ny lejlighed
Fra : Henrik & Lotte

Dato : 19-06-03 10:21

Hej med jer
Jeg er ny her i gruppen men har lige et spørgsmål?

Min (gamle far) har fået en ny lejlighed efter min mors død, i samme
boligselskab.
De har boet 23år i den samme lejlighed, nu har han fået en efterregning på
34,000 kr.
Der skal bla udskiftes døre det er de der papdøre, de koster 1700kr stk
ifølge boligselskabet.
De må da kunne fås billigere?
det drejer sig om 7 døre det jeg gerne vil vide er om der ikke er noget der
hedder alm slitage,
jeg mener når man har boet der i 23år må man vel forvente at det kan ses?
bolig selskabet siger at lejligheden skal afleveres i samme stand som da man
fik den .
DET KAN SKU DA IKKE LADE SIG GØRE, efter så lang tid ?

MVH
Henrik G nielsen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 19-06-03 11:39

"Henrik & Lotte" <skrev i en meddelelse

> [...]
> boligselskab.
> De har boet 23år i den samme lejlighed, nu har han fået en efterregning på

Mig bekendt findes der en lov om at et sted, hvor man har boet mere end
7 år, skal man overhovedet ikke betale for istandsættelse.

Desuden har der da eksisteret hele 2 forskellige foreninger som varetog
lejernes interesser. Mindst een af dem findes forhåbentlig stadig. Desværre
kan jeg ikke huske noget navn. Den ene hed da noget i retning af "Lejernes
Landsforening".

Der må være et sted, hvor du kan få det korrekte navn oplyst.

Bl.a. er stedet måske her i denne gruppe.

Hilsen Ruth

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-06-03 11:47

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev:

> Mig bekendt findes der en lov om at et sted, hvor man har boet
> mere end 7 år, skal man overhovedet ikke betale for
> istandsættelse.

Maks. 10 år i almene boliger. Man skal dog stadig betale for evt.
misligholdelse og lejligheden skal i boperioden holdes vedlige med
mailing mv.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-06-03 11:46

"Henrik & Lotte" <helota@privat.dk> skrev:

> [...]
> 1700kr stk ifølge boligselskabet.
> De må da kunne fås billigere?
> det drejer sig om 7 døre det jeg gerne vil vide er om der ikke er

Hvis dørene ikke er misligholdt kan boligselskabet normalt ikke kræve
betaling for disse, da pligten til indvendig vedligeholdelse kun maling
og tapetsering samt behandling af gulve dvs. afhøvling, slibning,
lakering dvs. vedligeholdelse men ikke udskiftning af gulvet.
Se lov om leje af almene boliger kapitel 6.

Du kan også læse her om den indvendige vedligeholdelse:
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/721.html

Og videre her:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-11.html

> [...]
> som da man fik den .
> DET KAN SKU DA IKKE LADE SIG GØRE, efter så lang tid ?

Korrekt men hvis lejligheden var nymalet mv. ved overtagelsen skal den
også være det ved fraflytning. Men alm. nedslidning af gulve, døre,
køkken mv. kan lejer aldrig forpligtes til at betale.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik & Lotte

Dato : 19-06-03 13:46

> I skal have mange tak for jeres svar,nu skal jeg lige nærlæse min fars
lejekontrakt og så ellers have fat i boligselskabet.
>Jeg skriver når vi færdige hvis i er intreseret i det

endnu en gang mange tak for hjælpen
Mvh
Henrik G Nielsen