El Capitan (2)
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-06-03 03:06

Hej...

- Nå så fik jeg da en maskine mere ud af huset, så jeg kunne få plads
til at begynde at kigge på den her El Capitan...

Det viser sig faktisk, at der er installeret OS X.1.5 på den allerede.
Men det giver jo mig nogle gevaldige problemer, da X.1.5 ikke indeholder
forstørrelsessystemet ZoomView. - og det er altså noget småtteri at
skulle sidde med en lup, der forstørrer 20x og kigge på en Apple
StudioDisplay 17" skærm, der står i 1152x870 i opløsning med en 9p
skrift på skærmebilledet..., - så det er komplet umulig for mig at bruge
det til noget fornuftigt...

Mit spørgsmål går nu på flg.
- Kan jeg installere en X.2 + diverse X.2 opgrades direkte oveni det
bestående X.1.5 system?
- Eller skal jeg vælge at omformattere disken og så installere X.2
direkte?
- Og hvad med AppleWorks, - den er vel ikke med på X.2 CD'erne? - kan
jeg så installere den alene fra X.1 CD'en og så opdatere til seneste
version? (Det er en US X.1, jeg har, så jeg går ud fra, at det også er
en US AWKS 6, der er på CD'erne).
- Hvad med div. sprogkits... - Jeg har nødvendigvis brug for græsk,
hebrasik, arabisk, cyrillisk, centraleuropæisk. - Kan jeg 'nøjes' med
dem og vælge de andre asiatiske fra?

'Kaptajnen' har jo ADB indgang til mus/tastatur..., Kan jeg uden videre
bruge en Apple Extended ISO (Saratoga) på den?
- Jeg bruger også udelukkende Kensington TurboMouse 4/5 (4-knaps
trackballs) og har ligeledes kun ADB ver. af dem. Er det nok at hente
MouseWorks X og installere den for at få fuld udnyttelse?
- Ligeledes får jeg nu et Iomega zip drev til den fra en anden G3/400,
så jeg går ud fra, at jeg skal hente Iomegaware X og også installere
det?

Jeg skal også have OS 9.2.2 på den, - formentlig US, - Her går jeg så ud
fra, at jeg også skal installere de klassiske ver. af både Iomegaware og
MouseWorks, samt div. øvrige nødvendige drivere...

- Så det lader til, at der nu kommer lidt gang i det X-værk - faktisk
uden, at jeg selv har ønsket det her og nu...

mvh Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-06-03 03:59

Hej igen...

Jeg glemte lige en vigtig ting... - Når den er sat op, skal den køre med en
Dell 19" P991 MultiSync skærm med Trinitron billedrør. Skærmen har alm. VGA
stik, som ligeledes er på 'Kaptajnen'. - Er det helt forkert at antage, at
det ikke vil give problemer at slutte den til uden videre, - og at der
ingen specialdriver skal bruges, men at jeg kan lave en profil i lighed med
ColorSync profilerne i OS 9.x.

mvh. 'mig'

Fra : Villy Erichsen

Dato : 22-06-03 12:57

In article <3EF51B75.9078090C@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen
<kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> ingen specialdriver skal bruges, men at jeg kan lave en profil i lighed med
Det har du helt sikkert ret i - jeg kører med en 19" Hitachi CM761ET -
det fandt OS X selv ud af.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : Villy Erichsen

Dato : 22-06-03 13:05

In article <3EF50EF1.67780888@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen
> [...]

> bestående X.1.5 system?
> - Eller skal jeg vælge at omformattere disken og så installere X.2
Vælg en clean installation - og partitionering. Jeg har en partition
til 9.2.2 - så jeg kan vælge den som startdisk - så slipper jeg for
Classis - som er noget skrammel at arbejde med.
> [...]
> - Hvad med div. sprogkits... - Jeg har nødvendigvis brug for græsk,
> hebrasik, arabisk, cyrillisk, centraleuropæisk. - Kan jeg 'nøjes' med
Ja, vælg kun dem du vil bruge.

> 'Kaptajnen' har jo ADB indgang til mus/tastatur..., Kan jeg uden videre
> bruge en Apple Extended ISO (Saratoga) på den?
Ja.
> [...]
> - Ligeledes får jeg nu et Iomega zip drev til den fra en anden G3/400,
> så jeg går ud fra, at jeg skal hente Iomegaware X og også installere
Det skulle virke ja.
> Jeg skal også have OS 9.2.2 på den, - formentlig US, - Her går jeg så ud
> fra, at jeg også skal installere de klassiske ver. af både Iomegaware og
> MouseWorks, samt div. øvrige nødvendige drivere...
Nemlig.

> - Så det lader til, at der nu kommer lidt gang i det X-værk - faktisk
> uden, at jeg selv har ønsket det her og nu...

Held og lykke med det - du bliver helt sikkert glad for det. Jeg var
selv meget skeptisk da jeg prøvede 10.15 - med nu med 10.2.6 vil jeg
ikke undvære det.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-06-03 13:47

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> Vælg en clean installation - og partitionering. Jeg har en partition
> til 9.2.2 - så jeg kan vælge den som startdisk - så slipper jeg for
> Classis - som er noget skrammel at arbejde med.

Så vidt jeg husker, kan man installere på tre måder, når man går fra
10.1 til 10.2. Clean install med en helt ny systemmappe. En
installation, hvor det meste er clean, men ens indstillinger bevares. Og
så en, hvor den nye version bare pladres oveni den gamle systemmappe.
Det er lidt frit efter hukommelsen. Men en clean install skulle være
helt sikker. Så slipper man for at formatere.
Det er da heller ikke nødvendigt at partitionere for at boote
fra OS 9. Man vælger da bare OS 9 Sysemmappen som startdisk, og så
genstarter man. Det virker da fint på vores gamle iMac, når et af
børnenes spil ikke vil køre under Classic under OS X.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Villy Erichsen

Dato : 22-06-03 14:50

Henrik Münster wrote:

> [...]
> genstarter man. Det virker da fint på vores gamle iMac, når et af
> børnenes spil ikke vil køre under Classic under OS X.
Det har du ret i - men når man gerne vil have et vist system i tingene -
og 9.2 programmerne for sig selv er det det nu rarest at partitionere

Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 22-06-03 22:22

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Det har du ret i - men når man gerne vil have et vist system i tingene -
> og 9.2 programmerne for sig selv er det det nu rarest at partitionere

Det forstår jeg slet ikke. Jeg har mine OS9-programmer liggende i den
dertil oprettede mappe. Det er der fuldstændigt system i.

Det er den almindelige standard fra Apple at installere det hele i én
partition, og det bør vel anbefales til de fleste af os dødelige.

En helt anden fordel ved at partitionere kunne være, at man vil have to
forskellige OS9-installationer, én optimeret til at boote i, og én
optimerer til at bruge til 'classic' under OS X. Jeg booter aldrig i OS9
længere, men for Erik kunne det sagtens være en anden sag.

Hvis man ikke følger Apples standard, så skal man nok forberede sig på
mere opmærksomhed og manuelt arbejde ved senere systemopdateringer og
lignende.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-06-03 15:09

Hej Villy

Villy Erichsen wrote:

> Vælg en clean installation - og partitionering. Jeg har en partition
> til 9.2.2 - så jeg kan vælge den som startdisk - så slipper jeg for
> Classis - som er noget skrammel at arbejde med.

Det var også min første tanke at partitionere den, så det gør jeg nok og smider
så 9.2.2 på den anden partition. - Og X vil jo alligevel starte classic fra
den, hvis det absolut bliver nødvendig...

> Ja, vælg kun dem du vil bruge.

OK.

> Ja.
> Ja.
> Det skulle virke ja.
> Nemlig.

- så er mine idéer da ikke helt skæve, og jeg har da forstået det meste
rigtigt....

> Held og lykke med det - du bliver helt sikkert glad for det. Jeg var
> selv meget skeptisk da jeg prøvede 10.15 - med nu med 10.2.6 vil jeg
> ikke undvære det.

Det, der bliver problemet i et godt stykke tid, er, at der ikke er ret meget af
det handicapsoftware, jeg tester, der endnu findes til X, så det _er_ nødvndig
med en fuld OS 9.2.x for at jeg kan fortsætte testene på de maskiner her, - men
det vil jo så også vise sig, om netop det handicaporienterede software vil
kunne køre i classic mode - og ikke mindst hvordan det kører...

Men tak for info. Jeg 'kvæler' så X.1 senre - måske allerede her i aften, når
jeg kommer hjem igen...

mvh. Erik Richard