American Typewriter
Fra : David Blangstrup

Dato : 21-06-03 13:26

American Typewriter fonten er installeret per default på Mac OS X, ikke?
Er den det også på det gamle styresystem? Er der nogen der ved hvor
udbredt den er - fx på windåser?
Hvis I vil vide hvorfor jeg spørger, klik herunder.
Jeg har Georgia, arial som substitut-fonte. Er der nogen der klæ'r
American Typewriter bedre, som man må formodes at folk har?

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 21-06-03 14:48

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> American Typewriter fonten er installeret per default på Mac OS X, ikke?

Så har installeren i hvert tilfælde glemt det hos mig - jeg har den
ikke, hverken på OS X eller 9.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-06-03 15:38

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Så har installeren i hvert tilfælde glemt det hos mig - jeg har den
> ikke, hverken på OS X eller 9.
>
> mvh.
> Kaj.

Jeg har den; men ved egentlig ikke hvilket program der har installeret
den.
martn

Fra : Steen Larsen

Dato : 21-06-03 23:18

In article <1fwwwum.gcssbu1kogku8N%martinmarius@petersen.mail.dk>, Martin Petersen wrote:

> Jeg har den; men ved egentlig ikke hvilket program der har installeret
> den.
> martn

Da det er en dfont er det temmelig sikkert Apple som har leveret den. Jeg mener
iøvrigt bestemt at den findes på standard Mac OS X 10.2.

Fra : Morten Lind

Dato : 21-06-03 18:22

> [...]

> Jeg har Georgia, arial som substitut-fonte. Er der nogen der klæ'r
> American Typewriter bedre, som man må formodes at folk har?

Hø, er du sikker på, den er en del af styresystemet?

Jeg er ikke klar over det, David, men jeg tror, det er en Adobeting -
den er i hvert fald ikke i OS 9.2.2 - tidligere udgaver må jeg tjekke
senere, men igen - jeg tror ikke, det er en systemting og på den anden
side - jeg tager heldigvis ofte fejl)))))))

Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Morten Lind

Dato : 21-06-03 18:29

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
> senere, men igen - jeg tror ikke, det er en systemting og på den anden
> side - jeg tager heldigvis ofte fejl)))))))

Jeg glemte at forholde mig til dine substitutskrifter, undskyld -
courier er det mest oplagte valg.....

M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 21-06-03 19:23

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Jeg glemte at forholde mig til dine substitutskrifter, undskyld -
> courier er det mest oplagte valg.....

Hvorfor det? American Typewriter er en proportionel skrift ... og
faktisk ikke en skrivemaskineskrift.

/hc

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-06-03 23:04

Hans Christian Hansen <nntp@hansen.tdcadsl.dk> wrote:

> Hvorfor det? American Typewriter er en proportionel skrift ... og
> faktisk ikke en skrivemaskineskrift.

Der findes da skrivemaskiner, der kan skrive proportional skrift. Kom
ikke her! Jeg haft American Typewriter på både OS X 10.1 og 10.2, og jeg
mener ikke, den kan være installeret af andet end systemet. Jeg har
aldrig set den på klassisk Mac OS.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 21-06-03 19:24

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hø, er du sikker på, den er en del af styresystemet?

American Typewriter følger med 10.2

<http://www.apple.com/macosx/features/font.html>

Her er en liste over skrifter som installeres med forskellige udgaver af
Windows og andre MS-produkter:

<http://www.microsoft.com/typography/fonts/default.asp>

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-06-03 23:12

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
> <http://www.apple.com/macosx/features/font.html>
>
> Her er en liste over skrifter som installeres med forskellige udgaver af

Fede links! "American Typewriter can give your words the stylistic feel
of a 20th century typewritten manuscript or letter, but with the
subtleties of proportional letter spacing that make it also work for
longer book texts.
Courier er en fixed-width font så vidt jeg ved og er ikke så god, synes
jeg. Måske skulle jeg bruge Big Caslon som alternativ?

"William Caslon designed the typeface used by the British government and
colonial administrations throughout the 1700s and this type was used to
typeset the first printed edition of the Declaration of Independence.
Designed by award-winning typographer Matthew Carter in the 1990s, Big
Caslon is a modern revival of the largest Caslon family metal type sizes
and gives a classic look to large title settings."

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-06-03 08:23

firstname@home.lastname.dk (David Blangstrup) writes:

> [...]
> of a 20th century typewritten manuscript or letter, but with the
> subtleties of proportional letter spacing that make it also work for

Er der nogen der kan lure hvilken fil fonten ligger i? Der ligger
ikke noget indlysende valg i hverken ~/Library/Fonts eller
/System/LIbrary/Fonts.

Jeg har selvfølgelig lumske planer om at hælde det igennem FreeType.
Så kan man også lave grafiske udgaver af overskrifter med mere.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : David Blangstrup

Dato : 22-06-03 08:59

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har selvfølgelig lumske planer om at hælde det igennem FreeType.
> Så kan man også lave grafiske udgaver af overskrifter med mere.

Den ligger i den indlysende /Library/Fonts/
--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 22-06-03 11:09

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> Den ligger i den indlysende /Library/Fonts/

Når nu den og flere af de andre omtalte fonte ikke ligger på ens mac,
hvordan hiver man dem så ud af systemcd-erne uden at skulle reinstallere
hele systemet?

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-06-03 12:33

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Når nu den og flere af de andre omtalte fonte ikke ligger på ens mac,
> hvordan hiver man dem så ud af systemcd-erne uden at skulle reinstallere
> hele systemet?

Det nemmeste vil såmænd nok være at få en af os andre til at sende den
til dig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-06-03 12:25

> Den ligger i den indlysende /Library/Fonts/

Det gør den da også hvis man kigger med Terminal.app. Jeg prøvede via
Finderen.

Hmm. Det er en .dfont - gad vide hvad format dét er.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : David Blangstrup

Dato : 22-06-03 14:46

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Det gør den da også hvis man kigger med Terminal.app. Jeg prøvede via
> Finderen.

Mig ik forstå: Du finder den da i Finder? /Library/Fonts?

Fra : Storm

Dato : 22-06-03 19:37

> [...]

> Finderen.
>
> Hmm. Det er en .dfont - gad vide hvad format dét er.

Jeg forstår det som en TrueType font:

Apples egen tech note siger:

<http://developer.apple.com/technotes/tn/tn2024.html#section2>

<http://www.macdevcenter.com/lpt/a/1166> som siger:

___

The contents of the .dfont file format used with all the standard
TrueType system fonts on Mac OS X are identical to the standard font
suitcase files, except that the font resources are stored in the data
fork of the file.
_____

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 22-06-03 09:35

> [...]

> Caslon is a modern revival of the largest Caslon family metal type sizes
> and gives a classic look to large title settings."

Kender du:

<http://bowfinprintworks.com/BowfinSiteMap.html>
Det er Michael Yanegas site, han huserer sammen med andre fontnørder på
comp.fonts.

<http://www.myfonts.com/category/myfonts/index.html>
(Ja den kender du jo nok).

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : David Blangstrup

Dato : 22-06-03 14:46

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> <http://bowfinprintworks.com/BowfinSiteMap.html>
> Det er Michael Yanegas site, han huserer sammen med andre fontnørder på

Tak! Nej, jeg kender ingen af disse fine sider.

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på