Må man spamme pr. snailmail?
Fra : Devast8or, work

Dato : 17-06-03 09:20

Hej med jer,

Jeg har fået et brev fra Ungarn. Det er en rekvalme, men brevet er stilet
direkte til mig (og uden på kuverten står der noget i stil med "personal and
confidential").

Mit spørgsmål er så: Er det lovligt?

Jeg har ingen ide om hvor de har min adresse fra, men den er jo så ikke så
svær at finde hvis man vil. Der er iøvrigt et "reklamer nej tak" skilt på
min postkasse.

TIA

Devast8or

Fra : Tim Christensen

Dato : 17-06-03 09:53

Devast8or, work wrote:
> [...]
> direkte til mig (og uden på kuverten står der noget i stil med "personal and

Ja, forbudet gælder kun elektronisk post, fx og lignende (Du kan finde
den relevante paragraf i markedsføringsloven).

> Jeg har ingen ide om hvor de har min adresse fra, men den er jo så ikke så
> svær at finde hvis man vil. Der er iøvrigt et "reklamer nej tak" skilt på
> min postkasse.

Desvære er det op til det enkelte firma om de respekterer et "nej tak"
eller ej.

Mvh

Tim

Fra : Devast8or, work

Dato : 17-06-03 10:06

"Tim Christensen" <icecone@eson.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, forbudet gælder kun elektronisk post, fx og lignende (Du kan finde
> den relevante paragraf i markedsføringsloven).

Nedtur. Så i virkeligheden kan ethvert firma sætte sig ned med en telefonbog
og skrive 10000 personligt stilede breve med ligegyldige reklamer i uden
problemer, men de må ikke gøre det samme pr. e-mail? Mærkværdig regel. Men
tak for svaret.

Devast8or

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-06-03 10:06

"Devast8or, work" <invalid@invalid.invalid> skrev:

> [...]
> telefonbog og skrive 10000 personligt stilede breve med
> ligegyldige reklamer i uden problemer, men de må ikke gøre det

Du kan få en anmærkning i CPR registeret, der angiver, at du ikke
ønsker at modtage adresserede reklamer. Dette skal virksomhederne
respektere. Ydermere kan du også blive udeladt fra telefonbogen og så
måd TDC ikke videregive dine adresseoplysninger.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Devast8or, work

Dato : 17-06-03 10:16

> [...]
> respektere. Ydermere kan du også blive udeladt fra telefonbogen og så
> måd TDC ikke videregive dine adresseoplysninger.

Ja, det kan jeg jo slevfølgelig gøre, men det er måske også lidt meget for
et enkelt brev.

Grunden til at jeg spurgte var såmænd bare, at der var frankeret svarkuvert
med i brevet. Så ville jeg have brugt den til at sende et brev tilbage om at
næste jeg hørte fra dem ville jeg anmelde dem. Men nu går jeg bare hjem og
smider brevet ud istedet.

Devast8or

Fra : Jesper Jensen

Dato : 17-06-03 10:46

On Tue, 17 Jun 2003 11:16:27 +0200, Devast8or, work
<invalid@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> at
> næste jeg hørte fra dem ville jeg anmelde dem. Men nu går jeg bare hjem

Der er ikke noget i vejen for at du skriver til firmaet og meddeler dem, at
du ikke ønsker at modtage deres materiale. Dette er lige så godt som at få
en anmærkning i folkeregistret, men gælder selvfølgelig kun det firma.

Med venlig hilsen
Jesper

Fra : Devast8or, work

Dato : 17-06-03 11:36

"Jesper Jensen" <reklame@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
newsrqwn2hwh676t6m@news.inet.mail.dk...

> [...]
> du ikke ønsker at modtage deres materiale. Dette er lige så godt som at få
> en anmærkning i folkeregistret, men gælder selvfølgelig kun det firma.

Det har du ret i, men jeg tvivler lidt på om de overhovedet tager sig af
det.

Devast8or

Fra : Morten DH

Dato : 17-06-03 16:30

"Devast8or, work" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> Det har du ret i, men jeg tvivler lidt på om de overhovedet tager sig af
> det.

Og er det lige som med elektronisk spam, er det faktisk det værste du kan
gøre... Dermed bekræfter du jo at din adresse er korrekt - og adresse er jo
direkte handelsvarer blandt den type firmaer...

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-06-03 12:50

"Devast8or, work" wrote:

> Grunden til at jeg spurgte var såmænd bare, at der var frankeret svarkuvert
> med i brevet.

Så læg så meget tungt materiale i kuverten som muligt. Send så
kuverten.

Ikke at det hjælper dig med at finde ud hvorfor og hvordan. Men de får
da lov til at betale for portoen to gange (en gang for at sende og en
gang for at modtage).

Nå, det var såen lidt et ujuridisk.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Devast8or, work

Dato : 17-06-03 13:16

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ikke at det hjælper dig med at finde ud hvorfor og hvordan. Men de får
> da lov til at betale for portoen to gange (en gang for at sende og en

Hehe, så stor er kuverten heller ikke, men det kunne da godt være man kunne
finde lidt :)

Devast8or

Fra : Dunk

Dato : 17-06-03 16:07

> Du kan få en anmærkning i CPR registeret, der angiver, at du ikke
> ønsker at modtage adresserede reklamer. Dette skal virksomhederne
> respektere.

Det skal nok hjælpe overfor et foretagende som sender brevene fra Ungarn !
Tror du selv på det ?

Venligst
Dunk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-06-03 16:08

"Dunk" <091255slet@iname.com> skrev:

> Det skal nok hjælpe overfor et foretagende som sender brevene fra
> Ungarn ! Tror du selv på det ?

Næh, men der er ikke rigtigt andre muligheder.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-06-03 10:11

"Devast8or, work" <invalid@invalid.invalid> writes:

> [...]
> problemer, men de må ikke gøre det samme pr. e-mail? Mærkværdig regel. Men

Forskellen er nok primært at snail-mail kun koster noget for afsenderen.
E-mail koster også noget for modtageren (og meget mindre for afsenderen).

/L

Fra : Devast8or, work

Dato : 17-06-03 10:17

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

Men

> Forskellen er nok primært at snail-mail kun koster noget for afsenderen.
> E-mail koster også noget for modtageren (og meget mindre for afsenderen).

God pointe, det kunne nok godt have noget med det at gøre.

Devast8or

Fra : Jesper Brock

Dato : 17-06-03 10:17

"Devast8or, work" <invalid@invalid.invalid> wrote in message
> [...]
> og skrive 10000 personligt stilede breve med ligegyldige reklamer i uden
> problemer, men de må ikke gøre det samme pr. e-mail? Mærkværdig regel.

Mon ikke det skyldes, at man ved elektronisk henvendelse risikerer at
forstyrre folk midt i andre gøremål, hvorimod et brev først åbnes, når man
har tid til det?

Endvidere var det jo indtil for nylig sådan, at elektronisk henvendelse
påførte modtageren en unødig omkostning (faxen bruger papir og en email
kostede trafikafgift eller minuttakst indtil man opfandt flatrate).

--
Venlig hilsen

Jesper
Flashlight-Gruppen.dk

"Jura er sjovest, når vi kommer til ekstremerne"

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-06-03 10:21

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in message

> Endvidere var det jo indtil for nylig sådan, at elektronisk henvendelse
> påførte modtageren en unødig omkostning (faxen bruger papir og en email
> kostede trafikafgift eller minuttakst indtil man opfandt flatrate).

Sådan er det stadig for mange, og det er da også den politiske baggrund for
spam-forbuddet. Det har nok også hjulpet til på beslutningsprocessen at
produktionsomkostningerne ved mail-spam er ganske lave i forhold til
almindelige breve.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-06-03 10:31

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> writes:

> Mon ikke det skyldes, at man ved elektronisk henvendelse risikerer at
> forstyrre folk midt i andre gøremål, hvorimod et brev først åbnes, når man
> har tid til det?

Forhåbentligt ikke. Man skal ikke læse e-mail hvis man ikke har tid
til det. :)

(Og ja, det er svært at holde fingrene fra e-mail-klienten når den
siger at der er ny e-mail)
/L

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-06-03 16:21

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> wrote in

> (Og ja, det er svært at holde fingrene fra e-mail-klienten når den
> siger at der er ny e-mail)

Derfor man lukker den hvis man ikke har tid til at læse mail.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : David T. Metz

Dato : 17-06-03 13:49

Devast8or, work kalligraferede, i
> [...]
> telefonbog og skrive 10000 personligt stilede breve med ligegyldige
> reklamer i uden problemer, men de må ikke gøre det samme pr. e-mail?

Det er måske ikke så mærkværdigt igen. Forskellen er jo at det koster
virksomheden en hel del penge at sende brevet og dig næsten ingen at slippe
af med det. Det omvendte er tilfældet med e-mails.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : David T. Metz

Dato : 17-06-03 13:51

David T. Metz kalligraferede, i news:bcn2np$qf6$1@sunsite.dk
> Det er måske ikke så mærkværdigt igen.

Beklager mit ekko-svar.

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Dunk

Dato : 17-06-03 16:06

"Tim Christensen" <icecone@eson.dk> skrev i en meddelelse

> Desvære er det op til det enkelte firma om de respekterer et "nej tak"
> eller ej.

Ved personligt adresseret post vil det vist være lidt svært. Så skal
postbudet jo vurdere brevets indhold. Den holder ikke!

Venlig hilsen
Dunk