Hej Gruppe,
Håber der er nogen, der kan hjælpe mig svar på følgende problemer.
Jeg har været ansat i en virksomhed i mere end 3 år, frem til 1. maj.
Jeg opsagde min stilling med en måneds varsel (jeg havde ingen
kontrakt med virksomheden).
1. I forbindelse med min opsigelse, gjorde jeg selvfølgelig krav på
mine feriepenge. Dem blev jeg så lovet udbetalt ved næste (dvs. en
måned efter jeg var stoppet) lønkørsel. I Ferieloven står der godt
nok, at de skal udbetales med det samme, men jeg kunne da godt vente
lidt... Da pengene så ikke faldt 1. juni kontaktede jeg igen (email)
virksomheden flere gange for at få et svar på, hvor de blev af.
Bogholderen lovede at undersøge... Jeg rykkede et par gange igen, og
fik til sidst at vide, at der var lavet "fejl" i sidste lønkørsel, og
at de så er med i næste udbetaling - 1. juli. Bør jeg allerede nu gøre
noget mere officielt ud af det? I Ferieloven står beskrevet renter på
1,5% per påbegyndt måned. Dette krav skal vel fremsættes - men lige
præcis hvordan? Per advokat eller fagforening? Jeg har i forbindelse
med min opsigelse skiftet fagforening - hvilken skal i så fald tage
sig af det?
2. Da jeg ikke har haft kontrakt - bør jeg så fremsætte krav om kr.
5000-1000? Der har været uoverenstemmelse mellem min forventede løn og
den faktuelle...
3. Jeg har i forbindelse med min ansættelse fået en printer (til lidt
over kr. 4000,-) mundtligt - en del tid før min opsigelse. Nu vil
arbejdsgiver pludselig (dvs. i forbindelse med at jeg hele tiden
rykker med større ord for feriepenge udbetaling) fakturere printeren
til min egen nystartede virksomhed. Hvordan forholder man sig egentlig
til det?
Mange hilsner,
Thomas
|