> Jeres dialog var da virkelig en gang vand ud af ørerne og spild af energi.
Hvems dialog?
Mvh Anders
> Mvh,
>
> Lasse
>
> "Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message
> news:bcq031$p2k$1@sunsite.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg skrev (jf. tråden "defekt mobil ved ankomst") til firmaet som havde
> > solgt en mobil til min kammerat, der var defekt ved ankomsten. Jeg
> forsøgte
> > at holde en saglig tone i diskutionen med forretningen, men min ven (som
> er
> > af den mere aggressive type) gik pludselig i baglås af raseri. Her har i
> > hvad der hidtil er sket derefter, kommentarer er velkomne:
> > ---
> >
> > Forretningen svarer på den sidste "flinke" email:
> >
> > "Vi kan ikke imødekomme dit krav på nogen måde, og du har som køber jf.
> > købeloven
> > ikke mulighed for at få en anden genstand, da du ikke kan påvise at du
> > ikke
> > har påført
> > skaden, hvilket ligeledes bekræftes af den sene indsending af telefonen.
> >
> > Der gives i forbindelse med mobilproduket ikke garanti på skader påført
> > efter købet, men
> > derimon kun mangler og fejl forårsaget af køber."
> >
> > --
> > og her slutter den diplomatiske tone og min ven "går amok"
> > --
> >
> > Min ven svarer iltert:
> >
> > "Så vidt jeg kan se, prøver du på en latterlig vis at postulere at jeg
har
> > ødelagt telefonen. Jeg ved ikke hvilken uddannelse du har fået men du
har
> > åbenbart intet kendskab til købeloven, for i den er der såkaldte
> > paragraffer man henviser til, og ikke som du gør, henviser til hele
> > købeloven. Men jeg vil nu lade sagen ligge, indtil min mobil kommer
> > tilbage, og jeg KRÆVER at få at vide hvad mobilen fejlede, og hvad der
> > forårsagede fejlen. For hvis det viser der sig at fejlen IKKE skyldes
mig,
> > som du hævder, vil jeg have en undskyldning. Hvis jeg ikke kan få disse
> > oplysninger vil jeg anse det som om at fejlen ikke var forårsaget af
mig,
> > og kræver købet ophævet jf. paragraf 77a stk 3 i købeloven og paragraf
78
> > stk 4. Desuden vil jeg fremhæve at jeres kundesupport er under al
kritik,
> > og I skal ikke tro at denne sag ikke vil skade jeres firma i henhold til
> > fremtidige kunder, da jeg allerede har fremvist jeres dårlige service på
> > diverse eletronik forums. Da du er så optaget af tid, vil jeg påpege
> > dette: Du skrev at jeg ville få mobilen tilbage 3 uger efter jeg sendte
> > den ind. Jeg sendte mobilen til jer fredag d. 6 juni, dvs. at hvis jeg
> > ikke får min mobil fredag d. 27 juni, vil jeg anse de 641 kr, som I har
> > trukket fra min konto som stjålne penge. Først vil jeg klage til
> > forbrugernævnet, og sidenhen politianmelde jer."
> >
> > ---
> > Det er selvfølgelig ikke skide smart af ham på den måde at bruse frem,
men
> > det fremkaldte sgu et svar rimelig hurtigt, og nu blev straffeloven også
> > bragt på banen:
> > ---
> >
> > Forretningen svarer:
> >
> > Muligvis her jeg ikke meget kendskab til købeloven.
> >
> > Men jf. straffeloven §266 og §265 vil jeg opfordre til til at trække
> > nedenstående trussel tilbage, da vi ellers har i sinde at forlægge dette
> > for
> > vores advokat og påbegynde en længere
> > injurie sag samt at retsforfølge dig jf. ovenstående § hvilket i øvrigt
> > omhandler straffelovens
> > strængere straffe vedr. trusler.
> >
> > "...og I skal ikke tro at denne sag ikke vil skade jeres firma i henhold
> > til fremtidige kunder, da jeg allerede har fremvist jeres dårlige
service
> på
> > diverse eletronik forums..."
> >
> > Og du vil uanset det eventuelle fejl ikke modtage hverken skriftlig
eller
> > mundlig undskyldning,
> > dog havde dette muligvis være på sin plads, hvis du havde opført dig
mere
> > diplomatisk.
> >
> > Og jeg vil ydermere til enhver tid NÆGTE at ophæve dit køb.
> >
> > ---
> > Så er tonen vist lagt, og min ven svarer tilbage:
> > ---
> >
> > min ven svarer:
> >
> > Du har tydeligvis heller ikke forstand på straffeloven, for i paragraf
> > 265, står der:
> > § 265. Den, der krænker nogens fred ved trods forud af politiet given
> > advarsel at trænge ind på ham, forfølge ham med skriftlige henvendelser
> > eller på anden lignende måde forulempe ham, straffes med bøde eller
> > fængsel indtil 6 måneder. En af politiet meddelt advarsel har gyldighed
> > for 5 år.
> > 1) Jeg har ikke fået nogen advarsel af politiet. 2) Jeg har ikke
forfulgt
> > eller forulempet dig, det er snare det modsatte, jf. din første mail
hvori
> > du beskylder mig for at have ødelagt telefonen.
> > og i paragraf 266 står der:
> > § 266. Den, som på en måde, der er egnet til hos nogen at fremkalde
> > alvorlig frygt for eget eller andres liv, helbred eller velfærd, truer
med
> > at foretage en strafbar handling, straffes med bøde eller fængsel indtil
2
> > år.
> > 1) Så vidt jeg ved har jeg ifølge grundloven kap. 6 paragraf 77,
> > ytringsfrihed., dvs. jeg har lov til ytre min utilfreds hos venner. 2)
> >
> > >"...og I skal ikke tro at denne sag ikke vil skade jeres firma i
henhold
> > >til fremtidige kunder, da jeg allerede har fremvist jeres dårlige
service
> > >på diverse eletronik forums..."
> >
> > Dette er ikke en trussel, det er nærmere en konstatering af at dårlig
> > service fører til færre kunder. 3) "truer med at foretage en strafbar
> > handling". det er ikke strafbart at beklage sig.
> >
> > Jeg er ked af den tone der hersker i vores diskutioner, men jeg er
> > desværre ikke den skyldige her, da det er svært at opføre mig
diplomatisk,
> > når du fra første mail beskylder mig for at have ødelagt telefonen. Det
er
> > muligt at du vil NÆGTE at ophæve købet, men hvis forbrugerstyrelsen
mener
> > det modsatte, er der vel ikke meget at komme efter. Som jeg skrev før
vil
> > jeg lade sagen ligge indtil jeg forhåbentligt får en god mobil d. 27.
> >
> > ---
> > Og det er så sådan som sagen står nu; lige på randen til at eksplodere.
> > --
> >
> > Firmaet svarer:
> > Du har forulempet selskabet og jeg !
> >
> > Det er strafbart at ytre injurier til andre, ligeledes lave skrifter som
> > ikke
> >
> > er indbefattet af ytringsfriheden, og ovenståendj trussel er med til at
> >
> > skabe ved mit personlige velfærd da du truer med at sprede et dårlig
> renomé
> > med injurier !
> >
> > Men summasumarum vil jeg ikke besvare yderligere e-mail fra dig, og de
vil
> >
> > derfor blive slettet uden yderligere gennemgang.
> >
> > ---
> > Her stopper dialogen.
> >
> > Det var lidt ærgeligt, synes jeg personligt, at tonen ikke kunne have
> været
> > holdt på det rolige og saglige niveau, men min ven kunne altså ikke
holde
> > sig.
> >
> > Hvordan står min ven i denne sag som efterhånden er kørt ud i det
> absurde?!
> >
> >
> > Mvh Anders
> >
> >
>
>