Snydt på Internet
Fra : Lars

Dato : 21-06-03 09:54

Hej,

Hvis man køber en varer på Internet, betaler med sit Visa kort og ikke får
varen er pengene så tabt.

Er der nogen garantiordning, som forretningerne kan være medlem af eller kan
man få banken til at annullere kreditkorttranskationen ?.

Mvh Lars

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-06-03 10:06

"Lars" <mlh@mail.tts.dk> skrev:

> Hvis man køber en varer på Internet, betaler med sit Visa kort og
> ikke får varen er pengene så tabt.

Nej. Så skal banken tilbageføre pengene som du selv er inde på.
Bankerne er ikke altid meget for det og lader som om de ikke kender
lovgivningen. Det er Betalingskortlovens §11, der er relevant

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20000041430

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-06-03 10:17

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> Nej. Så skal banken tilbageføre pengene som du selv er inde på.
> Bankerne er ikke altid meget for det og lader som om de ikke kender
> lovgivningen. Det er Betalingskortlovens §11, der er relevant

Nogle gange er det altså også ekstra flinke. Fx fik jeg et brev fra
min bank om at der var foretaget mistænkelige transaktioner på mit
mastercard, så det var blevet spærret midlertidigt.

Da jeg så ringede til dem viste det sig at der var et internetfirma,
de allerede havde under overvågning, som havde hævet 14 dollars fra
mit kort. Den betaling ville jeg selvfølgelig ikke vedkende mig, da
jeg ikke havde foretaget den. Kortet blev så lukket, og jeg fik
tilsendt et nyt kvit og frit.

I det tilfælde var jeg da glad for dem. Ellers havde jeg sikkert først
opdaget fejlen en måned senere på min kontoudskrift, og skulle så
derefter til at have penge tilbage.

--
Jacob - www.bunk.cc
Illiterate? Write today, for free help!

Fra : rasmus carlsen

Dato : 21-06-03 11:26

"Lars" <mlh@mail.tts.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man køber en varer på Internet, betaler med sit Visa kort og ikke får
> varen er pengene så tabt.

- du kan være ganske helt og aldeles rolig. For det første har du krav på,
at banken tilbagefører pengene, hvis du ikke er tilfreds med varen. For det
andet; Det er VISA, der står for en stor del af internettransaktionerne og
VISA har en regel om, at hvis et firma har en tilbageførsel på mere end 2%
(så vidt jeg husker), så opsiger VISA aftalen og dermed kan internetbutikken
ikke sælge mere. Det betyder, at de fleste netbutikker gør alt for ikke at
få en sur kunde, der går til banken og kræver pengene tilbage. Derfor vil du
meget ofte kunne ringe til firmaet og få dem til at sende pengene retur.
Firmaerne gør i øvrigt en anden ting ... de forlanger nemlig, at du bved køb
donerer f.eks. 1 dollar eller mindre til et eller andet velgørende formål.
Dermad har du lavet to transaktioner og da du ikke kan forlange den dollar
tilbage halverer firmaet tilbagetransaktionerne.

Bottom-line: Er du utilfreds med varen du har bestilt eller pornosiden du
har købt abonnement til, ja så ring til dem og bed om at få pengene tilbage.
Ofte vil du få det - ellers gå til banken. Faktisk er du langt bedre stillet
ved net-handel end ved almindelig handel.

ras

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-06-03 21:54

rasmus carlsen wrote:

> "Lars" <mlh@mail.tts.dk> skrev i en meddelelse

> - du kan være ganske helt og aldeles rolig. For det første har du krav på,
> at banken tilbagefører pengene, hvis du ikke er tilfreds med varen.

Hvad hjælper det når banken ikke vil forstå det?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-06-03 21:55

Peter Ole Kvint <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev:

> Hvad hjælper det når banken ikke vil forstå det?

Så viser du banken den relevante lovgivning. Lov om visse
betalingsmidler. Hvis der fortsat er problemer med banken så vil en
klage til PBS sandsynligvis ret hurtigt få banken på bedre tanker. Hvis
det ikke hjælper så er der Pengeinstitutankenævnet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : SoftMan Brian

Dato : 21-06-03 23:33

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> [...]
> klage til PBS sandsynligvis ret hurtigt få banken på bedre tanker. Hvis
> det ikke hjælper så er der Pengeinstitutankenævnet.

Nu ved jeg ikke om det bare er mig, men ordet "tilfreds" er da ikke helt
korrekt er det ?

Hvis man får det man har bestilt (og betalt), skal banken vel ikke
tilbageføre, blot fordi man ikke er tilfreds. Der er da kun hvis man ikke
får det bestilte eller ?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-06-03 00:21

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> skrev:

> Nu ved jeg ikke om det bare er mig, men ordet "tilfreds" er da
> ikke helt korrekt er det ?

Nej. Det havde jeg overset, at Rasmus havde skrevet.

> Hvis man får det man har bestilt (og betalt), skal banken vel ikke
> tilbageføre, blot fordi man ikke er tilfreds. Der er da kun hvis
> man ikke får det bestilte eller ?

Du har helt ret.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Claus O

Dato : 22-06-03 18:19

> [...]

> klage til PBS sandsynligvis ret hurtigt få banken på bedre tanker. Hvis
> det ikke hjælper så er der Pengeinstitutankenævnet.

Nu ligger landet altså sådan man indsender en klage til *lorte PBS*
og ikke banken hvis man har handlet på denne måde. Jeg
har ihvertilfælde ikke oplevet det omvendt, selvom banken
kan hjælpe med klageformularen og det er *lorte PBS* der
behandler sagerne, men du kan ikke kontakte *lorte PBS* i en sag,
men må nøjes med din bank.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-06-03 18:47

"Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> skrev:

> [...]
> kan hjælpe med klageformularen og det er *lorte PBS* der
> behandler sagerne, men du kan ikke kontakte *lorte PBS* i en sag,

Hvis du begrænsede brugen af "lorte" kunne det være det ville være lidt
nemmere at opfatte det du skriver som værende seriøst.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Claus O

Dato : 22-06-03 19:54

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote

> Hvis du begrænsede brugen af "lorte" kunne det være det ville være lidt
> nemmere at opfatte det du skriver som værende seriøst.

Kan desværre ikke lade sig gøre!
da de er dybt useriøse -
bare se på hvad et kontoudtog siger hvis man
har købt hos udenlandske firmaer i dollars:
usd....usd....usd....i en lang smøre.
Jeg har aldrig købt hos et firma der hedder
usd, men alligevel er det _eneste_ info og det
er ikke bankens skyld, men *lorte PBS*s.
De burde være lukket før de var startet............
lige som lorte Tisfirmaet iøvrigt!
Ja jeg *hader* lorte firmaer med dårlig kundeservice....

Fra : complex@pc.dk

Dato : 23-06-03 06:15

On Sun, 22 Jun 2003 20:54:00 +0200, "Claus O"
<ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> [...]
>De burde være lukket før de var startet............
>lige som lorte Tisfirmaet iøvrigt!
>Ja jeg *hader* lorte firmaer med dårlig kundeservice....

Kære Claus O

Dine problemer med PBS løses nemt med en saks
Du klipper kortet i 3-4 stykker
sender det til "lorte" PBS
Så får du med sikkerhed ikke problemer (med PBS) i fremtiden!

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-06-03 08:33

"Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> escribió en el mensaje

> Nu ligger landet altså sådan man indsender en klage til *lorte PBS*
> og ikke banken hvis man har handlet på denne måde.

Vrøvl, det er _kortudsteder_ og det er banken der defineres som
sådan.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-06-03 00:31

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> wrote:

>Hvis man får det man har bestilt (og betalt), skal banken vel ikke
>tilbageføre, blot fordi man ikke er tilfreds. Der er da kun hvis man ikke
>får det bestilte eller ?

Banken skal i princippet tilbagefoere betingelsesloest i foerste
omgang. Men hvis bankens efterfoelgende undersoegelse viser, at
forretningen faktisk havde krav paa pengene, bliver
tilbagefoerslen annulleret.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 22-06-03 10:52

> Hvis man får det man har bestilt (og betalt), skal banken vel ikke
> tilbageføre, blot fordi man ikke er tilfreds. Der er da kun hvis man ikke
> får det bestilte eller ?

- jo faktisk! Hvis du føler dig snydt beder du om at få pengene tilbage.
Altså hvis varen ikke lever op til de forventinger, dufaik, da du kiggede på
billedet på hjemmesiden og læste specifikationerne ... eller hvis du køber
abonnebemt til en side ... VIP-groupcare f.eks. men alligevel ikke kan komme
ind på siden så hurtigt som du forventer, ja så er du utrilfreds og så får
du pengene retur.

ras

Fra : Henning

Dato : 22-06-03 13:17

On Sun, 22 Jun 2003 11:52:27 +0200, "rasmus carlsen"
<rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>ind på siden så hurtigt som du forventer, ja så er du utrilfreds og så får

I ovennævnte tilfælde _har_ du fået leveret en vare, og PBS er ude af
billedet! Du må ikke få dem til at tilbageføre penge, blot fordi
farven var forkert! I så fald skal du gøre brug af den almindelig
købelov.
Beder du banken tilbageføre penge, skriver du under på du ikke har
modtaget varen!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 22-06-03 18:55

> [...]
> købelov.
> Beder du banken tilbageføre penge, skriver du under på du ikke har

- hvis man bestiller en grøn men får en rød beder man om at få tilbageført
pengene ... men man skal selvfølgelig retunere varen! Men man kan næppe gå i
banken og sige; "denne cd er pissedårlig men de skrev at den var god ....".
Ikke desto mindre kan man bede om (og får) sine penge tilbage, hvis man
føler, at varen i væsenlig grad fraviger den vare, der er reklameret.

- bottom line: dit køb på nettet er ultra-super-meget sikkert. Også mere
sikkert end køb i en hvilken som helst butik.

ras

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-06-03 19:06

"rasmus carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> om (og får) sine penge tilbage, hvis man føler, at varen i
> væsenlig grad fraviger den vare, der er reklameret.

Jeg ved ikke, hvor du har fået det fra, men det du skriver er
simpelthen ikke rigtigt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 22-06-03 19:32

> Jeg ved ikke, hvor du har fået det fra, men det du skriver er
> simpelthen ikke rigtigt.

- det er rigtigt ... blandt jvf. dels købeloven dels loven om betalingskort.
Og net-butikkernes frygt for at VISA eller lignende lukker for betalingerne.
Du kommer hurtigere igennem til en stor pornosides hotline eller mailservice
end du kommer i kontakt med tdc ...

ras

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-06-03 17:11

> - det er rigtigt ... blandt jvf. dels købeloven dels loven om
> betalingskort.

Det er ikke rigtigt. Godt nok er forbrugerne beskyttet men hvis de har
købt og betalt en vare, der ikke lever op til forventningerne så er det
ikke bankens problem og her kan betalingskortloven ikke anvendes.
Derimod er det Købelovens regler, der finder anvendelse i nogen
tilfælde den danske og andre tilfælde den udenlandske.

> Og net-butikkernes frygt for at VISA eller lignende
> lukker for betalingerne.

Der bliver ikke lukket på det grundlag du her nævner.

> Du kommer hurtigere igennem til en stor
> pornosides hotline eller mailservice end du kommer i kontakt med
> tdc ...

De gange jeg har været i kontakt med TDC har det taget den tid det
tager at trykke nummeret på telefonen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-06-03 19:19

> [...]
> Derimod er det Købelovens regler, der finder anvendelse i nogen
> tilfælde den danske og andre tilfælde den udenlandske.

- jo for det svarer til, at du ikke har modtaget varen. Banken vil
tilbageføre beløbet ...

> Der bliver ikke lukket på det grundlag du her nævner.

- jo. VISA lukker hvis tilbageførslen er mere end 2%.

> De gange jeg har været i kontakt med TDC har det taget den tid det
> tager at trykke nummeret på telefonen.

- heldige asen! Men ok, TDC er faktis blevet gode ... så Tiscali da!

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-06-03 09:22

"rasmus carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> escribió

> - jo for det svarer til, at du ikke har modtaget varen. Banken vil
> tilbageføre beløbet ...

Nej, der skældnes imellem "ikke leveret" og "mangelfuld", det er
bestemt ikke det samme

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : rasmus carlsen

Dato : 24-06-03 10:04

> Nej, der skældnes imellem "ikke leveret" og "mangelfuld", det er
> bestemt ikke det samme

- der skelnes selvfølgelig, men det er jo en skønssag ... om hvorvidt varen
er så mangelfuld, at den betragtes som ikke leveret.

ras

Fra : Peter G C

Dato : 24-06-03 16:27

In news:3ef813f6$0$97259$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
rasmus carlsen <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> typed:

[klip]

> - der skelnes selvfølgelig, men det er jo en skønssag ... om hvorvidt
> varen er så mangelfuld, at den betragtes som ikke leveret.

Hvad baserer du det på?

FUT dk.videnskab.jura.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : rasmus carlsen

Dato : 24-06-03 18:40

> Hvad baserer du det på?

- hvis du f.eks køber abonnement til en internetservice ... 24 timers adgang
til verdens største pornoside til 99$ om måneden, men kun kan komme på hver
tiende gang, ja så kan man gå i banken og sige, at man ikke er tilfreds og
bede om at få pengene ingen. Man har jo ikke fået den vare, man har bestilt.
Der er selvfølgelig en masse gråzoner og en masse tvivlstilfælde, men
tommelfingerreglen er, at er man utilfreds går man i banken og får pengene
tilbage.

ras

Fra : Jess Møller-Petersen

Dato : 24-06-03 16:56

> [...]

> - der skelnes selvfølgelig, men det er jo en skønssag ... om hvorvidt
> varen er så mangelfuld, at den betragtes som ikke leveret.

Øhhh???
Den bliver du sgu' lige nød til at lave en henvise til gældende lov...

Fra : Claus O

Dato : 22-06-03 18:16

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-06-03 18:35

"Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote in message
> [...]
> har ihvertilfælde ikke oplevet det omvendt, selvom banken
> kan hjælpe med klageformularen og det er *lorte PBS* der

Tilbageføring af beløb er i første omgang en sag mellem kortindehaveren og
kortudstederen. Kortudstederen er i langt de fleste tilfælde en bank*, og
PBS er derfor ikke første instans i en sådan sag.
At banker eller deres fillialer forsøger at forklare sagen anderledes eller
ikke forstår hvordan det hænger sammen er slet ikke umuligt.

/Per

* Det fremgår også klart af Lov om visse betalingsmidler. Hvordan banken får
fat i pengene (nemlig via PBS) er således kortindehaveren uvedkommende.

Fra : Claus O

Dato : 22-06-03 19:58

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> wrote

> [...]
> At banker eller deres fillialer forsøger at forklare sagen anderledes eller
> ikke forstår hvordan det hænger sammen er slet ikke umuligt.

Du ved jo ikke hvad du taler om.
Hvor sender du klageformularen hen?
TIL *lorte PBS*, Lautrup et eller andet i Glostrup.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 22-06-03 20:02

> Du ved jo ikke hvad du taler om.
> Hvor sender du klageformularen hen?
> TIL *lorte PBS*, Lautrup et eller andet i Glostrup.

- egentlig fantastisk så kort man kan redegøre for sin egen overflødighed!

ras

Fra : Claus O

Dato : 22-06-03 21:09

"rasmus carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> wrote

> - egentlig fantastisk så kort man kan redegøre for sin egen overflødighed!

Kloge Ras, hvor sender man klageformularen til?
Kloge Ras, hvor ligger PBS?
Kloge Ras, hvad betyder PBS?
Kloge Ras, vil du ikke godt svare, nu jeg ikke har skrevet *lorte PBS*?

Fra : John Kurt Nielsen

Dato : 22-06-03 21:23

PBS ligger I Ballerup (I Malmparken) og det står får Pengeinstituternes
BEtalingsService

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-06-03 20:03

> "Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> wrote

> Du ved jo ikke hvad du taler om.

Eller også gør din bank ikke.

Men loven taler sit klare sprog: PBS er uinteressant for dig, - det er
banken du har et mellemværende med.

/per

Fra : Claus O

Dato : 22-06-03 21:13

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> wrote

> Men loven taler sit klare sprog: PBS er uinteressant for dig, - det er
> banken du har et mellemværende med.

Jo, det tror jeg da gerne.
Bare mærkeligt det ikke står i din lov man sender klageformularen til PBS!
Er der idet hele taget nogen her der har ___erfaring___ med en sådan klage?
og hvor har I så sendt den til?

Fra : rasmus carlsen

Dato : 22-06-03 21:19

> [...]
> Bare mærkeligt det ikke står i din lov man sender klageformularen til PBS!
> Er der idet hele taget nogen her der har ___erfaring___ med en sådan

- banken

Fra : rasmus carlsen

Dato : 22-06-03 10:51

> Hvad hjælper det når banken ikke vil forstå det?

- punkt; Banken ved det ... punkt to, nar banken får et brev med henvisning
til § så er det intet problem. Tror mig; banken vil gerne forstå det.

ras

Fra : Henning

Dato : 22-06-03 13:18

On Sat, 21 Jun 2003 10:53:31 +0200, "Lars" <mlh@mail.tts.dk> wrote:

>Hej,
>
>Hvis man køber en varer på Internet, betaler med sit Visa kort og ikke får
>varen er pengene så tabt.

www.betaling.dk (drives af PBS)

Henning
hsb@(fjernes)image.dk