|
| Returret ved e-handel? Fra : Jakob Munck |
Dato : 20-06-03 17:13 |
|
Når man har købt et produkt i en e-handels butik på nettet, og man ikke
mener at dette produkt lever op til de forventninger, som han har fået af at
læse reklamen for det, kan man så altid få pengene retur, hvis produktet er
uskadt og man returnerer det umiddelbart efter modtagelsen?
Eller kan sælger hævde, at produktet er ok, selv om man selv mener at det
ikke er tilfældet, og så nægte at betale pengene retur?
v.h.
Jakob Munck
| |
Morten Fruergaard (20-06-2003)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 20-06-03 17:14 |
|
"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Når man har købt et produkt i en e-handels butik på nettet, og man ikke
> mener at dette produkt lever op til de forventninger, som han har fået af
at
> læse reklamen for det, kan man så altid få pengene retur, hvis produktet
er
> uskadt og man returnerer det umiddelbart efter modtagelsen?
Ja.
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.
www.cf-offroad.dk/alarm.htm - 2-vejs bilalarm med bl.a. fjernstart og
turbotimer til meget lav pris.
| |
Jesper Brock (20-06-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Brock |
Dato : 20-06-03 17:30 |
|
"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> wrote in message
news:bcvc7b$iho$1@sunsite.dk...
> Ja.
Det var da et kort svar - skulle vi ikke lige fortælle manden hvorfor?
Bestemmelsen findes i Forbrugeraftalelovens §§11-13, som giver dig 14 dages
returret ved såkaldt "fjernsalg".
Sælger skal iøvrigt oplyse om fortrydelsesretten (§13, stk 1) - ellers er
aftalen ugyldig (§13, stk 3)
--
Venlig hilsen
Jesper Brock
Journalist og leder af Flashlight-Gruppen.dk
NB! Indlæg på usenet udtrykker min personlige holdning,
som ikke nødvendigvis deles af avisen
| |
Jakob Munck (20-06-2003)
| Kommentar Fra : Jakob Munck |
Dato : 20-06-03 19:18 |
|
Tak skal I have.
jm
| |
Ukendt (20-06-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-06-03 19:29 |
| | |
Jesper Brock (20-06-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Brock |
Dato : 20-06-03 21:22 |
|
"Gevaldi" <georg_valdi (at) hotmail.com> wrote in message
news:3ef35288$0$83042$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Ifølge http://www.net-tjek.dk/ så vil den
> manglende oplysning om fortrydelsesret
> udløse en *returret* på 3 mdr.
Et spørgsmål til de mere jurakyndige end mig
Hvor kommer de 3 måneder fra? Ja, de står selvfølgelig på net-tjek (som er
forbrugerombudsmandens hjemmeside om e-handel, red.), men hvilken lovtekst
taler om 3 måneder?
Forbrugeraftalelovens §13, stk 3 taler kun om, at aftalen ikke er gyldig,
hvis sælger ikke tydeligt oplyser om fortrydelsesretten.
Er de 3 måneder udtryk for Forbrugerombudsmandens fortolkning, eller er der
en lovtekst, jeg har overset?
--
Venlig hilsen
Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com (Fredericia-udgaven)
og leder af Flashlight-Gruppen.dk
NB! Indlæg på usenet udtrykker min personlige holdning,
og deles ikke nødvendigvis af "Budstikken"-koncernen.
| |
Jesper Brock (20-06-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Brock |
Dato : 20-06-03 21:28 |
|
"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in message
news:3ef36cce$0$32487$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Er de 3 måneder udtryk for Forbrugerombudsmandens fortolkning, eller er
der
> en lovtekst, jeg har overset?
Glem spørgsmålet - jeg fandt selv svaret... åbenbart har Retsinfo.dk -
sørgeligt nok - ikke gidet indarbejde de seneste ændringer til loven i
grundteksten... dem skal man surfe efter
§ 12 b, Stk. 2. Den i stk. 1 nævnte frist udløber senest 3 måneder efter den
dag, forbrugeren modtog underretning om, at aftalen var indgået
--
Venlig hilsen
Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com (Fredericia-udgaven)
og leder af Flashlight-Gruppen.dk
NB! Indlæg på usenet udtrykker min personlige holdning,
og deles ikke nødvendigvis af "Budstikken"-koncernen.
| |
Karina og Christian (20-06-2003)
| Kommentar Fra : Karina og Christian |
Dato : 20-06-03 22:16 |
|
"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in message
news:3ef36e2f$0$32488$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
[klip]>
> Glem spørgsmålet - jeg fandt selv svaret... åbenbart har Retsinfo.dk -
> sørgeligt nok - ikke gidet indarbejde de seneste ændringer til loven i
> grundteksten... dem skal man surfe efter
Det er de enkelte ressortministeriers opgave at lave sammenskrivninger af
lovene - altså lovbekendtgørelser. Det er ikke Retsinformation, der gør den
slags
Med venlig hilsen
Karina
| |
jacob nielsen (20-06-2003)
| Kommentar Fra : jacob nielsen |
Dato : 20-06-03 21:28 |
|
"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in message
news:3ef36cce$0$32487$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Et spørgsmål til de mere jurakyndige end mig
>
> Hvor kommer de 3 måneder fra? Ja, de står selvfølgelig på net-tjek (som er
> forbrugerombudsmandens hjemmeside om e-handel, red.), men hvilken lovtekst
> taler om 3 måneder?
>
> Forbrugeraftalelovens §13, stk 3 taler kun om, at aftalen ikke er gyldig,
> hvis sælger ikke tydeligt oplyser om fortrydelsesretten.
>
> Er de 3 måneder udtryk for Forbrugerombudsmandens fortolkning, eller er
der
> en lovtekst, jeg har overset?
Jeg tror, at du skal konsultere en nyere udgave af forbrugeraftaleloven
Efter §12a, stk. 1 har forbrugeren 14 dages returret efter det seneste af
følgende tidspunkter:
- den dag forbrugeren fik varen i hænde jf. §12a, stk. 1, nr. 1, eller
- den dag forbrugeren modtog oplysning om fortrydelsesretten jf. §12a, stk.
1, nr. 2.
Efter §12a, stk. 2 udløber 14 dages fristen dog under alle omstændigheder
senest 3 måneder efter at forbrugeren fik varen i hænde.
Mvh.
Jacob
| |
|
|