeg pludselig
kommet i tvivl om alt muligt

Jeg skal ned og besøge opdrætterne på Fyn efter min eksamen, men vil gerne
have lidt inspiration til spørgsmål

Jeg er klar over, at jeg skal se efter HD - men hvad er acceptabelt? Moren,
Gaia, har b-hofter (hendes forældre har begge A2 hofter. Faren, McCoon har
A2 (hans forældre har A1 og B2). De hvalpe fra tidligere kuld, jeg har
kunnet finde resultater på (de har lavet 2 kuld før på samme kombination),
har A hofter.

Hvad med AA?

Derudover er der jo øjenspejlinger.... her skal hvalpen selvfølgelig
spejles, når den er 7 uger - hvor sikker er man så? Forældre og tidligere
hvalpe er fri, så vidt jeg kan se.

Hvordan med blue merle hvalpe - er der større risiko for øjen/ørefejl på
dem? (Ikke fordi det er særlig sandsynligt, at min vaps bliver blue merle,
men alligevel...)

Andre ting?

Jeg har tænkt mig at få stamtavlerne og resultaterne fra det første kuld, og
så lade min dyrlæge se på det.....

Glæder mig!!!

--
-Trine

Fra : Helle Jensen

Dato : 24-06-03 15:13

Hej Trine

Neej, hvor spændende. Så bliver det en halvsøster til min Aya - hun har også
Coon som far. Jeg vil se om jeg kan svare på dine spørgsmål

> [...]
> A2 (hans forældre har A1 og B2). De hvalpe fra tidligere kuld, jeg har
> kunnet finde resultater på (de har lavet 2 kuld før på samme kombination),

Hofterne på Gaia og Coon er fine og det bedste er, at hvalpene efter dem
alle har A hofter. Jeg vil helt klart tage det som et signal om at
fremtidige hvalpe også vil have sunde hofter, men man kan selvfølgelig ikke
gardere sig mod genetiske "uheld".

> Hvad med AA?
Nogle undersøges for AA men langt fra alle. Hvor stort et problem det er
blandt border collies, ved jeg ikke.

> Derudover er der jo øjenspejlinger.... her skal hvalpen selvfølgelig
> spejles, når den er 7 uger - hvor sikker er man så? Forældre og tidligere
> hvalpe er fri, så vidt jeg kan se.

Hvis hvalpen er øjenspejlet fri for øjensygdomme i 7 ugers alderen er du
sikker på at den ingen øjensygdomme har. Hvalpen kan dog være bærer af
øjensygdomme, men det kan endnu ikke undersøges.

> Hvordan med blue merle hvalpe - er der større risiko for øjen/ørefejl på
> dem? (Ikke fordi det er særlig sandsynligt, at min vaps bliver blue merle,
> men alligevel...)

Jeg har læst meget om border collier, og er ikke stødt på noget om at blue
merles skulle være mere udsatte. Er der blue merles i linierne kan det give
sort/hvide hunde med blå øjne, det er jo en fejl men ikke en sygdom.

> Andre ting?

> Jeg har tænkt mig at få stamtavlerne og resultaterne fra det første kuld,
og
> så lade min dyrlæge se på det.....

Altid en god ide, men jeg tror ikke, der er noget at komme efter. Så vidt
jeg kan se er hvalpene efter Coon og Gaia meget raske og de har jo også
lavet gode resultater.

> Glæder mig!!!

Kan godt forstå du glæder dig - border collies er helt fantastiske og
bestemt noget helt andet end terriers (har selv et par stykker). Aya er så
kærlig og elsker bare at lave noget sammen med mig - det er så dejligt. Jeg
har haft fornøjelsen af at møde Coon, og han er bare en helt fantastisk
hund.

Held og lykke med det.

Mange hilsner

Helle

www.helleshunde.dk

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 24-06-03 16:06

"Helle Jensen" <hellejensen@newmail.dk> wrote in message
> Hej Trine
>
> Neej, hvor spændende. Så bliver det en halvsøster til min Aya - hun har
også
> Coon som far.

Sjovt, hvor gammel er Aya nu? Hvor er hun fra?

> [...]

> alle har A hofter. Jeg vil helt klart tage det som et signal om at
> fremtidige hvalpe også vil have sunde hofter, men man kan selvfølgelig

Nej, det er jeg klar over, men man vil jo gerne sikre sig så meget som
muligt Især fordi det er en hund, der skal bruges aktivt inden for
lydighed.

> Hvis hvalpen er øjenspejlet fri for øjensygdomme i 7 ugers alderen er du
> sikker på at den ingen øjensygdomme har. Hvalpen kan dog være bærer af
> øjensygdomme, men det kan endnu ikke undersøges.

Okay, men ved nogen racer skal de spejles igen som 1 år gamle.... men det er
måske andre sygdomme, man spejler for, eller?

> [...]
give
> sort/hvide hunde med blå øjne, det er jo en fejl men ikke en sygdom.

Jeg har heller ikke kunnet finde noget om det, men har hørt det hos en anden
border collie ejer - er nemlig meget vild med blue merles, men hun
anbefalede, at jeg ikke fik sådan en....

> Altid en god ide, men jeg tror ikke, der er noget at komme efter. Så vidt
> jeg kan se er hvalpene efter Coon og Gaia meget raske og de har jo også
> lavet gode resultater.

Ja, det må man sige! Håber den tendens fortsætter

> Kan godt forstå du glæder dig - border collies er helt fantastiske og
> bestemt noget helt andet end terriers (har selv et par stykker).

Ja, det regner jeg bestemt også med - skal nok lige vænne mig til det i
starten. Hvilke terriere har du?

> [...]
Jeg
> har haft fornøjelsen af at møde Coon, og han er bare en helt fantastisk

Jeg har også mødt flere af de tidligere hvalpe, og de er bare dejlige!

Hvad træner du med Aya?

> Held og lykke med det.

Tusind tak

-Trine

Fra : Helle Jensen

Dato : 24-06-03 19:55

Hej Trine

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev i en meddelelse

> Sjovt, hvor gammel er Aya nu? Hvor er hun fra?

Aya er nu ca. 5½ måned. Hun kommer fra Esbjerg og opdrætteren hedder Tina
Kristensen. Hendes mor hedder Maliway Magic in Time (Maggie). Det er det
første kuld Maggie har fået.

> Okay, men ved nogen racer skal de spejles igen som 1 år gamle.... men det
er
> måske andre sygdomme, man spejler for, eller?

Jeg var vist lidt for hurtigt ude med hensyn til øjensygdommene. Jeg talte
om CEA, men der er selvfølgelig andre sygdomme også. Det har Carina skrevet
om i et andet svar.

> Hvilke terriere har du?

Jeg har cairn terriere - dejlige hunde, men "svære" at arbejde med og alt
for langsomme til agility)

> Hvad træner du med Aya?

Hun skal først og fremmest være agilityhund, men der går jo lidt tid endnu
inden hendes krop kan holde til det. I mellemtiden forsøger vi os med DKKs
lydighedsprogram, men jeg har ikke trænet konkurrencelydighed før, så nu må
vi se hvor meget det kan blive til. Her er tale om førerbegrænsninger ikke
hundens

Mange hilsner

Helle

www.helleshunde.dk

Fra : Carina

Dato : 24-06-03 17:07

> Hvis hvalpen er øjenspejlet fri for øjensygdomme i 7 ugers alderen er du
> sikker på at den ingen øjensygdomme har.

Dette er ikke korrekt, det er ikke alle øjensygdomme som kan påvises ved så
ung en alder flere viser sig først når hunden er ældre og der er derfor, at
man kan komme ud for kontrakter, hvor der står at hunden skal øjenlyses
f.eks. når den er 2 og 5 år gammel. Samt mange opdrættere øjenlyser hundene
hvert år, hvis de indgår i avl.
et par links til øjensygdomme
http://www.oejendyrlaegen.dk/
http://www.eyevet.ca/

Mvh Carina og Merlin
www.aussies.dk

Fra : Helle Jensen

Dato : 24-06-03 19:45

Hej Carina

> Dette er ikke korrekt, det er ikke alle øjensygdomme som kan påvises ved

> ung en alder flere viser sig først når hunden er ældre

Ok, der var jeg lidt for hurtig ude. Men i tilfældet med CEA, som er border
colliernes problem, kan sygdommen kun med sikkerhed ses i så tidlig en
alder. Senere kan pigmenteringen dække over sygdommen, som derfor ikke kan
ses.

Men CEA er selvfølgelig ikke alle øjensygdomme

Helle

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 24-06-03 17:30

Hej Trine.
Du vil da have liv i huset. Fedt nok.
AA er albueledsdysplasi.
B hofter er ikke gode hofter det er acceptable hofter.
Jeg ville nok gå efter en A hund når den skal det, jeg ved du gerne vil. Men
kig på tidligere kuld, har alle disse A, lader det til at være ok alligevel.
Vær OBS på om alle i kuldet er HD fotograferet, hvis ikke undersøg hvorfor.
OBS for stress, eller lethed for samme. Evnen til at stresse ned. Både ved
tæve og hvalpe. Og helst også faderen.
Hvis du tager en blue merle må den ikke have al for meget hvidt,(90%) først
her er risiko for, døvhed. Ellers fejler de ikke mere end andre farver.
V H Gitte

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 25-06-03 10:24

Hej

Det at forældredyrene har AA hofter er ingen garanti for at hvalpe
efter disse ikke kan få D eller E hofter, HD kan springe led over og
det er derfor det er så svært når man avler, men de seriøse opdrættere
har sat sig ind i det som hedder HD indeks, det kan give et bedre
billede af senere HD status.

Yderligere kan hunde med visse øjensygdomme godt være bærer uden selv
at have dette, så vidt jeg er orienteret, det er set ved flere kuld
allerede..dette ved seriøse opdrættere også en masse om...den måde man
bedst sikrer sig en sygdomsfri hund er ved at ? omkring hvor man
kommer, da mange sygdomme i denne verden helst holdes "offentlig
hemmelig" hvis man kan sige sådan(er kun meget få opdrættere der vil
sige ærligt at der har været HD eller andre sygdomme i deres
avl)...Men ved at stille mange ? til mange mennesker kan man få et
rimelig overblik, og så også begynde at undersøge hvalpe efter de
forældredyr og tale med ejere af disse...

Yderligere findes der allerede en del bordere med sygdomme som
kryptochisme og eppelepsi, som også er arvelige sygdomme man skal
undgå, og sætter man sig ind i de enkeltes stamtavler kan man ret
hurtigt danne sig et overblik over hvor de enkelte sygdomme kommer
fra, da de samme hunde ofte er blevet brugt en del i avl uden man har
sat sig ordentlig ind i hvad man avler på..

Jeg har selv border collie, har haft to hanner den ene har jeg for
nyligt måtte sige farvel til, den blev slidt ned af slidgigt efter
agility..så selvom den sport er sjov, bør man vente til hundens
knogler er ordentlig udviklet og det er de ikke før de er min. 1½
år...blot til orientering til dig der ville bruge hunden til dette.

Og så bør du sikre dig at den valgte opdrætter laver hvalpe test på
dem så opdrætteren kan sikre at du får den rette hund der passer til
dig..jeg ville aldrig selv købe en hund uden jeg vidste om denne test
blev foretaget og hvad niveau hunden lå på. Jeg ved selv godt idag
hvad type hund jeg ville købe næste gang, og kan opdrætteren ikke sige
noget om hvor stærke de enkelte hunde i kuldet er, så har denne ikke
brugt nok tid på hundene. Yderligere skal du også være opmærksom på om
hundene får lov at "være alene" sammen med mennesker, men væk fra
kuldet, for det kan give dig et billede af hvor stærk og tryg den er
ved nye oplevelser, det er noget du kan få store problemer med senere,
hvis den er usikker..

Det var nogle af de ting jeg selv ville være opmærksom på..

Mange hilsener og held og lykke i din søgen..

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 25-06-03 10:58

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> det er derfor det er så svært når man avler, men de seriøse opdrættere
> har sat sig ind i det som hedder HD indeks, det kan give et bedre

Ja, men hvorfor er disse ikke offentlige? Burde være sådan, at man på DKK's
hjemmeside kunne tjekke HD indeks på alle avlsdyr

> Yderligere kan hunde med visse øjensygdomme godt være bærer uden selv
> at have dette, så vidt jeg er orienteret, det er set ved flere kuld
> allerede..dette ved seriøse opdrættere også en masse om...

Ja, det ved jeg. En af de tæver jeg gerne ville have haft hvalpe efter, blev
taget ud af avl på grund af dette

> [...]
> rimelig overblik, og så også begynde at undersøge hvalpe efter de
> forældredyr og tale med ejere af disse...

Ja, det er også, hvad jeg vil gøre.

> [...]
> fra, da de samme hunde ofte er blevet brugt en del i avl uden man har
> sat sig ordentlig ind i hvad man avler på..

Hmm, hvordan undersøger man for epilepsi - altså om det nedarves mener jeg?
Har ikke hørt om nogle bordere med epilepsi, men ved godt, at det
forekommer....

> [...]
> dig..jeg ville aldrig selv købe en hund uden jeg vidste om denne test
> blev foretaget og hvad niveau hunden lå på.

De bliver mentaltestet, øjenlyst og dyrlægetjekket inden købet, så det burde
være ok. Desuden fordeler opdrætteren hvalpene efter, hvad køberne vil med
hunden.

> [...]
> kuldet, for det kan give dig et billede af hvor stærk og tryg den er
> ved nye oplevelser, det er noget du kan få store problemer med senere,

Dette kan man vel selv "teste" ved at tage "sin" hvalp med ud på egenhånd?

Fra : Battlefield´s

Dato : 25-06-03 11:57

> [...]
>
> Jeg ved selv godt idag
>
> Dette kan man vel selv "teste" ved at tage "sin" hvalp med ud på egenhånd?

Hej
Man kan selv, ved hjælp af stb. nr., checke HD-index´et på sin hund (jeg ved
dog ikke om alle racer er med) på DKK´s hjemmeside under avl og opdræt,
herunder: Index oplysninger.
Hilsen Vibeke

---