Må et depositum stige?
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-06-03 10:51

Hej

Vi bor i en lejebolig og har snakket om, om udlejeren må kræve
yderligere depositum. Altså i forhold til hvad man gav da man flyttede
ind.

Et eksempel:
I vores opgang er der lige flyttet en ældre dame ud. Hun har boet her
i over 70 år. Det er klart at hendes depositum må være _meget_ lavt.

Må udlejeren kræve et yderligere depositum f.eks. hver 10. år?

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : jacob nielsen

Dato : 21-06-03 10:57

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Må udlejeren kræve et yderligere depositum f.eks. hver 10. år?
Nej, men hvis huslejen er steget i mellemtiden, kan udlejeren kræve
depositum og evt. forudbetalt leje reguleret, så de begge svarer til 3
måneders leje.

Mvh.
Jacob

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-03 14:25

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> wrote in

> Nej, men hvis huslejen er steget i mellemtiden, kan udlejeren
> kræve depositum og evt. forudbetalt leje reguleret, så de begge
> svarer til 3 måneders leje.

Altså at man skal betale ekstra ind for at få depositummet op på det
niveau det ligger på nu ?

F.eks. at huslejen er steget 500kr/mnd over en årrække, kan
boligforeningen så kræve 3*500kr indbetalt som regulering af
depositummet ?

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : jacob nielsen

Dato : 21-06-03 14:50

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> wrote in message

> Altså at man skal betale ekstra ind for at få depositummet op på det
> niveau det ligger på nu ?
Netop.

> F.eks. at huslejen er steget 500kr/mnd over en årrække, kan
> boligforeningen så kræve 3*500kr indbetalt som regulering af
> depositummet ?
Ja. Der gælder så en eller anden regel for hvordan indbetaling sker fra
lejeren, så udlejer ikke kan kræve det hele på en gang, men jeg kan ikke
huske den i detaljer.

Mvh.
Jacob

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-06-03 15:01

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev:

> Ja. Der gælder så en eller anden regel for hvordan indbetaling
> sker fra lejeren, så udlejer ikke kan kræve det hele på en gang,
> men jeg kan ikke huske den i detaljer.

Lov om leje:
§ 34
Stk. 3. Gennemføres lejeforhøjelse, kan depositum og forudbetalt leje
kræves reguleret. Reguleringen kan for de nævnte beløb opkræves med
lige store månedlige beløb over samme antal måneder, som det pågældende
beløb svarede til i forhold til lejen ved lejemålets indgåelse.

--
Morten http://miljokemi.dk