Ophør af fælles forædremyndighed
Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 21-06-03 13:24

Hvordan skal nedenstående forstås mere præcist.

Samlivsophævelse
§ 8. Lever forældrene ikke sammen, eller agter en af dem at ophæve samlivet,
kan hver af dem kræve, at den fælles forældremyndighed skal ophøre.

Ophør af fælles forældremyndighed

§ 9. Skal den fælles forældremyndighed ophøre, kan forældrene med
statsamtets godkendelse aftale, hvem af dem der skal have
forældremyndigheden alene. Aftalen godkendes, medmindre den strider mod,
hvad der er bedst for barnet. Er en sag om forældremyndighed indbragt for
retten, kan aftalen godkendes af retten.

Stk. 2. Er forældrene uenige, eller nægtes godkendelse af deres aftale,
afgør retten under særligt hensyn til, hvad der er bedst for barnet, hvem af
forældrene der skal have forældremyndigheden alene.

Jeg forstår § 8. som at begge forældre kan kræve den fælles
forældremyndighed ophørt. Også selvom de ikke har været samlevende i længere
tid.

Har jeg ret i dette?

Fra : NoTrabajo

Dato : 21-06-03 14:13

"Kristian Ørmen Pedersen" <koep@koep.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forstår § 8. som at begge forældre kan kræve den fælles
> forældremyndighed ophørt. Også selvom de ikke har været samlevende i længere
> tid.

Mon ikke moderen ensidigt kan kræve den fælles forældremyndighed ophævet? -
Diskrimination er altid tilladt, såfremt der er tale om positiv særbehandling af
muhamedanere og/eller kvinder.

NoTrabajo

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 21-06-03 15:05

> [...]
samlivet,
> kan hver af dem kræve, at den fælles forældremyndighed skal ophøre.

[KLIP]

> Jeg forstår § 8. som at begge forældre kan kræve den fælles
> forældremyndighed ophørt. Også selvom de ikke har været samlevende i
> [...]

Ja.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-06-03 19:59

On Sat, 21 Jun 2003 14:24:15 +0200, "Kristian Ørmen Pedersen"
<koep@koep.dk> wrote:

-------klip------------

> [...]
>
>Jeg forstår § 8. som at begge forældre kan kræve den fælles
>forældremyndighed ophørt. Også selvom de ikke har været samlevende i længere

Som jeg har fået det fortalt af statsamtet.
Hvis der er delt forældremyndighed kan:
Hver af forældrene ansøge statsamtet om den fulde forældremyndighed
til hver en tid.

Man kan derimod ikke ansøge om at den fulde forældremyndighed overgår
til modparten.

/Hans

Fra : René

Dato : 21-06-03 20:42

> [...]
>
> Jeg forstår § 8. som at begge forældre kan kræve den fælles
> forældremyndighed ophørt. Også selvom de ikke har været samlevende i

Hej

Jeg forstår det som om at i er flyttet fra hinanden og har haft
fællesforældremyndighed i en periode. Og nu ønsker moderen eller faderen at
der ikke længere skal være fællesforældremyndighed.

Idéen i fællesmyndighed er at man er enige om det. Hvis der ikke længer er
enighed om fællesforældremyndighed skal aftalen ophøre. Også selv om der har
været fællesmyndighed i en periode og forældrene ikke har boet sammen længe.
Det er nok at den ene af forældrene ønsker at ophæve den
fællesforældremyndighed.

Hvis man er enig om at den fællesforældremyndighed skal ophøre og enig om
hvem der skal have forældremyndigheden alene skal Statsamtet godkende
aftalen (§9) hvis barnet er over 12 år skal der laves en samtale med barnet
hvis barnet er under 12 og moden nok til at udforme sine egne synspunkter
skal der foreligge oplysninger om barnets holdning.

Hvis man er uenig så er der ikke noget statsamtet kan/eller vil gøre så skal
der rejses en sag om forældremyndighed i retten.

Man kan få børne- og familiesagkyndig rådgivning i statsamtet som måske kan
løse konflikten eller der kan frivilligt blive enighed om
forældremyndigheden. Men statsamtet kan som nævnt ikke tvinge nogen til
noget. Det skal i retten.

Du kan læse mere her:
http://www.civildir.dk/publikationer/barnet99.htm
http://www.civildir.dk/publikationer/vejledning/index.htm

Mvh

René

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 21-06-03 23:06

> Du kan læse mere her:
> http://www.civildir.dk/publikationer/barnet99.htm
> http://www.civildir.dk/publikationer/vejledning/index.htm

Kanon især http://www.civildir.dk/publikationer/barnet99.htm gav mig mere
info om præcis hvad jeg har brug for.

Lyder sikkert forhastet men hvor finder jeg mere info omkring
forældremyndigheds retssager. En god advokat o.s.v. ?

Fra : René

Dato : 22-06-03 10:30

> [...]
>
> Lyder sikkert forhastet men hvor finder jeg mere info omkring
> forældremyndigheds retssager. En god advokat o.s.v. ?

hmmm hvad er en god advokat ? Advokaten er nok ikke bedere end den sag
advokaten skal føre. Du har nok mere brug for en god dommer

Forældremyndighedssager føres altid for lukkede døre (af hensyn til børnene)
og derfor er der ikke offentligtgjort ret mange sager. Det er nok også svært
at lave en liste over hvad der skal til for at "vinde" en
forældremyndighedssag.

Der bruges ikke beviser i en forældremyndighwedssag og der indkaldes ikke
vidner. (ingen regel uden undtagelser)

Derfor er det mere den holdning og udstråling forældrene viser der er
afgørendene for dommen. Og vigtigst af alt at din advokat "tror" på din sag.

Du kan finde en advokat her: http://www.advokatnoeglen.dk/
Prøv at snakke med et par stykker og vælg en som du mener vil kæmpe mest for
dig og din sag.

Nogle af de ting der er væsentlige i en forældremyndighedssag er: Hvem kan
bedst passe barnet, Hvem kan bedst varetage barnets udvikling og vigtigt
hvad vil barnet selv...

Hvis barnet er over 12 så skal dommeren have en samtale med barnet. Hvis
barnet er under 12 så kan dommeren have en samtale med barnet.

Der kan, hvis dommeren mener at det er relevant, laves en
børnesagkyndigerklæring til brug i sagen.

Der er nok, desværre, tradition for at moderen er bedst egnet til at
varetage barnets tav. Det bliver lidt bedere for mænd jo ældre barnet bliver
især hvis det er en dreng.

Du kan læse mere her:
http://www.retograad.dk/site_dir/ret_raad/uploads/boern_web_kp_1209024.pdf

Vær lige opmærksom på at hvis du taber en retssag så kan Statsamtet og
Civilretsdirektoratet give dig mindre samvær end du har nu. Der kan ikke
laves deleordninger igennem statsamtet.

Mvh

René

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 22-06-03 14:51

> [...]
>

> Vær lige opmærksom på at hvis du taber en retssag så kan Statsamtet og
> Civilretsdirektoratet give dig mindre samvær end du har nu. Der kan ikke

Så vidt jeg kan se i lovgivningen bliver samvær fastsat efter hvad der er
bedst for barnet og samtidig bliver der taget udgangspunkt i tidligere
aftaler.
Oven i det ved jeg at min datters mor er glad for den aftale der hvilket gør
mig endnu mere undrende over alle de problemer der er for tiden.
Derfor vil jeg ikke mene at jeg kan ende med at blive dårligere stillet end
jeg er nu, men selvfølgelig alt kan ske.

Barnet er under 12 år, og jeg ved godt mine ods er små men jeg er ret sikker
på at moderen vil tage skridtet og søge forældremyndigheden og da jeg ikke
uden videre vil opgive min mulighed for medbestemmelse må det jo blive til
en retssag.

Vi starter selvfølgelig med Børnesagkyndig rådgivning og måske løser det
hele sig der, men det er bare rart at undersøge alt fra starten af så man er
godt rustet til det man nu skal ud i.

Her i denne weekend skulle jeg f.eks. havde haft min datter men blev nægtet
samvær grundet et helt andet problem mellem mig og min mors datter.

Dette hverken vil eller skal jeg finde mig i da der foreligger en statsamts
godkendt samværsaftale.

- Kristian

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-06-03 15:23

"Kristian Ørmen Pedersen" <koep@koep.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
> samvær grundet et helt andet problem mellem mig og min mors datter.
>
> Dette hverken vil eller skal jeg finde mig i da der foreligger en

I sådanne tilfælde er der mulighed for - selv om dette naturligvis ikke er
nogen god eller optimal løsning - at få fogedrettens hjælp til at få
eksekveret samværet.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 22-06-03 15:45

> I sådanne tilfælde er der mulighed for - selv om dette naturligvis ikke er
> nogen god eller optimal løsning - at få fogedrettens hjælp til at få
> eksekveret samværet.

Jeg ved det men synes ikke min datter skulle udsættes for det.
Hvis jeg gik ind med fogeden og tog min datter synes jeg selv at jeg er
egoistisk tænkende for Tanja har da ikke godt at en sådan tumult mellem
hendes 2 forældre.

Tror ikke et 2½ årigt barn har godt af at se de 2 personer det holder mest
af skændes inkl. hendes eget navn der så bliver nævnt en masse gange.

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-06-03 16:10

"Kristian Ørmen Pedersen" <koep@koep.dk> wrote in message
[klip]
> Jeg ved det men synes ikke min datter skulle udsættes for det.

Nej. Det er jeg enig med dig i. Det er også derfor, jeg siger, at det ikke
er nogen god mulighed. Men vi befinder os i en jura-gruppe, hvorfor de
juridiske muligheder dog bør nævnes.

Fogedretten er i øvrigt meget tilbageholdende med at tvangseksekvere disse
samværsresolutioner - i hvert fald i relation til faktisk at overgive barnet
fra den ene forældre til den anden.

I stedet er der mulighed for, at den forældre, der ikke efterkommer
resolutionen, idømmes tvangsbøder.

> Tror ikke et 2½ årigt barn har godt af at se de 2 personer det holder mest
> af skændes inkl. hendes eget navn der så bliver nævnt en masse gange.

Nej. Det er der ingen tvivl om er til skade for barnet.

Jeg håber, I alle tre kan finde en fornuftig løsning på jeres situation.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 22-06-03 16:32

> I stedet er der mulighed for, at den forældre, der ikke efterkommer
> resolutionen, idømmes tvangsbøder.

Hvordan foregår dette i praksis? Hvis dette "inferno" gentager sig på onsdag
er jeg jo nødt til at gøre et eller andet.

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-06-03 17:09

"Kristian Ørmen Pedersen" <koep@koep.dk> wrote in message
[klip]>
> Hvordan foregår dette i praksis? Hvis dette "inferno" gentager sig på
onsdag
> er jeg jo nødt til at gøre et eller andet.

Den samværsresolution, der foreligger, kan du bruge som et fundament (som
det kaldes) til at rette henvendelse til fogedretten med henblik på at få
rettens hjælp til at resolutionen overholdes.

Som jeg har været inde på har fogedretten herefter nogle forskellige
reaktionsmuligheder. Fogedretten kan enten sørge for, at der sker
gennetvingelse ved umiddelbar magtanvendelse, eller der kan fastsættes
tvangsbøder - eller en enkelt bøde, der forfalder, når en bestemmelse om
udøvelse af samværsret på et nærmere angivet tidspunkt ikke efterkommes.

Med hensyn til den direkte gennemtvingelse er fogedretten ret
tilbageholdende med at anvende denne mulighed, hvilket naturligvis skyldes
hensynet til barnet, der heldigvis vejer meget tungt.

Problemet med tvangsbøderne er, at anvendelsen heraf ikke er særlig
praktiske, da perioden typisk er så kort, at man ikke kan nå at pålægge
bøder, før perioden er udløbet, og der kan herudover ikke fastsættes
tvangsbøder efterfølgende for mislykkede samværsretsforsøg.

Du skal dog være opmærksom på, at fogedretten *ikke* ved valget af
fuldbyrdelsesmiddel (umiddelbar magtanvendelse, tvangsbøder eller bøde) er
bundet af, hvad du anmoder om. Valget er helt og holdent fogedrettens.

Det bør for en god ordens skyld nævnes, at fogedretten har kompetence til at
fastsætte erstatningssamvær.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : René

Dato : 22-06-03 17:47

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> "Kristian Ørmen Pedersen" <koep@koep.dk> wrote in message
--- klip.

> Det bør for en god ordens skyld nævnes, at fogedretten har kompetence til
> [...]

-----
TFA 00/ 457 - Fogedretten kunne ikke beslutte erstatningssamvær

I Tidsskrift for Familie og Arveret er offentliggjort en afgørelse i en sag,
hvor en foged havde besluttet et konkret erstatningssamvær for et mistet
samvær.

Situationen er forholdsvis klassisk, at den samværsberettigede mister et
samvær, hvorefter han prøver at få fogedretten til at fastsætte
erstatningssamvær. Konkret gav fogeden et sådant, men landsretten ophævede
det, idet fogedretten ikke har hjemmel hertil. jfr. også UFR 1999/916.

Det er statsamtet, som har den pågældende kompetence.

Fogedreten kan alene pålægge tvangsbøder.

----

Mvh René

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-06-03 17:56

"René" <gaard@adslhome.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
>
> Det er statsamtet, som har den pågældende kompetence.
>
> Fogedreten kan alene pålægge tvangsbøder.

Ja og nej

Det er klart, at det er Statsamtet, der har kompetencen til at lave
samværsresolutioner og overordnet set fastsætte erstatningssamvær.

Fogedretten har dog kompetence til at fastsætte erstatningssamvær, hvis
ændringen af samværet kun vedrører enkelte konkrete perioder, men altså ikke
perioder, der ligger et stykke ud i fremtiden, eller som er mere ukonkrete.

Det er også præcis det, der fremgår af den Vestre Landsretsdom, du citerer.
Deri står ikke, at fogedretten i det hele taget ikke har kompetence til at
fastsætte erstatningssamvær. I den konkrete situation kunne fogedretten dog
ikke gøre det med virkning flere uger frem.

Så som sagt. Fogedretten /kan/ - inden for visse grænser - være behjælpelig
med at fastsætte erstaningssamvær.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : René

Dato : 22-06-03 18:01

> [...]
dog
> ikke gøre det med virkning flere uger frem.
>
> Så som sagt. Fogedretten /kan/ - inden for visse grænser - være

Har du et eksempel hvor det er sket ?

Mvh

René

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-06-03 18:09

"René" <gaard@adslhome.dk> wrote in message
[klip]

> Har du et eksempel hvor det er sket ?

Jeg har refereret fra "Tvangsfuldbyrdelse" af Jens Anker Andersen, 3.
udgave, s. 290f. Han nævner to ældre domme til støtte for sit udsagn, der i
det store hele er understøttet af vores underviser i fogedret, der er
fungerende byretsdommer i Århus.

Dommene er henholdsvis UfR 1974.218 V og VLK af 15. januar 1992.

Men jeg tror ikke, vi er uenige. Det er helt klart statsamterne, der har
kompetencen til at lave samværsresolutioner. Fogedrettens kompetence på
området er meget lille - men altså dog eksisterende.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : René

Dato : 22-06-03 20:18

> [...]
> kompetencen til at lave samværsresolutioner. Fogedrettens kompetence på
> området er meget lille - men altså dog eksisterende.

Jeg er lidt nysgerrig efter hvor meget kompetence fogedretten har. Kan
fogedretten fastsætte et erstatningssamvær som kan bruges til et
tvangsudlevering ?

f.eks.
Fader har kun samvær i weekenden og hvis Fogedretten mener at der kun er en
tvangsudlevering kan Fogedretten så fastsætte erstatningssamvær i
"fogedrettens arbejdstid" til en tvangsudlevering ? men altså ikke et
erstatningssamvær i næste uge ?

Tak for henvisningerne. Så må jeg lige en tur på biblioteket

Mvh

René

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-06-03 20:28

"René" <gaard@adslhome.dk> wrote in message
[klip]> >
> [...]
> tvangsudlevering kan Fogedretten så fastsætte erstatningssamvær i
> "fogedrettens arbejdstid" til en tvangsudlevering ? men altså ikke et

Desværre står der kun ganske lidt om erstatningssamvær i den bog, jeg sidder
og læser efter.

> Tak for henvisningerne. Så må jeg lige en tur på biblioteket

Hvis du vil have det, vil jeg gerne sende dig en kopi af dommen (jeg har den
elektronisk), ligesom jeg også gerne vil skrive det lille stykke af, der
står i "Tvangsfuldbyrdelse" om erstatningssamvær, så du ikke behøver at gå
på biblioteket og søge efter det

Den utrykte VLK kan jeg desværre ikke hjælpe med. Den må du rekvirere fra
retten selv - og det koster vist penge.

Som nævnt er fogedrettens kompetence på området meget lille, hvilket nok
forklarer, hvorfor der ikke står så meget om det.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : René

Dato : 22-06-03 20:48

> [...]
>
> Som nævnt er fogedrettens kompetence på området meget lille, hvilket nok
> forklarer, hvorfor der ikke står så meget om det.

Det behøver du ikke. Jeg venter lige til jeg selv får brug for den
(Sidste gang var det nok med en stævning) Men mange tak for tilbudet.

Men det har nu ledt mig mod et andet spørgsmål. Kan en samværsaftale prøves
i retten ?

Kan man prøve en afgørelse fra Civilretsdirektoratet i retten?
Eller Civilretsdirektoratets fortolkning af loven kan den prøves i retten ?

Mvh

René

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-06-03 21:17

"René" <gaard@adslhome.dk> wrote in message
[klip]>
> Det behøver du ikke. Jeg venter lige til jeg selv får brug for den
> (Sidste gang var det nok med en stævning) Men mange tak for tilbudet.

Helt i orden. Du må sige til, hvis du ombestemmer dig

> Men det har nu ledt mig mod et andet spørgsmål. Kan en samværsaftale
prøves
> i retten ?

Lov om forældremyndighed og samvær § 17, er sålydende:

§ 17. Statsamtet træffer efter anmodning afgørelse om omfanget og udøvelsen
af samværet og kan fastsætte de nødvendige bestemmelser i forbindelse
hermed. Afgørelsen træffes efter, hvad der er bedst for barnet.
Stk. 2. Statsamtet kan ændre en aftale eller afgørelse om samvær, hvis
ændringen er bedst for barnet, navnlig på grund af forandrede forhold.

Stk. 3. Statsamtet kan afslå at fastsætte samvær eller ophæve en aftale
eller afgørelse herom, hvis det er påkrævet af hensyn til barnet.

Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte regler om overvåget samvær

Disse afgørelser kan påklages til Civilretsdirektoratet.

> Kan man prøve en afgørelse fra Civilretsdirektoratet i retten?
> Eller Civilretsdirektoratets fortolkning af loven kan den prøves i retten
?

Det tør jeg ikke helt udtale mig om. Der er nok utvivlsomt en adgang til at
indbringe spørgsmålene for domstolene; men hvad prøvelsen nærmere indebærer
er jeg meget i tvivl om.

Med venlig hilsen

Karina

Fra : René

Dato : 22-06-03 17:37

> Hvordan foregår dette i praksis? Hvis dette "inferno" gentager sig på
onsdag
> er jeg jo nødt til at gøre et eller andet.

Til at starte med kan du søge Statsamtet om erstatningssamvær for mistet
samvær i denne weekend. Du skriver til statsamtet og beder om
erstatningssamvær.

Det er faktisk ret enkelt at bede fogedretten om hjælp (selv for os som ikke
er jurister) og det er gratis.

Du skriver enten en "stævning" eller bare et brev til fogedretten hvor
forklare din "påstand" og at du nedlægger påstand om dagbøder (Skifteretten
er, som Karina har nævnt, meget tilbageholdene med at lave tvangsudlevering)

Har du fået en grund til at du ikke må få samvær ?

Hvis det er pga. sygdom er det nok svært i første omgang at få skifteretten
til at gøre noget. Så er det erstatningssamvær igennem Statsamtet.

Det tager nok en 14 dage før skifteretten har berammet en tid for et
retsmøde så det er ikke nogle hurtig løsning.

Og så tillader jeg mig at skrive noget OT men det er nu også lidt jura.

Jeg forstår dig udemærket godt. Og lige nu vil du gerne have din datter på
samvær. ( har prøvet det)

Og det er selvfølgelig ikke rart for jeres datter at der skal være krig om
samværet. Men du skal også passe på at du ikke bliver løbet over ende i et
forsøg på at beskytte jeres datter. Du kan hurtigt tabe rigtigt meget.

Med en pige på 2 ½ år tror jeg ikke at du skal regne med at vinde en
forældremyndighedssag. Prøv at undgå det.

Prøv at husk at en af de ting der lægges vægt på i en forældremyndighedssag
er hvem der sabotere samværet og hvem der bedst kan varetage barnets kontakt
med den anden forækldre.

Så jo mere samværet saboteres jo bedere står du i en retssag.
Men stop ikke med at kæmpe for dit samvær

Et af de store problemer i Byretten,statsamtet og civilretsdirektoratet er
at forældrene selv skal belyse sagen. Og der ikke bruges beviser eller
vidner. Så er der kun dig og hende til at fortælle om hvor dårlig den anden
er.

Så alt hvad du siger og kan og vil så absolut blive brugt imod dig

Tro mig det er ikke gavneligt for børnene

Mvh

René

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 22-06-03 21:19

> Til at starte med kan du søge Statsamtet om erstatningssamvær for mistet
> samvær i denne weekend. Du skriver til statsamtet og beder om
> erstatningssamvær.

Hvor lang tids svartid er der på dette ?

> [...]
(Skifteretten
> er, som Karina har nævnt, meget tilbageholdene med at lave

Hvor finder jeg mere information om fogedretten. Adresse o.s.v. ?

> Har du fået en grund til at du ikke må få samvær ?

Grundet en tvist mellem mig og barnets mor. Kort og godt mener hun jeg
skylder
hende 500 kr. Dette blander hun så ind i det og siger at jeg ikke får
udleveret Tanja
medmindre jeg afleverer de 500 kr.

> [...]
>
> Det tager nok en 14 dage før skifteretten har berammet en tid for et
> retsmøde så det er ikke nogle hurtig løsning.

Skifteretten vs. fogedretten. Hvad er forskellen på disse 2 ?

> Med en pige på 2 ½ år tror jeg ikke at du skal regne med at vinde en
> forældremyndighedssag. Prøv at undgå det.

Har også formuleret brev til statsamtet om børnesagkyndig rådgivning, men
det
tyder på at moderen vil ansøge om forældremyndigheden og jeg vil ikke gå med
til at miste min del af forældremyndigheden.
Så derfor vil jeg netop også kæmpe og hvis det ikke kan fungere med fælles
forældremyndighed må vi få forældremyndigheden prøvet ved en domstol.

> [...]
> med den anden forækldre.
>
> Så jo mere samværet saboteres jo bedere står du i en retssag.
> Men stop ikke med at kæmpe for dit samvær

Det vigtigste er hvordan Tanja har det, men bare at bukke og skrabe for
moderens
ord det gider jeg ikke. Så der skal aboslut kæmpes og jeg giver bestemt ikke
op.

- Kristian

Fra : René

Dato : 22-06-03 22:21

> Hvor lang tids svartid er der på dette ?
------

Hæ Ja det kan tage lang tid. Jeg forstår dig godt det er fustrendene og man
er ved at kradse tapet af væggene.

Først skal der sendes en ansøgning (jeg har været ude for at Fyns Statsamt
brugte 1 måned for at få brevet pga. problemer i postsorteringen.)

Så skal moderen udtale sig i sagen.

Så skal der træffes en afgørelse.

Et sted mellem 1 måned og 3 månder

Det er faktisk kun for at ilustrere at du ikke er enig i at du ikke skal
have samvær at jeg mener at du skal søge. Og så selvfølgelig fordi du har
ret til erstatningssamvær.

Send et alm. brev og skriv en e-mail som kopi af brevet til Statsamtet

www.statsamt.dk

----------

www.domstol.dk

------

> [...]
> skylder
> hende 500 kr. Dette blander hun så ind i det og siger at jeg ikke får

Måske er det de 500 værd ?

Prøv at sikre dig beviser på at det er derfor så hun ikke kan ændre
forklaring.

Hvis hun fortsat ikke vil udlevere så lav en stævning til fogedretten med
påstand om dagbøder f.eks. 500 kr. (fogedretten bestemmer selv hvad de vil
gøre så det er ligemeget hvad du skriver) og se om det ikke er nok at hun
får en indkaldelse.

-------
> skifteretten

> Skifteretten vs. fogedretten. Hvad er forskellen på disse 2 ?
------

Undskyld det er ikke skifteretten (skrivefejl det er fogedretten

-------

> [...]
> Så derfor vil jeg netop også kæmpe og hvis det ikke kan fungere med fælles
> forældremyndighed må vi få forældremyndigheden prøvet ved en domstol.
---------

Det er nok ret sikkert at du ikke vinder en retsag.

--------
> [...]
> moderens
> ord det gider jeg ikke. Så der skal aboslut kæmpes og jeg giver bestemt
---------

Nemlig alt andet er meget farligt.

--------
> - Kristian

Mvh

René

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 22-06-03 22:33

> ------

> ------
>
> Måske er det de 500 værd ?

Det er absolut mere end 500 kr. hver at se sit barn men hvis jeg bukker
under
for det ved hun at hun kan bruge min datter til at presse mig til hvad hun
vil og
det ønsker jeg ikke skal ske.

> Prøv at sikre dig beviser på at det er derfor så hun ikke kan ændre
> forklaring.

Har det bevis at hun sendte det som SMS til mig. Jeg var på arbejde og ville
ikke diskutere med hende i telefonen.

> [...]
> gøre så det er ligemeget hvad du skriver) og se om det ikke er nok at hun

Hvem går dagbøderne til?
Grunden til at jeg spørger er at jeg absolut ikke ønsker pengene da hun så
måske vil tro at jeg gør det for pengenes skyld

> Det er nok ret sikkert at du ikke vinder en retsag.

Jeg giver dig ret men hvis moderen og jeg ikke kan blive enige skal jeg så
bare sige ok så får moderen forældremyndigheden.

- Kristian

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-06-03 22:38

"Kristian Ørmen Pedersen" <koep@koep.dk> wrote in message
[klip]
> Hvem går dagbøderne til?
> Grunden til at jeg spørger er at jeg absolut ikke ønsker pengene da hun så
> måske vil tro at jeg gør det for pengenes skyld

Fogedretten har /ikke/ hjemmel til at udstede dagbøder. De muligheder
fogedretten har, har jeg listet op i et af mine tidligere svar til dig.

Bøder tilfalder statskassen.

> Jeg giver dig ret men hvis moderen og jeg ikke kan blive enige skal jeg så
> bare sige ok så får moderen forældremyndigheden.

Nej. Du og barnets mor skal - for jeres egen og især for jeres datters
skyld - blive enige om en fornuftig aftale, som I alle kan leve med.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 22-06-03 22:56

> Nej. Du og barnets mor skal - for jeres egen og især for jeres datters
> skyld - blive enige om en fornuftig aftale, som I alle kan leve med.

OK hvis jeg ikke får udleveret min datter på onsdag må sagen gå i
fogedretten.
Synes ikke jeg ser anden udvej.

Kan KUN give dig ret og en fornuftig løsning er da også at foretrække. Jeg
ville
gerne undgå at gå ind i en forældremyndighedssag. Derfor har jeg også kun
skrevet
brev til statsamtet (sendes imorgen) med ønske om børnesagkyndig rådgivning.

Hvis vi kan fortsætte med de glimrende aftaler vi har nu uden problemer og
uden at
Tanja skal bruges som afpresningsmiddel på nogen måde så ville jeg være mere
end
tilfreds.

- Kristian

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-06-03 23:12

"Kristian Ørmen Pedersen" <koep@koep.dk> wrote in message
[klip]>
> OK hvis jeg ikke får udleveret min datter på onsdag må sagen gå i
> fogedretten.

De kan i hvert fald i et eller andet omfang være dig behjælpelig med at få
samværsresolutionen overholdt.

Prøv eventuelt at kontakte dem for at høre, om de vil have en kopi af
resolutionen tilsendt - og i øvrigt for den praktiske fremgangsmåde i det
hele taget.

> [...]

> uden at
> Tanja skal bruges som afpresningsmiddel på nogen måde så ville jeg være

Jeg håber, tingene går i orden for jer - og at I finder en fornuftig
løsning.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 22-06-03 23:46

> Prøv eventuelt at kontakte dem for at høre, om de vil have en kopi af
> resolutionen tilsendt - og i øvrigt for den praktiske fremgangsmåde i det
> hele taget.

Igen tak for alt hjælpen

Med det glimrende link jeg fik af en af jer tidligere til domstol.dk fandt
jeg følgende information:

Hvordan starter sagen i fogedretten?
For at sagen kan starte i fogedretten skal du skrive til fogedretten og kort
beskrive, hvornår du ikke har fået dit barn udleveret. Sammen med brevet
skal du sende den nyeste samværsresolution fra statsamtet.

Hvis du har forældremyndigheden over barnet, og sagen derfor drejer sig om,
at en person ikke ønsker at udlevere dit barn til dig, skal du kort beskrive
hændelsesforløbet i brevet til fogedretten. Du skal også medsende
dokumentation for, at du har forældremyndigheden over barnet, hvis du har et
papir på det.

Når fogeden har modtaget dit brev, bliver parterne indkaldt til et møde -
dog ikke barnet.

Det koster ikke noget at starte sagen i fogedretten.

Hvad sker der på mødet?
På mødet vil fogedretten først fortælle parterne, hvorfor de er indkaldt til
mødet.

Herefter vil begge parter få mulighed for at forklare, hvorfor sagen efter
deres opfattelse er endt i fogedretten. Hvis parterne ikke når til en
løsning på sagen ved at drøfte problemerne, skal fogedretten træffe en
afgørelse.

Ud fra parternes oplysninger skal fogedretten afgøre, om barnets sjælelige
eller legemlige sundhed vil udsættes for alvorlig fare, hvis barnet
udleveres. Mener fogedretten ikke, at dette er tilfældet, kan fogedretten
tvinge modparten til at aflevere barnet. Fogedretten kan blandt andet
fastsætte tvangsbøder, som skal betales, hvis barnet ikke udleveres. Hjælper
tvangsbøder ikke, kan fogedretten ved politiets hjælp hente barnet. I
særlige tilfælde kan fogeden tage en samtale med barnet.

Er fogedretten i tvivl om, hvorvidt en udlevering af barnet kan skade
barnet, kan fogeden bede en psykolog/psykiater vurdere dette. Sagen vil så
blive udsat, indtil der kommer en erklæring fra den børnesagkyndige.

Hvis statsamtet behandler en anmodning om ændring af samværet, kan
fogedretten udsætte sagen på statsamtets afgørelse.

Fogedretten kan i særlige tilfælde fastsætte erstatningssamvær.
Udgangspunktet er dog, at du selv skal henvende dig til statsamtet, hvis du
vil have fastsat samvær.

Fra : René

Dato : 22-06-03 23:53

> så

> OK hvis jeg ikke får udleveret min datter på onsdag må sagen gå i
> fogedretten.
> Synes ikke jeg ser anden udvej.

Det er nok også det mest rigtigt at gøre. Men indtil på onsdag så prøv at få
konflikten med moderen afsluttet.

Du har meget at tabe ved at miste den fællesforældremyndighed.

Hvis moderen får forældremyndigheden alene mister du mange rettigheder. Du
kan nægtes at deltage den 1. skoledag. Du må ikke tilmelde hende til ridning
(der går sikkert nogle år endnu) osv. osv.

Det er derfor jeg syntes at du skal tænke på om det dog ikke er bedst at hun
får de 500 brok dig lidt over det.

Omvendt så skal du nok regne med at dette her kun er starten. Hvis hun
nægter dig samvær kun pga. 500 kr. så er der mange problemer forude de næste
15 ½ år. Og det kan absolut ikke svare sig at bøje sig alt for meget.

Men du kender hende bedst så med lidt pres og lidt sammenarbejde så prøv at
få konflikten stoppet inden det bliver til mere.

Vil hun ikke noget som helst så er der jo kun fogedretten tilbage.

Når du nu skriver til Statsamtet så husk at anmode om løbene aktindsigt. Så
du får aktindsigt i alle hendes og Statsamtet breve og notater i sagen.

Held og lykke

René

Ps. du må meget gerne skrive om hvordan det er gået i sagen.

eigaard@adslhome.dk

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 05-07-03 12:02

> Held og lykke
>
> René
>
> Ps. du må meget gerne skrive om hvordan det er gået i sagen.
>
> eigaard@adslhome.dk

Jeg har fået et fint brev fra statsamtet at min ex. har oplyst at hun gerne
vil deltage i børnesagkyndig rådgivning med hensyn til samvær og at vi begge
snarest vil blive indkaldt.

Ja og så blev den fælles forældremyndighed ophævet og efter som ingen af os
giver slip på vores del ender sagen i retten

De skriver så også med hensyn til retssagen at de vil afvente om jeg selv
eller min ex bliver sagsøger i sagen også med hensyn til at kun sagsøger kan
ansøge om fri proces o.s.v.

Kan det bedst betale at søgsøge eller afvente at hun gør det?

Hvis jeg vil sagsøge hende omkring forældremyndigheden, hvordan gør jeg så
det?

- Kristian

Fra : René

Dato : 05-07-03 17:02

> [...]
os
> giver slip på vores del ender sagen i retten

Hvem anmodet om at den fælles forældremyndighed ophøre ?

Man kunne vel forvente at den part der ønsker at den fælles
forældremyndighed også tager initiativ til en retssag ?

Så længe at der ikke enten:

1. Er underskrevet en aftale om forældremyndigheden

eller

2. Er en dom om ophævning af den fælles forældremyndighed

eller

3. Der er underskrevet en aftale om midlertidig forældremyndighed

Så er der fortsat fælles forældremyndighed

-----

> [...]
> eller min ex bliver sagsøger i sagen også med hensyn til at kun sagsøger
---

Skriver Statsamtet ?

Mener nu ganske bestemt at det altid kan søges fri proces uanset om man er
sagsøgt eller sagsøger. Det er kun indtægten der er afhængig af bevilling af
fri proces. Spørg en advokat.

Hvad vil de vente med ?

Statsamterne har ikke nogle beføjelser til at afgøre hvem der skal have
forældremyndighed alene de skal kun godkende en frivillig aftale. Det er i
dit tilfælde domstolen der afgøre hvem der skal have forældremyndigheden
alene.

Så er jeg også lidt nysgerrig hvilket statsamt er det ?

> Kan det bedst betale at søgsøge eller afvente at hun gør det?

Det kan nok bedst betale sig at beholde den fælles forældremyndighed (for
dig) du taber ret sikkert en retssag. Men... du skal ikke (efter min mening)
frivilligt afgive forældremyndigheden.

Prøv at vent til i har været til rådgivning. Undgå at komme op at skændes
med exen (har selv prøvet det )

Giv hende en "sejr" ved at fortsætte den fælles forældremyndighed.

Lad den børnesagkyndige føre ordet og hold mund hvis hun prøver at overtale
exen til at fortsætte den fælles
forældremyndighed.
Det er nogle gange sådan at alt hvad modparten siger skal der gøres det
modsatte af. når det kommer fra den børnesagkyndige er der mere upartiskhed
i det. Og så er der nok klogt at holde mund.

Normalt samvær er 1 weekend pr. 14 dage og 1 hverdag. Gå efter noget mere...
Det er meget svært at få udvidet samvær bagefter. (slås selv på 17 måned med
en udvidelse)

Normalt 16 dage i sommerferien foreslå 3 uger.

Hvis der er en retssag på vej er det lidt omsonst at diskutere samvær for
det kunne jo være at du fik forældremyndigheden alene.

Chikane og sabotage af samværet kan danne grundlag for at flytte
forældremyndigheden.

> Hvis jeg vil sagsøge hende omkring forældremyndigheden, hvordan gør jeg så
> det?

Du kontakter en advokat.....

Du kan ikke føre en forældremyndighedssag alene. Du må godt med det er nok
ret sikkert at du så taber.

Det er meget svært at se de rigtige ting når man er midt i sagen.

Husk at alt hvad du gør og siger kan og vil så absolut blive brugt i mod
dig.

Mvh
René

Fra : BP

Dato : 17-07-03 14:05

> [...]
> sagsøgt eller sagsøger. Det er kun indtægten der er afhængig af bevilling af

Der kan meddeles fri proces til både sagsøger og sagsøgt. Men i sager
efter rpl. kap. 42 (som f.eks. sager om forældremyndighed), kan retten
beskikke afvokat efter § 449. Da der ikke er yderligere procesrisiko
forbundet med at føre en sådan sag end advokatomkostninger (der er
ingen retsafgift, indhentelse af oplysninger betales altid af retten
etc.) er der ikke hjemmel til at meddelese sagsøgt eller
appelindstævnt fri proces i sådanne sager.

Statsamtets "trækken tiden ud" er korrekt, hvis der allerede er
meddelt fri proces til modparten i sagen.

Hvis modparten imidlertid ikke udtager stævning inden for rimelig tid
(typisk en måneds tid), skal statsamtet dog meddele fri proces til
ansøger, hvis han opfylder de økonomiske betingelser.

BP

Fra : René

Dato : 19-07-03 19:21

"BP" <esbenh@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> etc.) er der ikke hjemmel til at meddelese sagsøgt eller
> appelindstævnt fri proces i sådanne sager.

okay Takker for svaret

> Statsamtets "trækken tiden ud" er korrekt, hvis der allerede er
> meddelt fri proces til modparten i sagen.

Det kommer an på om det berører en samværsafgørelse (middlertidig /permanent
samværsaftale)

Hvis det gør det er det ikke acceptabelt

Mvh.
René

Fra : René

Dato : 22-06-03 22:58

> [...]

> Fogedretten har /ikke/ hjemmel til at udstede dagbøder. De muligheder
> fogedretten har, har jeg listet op i et af mine tidligere svar til dig.

Sorry Så daglige tvangsbøder da TFA 2003/17

Mvh

René

Daglige tvangsbøder på 1.000 kr. med henblik på udlevering af dreng til
forældremyndighedsindehaver. TFA 2003/17

14 dage efter fogedretsmødet i sagen gengivet ovenfor, afholdtes et nyt
fogedretsmøde, idet M ikke havde set D de sidste 6 dage.
F oplyste, at D var hos ham. Fogeden pålagde F en daglig bode på 1.000 kr.
med henblik på udleveringen. Den forfaldt første gang dagen efter. Nogle
dage senere konstterede F, at D ikke var udleveret. Fogeden fastslog, at 5
mbøder, i alt 5.000 var forfalden. Landsretten stadfæstede.

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-06-03 23:08

"René" <eigaard@adslhome.danmark> wrote in message
[klip]
> Sorry Så daglige tvangsbøder da TFA 2003/17

Nemlig. Men det behøver vi nu ikke en dom for at fastslå. Det fremgår
direkte af retsplejelovens § 536

Men, under alle omstændigheder er det nu rart at få stoppet noget praksis
på. Takker.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : René

Dato : 22-06-03 23:19

> "René" <eigaard@adslhome.danmark> wrote in message
> [klip]
>
> Nemlig. Men det behøver vi nu ikke en dom for at fastslå. Det fremgår
> direkte af retsplejelovens § 536

Ok kender ikke retsplejeloven "et er søkort at forstå et andet skib at
føre"

> Men, under alle omstændigheder er det nu rart at få stoppet noget praksis
> på. Takker.

Det kunne være at jeg skulle prøve med noget teori (er ikke jurist)

Selv tak

Mvh

René

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-03 10:44

> [...]
>
> Lyder sikkert forhastet men hvor finder jeg mere info omkring
> forældremyndigheds retssager. En god advokat o.s.v. ?

Hej Kristian,

Nu ved jeg jo ikke, hvor du bor, men jeg kan varmt anbefale advokat Dorthe
Fuglsang i København. Hun har hjulpet min kone fantastisk i forbindelse med
en forældremyndighedssag.

Venlig hilsen

FedePede

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 22-06-03 14:52

> [...]
> Fuglsang i København. Hun har hjulpet min kone fantastisk i forbindelse

Takker for anbefalingen. Kigger videre på valg af advokat efter den
børnesagkyndige rådgivning. Medmindre den altså går over alt forventning.

Fra : Charlotte

Dato : 29-06-03 23:09

On 21/06/03 14:24, in article bd1ipl$ope$1@sunsite.dk, "Kristian Ørmen
Pedersen" <koep@koep.dk> wrote:

> Jeg forstår § 8. som at begge forældre kan kræve den fælles
> forældremyndighed ophørt. Også selvom de ikke har været samlevende i længere
> tid.
>
> Har jeg ret i dette?

Ja, hvis een af forældrene ønsker ophør af fælles fm, skal den placeres hos
een part.

Mvh.

--
Charlotte D. Jensen