Rascisme §§
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-06-03 13:09

"OG SÅ er vi for resten enige med Pia Kjærsgaard,
strafferetsprofessor Vagn Greve, m.fl. om, at straffelovens idiotiske
paragraf 266 b - ’racismeparagraffen’ - bør afskaffes. Det er den,
der f.eks. beskytter pædofile, Jehovas Vidner, Hells Angels,
Scientologi og andre samfundsskadelige grupperinger mod at blive
forhånet. Aldrig har eksistensen af dén bestemmelse været mere pinlig
end nu."
- http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=208164

Er det ikke en overtrædelse af selvsamme paragraf at kalde de
pågældene grupper samfundsskadelige ?

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Jakob Stocholm

Dato : 21-06-03 11:04

> [...]
> end nu."
>
> Er det ikke en overtrædelse af selvsamme paragraf at kalde de

Det har du egentligt ret i, men med Højesterets dommen, som artiklen
henviser til, i ryggen samt det, at det er et medie og ikke en privatperson
der udtaler "sandheden", ville der formentligt ikke blive en sag.

!! Dette er min personlige vurdering af strl § 266b !!

/Jakob

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-03 14:23

"Jakob Stocholm" <spamjs@stocholm.dk> wrote in

> Det har du egentligt ret i, men med Højesterets dommen, som
> artiklen henviser til, i ryggen samt det, at det er et medie og
> ikke en privatperson der udtaler "sandheden", ville der
> formentligt ikke blive en sag.

Eftersom det er sakset fra Ekstra Bladets leder vil jeg mene det er
lidt mere "personligt" udtalt - chefredaktøren er vel "mere"
ansvarlig for lederens indhold i og med det er avisens holdning der
udtrykkes her set i forhold til de enkelte artikler.

Fra : Jakob Stocholm

Dato : 22-06-03 20:23

> [...]
> ansvarlig for lederens indhold i og med det er avisens holdning der
> udtrykkes her set i forhold til de enkelte artikler.

Mener du, at der kunne blive en sag hvis man ville?

Jeg tænker på, om man så skulle gå efter Hr Engel eller efter bladet.

/Jakob

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-06-03 18:51

> Mener du, at der kunne blive en sag hvis man ville?

Når man ser på nogen af de andre sager vil jeg næsten tro det kunne
lade sig gøre at køre en sag på det - om EB vil blive dømt kan jeg
ikke udtale mig om.

> Jeg tænker på, om man så skulle gå efter Hr Engel eller efter
> bladet.

Ja det vil jeg egentlig også gerne vide.

EB har iøvrigt ikke svaret på min forespørgsel til dem om hvorvidt de
overtræder paragraffen.

Fra : Hans

Dato : 28-06-03 01:48

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=208164
>
> Er det ikke en overtrædelse af selvsamme paragraf at kalde de

Vel ikke efter Pia´s dom? Og mon ikke de prøver at se hvor langt de kan
strække den :)