Import af knive og sværd
Fra : @(none)

Dato : 23-06-03 18:07

Kæresten og jeg overvejer at tage et par dage på ferie i Prag, og kunne
i den sammenhæng godt tænke os at købe nogle knive og evt. sværd (Pynt)
med hjem. Knivene ville nok være 20-25 cm lange, og sværdene den længde
sværd nu har. Hvordan skulle vi bære os ad med at få disse indført på
lovlig vis? Så vidt jeg er informeret er det lovligt at have disse
genstande inden for husets fire rammer, mens det naturligvis er ulovligt
at slæbe rundt med dem på gaden, men hvad gør vi ved grænseovergange mm?

Af transportmuligheder har vi planlagt bil eller bus.

--
// Mark Gjøl
Is it better to abide by the rules until they're changed or help speed

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 23-06-03 18:28

On Mon, 23 Jun 2003 19:07:29 +0200, "@(none)" <""cyrax\"@(none)"> wrote:

> [...]
>genstande inden for husets fire rammer, mens det naturligvis er ulovligt
>at slæbe rundt med dem på gaden, men hvad gør vi ved grænseovergange mm?

Der skal i have en indførsels tilladelse som er stort set umulig at få
medmindre at man er en ridderforening eller deslignende.
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-06-03 19:04

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> wrote in

> Der skal i have en indførsels tilladelse som er stort set umulig
> at få medmindre at man er en ridderforening eller deslignende.

Hvis de ikke er skarpe kan man så ikke nøjes med en
blankvåbentilladelse ?

Min storebror har taget ikke-skarpe samuraisværd med hjem fra Japan
via Sverige med en blankvåbentilladelse.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 23-06-03 19:14

On Mon, 23 Jun 2003 18:04:24 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<idontwantnospam@hs235.dk> wrote:

> [...]
>blankvåbentilladelse ?
>
>Min storebror har taget ikke-skarpe samuraisværd med hjem fra Japan
>via Sverige med en blankvåbentilladelse.

Blankvåben tilladelsen giver kun ret til at transportere dem fra et sted
til et andet indenfor danmark samt ret til at besidde dem. For at
indføre dem skal du have en indførselstilladeæse eller så kan du
risikere at blive taget i tolden for brud på våbenloven, samt våben
smugling.

Fra : @(none)

Dato : 23-06-03 19:47

Thunderbird[7100] wrote:

> [...]
> indføre dem skal du have en indførselstilladeæse eller så kan du
> risikere at blive taget i tolden for brud på våbenloven, samt våben

For at gøre det endnu bedre skal vi jo også fra Prag til Tyskland med
dem, hvor risikoen vel er den samme. Og jeg tvivler ærligt talt på at
det kan lykkes mig at score en indførelsestilladelse i tyskland...

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 23-06-03 23:12

Thunderbird[7100] <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> wrote:
> Der skal i have en indførsels tilladelse som er stort set umulig at få
> medmindre at man er en ridderforening eller deslignende.

Uden at vide om der er sket ændringer, har jeg en ven der for ca. 4
måneder siden fik indført en mængde blankvåben(?) fra USA, med en sådan
tilladelse - privat. YMMV.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Tommy Hansen

Dato : 24-06-03 10:24

">
> Der skal i have en indførsels tilladelse som er stort set umulig at få
> medmindre at man er en ridderforening eller deslignende.

Det er ikke min erfaring, ring til politiet, få tilsend en ansøgning, udfyld
den, en uge efter får du importtilladelsen. Disse erfaringer gælder både
inden og uden for EU.

Vh
Tommy
www.tommyhh.dk
Fjern XXX ved direkte svar

Fra : Devast8or, work

Dato : 24-06-03 11:23

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en
meddelelse news:03eefv0u1d9oaisgkf6qrapqjt1qanqqhd@4ax.com...

> Der skal i have en indførsels tilladelse som er stort set umulig at få
> medmindre at man er en ridderforening eller deslignende.

Tillægsspørgsmål: Hvis man nu bestiller et sværd pr. postordre fra udlandet,
kræver det så også denne indførselstilladelse, eller blankvåbentilladelsen
nok her?

Devast8or

Fra : Tommy Hansen

Dato : 24-06-03 10:19

Så vidt jeg er informeret er det lovligt at have disse
> genstande inden for husets fire rammer,

Det kræver blankvåbentilladese at opbevare disse våben.

> men hvad gør vi ved grænseovergange mm?

Du ansøger politiet om en importtilladelse, såfrem du har
blankvåbentilladelse er dette ikke noget problem.
Det nemmeste er nok at sende dem til dig selv fra Polen.

Vh
Tommy
www.tommyhh.dk
Fjern XXX ved direkte svar

Fra : Ole Andersen

Dato : 24-06-03 10:19

Tommy Hansen wrote:
> Det nemmeste er nok at sende dem til dig selv fra Polen.

Eller Prag.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
Thesis #13: What's happening to markets is also happening among

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-03 13:11

"Tommy Hansen" <tommyhh@XXXtdcadsl.dk> wrote in

> Det kræver blankvåbentilladese at opbevare disse våben.

Desværre er der visse politistationer der ikke udsteder disse fordi
de ikke vil...

Fra : Tommy Hansen

Dato : 24-06-03 14:27

> Desværre er der visse politistationer der ikke udsteder disse fordi
> de ikke vil...

Så er vel blot at bede om en skriftlig begrundelsen for afslaget og så
klage. Såfremt kravene opfyldes af ansøger kan de vel ikke nægte ham en
sådan ?

--
Vh
Tommy

Fra : SoftMan Brian

Dato : 24-06-03 14:52

"Tommy Hansen" <tommyhh@XXXtdcadsl.dk> wrote in message

> Så er vel blot at bede om en skriftlig begrundelsen for afslaget og så
> klage. Såfremt kravene opfyldes af ansøger kan de vel ikke nægte ham en
> sådan ?

hvad er kravene (eller hvor findes de)... jeg burde få mig en (til det
sværd jeg kom til at smugle fra thailand.... og vil godt have et kris, når
jeg kommer til philippinerne

Fra : Tommy Hansen

Dato : 24-06-03 15:52

> hvad er kravene (eller hvor findes de)... jeg burde få mig en (til det
> sværd jeg kom til at smugle fra thailand.... og vil godt have et kris, når
> jeg kommer til philippinerne

Du kan hente ansøgningen på www.politi.dk så vidt jeg ved er kun hvis du er
dømt for overtrædelse af våbenloven, det kan blive et problem at få
tilladelsen.

Vh
Tommy
www.tommyhh.dk
Fjern XXX ved direkte svar

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-03 19:22

> Så er vel blot at bede om en skriftlig begrundelsen for afslaget
> og så klage. Såfremt kravene opfyldes af ansøger kan de vel ikke
> nægte ham en sådan ?

Det skal jeg ikke kunne sige men de gjorde det i hvert fald da min
bror skulle have en. Da han så kunne fremvise den min fader havde
fået til præcis de samme våben endte det med han fik en alligevel
selvom de ikke var særlig glade for det.

Jeg ved ikke hvorfor de ikke ville udstede den, vist nok fordi "det
gjorde de ikke."